Verwarming

Rob!n

Member
Welk soort verwarming heb je?

Waarom heb je deze verwarming?

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.

Wat zijn de positieve punten?

Hoe is het verbruik?

Welk soort verwarming heb je?
Luchtverwarming op mazout

Waarom heb je deze verwarming?
Huis zo gekocht.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
Geen idee maar als ik de prijzen bekijk van branders rond de 3000€.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Het rendement valt tegen en als ze aan staat is er altijd wind.

Wat zijn de positieve punten?
Zeer snel warm.

Hoe is het verbruik?
Tot nu toe valt het nog mee aangezien ik de woning nog niet zo lang heb.

De reden dat ik dit topic start is om in deze tijd een goede toekomstgerichte keuze te kunnen maken voor het vervangen van mijn intusse minstens 40 jaar oude installatie.
 
Welk soort verwarming heb je? CV op gas en een houtkachel

Waarom heb je deze verwarming? CV op gas lag hier al en is praktisch, houtkachel bijgeplaatst tijdens verbouwing wegens gezelligheid en gratis hout

Wat is de totale kostprijs van je verwarming? Geen idee, retail zullen die 2 ketels (2 volledig aparte kringen enal wegens verbouwing) wel een 2500 euro per stuk kosten, de houtkachel kostte een 3000 euro (geplaatst) incl. schouw

Wat zijn de negatieve punten van je keuze. Geen denk ik

Wat zijn de positieve punten? Warmte en voor de houtkachel gezelligheid

Hoe is het verbruik? Ik denk dat wij ergens rond de 16000 kWh gas verbruikten, zou nu iets minder kunnen zijn door de houtkachel, alles hangt af van de isolatiewaarde van je huis en hoe warm je het graag hebt, wij stoken het nogal graag warm


Dit alles terzijde, wij hadden in ons huurhuis vroeger ook zo luchtverwarming op mazout (in de grond) en ik vond dat heel aangenaam aangezien er één van die luchtgaten onder de zetel zat, als je de verwarming dan hoger zette kwam er zo'n heerlijke warmte langs de zetel geblazen. Wel zeer hoog verbruik (was ook een stokoude installatie).
 
Welk soort verwarming heb je?
Geothermische warmtepomp / Vloerverwarming overal

Waarom heb je deze verwarming?
Geen gas in de straat. Geen mazouttank meer mogelijk voor nieuwbouw. Gascitern zagen we niet zitten.
Zeer belangrijk punt; tijdens de planning en uitvoer van onze installatie bestond de terugdraaiende teller nog


Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
Kostprijs van de installatie omstreeks 17,000 euro

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Sinds het schrappen van de terugdraaiende teller is onze installatie niet rendabel. Elektriciteitsverbruik zal ons jaarlijks vermoedelijk enkele duizenden euro's meer kosten. Moeilijk in te schatten sinds we pas net hier wonen.Compressor van de pomp zelf maakt ook veel lawaai. Hier staat ze in de garage maar op stille momenten kan je het toch nog horen zoemen

Wat zijn de positieve punten?
Eerlijk? Op dit moment zie ik geen enkel positief punt tegenover een gewone installatie op gas of mazout. Niet financieel en niet op vlak van comfort. Veel zal afhangen van hoe de prijs van elektriciteit evolueert in de toekomst. Dat ziet er sowieso al niet positief uit. Maar een CO2 tax, die er uiiteindelijk zal komen, kan wel een serieuze invloed hebben. Nuttige leeftijd van de putboringen is 80 jaar maar de pomp zelf gaat zo lang niet mee natuurlijk.

Hoe is het verbruik?
Zie hierboven.



Het is wat het is en als ik er dagelijks over zou moeten nadenken word ik er toch niet goed van. Maar ik zou absoluut niemand dergelijke installatie aanraden.
 
Welk soort verwarming heb je?

CV op gas.

Waarom heb je deze verwarming?

Zo gekocht bij onze woning

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?

