Het transformatieplan van de VRT

De beste fictie in Vlaanderen is gemaakt door de VRT of door mensen en productiehuizen die hun eerste stappen hebben kunnen zetten onder de vleugels van de openbare omroep. De inhoudelijk waardevolle reeksen van VTM en consoorten kan je na 30 jaar nog altijd op één hand tellen. Vier levert pas af en toe interessante tv sinds Woestijnvis daar de boel heeft overgenomen. En waar zijn die begonnen? Juist.

Wat mij opvalt is dat er vanaf de zon meer dan 3h per dag schijnt (lente, zomer, herfst) het tv aanbod op vrt, canvas, vtm1,2,3,4, play echt bedroevend is. Er zijn echt vrijdag of zaterdagavonden waar er letterlijk geen hol op tv is, behalve een of andere grijsgedraaide film of debiele programma's zoals "zingt hij echt of fake". Kan de VRT niet gewoon wat minder kostelijke brol doen en gewoon af en toe eens een reportage reekske uitzenden over beestjes of oorlog of zoiets.

FC De Kampioenen wordt dan aangehaald als de slappe sitcom en fictie hoe het niet moet (terwijl ook die reeks haar verdiensten heeft en in feite Vlaams erfgoed is), maar evengoed zagen we op de VRT zaken als In de Gloria, Schalkse Ruiters, de programma's van Neveneffecten, ...

Ik kijk nog altijd naar de re-runs van FC de kampioenen 🙃 Niet dat ik ervoor thuis blijf, maar als ik niks te doen heb en het speelt, dan kijk ik. Ook al heb ik de afleveringen al 10x gezien. Zaterdag vb in de serre gewerkt tot het donker werd en de tv stond op op FC de kampioenen. Alleen er naar luisteren is al lachen. (al zou het in deze tijd nooit meer op tv komen, vrouwonvriendelijk, lachen met homos, drank a volonte).

Nee laten we dat allemaal weggooien, onder het valse voorwendsel dat we dat geld beter kunnen gebruiken om kankerpatiënten te genezen.

Kom kom kom - onder de gordel is ook niet nodig.

Eigenlijk zou ik het wel zien zitten dat Thuis wordt opgedoekt, wat een draak van een programma is dat. Is zo een van die dingen waarvoor ik liever niet zou meebetalen.

Slechte acteurs, verhaal dat nergens op slaat, ridicule verhaallijnen die variëren tussen het saaie typische leven en moorden en verdwijningen en de zelfde reeks smoelen keer op keer. Dat mensen die onzin nog kijken zegt veel over het intellectuele niveau in Vlaanderen.

Tot een jaar of 6-7 geleden had ik weet van het bestaan van thuis maar letterlijk 0 minuten ooit van gezien. Wie heeft er nu ook tijd om op die momenten tv te kijken ? Mijn verbazing was groot toen ik op het eerste familie feest van de huidige madam (ondertussen moeder van de kinderen) een "Thuis break" moest ondergaan tussen het hoofdgerecht en het dessert op het kerst (of paas - can't remember) feest. Allemaal spurten naar de tv, 20 man/vrouwen...

Mijn schoonmoeder plant zelfs haar avonden rond thuis. "We moeten vroeg of laat komen babysitten, anders missen we Thuis"... Dat staat dan toch ook op vrt.nu vermoed ik ? Maar goed. Als ik dan eens 5 min per ongeluk zie omdat mijn schoonmoeder aan het babysitten is, dat is TE-NEN-KROM-MEND. Hoeveel kost die klucht ons per jaar?

Maar goed, internationaal gaan al die kostelijke lang-lopende soaps eruit, dus thuis en familie gaan er ook ooit wel aan geloven.

Vrijgekomen geld zou kunnen gestoken worden in nieuwsvergaring, documentaires, verslaggeving (misschien terug meer correspondenten?) enzovoort.

Dat ze al eens beginnen met niet elke week voor, tijdens en na een schoolvakantie geen "De Afspraak" of "Zevende dag" uit te zenden. De weinig relevante programma's die je ongeveer live moet zien en de helft van de keren zit je te wachten op iets wat niet komt :')

Hoeveel kost een jaarabonnement op de Tijd of de Standaard ? In vgl daarmee is de jaarlijkse bijdrage voor de VRT dus peanuts (op dit moment), met DeRedactie, en de berichtgeving en duiding op de radio en TV.

