Hoofdpijn/spanningshoofdpijn/migraine

Als tiener had ik veel vaker last van hoofdpijn, zelfs te laat avondeten kon bij mij hoofdpijn uitlokken. Nu gelukkig veel minder vaak last van, en zware migraine dat ik meteen mijn bed moet inkruipen na het werk komt gelukkig maar 1 à 2 keer voor op een jaar. Daar ben ik wel echt blij om, want mijn moeder heeft zo'n zware migraine zeer regelmatig en ook echt al verschillende jaren. Zij geraakt daar maar niet verlost van.
 
Als tiener had ik veel vaker last van hoofdpijn, zelfs te laat avondeten kon bij mij hoofdpijn uitlokken. Nu gelukkig veel minder vaak last van, en zware migraine dat ik meteen mijn bed moet inkruipen na het werk komt gelukkig maar 1 à 2 keer voor op een jaar. Daar ben ik wel echt blij om, want mijn moeder heeft zo'n zware migraine zeer regelmatig en ook echt al verschillende jaren. Zij geraakt daar maar niet verlost van.
Is het bij jou minder geworden na de bevallingen/zwangerschappen?

Iedereen bleef maar gokken dat het daarna beter zou gaan bij mij, maar mispoes, is niet hormonaal getriggerd bij mij 😂.
Ik ken wel iemand die, door over te schakelen naar koperspiraaltje als anticonceptie, plots 70-80% minder aanvallen had 😨.
 
Ik heb sedert een paar jaar op niet te voorspellen momenten migraine met aura.
Begint met lichtflitsen in mijn ogen waarbij ik maar weinig meer kan zien, dat duurt een klein half uurtje en daarna volgt meestal hoofdpijn.
De dokter noemde het migraine met aura maar ik betwijfel of het wel een echte migraine is. Het is enorm lastig en ik stop meestal even met werken maar het is nu ook niet pijnlijk in die mate dat ik met het hoofd tegen de muur zou slaan.

Soms heb ik het een paar keer per week, dan is het eens enkele weken weg. Persoonlijk zie ik stress, slaaptekort en koffie als de daders.
Als er iets is dat het verzacht is het de ogen sluiten. En als ik de lichtflitsen heb neem ik altijd 2 pillen exedrine.
Is inderdaad migraine met aura. Ook wel eens migraine sans migraine genoemd omdat de hoofdpijn vaak minder is dan de klassieke migraine.

Maar enorm irritant natuurlijk. Ook de onvoorspelbaarheid, vermoeidheid achteraf en het vagere zicht dat nog dagje kan aanhouden.
 
Hier nog eentje, met hemiplegische migraine. Migraine met aura's en verlammingsverschijnselen. In mijn tienerjaren minstens 1x per week prijs. Als ik me niet rustig hield tijdens een aanval, ging het licht gewoon uit om 2 dagen later wakker te worden (dat is gelukkig maar een handvol keren gebeurd). Uiteindelijk gaf een neuroloog almogran, wat zeer goed zjin werk doet bij mij als ik het snel kan nemen na het waarnemen van de eerste aura's. Er vielen meteen grote pauzes tussen aanvallen, nu heb ik er maar 1 keer per jaar last van en is voedsel niet langer een trigger (enkel stress).
 
Mulan heb je het spuitje geprikt al ? Of heb je ze nog niet?
Gisteren geprikt, vandaag terug migraine bij het opstaan. 🤷🏼‍♀️

Neuroloog had gezegd dat je ze makkelijk zelf kon zetten. Dat klopt. Behalve dat ik met het verwijderen van de dop, de naald al direct in een hoek van 30° had getrokken 😂
 
Hoofdpijnen na (te) lang in een verkeerde positie te liggen/slapen komen wekelijks ne keer voor.
Dat is dan vooral het achterhoofd en nek, kan veel pijn doen, vooral zo een zeurend gevoel.
Soms gepaard met 'blurry vision'/wazig zien.

Als een warme douche of zelf masseren niet helpt, dan is het na 1 paracetamol meestal opgelost.
Bij erge gevallen moet ik naar de kinesist om het terug goed te zetten.

Niet echt te vergelijken met migraines, maar dat kan toch soms zeer vervelend zijn.
Is dit dan een spanningshoofdpijn? of is daar nog een andere naam voor?
 