Geen idee. Was al bij de woning.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.

Plaatsgebrek. Er is toch steeds een muur waar dit aan moet hangen en zo een kleine ruimte wegneemt. Dit gaan we oplossen met een omkasting rond de radiator te maken zodat deze toch ietwat nuttig is.

Wat zijn de positieve punten?

Verwarmt de ruimte voldoende.

Hoe is het verbruik?

Geen idee want we wonen er nog niet permanent.
 
Laatst bewerkt:
Welk soort verwarming heb je? CV op gas (hoogrendementsketel)

Waarom heb je deze verwarming? CV op gas lag hier al, wel vervangen naar hoogrendementsketel, buffervat verwijderd. Initieel wel nog gevraagd naar warmtepomp, werd weggelachen door loodgieters met de boodschap dat als de nieuwe ketel versleten zou zijn nog es te polsen.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming? Net geen 5k installatiekost

Wat zijn de negatieve punten van je keuze. Geen

Wat zijn de positieve punten? Zuinig.

Hoe is het verbruik? Geen idee. Als het vriest dat het kraakt hebben we een verbruik van 7m3 (ooit es gecheckt), en wij verwarmen dan het gehele huis. De kost valt imo zeer voordelig uit
 
Welk soort verwarming heb je? Geothermische WP

Waarom heb je deze verwarming? Ecologische overwegingen + optie voor passieve koeling koeling speelden mee, maar ook het financiele aspect op lange tot zeer lange termijn (terugdraaiende teller..)

Wat is de totale kostprijs van je verwarming? Boring + Nibe 1255 WP + vloerverwarming = 22500 euro alles incl.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze. Initiele kostprijs

Wat zijn de positieve punten? Terugdraaiende teller! Ah wacht.. (in tegenstelling tot wat ergens hierboven vermeld word is de onze wel vrij stil vind ik, ik hoor ze enkel als ik in de technische ruimte zelf sta - gasketel in onze oude huis was een heel stuk luider)

Hoe is het verbruik? We wonen hier nog maar 2-3 maanden, dus te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. Wel > 1000 kWh totaalverbruik in december bij opstart warmptepomp, toen we hier nog niet woonden.. Maar ik ga er voorlopig van uit dat dat niet het normale verbruik is in de koude maanden, in januari was het al een stuk beter.
 
Welk soort verwarming heb je?
CV op stookolie + houtkachels

Waarom heb je deze verwarming?
Om het huis te verwarmen. Ook geen gas aanwezig in straat.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
Ketel was 8k, de rest weet ik niet want stond er al. 19 radiatoren en veel buis.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Mazoutniveau in het oog houden en thuis zijn als men komt leveren.

Wat zijn de positieve punten?
Valt hier relatief goedkoop uit in verbruik. + aangename warmte van de kachels

Hoe is het verbruik?
Deze winter zal er zo'n 2500L door gegaan zijn.
 
Welk soort verwarming heb je? CV condensatie op gas. Geen vloerverwarming maar radiatoren.

Waarom heb je deze verwarming? Gasaansluiting was er al

Wat is de totale kostprijs van je verwarming? Radiatoren geen idee. Ik reken 3k voor een ketelvervanging met plaatsing.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze. Radiatoren nemen wat ruimte in aan de muur.

Wat zijn de positieve punten? Handen of andere lichaamsdelen kunnen warmen aan de radiator. Gebruiksgemak. Snelle opwarming huis.

Hoe is het verbruik? 15000 kWh of 500 euro per jaar met huidige gasprijzen.
 