En dan krijgt ge er nog eens de docu's, de af en toe interessante human interest en zelfs de sport (minder mijn ding mabon) bij.

Hoe kunt ge dat nu teveel vinden, honestly ik geraak daar niet aan uit

De beste fictie in Vlaanderen is gemaakt door de VRT of door mensen en productiehuizen die hun eerste stappen hebben kunnen zetten onder de vleugels van de openbare omroep. De inhoudelijk waardevolle reeksen van VTM en consoorten kan je na 30 jaar nog altijd op één hand tellen. Vier levert pas af en toe interessante tv sinds Woestijnvis daar de boel heeft overgenomen. En waar zijn die begonnen? Juist.

FC De Kampioenen wordt dan aangehaald als de slappe sitcom en fictie hoe het niet moet (terwijl ook die reeks haar verdiensten heeft en in feite Vlaams erfgoed is), maar evengoed zagen we op de VRT zaken als In de Gloria, Schalkse Ruiters, de programma's van Neveneffecten, ...

Nee laten we dat allemaal weggooien, onder het valse voorwendsel dat we dat geld beter kunnen gebruiken om kankerpatiënten te genezen.
Dit klinkt toch vooral als een "vroeger was alles beter" argument en je negeert gewoon een deel van de werkelijkheid. Om dan ook nog eigenlijk vanuit je luie stoel te bepalen wat goede televisie is en wat niet!

Een programma als Het Huis Van Wantrouwen was inderdaad intern gemaakt, en het was op zichzelf al een revolutionair programma voor op de BRT. Dergelijke programma's werden toen gewoon tout court amper of niet gemaakt bij de VRT. Dat er dan uiteindelijk een productiehuis als Woestijnvis uit is voortgekomen lijkt me meer het resultaat van een veranderend televisielandschap. En dat huis is succesvol door het talent dat aanwezig was en uiteindelijk is samengebracht. Dat ze "onder de vleugels van de VRT" hebben kunnen zitten kan geholpen hebben, maar ik zou dat aandeel zeker niet overschatten.

Los daarvan zijn er gigantisch veel populaire programma's geweest de laatste tien jaar die evengoed zijn gemaakt in een privaat productiehuis. Alles behalve Thuis is van de hand van een extern productiehuis. Waarom de kwaliteit op de VRT beter is/was dan op VTM heeft ook gewoon veel(/alles)te maken met zeer dure exclusiviteitscontracten met sterke productiehuizen zoals Woestijnvis en bepaalde BV's. De enige reden dat ze dat konden is door haar gigantische marktpositie, waardoor de overheid eigenlijk marktverstorend was/is.
Ik vind het echt kwalijk om te denken dat er zonder een VRT geen Neveneffecten/In de gloria geweest zou zijn. Programma's die bovendien ook nog eens (in eerste instantie) ge-aired zijn op het minder bekeken Canvasnet.

Los daarvan is het ook absoluut geen vals voorwendsel. Er is overheidsgeld dat momenteel gespendeerd wordt aan het creëren van ontspanning voor haar belastingbetaler. Geld dat evengoed supplementair naar andere departementen kon gaan, hoe klein dat misschien ook mocht zijn. Dat is een valabel standpunt, zeker niet vals.

Hoeveel kost een jaarabonnement op de Tijd of de Standaard ? In vgl daarmee is de jaarlijkse bijdrage voor de VRT dus peanuts (op dit moment), met DeRedactie, en de berichtgeving en duiding op de radio en TV.

En dan krijgt ge er nog eens de docu's, de af en toe interessante human interest en zelfs de sport (minder mijn ding mabon) bij.

Hoe kunt ge dat nu teveel vinden, honestly ik geraak daar niet aan uit
En hoeveel kost een abonnement voor Netflix, Disney channel,...? Want uiteindelijk gaat het ook voor een groot deel over het stuk "ontspanning".

Eigenlijk zou ik het wel zien zitten dat Thuis wordt opgedoekt, wat een draak van een programma is dat. Is zo een van die dingen waarvoor ik liever niet zou meebetalen.
Thuis haalt wel gewoon kijkcijfers die gemiddeld vlotjes door het miljoen gaan. Die kijkcijfers geven dus al aan dat dit een programma is dat wel gewoon maatschappelijk relevant is, het zorgt voor ontspanning voor een aanzienlijk deel van de Vlamingen.

