Herfst & Winter 2025

Wij hebben hier geluk, in regio Girona - Barcelona - Valencia wordt het echt enorm slecht weer de komende dagen.
We gaan hier meer zon krijgen dan in Calpe, waar het nu ook niet zo schitterend weer meer is, vergeleken met een week geleden, maar waar ze wel nog van het ergste gespaard lijken te blijven.
In februari was het daar zeer goed weer (van iemand gehoord dat het 1 keer geregend had in Calpe in februari). Vorig jaar was het daar in maart ook slecht weer, het weer lijkt nu ook weer hetzelfde patroon te volgen.

In Gent 10 graden warmer dan aan de kust momenteel. Met de Kempen zelfs 12 graden verschil. No kidding.
Oorzaak: koude noordelijk zeebries.

Verdorie, ik vertrek morgen naar Italië. Ziet ernaar uit dat het hogedrukgebied waar we nu van genieten niet ver genoeg reikt en de storingen nu over Spanje en Italië trekken :unsure:

Mooie temperatuurkaarten voor vrijdag, zaterdag, zondag, telkens rond of dichtbij 20°C. Ook de week nadien tonen de meeste modellen temperaturen nabij of iets over vijftien graden. Meerdere dagrecords komen in gevaar. Daarbij ook veel ruimte voor de zon. Enig mogelijk probleem kan saharastof zijn dat misschien voor wat meer bewolking kan zorgen dan verwacht op bepaalde dagen (of de temperatuur wat kan dempen).

voor vrijdag

69a80be6ec0db.png

voor zaterdag

69a80be80f287.png

en voor zondag

69a80be92145a.png

Op deze manier is maart ook al goed weg voor maandrecords of tiendaagse records. Het zou toch al serieus moeten keren in de tweede helft van maart met deze vooruitzichten om niet in de buurt te komen van warmste maart want we zitten echt wel ver boven normaal en langdurig.

Theoretisch zou het wel 20°C kunnen worden, want later deze week halen we 7°C op 850HPa. Vandaag is het maar 4°C op 850HPa dus dan zou het nog 3°C warmer kunnen worden, als de zon even veel uren blijft schijnen.

Ondanks het feit dat ik echt geniet van dit weer, vind ik het toch ook altijd weer beangstigend als die dagrecords zo vlotjes en frequent van de tabellen gaan. Het is niet zo enorm uitzonderlijk dat het warm is in maart, maar het is nu 17 graden, gisteren 19 graden, morgen opnieuw 19. Februari is net gedaan en ik loop al een hele week in t-shirt rond. Die temperaturen zijn bijna een verdubbeling van het normale, als ik me niet vergis.

Ik vraag me toch af waar (en of) dat gaan eindigen.

Ondanks het feit dat ik echt geniet van dit weer, vind ik het toch ook altijd weer beangstigend als die dagrecords zo vlotjes en frequent van de tabellen gaan. Het is niet zo enorm uitzonderlijk dat het warm is in maart, maar het is nu 17 graden, gisteren 19 graden, morgen opnieuw 19. Februari is net gedaan en ik loop al een hele week in t-shirt rond. Die temperaturen zijn bijna een verdubbeling van het normale, als ik me niet vergis.

Ik vraag me toch af waar (en of) dat gaan eindigen.
Recent op de radio ging het over dit boek:

Was Radio 1, Voorproevers, ik denk zaterdag 21/02. Werden veel van de statistieken uit dit boek in besproken. Frappant was dat van de voorbije 20 winters er 14 ofzo zachter waren dan normaal, waar "normaal" al rekening zou houden met klimaatverandering. Het is op geheugen dus kan niet garanderen dat ik het 100% correct weergeef, het fragment is misschien wel te vinden.

