Herfst & Winter 2025

Wat is er eigenlijk mis met droog, niet te koud en soms wat zon en eens wat (normale) regen voor de natuur (deze week dus)? :unsure:

Wandelen fietsen, zelfs terrasje en wat winters tuinwerk doen, allemaal mogelijk, en de cv verstookt niet teveel energie.

Eigenlijk wel ideaal fietsweer vanochtend👌. Eerste keer dit jaar met de fiets naar het werk geweest.

Wat is er eigenlijk mis met droog, niet te koud en soms wat zon en eens wat (normale) regen voor de natuur (deze week dus)? :unsure:
Het past niet in het naritief dat hier wordt ophangen door bepaalde mensen. Enkel zware vriestemperaturen mogen aanzien worden als "goed weer". Alle andere meningen zijn foutief, de antifa onder de weerliefhebbers bepalen dit topic.

Wandelen fietsen, zelfs terrasje en wat winters tuinwerk doen, allemaal mogelijk, en de cv verstookt niet teveel energie.

Het past niet in het naritief dat hier wordt ophangen door bepaalde mensen. Enkel zware vriestemperaturen mogen aanzien worden als "goed weer". Alle andere meningen zijn foutief, de antifa onder de weerliefhebbers bepalen dit topic.

Ik heb er geen probleem mee maar het is wel het normale weer uit de winters van de voorbije tien jaar natuurlijk. Het is goed dat er deze keer wat variatie is en dat er ook ruimte is voor andere weertypes: dit, eens wat natte kou met wat sneeuwbuien, eens wat droge kou met de vieze noordooster of eens een echte old-school regendag met veel wind zoals afgelopen vrijdag. We hebben het allemaal ondertussen al gehad.

Iedereen heeft een voorkeur en dat mag. Van mij mag streng vriesweer wel eens of een koude winter omdat het lang geleden is, moest het langdurig ijskoud zijn of winter na winter (stel ik leef in Finland of Siberië, dan zou ik het vermoeiend vinden en zou ik ook wel eens snakken naar een weekje als dit en op zich heb ik er ook wel van genoten dus daar gaat het zeker niet om). Ik klaag dus zeker niet.

Veel kan je er toch niet aan veranderen, je moet het nemen zoals het komt. Maar als er een winterse periode op de kaarten komt, vind ik het altijd wel een stukje spannender. Dat is gewoon hoe de dingen nu éénmaal zijn. Het weer van vandaag is fijn, maar het is wel "redelijk saai" wanneer het over het voorspellen van het weer gaat.

Ik werk niet voor de vrt en heb ook geen één of andere social media presence dus ik hoef ook niet "neutraal" te zijn. Bij mij is meteorologie als hobby altijd geëvolueerd naar iets waar ik iets meer oog heb voor extreme(re) situaties: hitte, kou, storm, onweer. En dat is ook bijvoorbeeld ook waarom ik graag orkanen ook opvolg omdat dat weersystemen die mij fascineren. Ik heb niet graag de schade of de ellende die veel van dat soort weer met zich mee brengt, maar de systemen an sich fascineren me wel.

Laatst bewerkt:
Laten we gewoon blij zijn dat we zo'n afwisseling van weertypes hebben van de voorbije weken/maanden.
Dat het vandaag 11°C was is toch zalig, met de zon erbij had ik al een lentegevoel.
Midden december hadden we zachte temperaturen, dan vrieskou, dan sneeuwval, en nu terug zachte temperaturen. Vanaf volgende week terug kouder. Fantastisch gewoon die afwisseling.

Ik hoef zeker geen 4 weken sneeuw of vrieskou te hebben, net zoals ik ook geen 4 weken 30°C moet hebben in de zomer. Afwisseling is key.

Fantastisch gewoon die afwisseling.
Nu valt dat mee, maar vorig jaar of in 2024 had je zo een aantal weken achter elkaar dat ik verschillende keren van lakens moest wisselen wegens te warm of te koud :scream:.
Redelijk irritant. Net als de gewenning. Binnenkort is het terug wennen aan de koude en maart + april moeten nog komen. Dat is evengoed de ene week tegen het nulpunt en de week erop +10°C.

Je moet gaan voor een modulaire oplossing, geen te dik dekbed maar een extra dekentje voor er bovenop als het koud is. Dan moet je niet elke keer veranderen.

Nu valt dat mee, maar vorig jaar of in 2024 had je zo een aantal weken achter elkaar dat ik verschillende keren van lakens moest wisselen wegens te warm of te koud :scream:.
Redelijk irritant. Net als de gewenning. Binnenkort is het terug wennen aan de koude en maart + april moeten nog komen. Dat is evengoed de ene week tegen het nulpunt en de week erop +10°C.

Ik los dat op door mijn donsdeken niet meer in het laken te steken maar er los bovenop. Dan kan je dat bijtrekken of verder leggen naargelang de koude. Zelfs in de zomer doe ik dat, soms heb je van die momenten dat je wakker wordt hartje zomer maar het toch frisjes hebt, dan trek ik dat donsdeken over mijn benen ofzo.

Kou zit dichtbij eind volgende week maar lijkt ons niet te kunnen bereiken

696bad61e8268.png

Bij deze run van ICON Noordoosten van Nederland -5°C, hier 9°C overdag voor vrijdag. Veel onzekerheid wel, maar de zachte opties zijn toch fors in de meerderheid. Bij GFS keren de westenwinden op donderdag al terug

Je moet gaan voor een modulaire oplossing, geen te dik dekbed maar een extra dekentje voor er bovenop als het koud is. Dan moet je niet elke keer veranderen.
Wij lossen dat anders op.
Afhankelijk van de temperatuur in de kamer en buiten gaan er ramen op kipstand of volledig open en de rolluiken volledig toe of 75% toe.

