Herfst & Winter 2025

Is graduele opwarming teveel gevraagd?
De late maartse winterprik - zo die van "nu vallen de kaarten wel eens allemaal goed, maar het komt te laat op het jaar" - is stilaan traditioneel voor onze regio.

Deze keer zal het wel minder pijnlijk aanvoelen omdat er toch wel wat sneeuw en vorst geweest is deze winter (niet veel natuurlijk, maar meer dan anders).

Maar ja, het is idd wel veel gevraagd omdat je afh van waar de wind komt in maart je ofwel
(ZW) erg zachte
(NW) koele
(O) koude lucht kan krijgen.

In die zin is het traditioneel tussenseizoen. Maart en april zijn ook de maanden van die irritante NW "on/off" buien.

Vanaf dinsdag zachter met woensdag en donderdag vrij hoge temps. Is het niet wat te vroeg om zo'n warme dagen te krijgen einde februari?

De laatste jaren is dat vrij courant geworden. Een snelle Google search maakt het verschil met de jaren 90 wel duidelijk.

2025 21 februari 18,2°C
2024 15 februari 16,8°C
2023 24 februari 14,5°C
2021 24 februari 18,7°C
2020 16 februari 16,6°C

Maximale temperatuur in februari
1990 18,7°C
1991 13,0°C
1992 12,5°C
1993 13,8°C
1994 13,6°C
1995 12,9°C
1996 10,7°C
1997 13,7°C
1998 16,1°C
1999 13,2°C

Volgens weerman David Dehenauw is de winter voorbij: "Woensdag wordt dag om aan te stippen in je agenda"

Het zachte lenteweer is echter heel tijdelijk, vanaf donderdag wordt het opnieuw kouder en natter, en volgens weerman Frank Deboosere is de winter nog niet voorbij.

Hehe.

Het is maar hoe je 'winter' definieert.
Volgens KMI blijft het volgend weekend nog steeds 10+°C.
Dan lijkt de winter inderdaad toch wel voorbij, tenzij we nu regen en 10+ gaan beschouwen als normaal winterweer hier in België (wat ook wel steeds meer zo lijkt natuurlijk...).

En die 19 graden wordt al twintig: ze maken de mensen al hitsig met: “lokaal 20 graden mogelijk”.

Het is wachten op: “hier en daar sluiten we een uitschieter van 25 graden niet uit”

Ondertussen is er sinds 1 februari bijna 100 mm neerslag gevallen in Ukkel. Daarmee beleeft het KMI de natste maand in 12 maanden.

En de zon? Tjah. Over de laatste 3 dagen scheen ze welgeteld 1 minuut. Dat is minder lang dan het duurde om deze post neer te pennen.

Dat aankomend lentedagje is dus IMHO meer dan welkom.

David - het gaat er niet meer van komen deze zomer - Dehenauw? (2 weken voor de 2e hittegolf van de zomer) Hmm.. Dan geloof ik toch eerder Deboosere

Ondertussen is er sinds 1 februari bijna 100 mm neerslag gevallen in Ukkel. Daarmee beleeft het KMI de natste maand in 12 maanden.
Zegt vooral veel over hoe droog het was de voorbije 12 maanden als het al zo lang geleden is dat we nog eens een maand van +100mm neerslag hadden.

David - het gaat er niet meer van komen deze zomer - Dehenauw? (2 weken voor de 2e hittegolf van de zomer) Hmm.. Dan geloof ik toch eerder Deboosere

Het is heel makkelijk om in de fout te gaan door voorbarig te zijn. Het overkomt de besten.

In principe moet je altijd je woorden wikken, voorzichtig zijn en in vrij vage en saaie termen spreken denk ik. Het probleem is dat een journalist daar al snel iets anders van kan maken.

In dit geval als de journalist het letterlijk overneemt zijn ze allebei te voorbarig. Of het nog gaat winteren of niet, is onmogelijk om te weten (en "winteren" is ook een vage/subjectieve term. Volgens sommigen zal het de afgelopen weken gewinterd hebben, volgens anderen dan weer niet. En dan hangt het nog af van waar je woont hoe je winterbeleving was.)

En die 19 graden wordt al twintig: ze maken de mensen al hitsig met: “lokaal 20 graden mogelijk”.

Het is wachten op: “hier en daar sluiten we een uitschieter van 25 graden niet uit”
Dat is de invloed van de ijskreem-lobby.

Het mag nu wel beginnen opdrogen, MTB-seizoen gaat beginnen...

Lees ik daar de woorden "35 graden en legendarische zomer"? Is die site eigendom van een bepaald forumlid dat zich onder ons bevindt 😶?

Zegt vooral veel over hoe droog het was de voorbije 12 maanden als het al zo lang geleden is dat we nog eens een maand van +100mm neerslag hadden.
Inderdaad. "De natste maand in 12 maanden" is snel bereikt wanneer 8 van de voorbije 12 maanden (veel) te droog waren (ik ben snel even gaan kijken).