Het is niet omdat je persoonlijk geen "nut" ziet in bepaalde zaken dat het geld niet goed gespendeerd is.
Anders kan ik ook zeggen: een autostrade tussen Kortrijk en Doornik, dat is nu eens echt púre geldverspilling, ik kom daar nooit! Tis niet omdat IK daar nooit kom dat het geen nuttige investering is voor de maatschappij.

Laat ons blij zij dat thuis nog bestaat, hoogstaande TV is het niet maar je voelt op zen minst u hersencellen niet afsterven zoals bij het elvendertigste Jonas Van Geel programma op VTM die week...

En hoeveel kost een abonnement voor Netflix, Disney channel,...? Want uiteindelijk gaat het ook voor een groot deel over het stuk "ontspanning".
Dat mag je niet vergelijken. IEDEREEN wordt verplicht om te betalen voor de werkingskosten van VRT waardoor de prijs dus ook veel lager ligt dan indien mensen al dan niet kunnen kiezen. Omdat iedereen meebetaald is het bedrag per persoon lager?

In combinatie toch met berichtgeving en duiding? Er komt ook wel wat kritiek op de mogelijkheid dat zo'n Netflix en Disney+ uiteindelijk voor verarming van de keuze-opties gaan zorgen, want waarom een kleine, onbekende serie/film uitbrengen (of steunen) als je Avengers 6 of Star Wars spinoff 7 kan maken.

Dat mag je niet vergelijken. IEDEREEN wordt verplicht om te betalen voor de werkingskosten van VRT waardoor de prijs dus ook veel lager ligt dan indien mensen al dan niet kunnen kiezen. Omdat iedereen meebetaald is het bedrag per persoon lager?

Agreed.

In combinatie toch met berichtgeving en duiding? Er komt ook wel wat kritiek op de mogelijkheid dat zo'n Netflix en Disney+ uiteindelijk voor verarming van de keuze-opties gaan zorgen, want waarom een kleine, onbekende serie/film uitbrengen (of steunen) als je Avengers 6 of Star Wars spinoff 7 kan maken.

Oké, maar in de Vlaamse context valt dat nog goed mee? Die films/series worden toch voornamelijk gefinancierd door producers/Taxshelters/subsidies via het VAF/... Ik denk niet dat er per se een VRT nodig is om die kleinere Vlaamse/Belgische films gemaakt te krijgen.

De reden waarom ik het aanhaalde was het argument dat een krantenabonnement (ondanks de massale subsidie) toch nog altijd véél duurder is dan de 40Euro per jaar die de VRT kost. Terwijl ik vind dat bv het grote aanbod van NEtflix/Disney niet eens zo veel meer kost.

Agreed.

Oké, maar in de Vlaamse context valt dat nog goed mee? Die films/series worden toch voornamelijk gefinancierd door producers/Taxshelters/subsidies via het VAF/... Ik denk niet dat er per se een VRT nodig is om die kleinere Vlaamse/Belgische films gemaakt te krijgen.

De reden waarom ik het aanhaalde was het argument dat een krantenabonnement (ondanks de massale subsidie) toch nog altijd véél duurder is dan de 40Euro per jaar die de VRT kost. Terwijl ik vind dat bv het grote aanbod van NEtflix/Disney niet eens zo veel meer kost.
Ja ik snap wat je bedoelt, al is de goedkoopste Netflixformule nu ook wel €108/jaar. Disney+ geen idee.

Op zich is het natuurlijk geen 100% eerlijke vergelijking, dat zijn zuiver commerciële bedrijven (uit het buitenland) die ook gewoon op entertainment inzetten. Bij de VRT vertrekt dat origineel toch van de opzet dat een openbare omroep kwalitatieve programma's moet kunnen bieden aan de hele bevolking, en dat dit dan gedragen wordt door de overheid (en dus onze belastingen). Ik zie dat dus eerder als betalen zodat ook Kenny van achter de hoek zijn nieuws en info niet enkel van bv. VTM moet halen, en via een documentaire ook eens in aanraking komt met de wereld voorbij de kerktoren. Een situatie zoals in de VS kunnen we toch best proberen te vermijden.

