Herfst & Winter 2025

6973ae85653eb.png

Het is vooral een net niet-winter aan het worden.
Ook opmerkelijk, al die actieve lagedrukgebieden rond de Middellandse Zee die heel ver zuidelijk gaan. Kennissen van mijn ouders die in Spanje overwinteren zeggen dat dit al de derde winter op rij is met veel meer neerslag dan vroeger (ze doen dit al 20 jaar) . Ook Italië, delen van Griekenland en Turkije heel slecht.

Zuidelijke straalstroom, brengt veel regen voor daar. Maar op zich is dat wel goed nieuws omdat ze die regenval in de winterval wel nodig hebben voor de warmere en drogere zomers.

Een zachter klimaat betekent meestal een ook een natter klimaat (greenhouse planet). Alleen is die regenval voor Mediterraanse klimaten onvoorspelbaarder en vaker intenser op korte tijd, zeker in de herfst door het warme water (Valencia 2024 was ook in de herfst)

Californië heeft bijvoorbeeld ook al enkele nattere winters achter de rug, enig probleem dat het met zich meebrengt is dat het de wildgroei van planten (shrubs etc) bevordert die dan allemaal in de fik kunnen schieten wanneer dan een droge en warme periode aanbreekt, wat vorig jaar de grote reden was voor de zware bosbranden in januari. Dat risico voor een herhaling zal dit jaar of bij de eerstvolgende droge periode opnieuw aanwezig zijn.

Laatst bewerkt:
Het zou morgen en zondag mooi weer worden, zalig zo in het weekend.

Nog eens een hele dag met de motor rijden morgen :hakkuh:

Vanaf eind oktober tot eind maart is het kijken wanneer het goed weer is en dan ritjes plannen. Rijden onder 5°C of in het donker doe ik niet, dus kan soms een paar weken duren tussen ritjes. Maar als het dan lukt, en zeker in het weekend, magisch gewoon :love:

Niet helemaal on-topic maar het is verbazingwekkend hoe "warm" het in Groenland (Nuuk bijvoorbeeld) is.
Zijn gewoon Belgische temperaturen rond het vriespunt. Zonnetje erbij!

Allen daarheen!

Gisteren is van de voorspelde zon in de westelijke landshelft helemaal niets in huis gekomen. Temperatuur kwam niet boven de 4° uit.
Zo zie je maar dat je met deze kaarten heel veel geluk moet hebben met de hoeveelheid bewolking.
Vandaag nog een laatste koude dag, al kunnen de nachten nog heel de werkweek flirten met het vriespunt (zeker oostelijker) afhankelijk van de hoeveelheid opklaringen 's nachts.
Intussen blijven de modellen voor de langere termijn (>t+10) weer hinten op winterkou maar we weten intussen al hoeveel waarde we daaraan moeten hechten (weinig dus...)

Allen daarheen!

Gisteren is van de voorspelde zon in de westelijke landshelft helemaal niets in huis gekomen. Temperatuur kwam niet boven de 4° uit.
Zo zie je maar dat je met deze kaarten heel veel geluk moet hebben met de hoeveelheid bewolking.
Vandaag nog een laatste koude dag, al kunnen de nachten nog heel de werkweek flirten met het vriespunt (zeker oostelijker) afhankelijk van de hoeveelheid opklaringen 's nachts.
Intussen blijven de modellen voor de langere termijn (>t+10) weer hinten op winterkou maar we weten intussen al hoeveel waarde we daaraan moeten hechten (weinig dus...)
Geen functionele kou in feite :)
Dan heb ik liever een dag zoals zaterdag.

En we gaan alweer vlotjes naar 20mm in het westen sinds vanmorgen... Komt nog wel wat bij tegen dat de regenzone helemaal doorgetrokken is.

En we gaan alweer vlotjes naar 20mm in het westen sinds vanmorgen... Komt nog wel wat bij tegen dat de regenzone helemaal doorgetrokken is.
Toch schrikwekkend hoe makkelijk het tegenwoordig geworden is - door de opwarmende oceaan - om in de herfst/winter een aanzienlijk deel van de normale maandneerslaghoeveelheid op 24 uur te halen.

De enige reden dat we dat deze winter niet nog meer hebben is omdat hogedruk tegengas biedt (en het ziet er naar uit dat dat nog wel even zo blijft). En dat is puur geluk met hoe de kaarten geschud worden inzake de dominante drukverdeling. Volgende winter hebben we dat geluk misschien weer niet. En als wij "geluk" hebben, dan hebben Spanje of Scandinavië pech. Die vele neerslag verdwijnt niet, ze valt ergens anders.

Eens zien waar we morgen gaan staan met de neerslagcumul.

Zonlicht is een schaars goed deze winter en het gaat er niet direct op beteren. Mijn doosje vitamine D tabletten is sinds november al serieus geminderd...
Aftellen naar 7 februari, weekje lesgeven op Tenerife.

De stilte in deze topic is terecht; we tekenen voor een somber en saai eind van de maand. Volgens de huidige stand van de voorspellingen zal Ukkel deze maand geen streepje zon meer zien. Ook de voorbije 3 dagen was er geen zon, en vandaag voor zover ik zie ook niet. Er zit ook geen neerslag meer in, op een druppeltje na.

Desondanks eindigt de maand nog normaal qua zonneschijn, vooral dankzij een zonnig begin van de maand en een zonnige week in het begin van de tweede helft. Ook de neerslag eindigt normaal.

Gemiddelde temperatuur is momenteel nog te warm, maar met deze laatste dagen zal deze misschien nog wat afkoelen en zal ze ook niet te ver van de normaal zitten. Januari lijkt dus erg normaal te gaan eindigen. Maw: erg saai, geen echte winter, maar gelukkig ook geen overdreven zondvloed.

