Werk Hoeveel verdien je met een diploma Toegepaste Informatica?

Horus

New member
Hallo. Ik ben een 24-jarige tweedejaarsstudent bachelor Toegepaste Informatica aan de hogeschool, volgend jaar dus maak ik mijn studie af. Ik vraag me af hoeveel ik ga verdienen, maar helaas willen maar weinig mensen over hun salaris praten. Als je het niet erg vindt en dezelfde diploma hebt, met welk brutto/netto salaris ben je dan begonnen? Welke salarisverhoging kreeg u na 1 jaar, 2 jaar, etc? Welke extra voordelen kreeg je nog van je bedrijf?

Alvast bedankt
 
Uw papier is om door de schifting te geraken. Uw echte kennis, karakter, eigenschappen & gedrevenheid bepalen de rest.
Regio ook niet onbelangrijk.
Check de brutoloon thread.

Maar idd 2100 voor iemand die niet veel wilt doen t.e.m. 3500 voor iemand die al 6 jaar lang websitejes probeert te maken, zelf dingen probeert te doen & daar met passie over kan vertellen.
 
Beginloon is maar dat: een begin. Gemiddeld zal dat inderdaad wel rond de 2500 liggen tegenwoordig, met een hoop extralegale voordelen zodat je een mooi pakket hebt. De IT blijft een mooie sector.

Hoe het vanaf daar zal stijgen hangt af van je job, werkgever, prestaties, netwerken, etc.

Ik heb ook een bachelor TI. Afgestudeerd in 2006 en begonnen als Java ontwikkelaar met 1800 bruto (en wagen, dagvergoedingen, hospitalisatieverzekering, ...).
Tegen 2013 was ik solution architect en was dat beginloon meer dan verdubbeld. Tegen begin 2019 was dat 5K. Daarna integratie architect onder zelfstandig statuut wat weer een sprong was. Nu managing partner van een consultancybedrijf.

Staar je dus vooral niet blind op dat eerste getalletje.
 
2151 euro bruto volgens deze website, maar dat lijkt me nogal laag. Sowieso zullen de salarissen voor starters min of meer gelijklopen bij detacheringsbedrijven. De echte sprong voorwaarts maak je tijdens je carrière en wanneer je al een beetje ervaring hebt.
 
Dat lijkt mij ook super laag voor een bruto, als netto dan is dat een goede start
Dat bruto loon is laag. Maar er vanuitgaan dat dat nettoloon een goed startpunt is lijkt mij enorm voorbarig.

Ik zou dat netto eerder nemen als de uitzonderingsverloning.

Maar zoals al gezegd afhankelijk van waar je terecht komt schommelt dat tussen de 2300 - 3500€. Waarbij een verloning tussen 2500 - 2900€ eerder de richting zal zijn. Zeker als startloon. Er is wel wat meer marge eens je wat ervaring hebt, al hangt dat ook weer af van waar je terecht komt. Bij een multinational zal het al wat meer zijn dan bij een KMO al is er altijd een uitzondering op de regel.
Bij dat brutoloon zal er wel een resem extralegale voordelen zijn.

In principe kan je de verloning van de overheid een beetje als richtingfactor nemen van wat je gemiddeld mag verwachten. Ze hebben meestal wel een licht voordeel in de startverloning maar verliezen op termijn wel in competitiviteit voor de goede tot top performers. En de extralegale voordelen bij de overheid zijn beperkt. In de private sector ga je dat al makkelijker krijgen.

@Topgear kan mijn antwoord wellicht nog een beetje bijsturen. Aangezien hij een nog beter zicht heeft hierop.
 