Voor mij is de interessante discussie of de VRT entertainment moet aanbieden of niet, je kan voor beide standpunten wel argumenten bedenken.

Voor mij is de interessante discussie of de VRT entertainment moet aanbieden of niet, je kan voor beide standpunten wel argumenten bedenken.
ik denk dat de PBS in de USA wel een goed argument biedt waarom je wel IETS van entertainment moet aanbieden. Daarom niet massaal, maar er moet iets zijn.

Ik vind dat echt niet veel geld voor wat daar tegenover staat.

Ik vind dat er belangrijkere zaken zijn waar er geld kan afgepitst worden.

In ieder geval met ons gat in de begroting van 20 miljard, gaan we uit een ander vaatje moeten tappen...
Eigenlijk heb je daar wel gelijk in, want er zijn veel Vlamingen die bvb. 12 euro betalen per maand aan Netflix, soms nog met andere streaming services enzovoort.

Bij VRT krijg je niet alleen Een en Canvas en alle programma's, een hele sector informatie en berichtgeving (ook op hun sites) die eigenlijk wel kwalitatief zijn. Het is de nieuwssite die ik het meest gebruik. Je hebt dan nog eens alle kinderprogramma's en hun kinderaanbod. Het sportaanbod valt daar ook onder. De radio's (radio 1, radio 2, mnm) vallen daar ook onder. En als je niet eens TV kan kijken, of iets gemist hebt, dan is VRT NU ook nog eens gratis om te gebruiken. Het verschil is dat je niet de keuze hebt om voor het aanbod te betalen.

Maar efficienter omgaan met u middelen, dat moet iedereen doen natuurlijk. Nu, misschien dat men voor wat zaken zou kunnen samenwerken met NPO en succesvolle producties verkopen aan het buitenland, wat men al doet want Reizen Waes bvb. heeft op NPO gedraaid.

Ik vind dat die debatprogramma's eigl langer moeten . Dat is een debat van 5 minuten , elk wat slogans bovenhalen en hop naar het volgend onderwerp . Ik kom niet aan mn trekken bij een Zevende Dag of Terzake. Het voelt allemaal te gerushed aan .

Voor de rest vind ik wel dat er moet entertainment zijn op de VRT . Een goeie opvolger van de Kampioenen mogen ze zeker proberen .

Eigenlijk heb je daar wel gelijk in, want er zijn veel Vlamingen die bvb. 12 euro betalen per maand aan Netflix, soms nog met andere streaming services enzovoort.

Bij VRT krijg je niet alleen Een en Canvas en alle programma's, een hele sector informatie en berichtgeving (ook op hun sites) die eigenlijk wel kwalitatief zijn. Het is de nieuwssite die ik het meest gebruik. Je hebt dan nog eens alle kinderprogramma's en hun kinderaanbod. Het sportaanbod valt daar ook onder. De radio's (radio 1, radio 2, mnm) vallen daar ook onder. En als je niet eens TV kan kijken, of iets gemist hebt, dan is VRT NU ook nog eens gratis om te gebruiken. Het verschil is dat je niet de keuze hebt om voor het aanbod te betalen.
Dat is met zoveel belastingen...

Om het in perspectief te plaatsen: wist je dat Bpost jaarlijks 170 miljoen euro aan subsidie krijgt om de kranten tot bij mensen te krijgen? Hoe vaak lees jij een papieren krant? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22/een-vrije-pers-zonder-infuus-aan-subsidies/
Mij lijkt dat ze beter daar eerst de euro's eerst gaan halen als je dan toch wil besparen.

Dat is met zoveel belastingen...

Om het in perspectief te plaatsen: wist je dat Bpost jaarlijks 170 miljoen euro aan subsidie krijgt om de kranten tot bij mensen te krijgen? Hoe vaak lees jij een papieren krant? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22/een-vrije-pers-zonder-infuus-aan-subsidies/
Mij lijkt dat ze beter daar eerst de euro's eerst gaan halen als je dan toch wil besparen.
Ik lees eigenlijk elke dag een papieren krant en hou die nog altijd aan om ervoor te zorgen dat mijn kinderen zelf spontaan het nieuws beginnen te lezen. En dat lukt voorlopig nog. Dit gaat overigens niet enkel over kranten, maar ook tijdschriften.