Als er nu iets is waar we het afgelopen jaar niet over hebben kunnen klagen, dan zal het wel de neerslag zijn vind ik. December en januari waren ook voldoende zonnig (voor wintermaanden te zijn) vind ik, dus algemeen bekeken is het op vlak van zon en neerslag niet zo slecht geweest in mijn mening.

Het steekt nu gewoon echt tegen dat het al enige tijd grijs, zacht, en regenachtig weer is. Ik denk dat dat weerbeeld zowat het meest universeel gehate weerbeeld is. Als zoiets voorvalt aan het begin van de winter, dan valt dat makkelijker te verteren voor velen dan wanneer het aan het einde is. De "winterreserves" zijn immers bij veel mensen op, dus een zonnige periode zou nu veel waardevoller aanvoelen dan wanneer ze zou voorvallen in pakweg oktober of begin november.

Uitkijken naar woensdag. Ik bekijk alvast of ik niet vroeger kan stoppen op mijn werk!

Nieuws365 doet hier toch ook wat belletjes rinkelen. Een site die je allesbehalve moet raadplegen wil je betrouwbaar nieuws lezen.
Vroeger al zeker fake news op gezien ook, dacht ik.

In principe moet je altijd je woorden wikken, voorzichtig zijn en in vrij vage en saaie termen spreken denk ik. Het probleem is dat een journalist daar al snel iets anders van kan maken.
Dit inderdaad. In de geschreven journalistiek mag je er tegenwoordig eigenlijk bijna altijd vanuit gaan dat hetgeen je leest niet volledig overeenkomt met wat werkelijk gezegd werd. Behalve in De Tijd misschien (maar zelfs daar).

"Het gaat er niet meer van komen deze zomer" lijkt me ook specifiek betrekking te hebben op de vraag of er nog een "echte hittegolf" zou komen. Z'n antwoord was "Nee, dat denk ik niet (...) zo’n lange hittegolf als in 2022 zie ik niet gebeuren". Jamaar, werd er in werkelijkheid nu gevraagd of er nog een "echte hittegolf" zou komen of werd er gevraagd of er nog een "lange hittegolf" zou komen? Of beschouwt de "journalist" dat misschien als hetzelfde ("lange" hittegolf == "echte" hittegolf)?

In ieder geval, met "zo’n lange hittegolf als in 2022 zie ik niet gebeuren" was Dehenauw's voorspelling wel degelijk correct. Een lange hittegolf is effectief niet meer voorgevallen na de verschijningsdatum van het artikel. Er kwam enkel nog een hittegolf van 5 dagen - 5 dagen is ook het absolute minimum om van een hittegolf te mogen spreken.

Men moet gewoon -zelfs niet wanneer het over onschuldige zaken als het weer gaat- niet te veel aandacht besteden aan van die rioolkranten. Zelfs in het eigenlijke artikel zegt Dehenauw "nee, dat denk ik niet."

Men heeft hem dus duidelijk een vraag gesteld of er nog een hittegolf of hitteperiode zat aan te komen, en hij zei daar gewoon zijn mening. Dat hij dacht van niet. En dan kopt men met "het gaat er niet meer van komen deze zomer," alsof hij dat als een feitelijke stelling heeft geponeerd, tja.

Nu goed, op 29 juli al een balans proberen maken van een zomer die op dat moment nog weken gaat duren, is natuurlijk ook nogal dwaas.

Hechten we sowieso niet teveel belang aan iets wat vooral draait rond “verwachtingen” en “we denken dat”?
“Het ene model zegt x en het andere y”

Hechten we sowieso niet teveel belang aan iets wat vooral draait rond “verwachtingen” en “we denken dat”?
“Het ene model zegt x en het andere y”
Ik vind dat wel ja. Verwachtingen over het weer die verder gaan dan pakweg 5 dagen zijn zo onbetrouwbaar als wat in onze contreien. Iemand die dus komt beweren dat ze een heel seizoen kunnen voorspellen wanneer het nog maar in de helft zit, die neem ik sowieso met een emmertje zout. Maar het is wel wat mensen vaak willen horen, dus men vraagt dat vaak aan weermannen. Die maken dan een berekende gok, maar dat wordt maar al te vaak geframed alsof ze er dan zeker van zijn, en dan zijn mensen weer kwaad wanneer het niet uit komt.

Ik kijk op KMI etc. om te zien wat ze voor morgen, overmorgen, en de twee dagen erna voorspellen. Alles daarna bekijk ik niet eens. Het is leuk voor weerfanaten om op basis van luchtstromingen etc. berekende gokjes te maken onderling, dus ik zeg niet dat het niet mag of geen waarde heeft, maar "de mens in de straat" zou er inderdaad goed aandoen om wat minder belang te hechten aan weersverwachtingen. Zeker als het een persoon betreft bij wie het weer veel invloed heeft op de gemoedstoestand.

die site is zo'n typische baitclicker site. ze baseren zich op artikels, maar hervormen het zodanig dat het clickbait wordt.

Terug
Bovenaan