cege
Well-known member
De beste fictie in Vlaanderen is gemaakt door de VRT of door mensen en productiehuizen die hun eerste stappen hebben kunnen zetten onder de vleugels van de openbare omroep. De inhoudelijk waardevolle reeksen van VTM en consoorten kan je na 30 jaar nog altijd op één hand tellen. Vier levert pas af en toe interessante tv sinds Woestijnvis daar de boel heeft overgenomen. En waar zijn die begonnen? Juist.
Wat mij opvalt is dat er vanaf de zon meer dan 3h per dag schijnt (lente, zomer, herfst) het tv aanbod op vrt, canvas, vtm1,2,3,4, play echt bedroevend is. Er zijn echt vrijdag of zaterdagavonden waar er letterlijk geen hol op tv is, behalve een of andere grijsgedraaide film of debiele programma's zoals "zingt hij echt of fake". Kan de VRT niet gewoon wat minder kostelijke brol doen en gewoon af en toe eens een reportage reekske uitzenden over beestjes of oorlog of zoiets.
FC De Kampioenen wordt dan aangehaald als de slappe sitcom en fictie hoe het niet moet (terwijl ook die reeks haar verdiensten heeft en in feite Vlaams erfgoed is), maar evengoed zagen we op de VRT zaken als In de Gloria, Schalkse Ruiters, de programma's van Neveneffecten, ...
Ik kijk nog altijd naar de re-runs van FC de kampioenen
Niet dat ik ervoor thuis blijf, maar als ik niks te doen heb en het speelt, dan kijk ik. Ook al heb ik de afleveringen al 10x gezien. Zaterdag vb in de serre gewerkt tot het donker werd en de tv stond op op FC de kampioenen. Alleen er naar luisteren is al lachen. (al zou het in deze tijd nooit meer op tv komen, vrouwonvriendelijk, lachen met homos, drank a volonte).Nee laten we dat allemaal weggooien, onder het valse voorwendsel dat we dat geld beter kunnen gebruiken om kankerpatiënten te genezen.
Kom kom kom - onder de gordel is ook niet nodig.
Eigenlijk zou ik het wel zien zitten dat Thuis wordt opgedoekt, wat een draak van een programma is dat. Is zo een van die dingen waarvoor ik liever niet zou meebetalen.
Slechte acteurs, verhaal dat nergens op slaat, ridicule verhaallijnen die variëren tussen het saaie typische leven en moorden en verdwijningen en de zelfde reeks smoelen keer op keer. Dat mensen die onzin nog kijken zegt veel over het intellectuele niveau in Vlaanderen.
Tot een jaar of 6-7 geleden had ik weet van het bestaan van thuis maar letterlijk 0 minuten ooit van gezien. Wie heeft er nu ook tijd om op die momenten tv te kijken ? Mijn verbazing was groot toen ik op het eerste familie feest van de huidige madam (ondertussen moeder van de kinderen) een "Thuis break" moest ondergaan tussen het hoofdgerecht en het dessert op het kerst (of paas - can't remember) feest. Allemaal spurten naar de tv, 20 man/vrouwen...
Mijn schoonmoeder plant zelfs haar avonden rond thuis. "We moeten vroeg of laat komen babysitten, anders missen we Thuis"... Dat staat dan toch ook op vrt.nu vermoed ik ? Maar goed. Als ik dan eens 5 min per ongeluk zie omdat mijn schoonmoeder aan het babysitten is, dat is TE-NEN-KROM-MEND. Hoeveel kost die klucht ons per jaar?
Maar goed, internationaal gaan al die kostelijke lang-lopende soaps eruit, dus thuis en familie gaan er ook ooit wel aan geloven.
Vrijgekomen geld zou kunnen gestoken worden in nieuwsvergaring, documentaires, verslaggeving (misschien terug meer correspondenten?) enzovoort.
Dat ze al eens beginnen met niet elke week voor, tijdens en na een schoolvakantie geen "De Afspraak" of "Zevende dag" uit te zenden. De weinig relevante programma's die je ongeveer live moet zien en de helft van de keren zit je te wachten op iets wat niet komt :')
.