Als die 170 miljoen euro gestopt wordt, dan zal er geen krantenbedeling meer zijn (wegens nutteloos als je die pas de dag nadien krijgt) en is het lot van een papieren krant bezegeld. Nu al nodig? Betwijfel het, er is nog genoeg verkoop van papieren kranten/tijdschriften. Maar ik begrijp best dat het geen 10 jaar meer zal duren.

Ik lees eigenlijk elke dag een papieren krant en hou die nog altijd aan om ervoor te zorgen dat mijn kinderen zelf spontaan het nieuws beginnen te lezen. En dat lukt voorlopig nog. Dit gaat overigens niet enkel over kranten, maar ook tijdschriften.

Als die 170 miljoen euro gestopt wordt, dan zal er geen krantenbedeling meer zijn (wegens nutteloos als je die pas de dag nadien krijgt) en is het lot van een papieren krant bezegeld. Nu al nodig? Betwijfel het, er is nog genoeg verkoop van papieren kranten/tijdschriften. Maar ik begrijp best dat het geen 10 jaar meer zal duren.
Uiteraard heeft een papieren krant zijn waarde maar als de kranten/mediahuizen groot worden doordat Bpost de bedeling op zich neemt (wat door de subsidie mogelijk is), en daardoor de mediahuizen op een belachelijke pot geld zitten waarmee ze buitenlandse media gaan overnemen, dan stel ik me daar wel vragen bij.

Maar dat is eigenlijk een andere discussie/topic. Al biedt het enig perspectief als je dan ertegenover zet wat de VRT bijbrengt voor de toelage die ze krijgen.

Sinds wanneer is men bij de VRT eigenlijk begonnen met zaken uit te besteden aan productiehuizen? Is dit begonnen met de programma's van Woestijnvis? Zaken uitbesteden is in eerste instantie misschien interessant, maar net zoals in veel andere sectoren krijg je een enorme braindrain richting private bedrijven waar de loonvoorwaarden pakken beter zijn dan in vaste dienst bij de VRT. Hoeveel figuren die groot geworden zijn onder de vleugels van de VRT hebben ondertussen hun eigen productiebedrijf niet opgestart of werken ze freelance voor de VRT waar ze financieel veel beter van worden. Ik denk dat het dit soort verschuiving is die ook aan de basis ligt van wat we nu zien, de VRT is op de duur een lege doos aan het worden die enorm veel geld uitgeeft aan contracten met productiehuizen en freelancers, maar in house wordt er bijna niets meer ontwikkeld.
Dit verdient toch wat nuance. De opkomst van de productiehuizen situeert zich in de jaren 90. In 1989 is VTM opgericht, en in 1995 VT4, waardoor er in Vlaanderen een markt ontstond voor zelfstandige productiehuizen. Niet alleen had je nu naast VRT ook content nodig voor de commerciële zenders, er kwam ook een grotere vraag naar dagvullende programmaties, met frequent nieuwe programma's en een grotere diversiteit aan programma's. Dat is niet haalbaar om dat allemaal intern te produceren. Bij VTM hebben ze buiten hun nieuwsuitzendingen ook quasi geen interne producties.

Thuis was eigenlijk al lang een relict. Ik vind het niet abnormaal dat ze dat afstoten. Ik vind dat het nog steeds de maatschappelijke rol moet zijn van de VRT om te investeren in kwalitatieve fictie, maar dat hoeft zeker niet intern geproduceerd te worden. Laat hun intern productiehuis maar focussen op de commercieel minder interessante non-fictie programma's zoals Kinderen van de migratie e.d.

Ik zou er trouwens niet van uit gaan dat de loon- en arbeidsvoorwaarden bij productiehuizen voor de gewone medewerkers (voor de bedrijfsleiders is dat wat anders) beter zijn dan die bij de VRT. Ze hebben het begrip gouden kooi uitgevonden voor de VRT denk ik ik :).

