Squealer
Active member
Voor 50km per jaar in de sneeuw ga ik geen kosten doen aan extra banden zulle. Ik pas mijn snelheid aan in sneeuw ivm remafstand.
Ik zal daarom niet 15km/u gaan rijden op hoofdwegen, maar wat meer afstand houden van voorliggers, vroeger afremmen aan kruispunten etc en milder gefaseerd remmen, of meer op de motor... dat zijn gewoon best practices zoals in zware regen of bij slecht zicht.
Da's goed in brave winterse omstandigheden (1-2cm sneeuw die nog niet platgereden is en nog niet gesmolten en terug aangevroren is), en dit in een vlak deel van het land. Hier in de Vlaamse Ardennen geraak je niet ver met het standaard en vanzelfsprekend "hou afstand en rij traag" advies.
Ik woon aan een licht hellende straat, en net als alle sneeuwjaren, kon je er de afgelopen dagen weer zo de zomerband- vs winterbandrijders uit halen. En maar plankgas geven met de zomerbandjes... Geraakten geen meter vooruit zonder geduwd te worden. De winterbandrijders reden daarentegen vaak aan onveranderde snelheid omhoog... Het verschil is enorm. Als het echt spekglad ligt, mag je trouwens nog 10km/u rijden op zomerbanden, als de baan wat afhelt, blijft je gewoon glijden tot het eerstvolgende obstakel, of de gracht... Geen enkele vorm van anticiperen anders dan thuisblijven, helpt jou daar.
Mijn oprit helt miniem, een paar %. In 2017 viel er meer dan 10cm. Ik reed toen met m'n bedrijfswagen met winterbanden en achterwielaandrijving de oprit af alsof het niets was; toen ging ik zelfs nog met opzet door de sneeuw gaan ploeteren, op ongestrooide, glooiende veldwegen en kasseibanen. Good times. Nu privé en op zomerbanden glij ik gegarandeerd tegen m'n eigen brievenbus en ben ik wijselijk thuis gebleven enkele dagen...
Ik ben benieuwd wat het morgen gaat geven. Heel de dag geregend vandaag, dus al het strooizout is weggespoeld, nu regen heel de nacht, en vriezen naar morgenochtend toe en heel de dag door, over nagenoeg heel België... En deze keer moet ik wel degelijk weg :/