Hier nog eentje, met hemiplegische migraine. Migraine met aura's en verlammingsverschijnselen. In mijn tienerjaren minstens 1x per week prijs. Als ik me niet rustig hield tijdens een aanval, ging het licht gewoon uit om 2 dagen later wakker te worden (dat is gelukkig maar een handvol keren gebeurd). Uiteindelijk gaf een neuroloog almogran, wat zeer goed zjin werk doet bij mij als ik het snel kan nemen na het waarnemen van de eerste aura's. Er vielen meteen grote pauzes tussen aanvallen, nu heb ik er maar 1 keer per jaar last van en is voedsel niet langer een trigger (enkel stress).
was dat dan 2 dagen in je bed zonder wakker te worden om bijv. naar toilet te gaan?
En welk voedsel was dan vroeger een trigger en welke stof was daar dan de oorzaak van?

Heb je het overgeerfd of ben je de enige in de familie?
 
Hoofdpijnen na (te) lang in een verkeerde positie te liggen/slapen komen wekelijks ne keer voor.
Dat is dan vooral het achterhoofd en nek, kan veel pijn doen, vooral zo een zeurend gevoel.
Soms gepaard met 'blurry vision'/wazig zien.

Als een warme douche of zelf masseren niet helpt, dan is het na 1 paracetamol meestal opgelost.
Bij erge gevallen moet ik naar de kinesist om het terug goed te zetten.

Niet echt te vergelijken met migraines, maar dat kan toch soms zeer vervelend zijn.
Is dit dan een spanningshoofdpijn? of is daar nog een andere naam voor?
Dat is de klassieke spanningshoofdpijn ja, waar door spierspanning de pijn uitgelokt wordt.

Een tempur hoofdkussen aanschaffen heeft daar een GIGANTISCH verschil in gemaakt voor mij!
 
Dat is de klassieke spanningshoofdpijn ja, waar door spierspanning de pijn uitgelokt wordt.

Een tempur hoofdkussen aanschaffen heeft daar een GIGANTISCH verschil in gemaakt voor mij!
Tempur? Ik heb zo een memory foam kussen wat al beter is, maar ik durf vaak onbewust op mijn buik in slaap te vallen met nekproblemen tot gevolg.
 
Tempur? Ik heb zo een memory foam kussen wat al beter is, maar ik durf vaak onbewust op mijn buik in slaap te vallen met nekproblemen tot gevolg.

Ik heb de sonata van 150 euro 🙈
Maar gebruik het nu bijna 10j en voelt nog steeds heel stevig, het is echt een enorm verschil en ik kon het 30 dagen thuis testen toen, eerst in de beddenwinkel verschillende kussens uitgeprobeerd om te zien wat wel of niet werkte.
 
Tempur? Ik heb zo een memory foam kussen wat al beter is, maar ik durf vaak onbewust op mijn buik in slaap te vallen met nekproblemen tot gevolg.

Pakt een waterhoofdkussen. Dat heeft bij mij heel veel geholpen met spanningshoofdpijn. Of zonder hoofdkussen slapen. Meestal slaap ik zonder, en dat is nog veel beter voor mij persoonlijk. Is wel even wennen, maar eigenlijk wel heel zalig ook
 
Ik heb al sinds mijn 13e migraine. Het hangt bij mij wel deels samen met mijn hormonen, dus ik had het minstens om de 4 weken vlaggen, vaak om de 2 weken. Ik heb wel een verbetering gemerkt sinds mijn slaappatroon wat regelmatiger geworden is en daardoor ben ik iets minder gevoelig voor aanvallen. Bij een aanval lig ik meestal de eerste dag plat, paracetamollekes om de 4u en proberen te slapen. Plus dan nog een dag of 2 pijn vlak boven de wenkbrauw en me voor geen meter kunnen concentreren. Die pijn is eerder irritant dan pijnlijk. Da's een normale aanval. Als ik te laat ben met de paracetamol en het slaat over op mijn maag, is het helemaal feest. Dan moet alles uit mijn maag tot er enkel nog gal uitkomt. Dit heb ik vooral voor als ik ga slapen met de gedachte/hoop dat het gewone hoofdpijn is en dat slaap zal helpen.

Nu is het weer een tijd geleden (fingers crossed dat ik niks jinx) dat ik een aanval met aura gehad heb. Die heb ik meestal als ik me ergens in opdraai, me zenuwachtig maak (zal dus wat stress zijn). Het begint met vlekken voor mijn ogen, mijn rechterpink en daarna hand en arm en daarna de andere arm die 'in slaap vallen'/tintelen en het gevoel dat ik heel veel moeite moet doen om uit mijn woorden te komen. De hoofdpijn die achteraf komt, hoort wel bij de ergste die ik heb.
 