Nu, misschien dat men voor wat zaken zou kunnen samenwerken met NPO en succesvolle producties verkopen aan het buitenland, wat men al doet want Reizen Waes bvb. heeft op NPO gedraaid.
VRT werkt al regelmatig samen met buitenlandse zenders hoor. Maar succesvolle producties verkopen aan het buitenland? Buiten hun nieuws- en duidingsprogramma's hebben ze nauwelijks nog producties die volledig in huis gemaakt zijn hoor. Reizen Waes is van De Mensen. Zelfs Iedereen Beroemd wordt niet meer helemaal in huis gemaakt, een aantal van de rubrieken komen van De Chinezen.

Laatst bewerkt:
Dit verdient toch wat nuance. De opkomst van de productiehuizen situeert zich in de jaren 90. In 1989 is VTM opgericht, en in 1995 VT4, waardoor er in Vlaanderen een markt ontstond voor zelfstandige productiehuizen. Niet alleen had je nu naast VRT ook content nodig voor de commerciële zenders, er kwam ook een grotere vraag naar dagvullende programmaties, met frequent nieuwe programma's en een grotere diversiteit aan programma's. Dat is niet haalbaar om dat allemaal intern te produceren. Bij VTM hebben ze buiten hun nieuwsuitzendingen ook quasi geen interne producties.

Thuis was eigenlijk al lang een relict. Ik vind het niet abnormaal dat ze dat afstoten. Ik vind dat het nog steeds de maatschappelijke rol moet zijn van de VRT om te investeren in kwalitatieve fictie, maar dat hoeft zeker niet intern geproduceerd te worden. Laat hun intern productiehuis maar focussen op de commercieel minder interessante non-fictie programma's zoals Kinderen van de migratie e.d.

VRT werkt al regelmatig samen met buitenlandse zenders hoor. Maar succesvolle producties verkopen aan het buitenland? Buiten hun nieuws- en duidingsprogramma's hebben ze nauwelijks nog producties die volledig in huis gemaakt zijn hoor. Reizen Waes is van De Mensen. Zelfs Iedereen Beroemd wordt niet meer helemaal in huis gemaakt, een aantal van de rubrieken komen van De Chinezen.
Dan doen ze het wel goed, en hebben ze qua programma "Thuis" de juiste keuze gemaakt. Ik denk ook wel dat er al in vele sectoren is bespaard, ook bij de VRT. Iedereen zal wel al een stuk efficiënter werken dan 10-20 jaar geleden.

Dit is weer het hele 'als gij 100 wilt rijden doe dat dan maar laat mij gerust' debat opnieuw he. Het is niet omdat gij vindt dat het voor u geen nut heeft dat iets geen maatschappelijk belang kan hebben. Kunt ook proberen om verder kijken dan uw eigen neus.
Ik kijk verder dan mijn eigen neus en stel al 25 jaar lang de meerwaarde van deze (dure) overheidszender in vraag.
Blijkbaar ben ik niet de enige, de besparingen gaan nu al jaren onverminderd door. Jammer genoeg niet tegen het tempo dat ik zou verkiezen, maar goed.

Ik vind het nog altijd jammer dat ze kijk en luistergeld hebben afgeschaft.
Vroeger lag de keuze bij ons zelf of we lineaire TV gaapten of naar geforceerde radio luisterden en daarvoor betaalden.

Vandaag de dag ben ik verplicht voor die crap te betalen en ik heb er geen hol aan.
Ik kies liever zelf de partij die ik sponsor en waarnaar ik kijk/luister.
In de auto begint standaard de muziek vanaf mijn smartphone te spelen en thuis maak ik gebruik van de thuiskopievergoeding die ik op mijn gegevensdragers betaald heb.

kom eens op mijn werk :)

Zolang ik van (extreem)-rechtse mensen regelmatig hoor dat het nieuws te links is en van (extreem)-links hoor dat het te rechts is, ben ik tevreden. Dan zal het wel mooi ergens in het midden zitten.
Ik weet niet wat jij van werk doet en het interesseert mij ook niet want uw ervaringen zijn toch niet bewijsbaar aan mij. Daarbovenop verkondig je vaak onzin over het VB, dus je bent totaal geen betrouwbare bron.

Dit forum daarentegen is wel bewijs, en zoals eerder vermeld, ik moet de eerste poster nog tegenkomen die VRT berichtgeving te rechts vindt.

Ik vind de berichtgeving soms te rechts. Voila.

Dit forum is ook totaal niet representatief, de meerderheid stemt hier (extreem)rechts ...

Terug
Bovenaan