Februari lijkt in de eerste week op het huidige elan verder te gaan met licht bovennormale temperaturen en uitermate somber weer. Vanaf de tweede week mogelijk terug kouder, zonniger en meer winters. De zon wordt in februari wel al duidelijk krachtiger: vanaf de helft van de maand kan ze over de middag al even een dunne stratuslaag tijdelijk doen oplossen.

Dit is idd. zowat het saaiste weer wat men zich kan inbeelden. Het enige positieve is dat de neerslag niet overvloedig was (met uitzondering van dinsdag) maar 'slechts' normaal. En dan wetende dat de echte winter amper 200 à 300 km (naargelang je woonplaats) noordelijker lag.

Als de winter hier nog eens wil uithalen, dan zal het binnenkort moeten gebeuren want het venster is zich stilaan aan het sluiten.

Zonlicht is een schaars goed deze winter en het gaat er niet direct op beteren.
In het algemeen in de winter, ja. Maar deze winter is toch niet speciaal somber ofzo?
December had zelfs bijna 50% meer zonuren als normaal, en voor januari zitten we nog 45' onder het normale. Dat wordt dus sowieso een vrij standaard maand januari, ook qua regen en temperatuur kan je bijna niet korter tegen het "normaal" aanleunen.

In het algemeen in de winter, ja. Maar deze winter is toch niet speciaal somber ofzo?
December had zelfs bijna 50% meer zonuren als normaal, en voor januari zitten we nog 45' onder het normale. Dat wordt dus sowieso een vrij standaard maand januari, ook qua regen en temperatuur kan je bijna niet korter tegen het "normaal" aanleunen.

58 uur zon tegenover gemiddeld 59 uur in januari. Volstrekt normaal dus. December was nog vrij zonnig. Op bijna alle vlakken was januari normaal.

Je hebt helemaal gelijk en ik was dan tijdens de kerstvakantie zelfs 2 weken weg maar heel die winteruur-periode duurt mij gewoon veel te lang.
Ik weet niet waar het precies aan ligt maar het is alsof dit elk jaar zwaarder wordt om te dragen. Misschien het besef dat het op relatief korte vliegafstand vele malen beter/draaglijker is en er daar verschillende mensen zitten waar ik regelmatig contact mee heb.

58 uur zon tegenover gemiddeld 59 uur in januari. Volstrekt normaal dus. December was nog vrij zonnig. Op bijna alle vlakken was januari normaal.
Met die nuance dat het tegenover Ukkel in het westen en aan de kust wel natter en somberder was. Verschillende dagen geweest dat de ochtendmist overging in lage bewolking terwijl de rest van het land in de zon baadde (vorige zondag nog bvb) en er veel meer regen viel (zoals dinsdag).

Met die nuance dat het tegenover Ukkel in het westen en aan de kust wel natter en somberder was. Verschillende dagen geweest dat de ochtendmist overging in lage bewolking terwijl de rest van het land in de zon baadde (vorige zondag nog bvb) en er veel meer regen viel (zoals dinsdag).
Ach, aan de kust heb je tijdens de zomer dan weer de luxe dat het tijdens hittegolven of hittedagen daar doorgaans veel draaglijker is. Elk nadeel heb z'n voordeel.

Ik heb tot nu toe best wel genoten van de winter, al vind ik het persoonlijk veel fijner om koude + zonnige dagen te hebben in de plek van warmere + grijze dagen. We hebben echter wel wat winters weer gehad (en sneeuw) dus als men dan kijkt naar wat we tegenwoordig in dit land krijgen qua winter, dan mogen we op zich niet klagen.

Ik word depressief als ik al die sneeuwfoto's zie passeren uit Noord-Nederland. Daar lukt het allemaal, maar nu is het hier niks. Als er nog iets moet gebeuren op vlak van winterweer is er niet zoveel tijd meer.

Maar ook in Nederland, als je Eindhoven, vergelijkt met Groningen voor de komende 10 dagen is het verschil gigantisch.

Heel de week niet echt buitengeweest, behalve vandaag. Tis toch best fris, handschoenen nodig om even buiten te staan wachten op de trein en korte fietstochtjes. Het weer is best ok, zelfs eens streep zon op de heenrit naar werk. Blij dat er geen overdreven neerslag is deze januari. Even normaal mag ook.

Heel de week niet echt buitengeweest, behalve vandaag. Tis toch best fris, handschoenen nodig om even buiten te staan wachten op de trein en korte fietstochtjes. Het weer is best ok, zelfs eens streep zon op de heenrit naar werk. Blij dat er geen overdreven neerslag is deze januari. Even normaal mag ook.
Ik kan me vergissen, maar qua neerslag is het toch al enige tijd normaal? December was zeer droog, en november was naar mijn gevoel eerder normaal. Oktober was dan weer wel heel wat minder qua zonneschijn en droogte, dat klopt wel. Maar daarvoor hebben we ook een zeer droge zomer gehad.

Ik heb nu het laatste half jaar (of zelfs iets langer) toch niet meer het gevoel dat het hier in ons land zwaar overmatig regent.

Ik kan me vergissen, maar qua neerslag is het toch al enige tijd normaal? December was zeer droog, en november was naar mijn gevoel eerder normaal. Oktober was dan weer wel heel wat minder qua zonneschijn en droogte, dat klopt wel. Maar daarvoor hebben we ook een zeer droge zomer gehad.

Ik heb nu het laatste half jaar (of zelfs iets langer) toch niet meer het gevoel dat het hier in ons land zwaar overmatig regent.
Absoluut, maar als je vergelijkt met januari 2025?

Terug
Bovenaan