Met de sneeuw was het ramen en rolluiken toe.
Vannacht was het ramen open en rolluik 75%
(In de lente en zomer is het airco)

Welja, dat vertaalt zich in de statistieken wel naar een week met 3u en 18 minuten zon, en een week waarop de gemiddelde maandtemperatuur op maar enkele dagen steeg van 0.3 graden tot 2.9 graden (en na gisteren zelfs al 3.3 graden). De gemiddelde minimumtemperatuur is momenteel nog slechts 0.1 graden onder de norm, ondanks een koud begin van de maand.

Maw: als je nu nog zo'n week zou krijgen, zou je meteen al (opnieuw) een te warme maand hebben en een zontekort dat waarschijnlijk niet meer gaat goed komen. M.i. heb je idd gelijk dat er niets mis mee is, wat ik eraan zou toevoegen: zolang het maar voldoende afgewisseld wordt met kou en meer zon.

Ik los dat op door mijn donsdeken niet meer in het laken te steken maar er los bovenop. Dan kan je dat bijtrekken of verder leggen naargelang de koude.
Maar, meer kans voor huisstofmijten om zich te verspreiden :unsure:.
Neen, ik steek die dekens liefst weg als het nodig is. Zo'n autistisch trekje, zeker.
Afhankelijk van de temperatuur in de kamer en buiten gaan er ramen op kipstand of volledig open
Zou ik dolgraag willen doen en heb ik ooit eens geprobeerd, maar de mensen blijven graag praten aan mijn woonst, aangezien de bakker niet ver is :angry:.
En, afgelopen zomer eens in de hoeken gekeken of in die kleine hoekjes waar het bed op ligt. Nagenoeg onzichtbare spinnen (type hooiwagens, maar kleiner). Nu weet ik wat er soms jeukt in bed.

Enfin, zonnetje deed deugd vandaag.

Welja, dat vertaalt zich in de statistieken wel naar een week met 3u en 18 minuten zon, en een week waarop de gemiddelde maandtemperatuur op maar enkele dagen steeg van 0.3 graden tot 2.9 graden (en na gisteren zelfs al 3.3 graden). De gemiddelde minimumtemperatuur is momenteel nog slechts 0.1 graden onder de norm, ondanks een koud begin van de maand.

Maw: als je nu nog zo'n week zou krijgen, zou je meteen al (opnieuw) een te warme maand hebben en een zontekort dat waarschijnlijk niet meer gaat goed komen. M.i. heb je idd gelijk dat er niets mis mee is, wat ik eraan zou toevoegen: zolang het maar voldoende afgewisseld wordt met kou en meer zon.
Doe er dit weekend maar snel 6 tot 12 uur zon bij. En mogeijks deze week nog een paar uur en je zit aan je 18 uur.

Opvallend ook dat de oper al een dag of 2 telkens een van de koudste lijntjes blijft volgen terwijl een meerderheid van de members voor de vrij zachte oplossing blijft gaan. Dat zie je toch ook niet veel. Het schuift ook altijd maar achteruit en van uitstel komt niet zelden ook afstel op de weerkaarten. Hoe dan ook als weerman doe je nu best geen te stellige uitspraken voor alles verder dan T+3.

Opvallend ook dat de oper al een dag of 2 telkens een van de koudste lijntjes blijft volgen terwijl een meerderheid van de members voor de vrij zachte oplossing blijft gaan. Dat zie je toch ook niet veel. Het schuift ook altijd maar achteruit en van uitstel komt niet zelden ook afstel op de weerkaarten. Hoe dan ook als weerman doe je nu best geen te stellige uitspraken voor alles verder dan T+3.
Is dat ooit gelukt om +3 dagen ver juist te kunnen voorspellen?

Is dat ooit gelukt om +3 dagen ver juist te kunnen voorspellen?
Ja toch, er zijn voldoende set-ups in de luchtdrukverdeling denkbaar die voorspellingen voor langere periodes mogelijk maken. Bvb. bij omegablokkades.
Je mag ook niet vergeten België is geen gemakkelijk land. In feite heb je minimaal 3 weerberichten nodig: voor de Kust, ten zuiden van Samber&Maas en de rest van het land (dat je makkelijk nog verder kunt opdelen)
Weerman in Tenerife is een pak makkelijker/minder uitdagend in elk geval...

De cluster van koude lijntjes is vanaf tweede helft volgende week aan het uitwaaieren met vanaf dan een zuidelijke component in de dominante windrichting.

Dus voor de (eventuele) kou zal het tussen dit weekend en halfweg volgende week moeten gebeuren. Ik verwacht er niet te veel van in onze regio eerlijk gezegd. Let wel, hééél ver zit de kou niet (Noord-Nederland)...

Zoals verwacht...alle koude lijntjes zijn bijgedraaid en de zachte oplossing wint.
Blijft enkel nog maandag over als 'koudere' dag maar zelfs dat zal alleen voor het noordoosten zijn denk ik.
Maar goed, rustig weer, niet te veel stoken, je kunt buiten lopen/fietsen etc., er valt ook iets voor te zeggen...

Ook opmerkelijk, al die actieve lagedrukgebieden rond de Middellandse Zee die heel ver zuidelijk gaan. Kennissen van mijn ouders die in Spanje overwinteren zeggen dat dit al de derde winter op rij is met veel meer neerslag dan vroeger (ze doen dit al 20 jaar) . Ook Italië, delen van Griekenland en Turkije heel slecht.

Terug
Bovenaan