Hoeveel is jouw waterverbruik?

Ons voornemen om water te besparen is mislukt. We gingen van 160 m³ naar 130 m³, dan vorig jaar zaten we op 120 m³.
Daarstraks meterstand doorgegeven. Dit jaar zitten we aan 154 m³.

Gezin met 4 (2 kinderen). 4 m³ aan comfortarief dus.

Heeft iemand een idee hoeveel een wasmachine verbruikt?
Toch nog iemand met zo'n waanzinnig hoog verbruik, ik dacht al dat ik een complete uitzondering was.
 
72 m³ in 2019 (eerste kind in December geboren)
90 m³ in 2020
87 m³ in 2021
103 m³ in 2022 (tweede kind in Mei geboren)

Ook een zwembad dat ieder jaar moet bijgevuld worden

Het geklaag thuis over het aantal wasjes met de machine is ook linear gestegen :shy:
(al een chance dat ik thuiswerk en niet veel was heb)
 
Appartement 2p + peuter:
2022: 123m³
2021: 126m³
2020: 174m³

Groot bad, veel was, fulltime thuis werk :unsure:
 
Toch nog iemand met zo'n waanzinnig hoog verbruik, ik dacht al dat ik een complete uitzondering was.
Toiletten en water in garage om auto te wassen staan op regenwater.

Sinds de kinderen er zijn draait de vaatwas en wasmachine wel een pak meer dan vroeger. Ook een waterontharder die iedere nacht spoelt.
Maar ons grote verbruik is onze douche. Regendouche met een verbruik van 22 liter per minuut. Ik douch elke dag makkelijk 2x en 20 minuten onder de douche staan kan ook af en toe gebeuren. Kinderen onder de douche steken en laten spelen voor een half uur terwijl de kleerkasten boven worden aangevuld, jep.

Korte douches worden ons nieuwe voornemen.
 
Toiletten en water in garage om auto te wassen staan op regenwater.

Sinds de kinderen er zijn draait de vaatwas en wasmachine wel een pak meer dan vroeger. Ook een waterontharder die iedere nacht spoelt.
Maar ons grote verbruik is onze douche. Regendouche met een verbruik van 22 liter per minuut. Ik douch elke dag makkelijk 2x en 20 minuten onder de douche staan kan ook af en toe gebeuren. Kinderen onder de douche steken en laten spelen voor een half uur terwijl de kleerkasten boven worden aangevuld, jep.

Korte douches worden ons nieuwe voornemen.
Hier is het bad de boosdoener denk ik. Kinderen gaan vaak in bad, mijn vrouw ook en ikzelf ook wel af en toe. Het opzetzwembad vullen in de zomer zal er ook ni aan helpen :unsure:.
 
2022: 83
2021: 84
2020: 101

gezin van 4 (2 jonge kinderen). Grootste verbruik is waarschijnlijk de wasmachine die dagelijks 1 tot 2x aan het draaien is.
 
Hier sinds de scheiding: 1 volwassene + 2 kinderen die de helft van de tijd hier verblijven. Alleen een regenwaterkraantje buiten voor planten en zo, al de rest stadswater (komt nog verandering in). Ik kom op 48 m³ / jaar. Voor de scheiding (dus 2 volwassenen en 2 kinderen) was dat 115 m³ / jaar.
 
Ook net weer afrekening gekregen na het doorgeven van de jaarlijkse stand.

2020: 56m3
2021: 62m3
2022: 61m3

Zelfs nog iets afgepitst voorbije jaar dus 😅. 2 volwassen, 2 kinderen (2 en 4). Wasmachine op regenwater lijkt me een grote winst als ik het hierboven zo lees :)
 
2020: 73m3
2021: 59m3
2022: 61m3

2 volwassenen en kind van 3.5

Hebben geen regenput, enkel regenton in tuin voor water planten, dieren, ...
Valt precies nog goed mee en het is niet dat wij er heel hard op letten.
 
Ook net weer afrekening gekregen na het doorgeven van de jaarlijkse stand.

2020: 56m3
2021: 62m3
2022: 61m3

Zelfs nog iets afgepitst voorbije jaar dus 😅. 2 volwassen, 2 kinderen (2 en 4). Wasmachine op regenwater lijkt me een grote winst als ik het hierboven zo lees :)

Klopt, voor een recente wasmachine mag je toch grootte-orde rekenen op 40 liter water per wasbeurt.
 
Single, halfopen bebouwing, tuin. 50% van de tijd weg van huis dus 0 verbruik.

2019 = 45m³
2020 = 42m³
2021 = 35m³
 
2 volwassenen + 1 2j. kind. Sinds vorig jaar in woning met bad:

2022: 35 m³

We hebben eigen grondwaterwinning en een regenput van 5k L. GWW is voor alles behalve douche en lavabo's. Toiletten en wasmachine dus daarop. Regenwater voor tuin en als back-up als GWW het ooit begeeft (kans is reëel).
 
Zelfs nog iets afgepitst voorbije jaar dus 😅. 2 volwassen, 2 kinderen (2 en 4). Wasmachine op regenwater lijkt me een grote winst als ik het hierboven zo lees :)
Merk je daar ooit iets van geur bij het wasmachine? Is er een reden om dit niet te doen?
 
Terug
Bovenaan