Welk soort verwarming heb je? Condensatie gasketel en radiatoren

Waarom heb je deze verwarming? Radiatoren waren er al en een oudere condensatie gasketel, gewoon de ketel recent vervangen

Wat is de totale kostprijs van je verwarming? €4500 voor ketel, thermostaat en een paar slimme thermostaatknoppen

Wat zijn de negatieve punten van je keuze. Ondanks al die "slimmere" elektronica warmt hij 's avonds vaak te ver door, zeker bij koud weer

Wat zijn de positieve punten? Slimme thermostaatknop: geen gedoe meer met de verwarming hoger te moeten zetten in de ruimte met de centrale thermostaat om warmte te krijgen in bureau / badkamer

Hoe is het verbruik? 24000 kWh met de oude ketel (het laatste jaar wel 28000), benieuwd of het met de nieuwe ketel lager uitvalt
 
Welk soort verwarming heb je?
Lucht-Water Warmtepomp + Vloerwerwarming op beide niveaus

Waarom heb je deze verwarming?

Voor nieuwbouw was hernieuwbare energie verplicht. We moesten daarom een hele resem PV panelen plaatsen, met een groot overschot. Dankzij de terugdraaiende teller konden we daardoor de meerprijs van WP tov gas verantwoorden
Onze technieken staan in de kelder en het was ook geen cadeau om én ventilatie én cablage én rookgasafvoer door dezelfde schacht te krijgen, waardoor 2 koelleidingen heel handig was.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?

+-11.000 EUR. Was zelfplaatsing met Easykit

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.

Compleet gefucked worden door de staat 2 jaar na opstart.

Wat zijn de positieve punten?

Leefcomfort is zeer goed, hoewel dat ook het geval was geweest met een gasketel natuurlijk. Het afgiftesysteem doet daar meer aan dan de bron

Hoe is het verbruik?

Pittig. Dit jaar was januari zeer koud waardoor we toch rap richting de 800kWh verbruik gingen (1150kWh totaalverbruik in januari, 980kWh in februari). Natte vinger zal de Altherma iets van een 5000kWh per jaar door zijn kas gieten.
 
Welk soort verwarming heb je?
condensatieketel gas + gashaard

Waarom heb je deze verwarming?
CV ketel zat in onze SOD, gashaard zelf erbij genomen ( snel warme ruimte en gezellig)

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
CV ketel geen idee, maar zal wel geen duur toestel geweest zijn, we hadden nl dezelfde op ons apppartement... Gashaard (en meubel) rond 10.000.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Duurt oh zo lang vooraleer je warm water hebt. Ik denk dat ik telkens met gemak 5-10 liter laat lopen vooraleer het warm is... En als je de kraan dan te traag laat lopen slaat die cv ketel weer af :angry: . Maar kon je blijkbaar niet veel aan doen....

Wat zijn de positieve punten?
CV ketel doet wel z'n werk en met de gashaard is de woonkamer snel warm.

Hoe is het verbruik?
rond de 13000 kwh per jaar
 
Welk soort verwarming heb je?
condensatieketel gas + gashaard

Waarom heb je deze verwarming?
CV ketel zat in onze SOD, gashaard zelf erbij genomen ( snel warme ruimte en gezellig)

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
CV ketel geen idee, maar zal wel geen duur toestel geweest zijn, we hadden nl dezelfde op ons apppartement... Gashaard (en meubel) rond 10.000.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Duurt oh zo lang vooraleer je warm water hebt. Ik denk dat ik telkens met gemak 5-10 liter laat lopen vooraleer het warm is... En als je de kraan dan te traag laat lopen slaat die cv ketel weer af :angry: . Maar kon je blijkbaar niet veel aan doen....

Wat zijn de positieve punten?
CV ketel doet wel z'n werk en met de gashaard is de woonkamer snel warm.

