Herfst & Winter 2025

Dit is wel een winter waarvan ik vermoed als we 50 of 100 jaar deze gehad hadden dat deze veel kouder verlopen zou zijn met veel meer sneeuwsituaties. Het patroon is echt al wekenlang hetzelfde eigenlijk en lijkt ook wel nog een tijdje zo te blijven. Voor echt diep winters weer ligt de straalstroom te dicht bij ons en raakt de kou gewoon niet tot bij ons ondanks dat deze eigenlijk nooit echt ver weg is.

In Nederland wel de koudste januari sinds 2017, al waren de winters sindsdien meestal ook wel aan de zachte kant waardoor niet zo veel nodig was daarvoor.

Niet helemaal on-topic maar het is verbazingwekkend hoe "warm" het in Groenland (Nuuk bijvoorbeeld) is.
Zijn gewoon Belgische temperaturen rond het vriespunt. Zonnetje erbij!

Is het koud hier dan is het meestal warm daar, en het is al een tijdje daar aan de veel te zachte kant. Ik denk dat de winter daar echt abnormaal zacht moet zijn.

Dit is wel een winter waarvan ik vermoed als we 50 of 100 jaar deze gehad hadden dat deze veel kouder verlopen zou zijn met veel meer sneeuwsituaties.
Klopt. Het is dit jaar echt wel een "net niet" situatie voor ons, en je moet niet ver reizen om een heel ander beeld te krijgen. 50 jaar geleden zou het IMHO idd al helemaal anders gelopen zijn. Desondanks is er toch ook het voordeel dat we geen ellenlange WC moeten verduren.

Steeds lijkt er op 10 dagen ver beterschap ingetekend te worden met meer kou en zon, maar evenzeer wordt het ook steeds weer verschoven (het gekende fenomeen). Het huidige "net niet" patroon blijft zo maar aanhouden. De oceaan is te krachtig en de hogedruk niet krachtig genoeg (meer) jammer genoeg. We beginnen februari te warm, en met elke dag wel weer kans op regen (maar nooit grote hoeveelheden). Na een somber begin zou de zon vanaf morgen wel weer af en toe tevoorschijn moeten komen.

Februari is traditioneel ook een maand waarbij flinke stormdepressies afgevuurd worden op Europa. We zullen zien wat dat zal opleveren gezien de jet zich nu al geleidelijk aan noordwaarts (in onze richting) lijkt te gaan begeven. Mogelijks verloopt de tweede helft van de maand helemaal anders, en daarna misschien een vroege lente.

Januari werd uiteindelijk zoals verwacht een complete doorsnee maand. Enkel de luchtdruk en de vochtigheid weken af, respectievelijk te laag en te hoog (helaas).

Laatst bewerkt:
Weer prachtige dag vandaag (vooral de ochtend). Ook dit weekend zou het mooi worden.
Die vrieskou en sneeuw van een paar weken terug hoeft eigenlijk niet meer voor mij, dat was mooi maar met het lengen van de dagen mag het ook terug 10+°C worden :love:

Hier is de zonnige winterkou op langere termijn precies weer vervangen door zuidwestelijke stroming met grijs weer en temperaturen iets boven normaal als ik KMI bekijk.
Hoewel het wel redelijk veel verandert natuurlijk.

Weer prachtige dag vandaag (vooral de ochtend). Ook dit weekend zou het mooi worden.
Die vrieskou en sneeuw van een paar weken terug hoeft eigenlijk niet meer voor mij, dat was mooi maar met het lengen van de dagen mag het ook terug 10+°C worden :love:
Idd, kijk ondertussen wel meer uit naar de lente dan nog een koude periode.

Momenteel 10.3 graden in Ukkel en de verwachting is dat het nog stijgt tot 11 graden (of meer). Dat is 4 graden boven de normale tmax en dan moet je weten dat na de eerste decade alle temperaturen reeds 2 graden boven normaal liggen voor deze maand. Uiteraard kan dat alleen maar gepaard gaan met regen en bewolking (die ondertussen al weer lang genoeg aan het aanhouden is vind ik).

Gelukkig wordt vanaf morgen de daling terug ingezet richting een koud weekend waarin we de zon toch ook weer even zouden moeten zien.

Vandaag ook met de fiets naar het werk gereden. De strakke wind in de terugrit daarstraks stak eigenlijk veel meer tegen dan het gesmodder van deze ochtend.