Ik heb ook bijna 10 jaar migraine zonder aura, wel nooit een diagnose laten stellen, maar als de aanval te ver is dan kan ik amper nog functioneren en als ik geen medicatie/rust neem dan komt uiteindelijk de misselijkheid naar boven met braken als gevolg. Vermoeidheid en temperatuurverschillen zijn triggers heb ik ondervonden. En door een mondmasker te dragen ook precies :unsure: Waarschijnlijk met warme lucht in te ademen? In ieder geval sinds een mondmasker te dragen toch meer last dan er voor.
 

Ik kwam hier nu net op uit, vind ik wel frappant! Had ik nog nooit eerder gehoord zelfs.
Gelukkig geen depressies bij mij, maar soms wel neerslachtig, wat natuurlijk uitgelokt wordt door veel stress wat op zich dan weer gepaard gaat met slapeloosheid en migraine.
 
was dat dan 2 dagen in je bed zonder wakker te worden om bijv. naar toilet te gaan?
En welk voedsel was dan vroeger een trigger en welke stof was daar dan de oorzaak van?

Heb je het overgeerfd of ben je de enige in de familie?
Zonder 'wakker' te worden, met grote pupillen die de eerste uren niet op licht reageren (waardoor men eerst altijd aan een beroerte dacht). Na de eerste halve dag begin ik wakkerder te worden, maar kraam ik kennelijk gewoon de hele tijd wartaal uit en had ik sterk verminderde motoriek. Ik heb de niet-familiale variant.
Fruitsap was een trigger qua eten & kaas(saus). 1 slok fruitsap en binnen de minuut prijs. Ik ben daar wel uitgegroeid eigenlijk en kan alles terug eten.
Volgens mijn neuroloog tonen de laatste studies aan dat voedsel geen trigger is bij migraine, maar dat de migraine opstart en je naar bepaalde zaken doet snakken (koffie, chocolade,...), die je dan eet en onterecht als oorzaak bestempeld. Volgens mij is dat echter complete onzin.
 
Zonder 'wakker' te worden, met grote pupillen die de eerste uren niet op licht reageren (waardoor men eerst altijd aan een beroerte dacht). Na de eerste halve dag begin ik wakkerder te worden, maar kraam ik kennelijk gewoon de hele tijd wartaal uit en had ik sterk verminderde motoriek. Ik heb de niet-familiale variant.
Fruitsap was een trigger qua eten & kaas(saus). 1 slok fruitsap en binnen de minuut prijs. Ik ben daar wel uitgegroeid eigenlijk en kan alles terug eten.
Volgens mijn neuroloog tonen de laatste studies aan dat voedsel geen trigger is bij migraine, maar dat de migraine opstart en je naar bepaalde zaken doet snakken (koffie, chocolade,...), die je dan eet en onterecht als oorzaak bestempeld. Volgens mij is dat echter complete onzin.
wow, dat is een variant waar ik nog nooit van heb gehoord. Lijkt me de hel om mee te maken.
 
Zonder 'wakker' te worden, met grote pupillen die de eerste uren niet op licht reageren (waardoor men eerst altijd aan een beroerte dacht). Na de eerste halve dag begin ik wakkerder te worden, maar kraam ik kennelijk gewoon de hele tijd wartaal uit en had ik sterk verminderde motoriek. Ik heb de niet-familiale variant.
Fruitsap was een trigger qua eten & kaas(saus). 1 slok fruitsap en binnen de minuut prijs. Ik ben daar wel uitgegroeid eigenlijk en kan alles terug eten.
Volgens mijn neuroloog tonen de laatste studies aan dat voedsel geen trigger is bij migraine, maar dat de migraine opstart en je naar bepaalde zaken doet snakken (koffie, chocolade,...), die je dan eet en onterecht als oorzaak bestempeld. Volgens mij is dat echter complete onzin.
Hier chinees eten. Als ge dat 2 x per jaar eet en net dan sinds maanden steeds migraine krijgt ... Kan geen toeval zijn ! Wegvallen van stress ook duidelijk trigger hier, eerste verlofdag bijvoorbeeld :) en honger / weinig drinken / maaltijd overslaan

Krijg sowieso ook erg honger net voor een aanval vaak, lijkt onstilbaar.

Maar wel beangstigend bij jou, amai.
Hier gelukkig sinds nemen van bloedverdunners om andere reden veel minder migraine. Ook stoppen met de pil heeft een effect. Ik klaag niet.
 
Terug
Bovenaan