Hoe is het verbruik?
rond de 13000 kwh per jaar

Gashaard (met meubel) 10000, is dat niet heel veel? Serieuze vraag, want ben dit ook aan 't overwegen
 
Welk soort verwarming heb je?
Lucht/water warmtepomp Mitsubishi met vloerverwarming

Waarom heb je deze verwarming?
E-peil behalen in een SOD woning voor enerzijds goedkopere lening (al is dat % ondertussen achterhaald), gasaansluiting etc voorzien was een meerkost in SOD (1000€ + 1000€ gerecupereerd voor uithalen bestaande gasketel), hogere e-peil premie van infrax, KI vrijstelling voor 5 j en met de terugdraaiende teller was dat in de verwachting dat naar de toekomst toe gas/mazout/pellet verwarming zwaarder belast zou worden een acceptabele investering. Geothermisch haalde ik er echter gewoon niet uit al had ik die optie initieel geprefereerd.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
Ik ken enkel de prijs voor de warmtepomp, de vloerverwarming zat namelijk al in de prijs van het project. Dit was 10500€.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
De afschaffing van de terugdraaiende teller. Op gebied van gebruiksgemak etc zie ik niet direct een verschil met een gasketel.
Levensduur van een lucht/water warmtepomp is normaliter minder lang als van een gasketel.


Wat zijn de positieve punten?
Geen idee. Overal even warm in vgl bij mijn vader waar het warm was op het gelijkvloers, het koud was op het verdiep en er toch 2000l op jaarbasis aan mazout werd verstookt. Maar bon, mijn woning is kleiner maar natuurlijk een stuk beter geïsoleerd. Maar in vgl met andere woningen met dezelfde specs zie ik niet direct positieve punten waarom je hiervoor zou kiezen/opteren. Maar als ik iets zou moeten zeggen :
Geen wettelijk verplicht preventief onderhoud op de warmtepomp noch explosie- of lekgevaar van gas. Maar daarvoor zou ik het eigenlijk niet doen.

Hoe is het verbruik?
januari : 418kwh - gegeneerde warmte : 1504 kwh
februari : 284kwh - gegenereerde warmte : 990kwh

Op jaarbasis graviteert het verbruik tussen 1550 - 1800kwh afhankelijk van de buitentemperatuur en de instelling. Generatie richting de 5500-6500kwh.
 
Gashaard (met meubel) 10000, is dat niet heel veel? Serieuze vraag, want ben dit ook aan 't overwegen
verschillende prijzen gevraagd en die lagen allemaal in die lijn hoor. Sommige zelfs duurder.
Meubel= tv kast over 3 meter breed met een stenen tablet. Boven de gashaard ook nog een constructie in MDF die dan later geschilderd is.
 
verschillende prijzen gevraagd en die lagen allemaal in die lijn hoor. Sommige zelfs duurder.
Meubel= tv kast over 3 meter breed met een stenen tablet. Boven de gashaard ook nog een constructie in MDF die dan later geschilderd is.

Pittig vind ik, en wij moeten dan zelfs nog de gas binnentrekken, mss toch eens opnieuw over nadenken
 
Welk soort verwarming heb je?
Gas CV met vloerverwarming

Waarom heb je deze verwarming?
9 jaar geleden bij de bouw heb ik de rekenoefening gemaakt en de conclusie was dat gas voordeliger was dan een warmtepomp. Wel alles voorzien zodat ik in de toekomst eventueel een warmtepomp kan plaatsen.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
10.000 euro, zelf geplaatst via Ruban.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Onderhoud + keuring elke 2 jaar. Kost wel maar 100 euro.

Wat zijn de positieve punten?
Laag verbruik. 24/24 overal warm. Snel warm water door het boilervat.

Hoe is het verbruik?
Gemiddelde van de vorige 5 jaar is 1230 kubieke meter gas, ongeveer 500 euro per jaar voor een vrijstaande woning.

Als ik de bovenstaande ervaringen lees ben ik blij met mijn keuze voor gas. Een warmtepomp zal nog niet voor meteen zijn.

Volgens mijn huidige gas- en elektriciteitscontracten is elektriciteit per kWh 7,5 keer duurder dan gas (€ 0,213 vs € 0,028). Als ik mij goed herinner was dat 9 jaar geleden nog maar 6 keer duurder. Als je dan met een gemiddelde COP van 4 rekent voor een warmtepomp, is op dit moment een warmtepomp nooit goedkoper. Zeker niet als je de aankoopprijs mee rekent.
 