Momenteel 10.3 graden in Ukkel en de verwachting is dat het nog stijgt tot 11 graden (of meer). Dat is 4 graden boven de normale tmax en dan moet je weten dat na de eerste decade alle temperaturen reeds 2 graden boven normaal liggen voor deze maand. Uiteraard kan dat alleen maar gepaard gaan met regen en bewolking (die ondertussen al weer lang genoeg aan het aanhouden is vind ik).

Gelukkig wordt vanaf morgen de daling terug ingezet richting een koud weekend waarin we de zon toch ook weer even zouden moeten zien.

Het afgelopen weekend spreekt u tegen ;)

We zijn nog niet aan de helft van de maand, maar de helft van de normale maandneerslag is ondertussen wel al gevallen in Ukkel. Na het thermisch hoogstandje van gisteren liggen alle temperaturen nu al ruim meer dan 2 graden boven de normaal. Wat niet goed scoort is de gemiddelde luchtdruk en vooral de zon, met amper 19u20min is er nog een hele weg te gaan naar de normaal van 72u54min.

Hopelijk herpakt de maand zich wat in de tweede helft. Het komende weekend zou alvast het goede voorbeeld moeten geven.

Nu wel sneeuwkansen voor zondag

698f7ad87768d.jpg

698f709c22ec5.jpeg

En volgens ICON ook

698f76f422851.gif

Zal wel tijdelijk zijn.

Beter? My ass, geef mij maar vorige weekends, zon en 10 12C. Ieder zijn meug natuurlijk :)
Niet dat het bitter koud word. Sneeuw? Tegen dat ze gevallen is dooit het alweer op de grond, of maandag.
In de alpen en skiegebieden lawines vol sneeuw. Teveel dan weer. En er waren jaren met te weinig ook.

Die voosrpelling van de rek op de extremen ergens in 2005 (voor de fans van extremen hier) is wel heel goed uitgekomen. Langere droge periodes en dan periodes met veel meer neerslag. Idem met sneeuw in die skiegebieden zeker.

Winter moet koud zijn en zo winters mogelijk, en zomer moet heet zijn en zo zomers mogelijk. Zet dat ideaalbeeld nu eens uit uw hoofd, de klimaatverandering is er en je moet ermee leven. En ons zeeklimaat was altijd al wat wisselvallig.

Laatst bewerkt:
Deze week 4 van de 5 dagen naar kantoor geweest en telkens met de fiets. Behalve maandag was er altijd wel neerslag voorspeld maar eigenlijk enkel woensdagochtend wat gemiezer gehad en dan 's avonds even een lichte bui.

Komende week zal met de auto te doen zijn. 's Nachts precies meestal rond het vriespunt en met kans op neerslag. Misschien wel glad dan dus liever niet met de fiets dan.

Hier in Gdansk, in het Noorden van Polen, is het al ~5 weken lang aan het vriezen (met begin Februari uitschieters tot -25 graden 's nachts en ~ -15/-20 graden overdag) en is de zee ondertussen al voor bijna 100 meter bevroren.
Ik woon hier nu meer dan 10 jaar en dit is pas de eerste keer dat dit gebeurt.

Q4Uueup.jpeg

Ik vraag mij af of mensen daar ook naar hun werk fietsen in de winter, of een rit maken in het weekend. Met een MTB in de velden, dat heb ik hier wel al gedaan als er sneeuw lag.

Ik vraag mij af of mensen daar ook naar hun werk fietsen in de winter, of een rit maken in het weekend. Met een MTB in de velden, dat heb ik hier wel al gedaan als er sneeuw lag.

Voldoende UberEats en Take Away koeriers nog op de fiets. Of er veel in de bossen en velden gemountainbiked wordt, weet ik zo niet gezien ik het zelf niet doe en er niet in de geburen woon, maar ik denk het wel. Polen zijn wel vrij sportief en avontuurlijk op dat vlak.

In de winter van 62-63 vroor de Noordzee ook voor een deel dicht, zodat mensen een eindje het ijs op konden. Zes weken lang vroor het toen dag en nacht. Dat zullen wij vermoedelijk nooit meer meemaken...

Foto's van De Panne
B+kust+3.jpeg

B+zee+DSC09522b.JPG

Terug
Bovenaan