De meeste apotheken hebben dezelfde groothandels: Febelco en Pharma Belgium zijn dit meestal. Dwz: wat ontbreekt bij apotheek A, ontbreekt bijna altijd ook in apotheek B, C, D, enz... In sommige gevallen echter, bij een beperkte voorraad die de producenten levert naar de groothandel, kan de groothandel er voor kiezen om de producten prioritair uit te leveren naar hun beste klanten (apotheken), of eigen apotheken (ketenapotheken van de groothandel). In feite is dit een grijze zone en niet deontologisch, maar het komt meer en meer voor...De apotheker van de eerste verpakking deed dit dus wel, maar toen ik mijn tweede en derde wilde bestellen die dag was hij al gesloten. Ik dacht, "ja zeg, ik ben hier nu, ik ga wel naar de andere" (praktisch ernaast). Had ik dus beter niet gedaan. Misschien gaat het bij die eerste vlotter; ik ga in ieder geval daar terug gaan in het vervolg en zien wat het wordt.
En wat is de reden dan eigenlijk? Waarom is dit in België dan wél zo moeilijk? Het gaat mijn petje echt te boven...
De reden waarom geneesmiddelen bij ons ontbreken is divers, maar in de meeste gevallen draait dit om...geld. Waar verdient de producent het meeste? Aan welk land levert hij het meeste? Wie onderhandelt het best? Dit heeft soms ook te maken met terugbetalingsvoorwaarden van ziekenbonden. Bij ons betaalt de ziekenbond enkel 2 van de goedkoopste varianten van een geneesmiddel terug. In Nederland is dat bijvoorbeeld enkel de goedkoopste, daar zijn ze nog strenger. In andere Europese landen zijn ze soms minder streng dan bij ons. In Nederland gaan ze dus meer hun prijs moeten drukken, bij ons ook. In andere landen dan weer veel minder...Dus als jij product X maakt, dan lever je natuurlijk liever aan landen waar je de meeste return van krijgt.
En neen: ze kijken niet naar levensreddende middelen, of het nu voor kinderen is of niet. Zo rot is de farmacie geworden. Erg om dit als apotheker te moeten zeggen, maar ik walg de laatste jaren zelf van de farmacie.
). Dit was volgens mij nooit eerder het geval. Of ik voel iets van pijn, maar niet erg genoeg om een triptaan in te nemen.