Pittig vind ik, en wij moeten dan zelfs nog de gas binnentrekken, mss toch eens opnieuw over nadenken
ja is idd wel niet goedkoop.. Hier was het ofwel gashaard ofwel kijken voor tuinhuis. Dan maar gashaard gekozen zodat 'binnen' alles af was :)
 
Hoe is het verbruik?
Gemiddelde van de vorige 5 jaar is 1230 kubieke meter gas, ongeveer 500 euro per jaar voor een vrijstaande woning.

Als ik de bovenstaande ervaringen lees ben ik blij met mijn keuze voor gas. Een warmtepomp zal nog niet voor meteen zijn.

Volgens mijn huidige gas- en elektriciteitscontracten is elektriciteit per kWh 7,5 keer duurder dan gas (€ 0,213 vs € 0,028). Als ik mij goed herinner was dat 9 jaar geleden nog maar 6 keer duurder. Als je dan met een gemiddelde COP van 4 rekent voor een warmtepomp, is op dit moment een warmtepomp nooit goedkoper. Zeker niet als je de aankoopprijs mee rekent.
Heb het snel even uitgerekend. indien je een warmtepomp had geplaatst met dezelfde efficiëntie als mij. Al zou de efficiëntie op dit moment iets hoger moeten liggen. Zou je 720€ per jaar betalen voor uw woning te verwarmen. Oftewel een nadeel van 220€ elk jaar.

berekening : 1230 * 9.9 (https://www.killmybill.be/nl/bereken-gasverbruik/) / 3,6 *0,213.

Dit is zonder rekening te houden met zonnepanelen, aangezien je daarmee nog iets van die prijs zou kunnen afdoen maar is niet gegarandeerd dat die warmtepomp draait wanneer de zon schijnt EN je zit met de meerkost natuurlijk van de zonnepanelen die je dan ook in rekening moet brengen. Alsook is de opbrengst van zonnepanelen in de winter schrijnend in vergelijking met de energie die je nodig hebt om te verwarmen. Al valt dat bij mij in verhouding tot het geval van desolation nog mee. Bij hem 5000kwh, bij mij 1550kwh. (in uw geval is uw verbruik met mijn efficiëntie 3382.5 kwh op jaarbasis voor verwarming, wat quasi overeenkomt met wat als het normale huishoudelijke elektrische gebruik van een gezin wordt gezien (is namelijk 3500kwh))
 
Welk soort verwarming heb je?
CV met gas, vloerverwarming beneden. Radiatoren 1ste verdiep
lucht-lucht warmtepomp/airco in de living, onze slaapkamer en op zolder
elektrische handdoekdroger op de badkamer

Waarom heb je deze verwarming?
CV ketel kwam standaard bij de SOD
airco's voor koeling in de zomer en bijverwarming als het niet echt koud is

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
geen idee voor CV ketel, zat in de prijs van SOD
airco's hebben alles samen een 5000 euro gekost

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
/

Wat zijn de positieve punten?
flexibiliteit in verwarmen. Nu we geen terugdraaiende teller meer hebben, zullen we iets meer overschakelen naar gas.
op zonnige en koude dagen kunnen zeker de airco's nog dienen.

Hoe is het verbruik?
gedurende de 7 jaar dat we hier wonen met terugdraaiende teller: 0kwh elektriciteit. nog te bekijken wat dit nu gaat worden
gasverbruik: gemiddelde ligt op +- 350m3 = +- 4000kwh per jaar de afgelopen jaren. verwacht wel dat dit iets omhoog gaat de komende jaren.
huis is zeer goed geisoleerd dus de verwarming moet eigenlijk pas aan wanneer de temperatuur buiten richting de 0 gaat. Nu het buiten rond de 7 graden schommelt, gaat de verwarming enkel aan als de kinderen in bad gaan.
 
Terug
Bovenaan