Was Radio 1, Voorproevers, ik denk zaterdag 21/02. Werden veel van de statistieken uit dit boek in besproken. Frappant was dat van de voorbije 20 winters er 14 ofzo zachter waren dan normaal, waar "normaal" al rekening zou houden met klimaatverandering. Het is op geheugen dus kan niet garanderen dat ik het 100% correct weergeef, het fragment is misschien wel te vinden.
Idd, sommige onderzoekers zeggen dat 'global warming' (in het algemeen dan) mogelijks sneller gaat dan verwacht. Poolkappen die nog sneller smelten etc.
Het grootst risico blijft altijd een sneeuwbal effect of lawine effect. Op vlak van greenhouse gassen was dit gevaarlijk.

Eenmaal hat hard gaat met bepaalde variabelen, blijft het even harder en harder gaan, en zo overschrijden we sneller en sneller drempels (of records).

Vier van de zes koudere winters dan normaal zijn in de periode 2009-2013 dus ook al een hele tijd geleden... . Geen idee of men het verdeelde in gewoon zacht-koud of zacht-normaal-koud. Ook was de wintertemperatuur vrij hard opgeschoven dus zijn enkele winters die destijds te zacht waren nu te koud dan normaal. Het klimaat wordt berekend op basis van 1991-2020 nu, er was al een grote sprong van 1981-2010 toen we de elfstedenwinters van de jaren '80 verloren hadden en nu zullen de elfstedenwinters van mid jaren '90 ook verdwijnen in het bepalen van klimaatgemiddelde, dus de volgende zal wederom een forse sprong omhoog zijn in 2030 (tenzij we nu een heleboel veel te koude winters dan normaal krijgen voor het decennia afsluit).

4Fs9wPM.png

Waar het gemiddelde nu ligt (de rode lijn), dat was al een zeer uitzonderlijke winter in de 19e eeuw, er zijn maar een paar winters die daar overgaan, een stuk of vijf in de periode 1830-1900. Terwijl uit de laatste acht jaar alleen al zeven winters zo een temperatuur halen (of als je de oranje lijn volgt: zeven in 1830-1900 en alle acht uit de laatste acht)

Laatst bewerkt:
Idd, sommige onderzoekers zeggen dat 'global warming' (in het algemeen dan) mogelijks sneller gaat dan verwacht. Poolkappen die nog sneller smelten etc.
Het grootst risico blijft altijd een sneeuwbal effect of lawine effect. Op vlak van greenhouse gassen was dit gevaarlijk.

Eenmaal hat hard gaat met bepaalde variabelen, blijft het even harder en harder gaan, en zo overschrijden we sneller en sneller drempels (of records).
We zitten zeker niet op het niveau van waar we moeten zitten als we een milder scenario qua klimaatopwarming volgen (de mildere opties in de IPCC).

De volgende super El Nino wanneer de wereldtemperatuur traditioneel nog eens een sprong neemt zal een forse wake up call zijn. Want dan zullen we in één keer toch dichtbij 2°C opwarming komen.

Het grote alarmerende is dat er nog absoluut geen vertraging zit in de snelheid waarmee de stijging zich doorget. Eigenlijk accelereert de stijging zelfs nog. Maar dat krijg je dus als de helft van de landen geen engagement vertoont en het bij de andere helft van de landen gewoon bij woorden blijft (of druppel waters op een hete plaat), en wanneer het vandaag de dag zelfs gewoon totaal geen thema meer is, maar naar de achtergrond verzeild geraakt is door andere problemen die dichter bij huis zijn of meer directer te voelen zijn (de portemonnee).

Laatst bewerkt:
Al dat bovenstaande maakt dat ik het toch wat wrang vind wanneer we in een zoveelste recordbrekende periode komen. Veel mensen vinden dat geweldig en zouden daar voor tekenen omdat elk jaar te zien, maar ik vind dat dat toch een hoog "Don't Look Up' gehalte heeft. Die enorm zachte winters, die lange droogtes en hittes in de zomer, ...

Nu goed, als individu kan men toch niets veranderen aan het klimaat, en het lijkt er inderdaad op dat het topic ondertussen alweer naar de achtergrond is verschoven bij regeringen en in de media, dus we zullen maar genieten. Ik hoop gewoon dat we het niet finaal naar de knoppen aan het helpen zijn voor onze kinderen.

