Hoeveel is jouw waterverbruik?

Merk je daar ooit iets van geur bij het wasmachine? Is er een reden om dit niet te doen?
Nope, nooit iets van gemerkt. Moesten wel een triplex filter zetten waar ik zie dat dat bij anderen die enkel wc’s doen maar een duo filter is.

Ik zie geen enkele reden dit niet te doen. De kost van de filters haal je er zo uit als ik het hierboven zo lees.
 
Met ons EPDM dak en onze betonnen drie-compartimentsfilter (waarvan het middelste met lavastenen) hebben wij geurloos, klaarhelder regenwater hier. Geur hadden we in het begin, maar was snel opgelost door eens al het vuil van de platte daken te verwijderen.
 
Wij zijn sinds kort verhuisd en we hebben hier nu een spaardouchekop. Ik heb eens gemeten wat die precies verbruikt en vol open is het 6l/min. Ik draai hem zelf maar 2/3e open want dat geeft ongeveer hetzelfde effect als onze oude douche en meer als voldoende. Dan kom ik op 4.5l/min terwijl de oude 7l/min was.
 
Eindafrekening van €958 met driemaandelijks voorschot van €298… :help: 110 m3, 2 volwassen en een kind van 2. Enkel beregening in de tuin is met regenwater. WC lekt al wel een paar maanden, maar dat kraantje stond 90% van de tijd dicht. Loodgieter komt na maanden niet opdagen morgen (hopelijk)

Mss een stomme vraag: kan je WC’s/wasmachine op de regenwaterput aansluiten zonder alles open te breken?
 
Laatst bewerkt:
Eindafrekening van €958 met driemaandelijks voorschot van €298… :help: 110 m3, 2 volwassen en een kind van 2. Enkel beregening in de tuin is met regenwater. WC lekt al wel een paar maanden, maar dat kraantje stond 90% van de tijd dicht. Loodgieter komt na maanden niet opdagen morgen (hopelijk)

Mss een stomme vraag: kan je WC’s/wasmachine op de regenwaterput aansluiten zonder alles open te breken?
Dat kan toch niet kloppen? Ik zit ook met gelijkaardig verbruik, voorschot van €55 per maand (dus €165 driemaandelijks) en heb nooit zo een afrekening gehad.

4 voorschotten van €298 + €958 afrekening... Da's €2150. Hebt ge uw meterstand niet of verkeerd doorgegeven ofzo?
 
Mss een stomme vraag: kan je WC’s/wasmachine op de regenwaterput aansluiten zonder alles open te breken?

Het is geen stomme vraag. In principe vertrekken die die leidingen van wc & wasmachine van een collector in de buurt van de hoofdaansluiting van je water, Als je de leidingen van die zaken uit die collector haalt en aansluit op het circuit van je regenwaterput is het gebakken. Je zal dan stoppen moeten steken op de vrijgekomen openingen op je collector en eventueel Alpex naar alpex koppelstuk bij verlengen of je kan van alpex naar koper gaan afhankelijk van hoe groot de afstand is die te overbruggen is.
 
Het is geen stomme vraag. In principe vertrekken die die leidingen van wc & wasmachine van een collector in de buurt van de hoofdaansluiting van je water, Als je de leidingen van die zaken uit die collector haalt en aansluit op het circuit van je regenwaterput is het gebakken. Je zal dan stoppen moeten steken op de vrijgekomen openingen op je collector en eventueel Alpex naar alpex koppelstuk bij verlengen of je kan van alpex naar koper gaan afhankelijk van hoe groot de afstand is die te overbruggen is.
Maar afhankelijk van hoe alles is aangesloten zal je dan toch nog wel breekwerk nodig hebben lijkt me. Hier steekt die waterput op de koer en gaat de overloop de algemene afvoerbuis in naar het riool. Tussen koer en kelder aan de straatkant, waar je buizen kan vinden, is geen (kruip)kelder aanwezig, en moet de woonkamer+koer dus opengebroken worden
 
Maar afhankelijk van hoe alles is aangesloten zal je dan toch nog wel breekwerk nodig hebben lijkt me. Hier steekt die waterput op de koer en gaat de overloop de algemene afvoerbuis in naar het riool. Tussen koer en kelder aan de straatkant, waar je buizen kan vinden, is geen (kruip)kelder aanwezig, en moet de woonkamer+koer dus opengebroken worden
Natuurlijk is het situatie afhankelijk, daar heb je gelijk in. Ik had het mogelijk misvat omdat hij aangaf dat ze nu al regenwater gebruiken om de tuin te beregenen. Hier staat de regenwaterpomp bij in de technische ruimte, dus dat is iets eenvoudiger om te herleiden.
 
Gisteren afrekening water gehad. 93 m3
Gezin van 4.
Wc en tuin is aangesloten op de regenwaterput.

In 2021 en 2022 ook ongeveer hetzelfde verbruik gehad.
 
Wij zijn nu 5 weken verhuisd en als ik even onze verbruik extrapoleer, dan verwacht ik ergens tussen 42 en 55m3 uit te komen. 2 volwassenen en 1 peuter. Ben benieuwd als dat gaat kloppen over 11 maand.
Het bad heeft het grootste effect op ons verbruik. 1x de zoon in bad steken en ons dag verbruik is verdubbeld.
Toiletten, tuin en wasmachine op regenwater. En een spaardouchekop die 4.5l/min verbruikt.
 
Ons eerste jaar met wateraansluiting zit erop, net gaan kijken: 66m³. Dit is iets hoger dan verwacht omdat we 1.5 maand drie man extra op bezoek hadden (familie van mijn vrouw) die allemaal minstens 15 min. douchen iedere dag ...
 
Oei, wij doen iets verkeerd precies. Nochtans een appartement zonder tuin, dus enkel douche (spaardouche & ik douche met 5 min. timer, partner niet zo), wasmachine & afwasmachine voor 2 personen: 66 m³ (2020), 70 m³ (2021), 60 m³ (2022).
 
Eindafrekening van €958 met driemaandelijks voorschot van €298… :help: 110 m3, 2 volwassen en een kind van 2. Enkel beregening in de tuin is met regenwater. WC lekt al wel een paar maanden, maar dat kraantje stond 90% van de tijd dicht. Loodgieter komt na maanden niet opdagen morgen (hopelijk)

Mss een stomme vraag: kan je WC’s/wasmachine op de regenwaterput aansluiten zonder alles open te breken?

Daar moet toch echt wat mislopen zijn...

Wij verbruiken ook 110 kubiek en dat kost toch echt maar een 4 a 500 euro per jaar.
 
2022: 83m3
2023: 67m3

Gezin van 2, alles op t stadswater behalve de sproeiers van t gras. Vrouw iets meer van huis dit jaar omwille van t werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan