Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hallo,

Is het veilig om de auto op te laden met enkele wikkelingen rond de houder, zoals in onderstaande foto? Of moet de kabel steeds volledig afgerold zijn?

gunholder_cableholder_black-1000x1000_1.jpg
 
Heb sinds kort een nieuwe auto gekocht - Volvo XC60 hybride (eerste inschrijving dec 2019, model 2020). Eerste keer een hybride en bedoeling is om die zoveel als het kan thuis op te laden. Helaas is de meegeleverde kabel te kort om de auto op te laden.

Zit nog met enkele vragen:
  • Verlengkabel -> gebeld met Volvo, adviseren ze om niet te doen. Zal ik dus ook niet doen.
  • Optie 1: lange kabel
  • Optie 2: stopcontact verzetten
    • Optie aan het bekijken om buiten (zijkant of voortuin) een stopcontact te plaatsen. Deze kan dan gebruikt worden voor kabel evt. ook andere materiaal (bv. elektrisch tuinmateriaal). Al iemand voor gecontacteerd, moeten wel rekening houden met aantal zaken zoals aarding.
    • Nadeel: zien of het mogelijk is en geen verlies geeft. Gaatje in de muur boren of via ander kastje verlengen.
  • Optie3: laadpaal
    • Ergens buiten zetten
    • Nadeel: neemt meer ruimte in (kostprijs/praktisch installeren?). Goed nadenken waar te plaatsen zodat het geen hinder geeft.
Nu ga ik vermoedelijk één van de komende jaren verhuizen. Het gemakkelijkste is de langere kabel (die ik dan overal kan gebruiken) maar lijkt me onhandig.
Welke optie is volgens jullie het meest aan te raden?
Laadpaal lijkt me het meest praktisch, kan deze gemakkelijk geïnstalleerd worden? Voor de toekomst: gemakkelijk te demonteren en mee te nemen naar nieuwe woning? Zijn er bepaalde laadpalen beter dan anderen?

Alvast bedankt voor antwoorden.
 
Heb sinds kort een nieuwe auto gekocht - Volvo XC60 hybride (eerste inschrijving dec 2019, model 2020). Eerste keer een hybride en bedoeling is om die zoveel als het kan thuis op te laden. Helaas is de meegeleverde kabel te kort om de auto op te laden.

Zit nog met enkele vragen:
  • Verlengkabel -> gebeld met Volvo, adviseren ze om niet te doen. Zal ik dus ook niet doen.
  • Optie 1: lange kabel
  • Optie 2: stopcontact verzetten
    • Optie aan het bekijken om buiten (zijkant of voortuin) een stopcontact te plaatsen. Deze kan dan gebruikt worden voor kabel evt. ook andere materiaal (bv. elektrisch tuinmateriaal). Al iemand voor gecontacteerd, moeten wel rekening houden met aantal zaken zoals aarding.
    • Nadeel: zien of het mogelijk is en geen verlies geeft. Gaatje in de muur boren of via ander kastje verlengen.
  • Optie3: laadpaal
    • Ergens buiten zetten
    • Nadeel: neemt meer ruimte in (kostprijs/praktisch installeren?). Goed nadenken waar te plaatsen zodat het geen hinder geeft.
Nu ga ik vermoedelijk één van de komende jaren verhuizen. Het gemakkelijkste is de langere kabel (die ik dan overal kan gebruiken) maar lijkt me onhandig.
Welke optie is volgens jullie het meest aan te raden?
Laadpaal lijkt me het meest praktisch, kan deze gemakkelijk geïnstalleerd worden? Voor de toekomst: gemakkelijk te demonteren en mee te nemen naar nieuwe woning? Zijn er bepaalde laadpalen beter dan anderen?

Alvast bedankt voor antwoorden.
Er bestaan dikke verlengkabels die geschikt zijn voor het laden van een EV. Ik zou daarvoor gaan of voor optie 2.
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.
Het heeft normaal niet met uw omvormer te maken want uw laadpaal kijkt naar injectie en niet naar opbrengst. Dus die meting moet ergens tussen uw hoofdaansluiting en het net gebeuren.

Hoe heb je die laadpaal 1 fasig gemaakt? In uw zekeringskast of heb je fase 2 en 3 van de laadkabel losgemaakt?
Op mijn Smappee heb ik de laadkabel in de laadpaal op fase 2 en 3 losgemaakt. Zo denkt de laadpaal dat er een 1 fasige wagen aan hangt en begint die op 1.4kW te laden i.p.v. 4kW. Hij is wel nog 3 fasig aangesloten in de meterkast en doet ook 3 fases metingen om de injectie/afname te berekenen voor solarladen/loadbalancing.
 
Het heeft normaal niet met uw omvormer te maken want uw laadpaal kijkt naar injectie en niet naar opbrengst. Dus die meting moet ergens tussen uw hoofdaansluiting en het net gebeuren.

Hoe heb je die laadpaal 1 fasig gemaakt? In uw zekeringskast of heb je fase 2 en 3 van de laadkabel losgemaakt?
Op mijn Smappee heb ik de laadkabel in de laadpaal op fase 2 en 3 losgemaakt. Zo denkt de laadpaal dat er een 1 fasige wagen aan hangt en begint die op 1.4kW te laden i.p.v. 4kW. Hij is wel nog 3 fasig aangesloten in de meterkast en doet ook 3 fases metingen om de injectie/afname te berekenen voor solarladen/loadbalancing.
1 fasig gemaakt in de meterkast zelf (elektricien 1x laten komen om het te tonen hoe, en die zei gewoon in de meterkast, vandaar). Dus misschien beter het aan de laadpaal zelf te doen ipv meterkast?
 
1 fasig gemaakt in de meterkast zelf (elektricien 1x laten komen om het te tonen hoe, en die zei gewoon in de meterkast, vandaar). Dus misschien beter het aan de laadpaal zelf te doen ipv meterkast?
Ik spreek natuurlijk van mijn ervaring met een Smappee laadpaal. Misschien voor de zekerheid even navragen bij de Wallbox support?
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.

Mijne Zappi doet wat jij wil. Ook 3 fase aangesloten op een 3 fase omvormer (maar volgens mij heeft dat daar dus inderdaad niks mee te maken. De zappi meet zelf met klemmetjes de injectie vlak bij de meter en zal zo beslissen om op te laden.
 
Mijne Zappi doet wat jij wil. Ook 3 fase aangesloten op een 3 fase omvormer (maar volgens mij heeft dat daar dus inderdaad niks mee te maken. De zappi meet zelf met klemmetjes de injectie vlak bij de meter en zal zo beslissen om op te laden.
Zappi kan schakelen tussen 1 en 3 fase om solar laden te optimaliseren
 
Ik spreek natuurlijk van mijn ervaring met een Smappee laadpaal. Misschien voor de zekerheid even navragen bij de Wallbox support?
Tgoh, ik heb het daar ook al proberen uitleggen, maar meer dan een link sturen naar hun support pagina's doen ze jammer genoeg niet. Ik zal het eens proberen.

Edit: lijkt geen verschil te maken jammer genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Met nu sinds vorige maand een EV te hebben ben ik dit wat aan het opvolgen. Deze laadt vooral 's nachts op in de daluren aangezien we hier ruim mee toekomen voor de afstanden die we doen. Echter zie ik nu dat de piek 's nachts nog steeds rond 3,4 kW ligt. Er wordt geladen aan 13A via het stopcontact. Hierdoor gaat er per uur 3kWh in de batterij. Nu voorbije nacht geladen aan 10A en was hij 78% opgeladen (limiet stond op 80%) dus voldoet nog steeds om alle afstanden te doen.

Met een laadpaal thuis zit je piek toch direct hierboven of laden jullie met een laadpaal aan dezelfde snelheden?
 
Met nu sinds vorige maand een EV te hebben ben ik dit wat aan het opvolgen. Deze laadt vooral 's nachts op in de daluren aangezien we hier ruim mee toekomen voor de afstanden die we doen. Echter zie ik nu dat de piek 's nachts nog steeds rond 3,4 kW ligt. Er wordt geladen aan 13A via het stopcontact. Hierdoor gaat er per uur 3kWh in de batterij. Nu voorbije nacht geladen aan 10A en was hij 78% opgeladen (limiet stond op 80%) dus voldoet nog steeds om alle afstanden te doen.

Met een laadpaal thuis zit je piek toch direct hierboven of laden jullie met een laadpaal aan dezelfde snelheden?

Mijn piek met een laadpaal thuis is ~6,5 kW gemiddeld voor de afgelopen 6 maanden wat ongeveer €135 per jaar extra aan capaciteitstarief zou kosten t.o.v. een piek van ~3,5 kW maar dat kan zeker nog lager:
- in de lente & zomer zal mijn piek lager liggen wegens meer verbruiken & laden uit zonnepanelen ipv uit het net
- ik kan niet op het werk laden en heb maar beperkt thuiswerk wat betekent dat ik in vergelijking met veel andere EV rijders meer (=sneller) thuis zal moeten laden
- de laadpaal van de leasemaatschappij heeft nul intelligentie of regelmogelijkheden; gelukkig kan ik via de app van mijn auto de laadsnelheid zelf beperken, ofwel om meer uit mijn zonnepanelen te laden, ofwel om mijn verbruik te spreiden tijdens een volledige dag thuis (puur uit principe, niet omdat laden aan lagere snelheid dan je capaciteitspiek van die maand iets bespaart)
 
Met nu sinds vorige maand een EV te hebben ben ik dit wat aan het opvolgen. Deze laadt vooral 's nachts op in de daluren aangezien we hier ruim mee toekomen voor de afstanden die we doen. Echter zie ik nu dat de piek 's nachts nog steeds rond 3,4 kW ligt. Er wordt geladen aan 13A via het stopcontact. Hierdoor gaat er per uur 3kWh in de batterij. Nu voorbije nacht geladen aan 10A en was hij 78% opgeladen (limiet stond op 80%) dus voldoet nog steeds om alle afstanden te doen.

Met een laadpaal thuis zit je piek toch direct hierboven of laden jullie met een laadpaal aan dezelfde snelheden?
Hangt er vooral vanaf of mensen op 1 fase of 3 fase opladen. 3 fase is dan minstens 4.1 kW.
Sommige palen kunnen softwarematig switchen ook, andere kan je het forceren door kabels uit te trekken.
 
Met nu sinds vorige maand een EV te hebben ben ik dit wat aan het opvolgen. Deze laadt vooral 's nachts op in de daluren aangezien we hier ruim mee toekomen voor de afstanden die we doen. Echter zie ik nu dat de piek 's nachts nog steeds rond 3,4 kW ligt. Er wordt geladen aan 13A via het stopcontact. Hierdoor gaat er per uur 3kWh in de batterij. Nu voorbije nacht geladen aan 10A en was hij 78% opgeladen (limiet stond op 80%) dus voldoet nog steeds om alle afstanden te doen.

Met een laadpaal thuis zit je piek toch direct hierboven of laden jullie met een laadpaal aan dezelfde snelheden?
Met een 300W sluimerverbruik zit je inderdaad op 3.4kW piek.
Als je sneller gaat laden met een laadpaal, ga je ook hogere pieken trekken.

Ik heb een slimme laadpaal waarmee ik zoveel mogelijk op de zon laad vanaf maart tot half oktober. Dan kan ik op een zonnige dag aan 5-7kW laden zonder af te nemen van het net. Met mijn granny charger had ik sommige dagen nog 50% injectie omdat ik niet snel genoeg de zonnestroom in de wagen kreeg.
In de winter stel ik mijn laadpaal in dat het piektarief niet boven de 4.5kW mag komen. Dan laad de auto altijd zo dicht mogelijk bij de 4.5kW, maar gaat die wel vertragen als de warmtepomp opspringt of we gaan koken. Inmiddels staat mijn max capaciteitstarief piek op de laadpaal nu op 2.8kW. Overdag kan ik goed doorladen met wat zon (zelfs op mindere dagen zit ik snel aan 2-3kW, dus dat is 5-6kW laden als het echt moet) en 's nachts kan ik dan nog aftoppen aan 2.5kW als ik echt een volle batterij nodig heb.
Ik werk wel 3 dagen in de week thuis, waardoor overdag laden geen probleem is voor mij. Sinds 10 maart rij ik al uitsluitend op de zon.

Mijn gemiddelde maandpiek voor het laatste jaar is momenteel 3.6kW met warmtepomp en EV.
 
Heeft iemand een idee wat de huidige toepasselijke regels zijn voor laden in een ondergrondse garage bij een vereniging der medeeigenaren op het gebied van brandveiligheid ?

Ik had eerst iets horen vliegen bij de buren van het feit voor het voorzien van een ganse installatie waarbij er verboden wordt om met uw eigen energie (en dus ook zonnepanelen) te laden. Maar dat dit moet komen van de gemeenschap. ook al heeft elke eigenaar een eigen garage met zijn eigen stroomvoorziening maar wel een gemeenschappelijke inrit.
 
Met nu sinds vorige maand een EV te hebben ben ik dit wat aan het opvolgen. Deze laadt vooral 's nachts op in de daluren aangezien we hier ruim mee toekomen voor de afstanden die we doen. Echter zie ik nu dat de piek 's nachts nog steeds rond 3,4 kW ligt. Er wordt geladen aan 13A via het stopcontact. Hierdoor gaat er per uur 3kWh in de batterij. Nu voorbije nacht geladen aan 10A en was hij 78% opgeladen (limiet stond op 80%) dus voldoet nog steeds om alle afstanden te doen.

Met een laadpaal thuis zit je piek toch direct hierboven of laden jullie met een laadpaal aan dezelfde snelheden?
Hier een mooi voorbeeldje hoe je snel kan laden met een laadpaal en toch uw piek klein kan houden.
Normaal gezien laad ik uitsluitend op solar en kom ik daarmee toe, maar ik ben woensdag en donderdag op de baan geweest en had vrijdagochtend nog 48%. Zaterdag gingen we op uitstap ik wou met een volle batterij vertrekken en ik wist dat er vrijdag niet genoeg zon ging zijn om dat puur op de zon te doen, dus ik heb zo snel als mogelijk geladen zonder de piek van 2500watt te overschrijden.

Ik ben om 10h45 gestart met laden en om 17h30 was de batterij vol. We hebben het meest panelen op het westen liggen en je kunt goed zien dat vanaf de middag de snelheid omhoog ging. Vanaf de middag tot 's avonds tussen de 5.5 en 7kW geladen zonder mijn basispiek van 2.5kW te overschrijden. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor die dag was nog steeds 56% en het gedeelte voor de auto zal zelfs iets hoger liggen ondanks dat het een bewolkte dag was.


7LD57N7.png


rnJbcFT.png
 
Terug
Bovenaan