Maar dat krijg je dus als de helft van de landen geen engagement vertoont en het bij de andere helft van de landen gewoon bij woorden blijft (of druppel waters op een hete plaat), en wanneer het vandaag de dag zelfs gewoon totaal geen thema meer is, maar naar de achtergrond verzeild geraakt is door andere problemen die dichter bij huis zijn of meer directer te voelen zijn (de portemonnee).

Hier leg je de vinger op de wonde, ook (en vooral) op individueel niveau. Iedereen maakt graag 'groene' keuzes, zolang deze maar financieel voordelig zijn. Lees: subsidies, fiscale stimuli,... Neem deze weg en dan neemt de portemonnee weer de bovenhand.

Als je dan nu in het kader van die repatriëringen ziet hoeveel volk het blijkbaar normaal vindt om in een lang weekend even heen en terug naar de Emiraten te vliegen, dan kun je niet anders dan concluderen dat velen niet echt bezig zijn met het concept ecologische voetafdruk.

Maar soit, off topic...
Geniet van de lente!

Ik weet het. Het is daarom dat regelgeving en regulaties noodzakelijk zijn maar dat zal in een democratie weggestemd worden door de mensen. Al ben ik zelf ook niet van mening dat mensen of politieke partijen gaan moeten bepalen wie het recht heeft om te reizen en bijvoorbeeld vliegprijzen verhogen of een extra taks in te voeren. Dat gaat de influencers niet tegenhouden om naar Dubai te reizen voor een verlengd weekend, maar het gaat wel de mensen met een beperkt inkomen tegenhouden om in de zomervakantie eens naar Spanje te reizen. En ik wil niet dat actie tegen het klimaat gebruikt wordt als excuus om de ongelijkheid te verhogen. Ik heb her en der al gelezen over voorstellen om het vliegen te beperken tot de mensen voor wie het nuttig is, maar in de realiteit komt dat neer op een ongelijke maatschappij verdeeld door klasses. Of iedereen doet een duit in het zakje. Of niemand doet het. En het zal wellicht dat laatste worden.

Je hebt ook globaal actie nodig, vandaag de dag is daar ook geen behoefte aan gezien sommige van de grootste landen geen behoefte hebben om hun verantwoordelijkheid op te nemen (dan kijk ik naar de Amerikanen), voor wie de situatie gewoon niet urgent genoeg is. En dan mag elk ander land in de rest v/d wereld nog zijn uiterste best doen. Het zal uiteindelijk een druppel water op een hete plaat zijn. Uiteindelijk is het alsof je water naar de zee draagt. Zolang een globale instantie geen autoriteit heeft en zolang mensen het associeren met een dalen van hun levensstandaard, zal er gewoon te weinig gebeuren. Maar natuurlijk trekt moeder Aarde zich daar allemaal niets van aan, en blijft de boel opwarmen omdat dat nu eenmaal is hoe het werkt en hoe de wetenschap in elkaar zit. Ongeacht wat men er mag van vinden of mag van denken.

Ik denk dat het deels voordelig zou zijn mochten we ons ook al beter voorbereiden op een warmere wereld, en daar al op anticiperen. En ondanks de deprimerende berichten en de realiteit, toch gewoon het advies van mij om gewoon te genieten van de warme en mooie dagen.

Laatst bewerkt:
Was het gevolg van een warme wereld niet een kouder Europa? Wegvallen van de golfstroom enzo... dus de komende jaren een hoop nieuwe hitte records om dan tegen ons pensioen in een eindeloze winter terecht te komen?

Als ik zie hoe kouwelijk mijn grootouders zijn is dat geen fraai vooruitzicht.

Was het gevolg van een warme wereld niet een kouder Europa? Wegvallen van de golfstroom enzo... dus de komende jaren een hoop nieuwe hitte records om dan tegen ons pensioen in een eindeloze winter terecht te komen?

Als ik zie hoe kouwelijk mijn grootouders zijn is dat geen fraai vooruitzicht.
De winters zouden in dat geval zeker kouder worden maar ik denk niet dat er werd gesproken over een eindeloze winter.

Terug
Bovenaan