Tgoh in de IT sector ken ik de lonen nu niet meteen van buiten. Maar als ze in lijn liggen met mijn sector, dan zal Horus moeten rekenen op:
  • IT consultancy: +-€2600 bruto met extra legaal pakket (auto, laadpas, gsm abbo, laptop, maaltijd -en ecocheques, hospitaliteitsverzekering, groepsverzekering, netto vergoedingen, 32d verlof).
  • Multinational: +-3200 bruto met extra legaal pakket (gsm abbo, laptop, maaltijd -en ecocheques, hospitaliteitsverzekering, groepsverzekering, +-32d verlof). Typisch zijn de % verzekeringen iets hoger en iets meer verlof dagen.
  • KMO: zie multinational, maar dan typisch lager % verzekeringen en minder verlofdagen. Eventueel ook wagen.
@Horus Ik denk dat je in deze lijn moet denken. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen in de positieve en negatieve zin. Probeer ook op glassdoor te kijken en eventueel op verschillende plekken te solliciteren om zo meerdere voorstellen naast elkaar te kunnen leggen.

Cliché, maar wel waar. Probeer een omgeving te vinden waar je veel kan bijleren. Dat kan belangrijker zijn dan je startsalaris.
 
Dat lijkt mij ook super laag voor een bruto, als netto dan is dat een goede start

Dit is helaas het probleem bij vele schoolverlaters/starters. Meteen verwachten/denken dat 2100 euro netto een "normaal" loon is.
Ik hoop dat je ook niet verwacht meteen een dikke functie te scoren en bvb niet op een helpdesk te moeten werken het eerste jaar?


Ik vind uw vraag eigenlijk zelf ook al wat verontrustend. Als je IT studeert met als enige motivator geld, dan ben je al niet goed bezig.
Klein voorbeeld, ik had 2 concrete aanbiedingen toen ik ging starten.
"Full package", alles erop en eraan, bij het ene bedrijf inhouse (starten helpdesk) 2350 bruto.
Bij het andere bedrijf starten aan 1800 bruto, met 6 maand interne training / learning on the job.
Combinatie helpdesk/consultancy.

Ik heb voor het 2e bedrijf gekozen, en dat was veruit de beste beslissing die ik ooit genomen heb.

Uw diploma zal er weinig toe doen om uw startloon te bepalen of uw groeitraject.
 
Laatst bewerkt:
Is natte vinger werk toch?

Beste kameraad van me kon met dit diploma toevallig onmiddellijk terecht als admin bij kleine gemeente.
Dus meteen ambtenaar.

Nodeloos om te vertellen dat die al meteen beter gebakken zat dan in een pakweg standaard boekhoudkantoor met datzelfde diploma.
 
Is natte vinger werk toch?

Beste kameraad van me kon met dit diploma toevallig onmiddellijk terecht als admin bij kleine gemeente.
Dus meteen ambtenaar.

Nodeloos om te vertellen dat die al meteen beter gebakken zat dan in een pakweg standaard boekhoudkantoor met datzelfde diploma.
Bachelor IT verdien je als ambtenaar echt niet meer dan in de privé

@Affinity minimumloon is 1800 netto he
 
Bachelor IT verdien je als ambtenaar echt niet meer dan in de privé

@Affinity minimumloon is 1800 netto he
Ik praat over 6 jaar geleden :)

En natte vinger werk goh... Algemeen bekeken he. Er zijn altijd uitzonderingen, maar ik vond mijn 2e job aanbieding ook een uitzonderlijke kans. Tegenwoordig doen veel bedrijven wel een soort "internship" voor 6 maanden. Daar kan je makkelijk kennis opbouwen waar je anders enkele jaren over doet als je gewoon op een helpdesk zou beginnen.
 
Dat lijkt mij ook super laag voor een bruto, als netto dan is dat een goede start
mijn eerste maandloon als niet-student was 1,050€. 1500 en een beetje bruto.
ok, dat was niét met een diploma, maar verwacht niet dat een bedrijf een starter een hoog loonpakket gaat geven, mét een dikke BMW als loonwagen, etc. etc. in sommige landen begin je tegenwoordig als onbetaalde stagair.
 
Bij ons in het team is een schoolverlater TI begonnen aan deze voorwaarden (nederlands bedrijf):

Screenshot_20230416_114205_Chrome.jpg
 
Terug
Bovenaan