Herfst & Winter 2025

Ik weet niet waar gij woont, maar ik vrees dat dat toch eerder een vertekend beeld geeft.
In mijn herinneringen waren de zomers in mijn kindertijd (jaren 90) ook enkel maar zonnig, warm en heeft het toen nooit geregend.
En de winters waren toen idd koud en er lag heel vaak sneeuw.

Maar zoveel meer sneeuwdagen waren er niet in de jaren 90 blijkbaar.
't Is vooral sinds 2013 dat we niet meer boven het gemiddelde zijn geraakt.

Naamloos.jpg
De jaren '90 en begin de jaren '00 waren toch heel pover wat sneeuw betreft, en dan vanaf 2009-2013 hadden we meer sneeuwdagen, en dan van 2013-2020 was het weer zo goed als noppes, tot 2021 , toen hebben we ook een sneeuwlaagje van enkele cm's gehad dat er een week heeft gelegen, en dan van 2022-2025 was het weer zeer pover op vlak van sneeuw. Deze winter doet het nu al beter dan de vorige 4 winters vind ik.
In maart 2013 hebben we hier ook enorm veel sneeuw gehad, en 2012 was helemaal geen sneeuwrijke winter hier, enkele centimeters sneeuw maar dan vooral droge kou waardoor de sneeuw toch nog lang kon blijven liggen. En dan is het vooral 2010 dat mij bijblijft als een uitzonderlijk sneeuwrijk jaar, ik denk zelfs een recordjaar als je van januari tot en met december zou nemen. Want zowel in januari als in december viel er dat jaar heel veel sneeuw.

Vandaag een dag uit de doos van de winter van 2024, een dag om snel door te spoelen.

Veel interessanter: de nacht van zaterdag op zondag met die scherpe temperatuurval, hoe koud het dan effectief gaat worden door die (kortstondige) directe aanvoer van kou uit het oosten? -10 zou lokaal in het oosten van Vlaanderen gehaald kunnen worden.

Opvallend temperatuurverloop vannacht, van 3 graden om 21u, tot 6 graden om 2u 's nachts en nu weer gezakt naar 3 graden.

Komende uren meer en meer aanvoer van koude lucht uit het NO, inderdaad benieuwd wat dat gaat geven.

en dan van 2022-2025 was het weer zeer pover op vlak van sneeuw. Deze winter doet het nu al beter dan de vorige 4 winters vind ik.
Dat is hier de toch niet de realiteit geweest, hoor.
De laatste jaren (2024, 2025) heeft in januari altijd gesneeuwd en redelijk veel ook, dat het wel een paar dagen is blijven liggen
November 2024 ook een dag gesneeuwd.

Test Winterreifen 205/55R16
Remafstand 100-0 op nat wegdek:
52,9m zomerband (die als referentie meegenomen wordt in de test)
54-60m winterband (de 79,1 meter van "Billigreifen" laat ik even buiten beschouwing)

Bron: Autobild Herbst 2024

Helaas geen melding van temperatuur op moment van meting.
Ik kwam deze nog tegen online (https://blog.atseuromaster.co.uk/ty...n braking distance,summer vs all season tyres.):
winter-vs-summer-vs-all-season-tyres-braking-distance.png

Ik rij ook het ganse jaar met zomerbanden, omdat ik erg weinig kilometers doe. Maar volgende banden zullen wss wel all-seasons worden.

De jaren '90 en begin de jaren '00 waren toch heel pover wat sneeuw betreft, en dan vanaf 2009-2013 hadden we meer sneeuwdagen, en dan van 2013-2020 was het weer zo goed als noppes, tot 2021 , toen hebben we ook een sneeuwlaagje van enkele cm's gehad dat er een week heeft gelegen, en dan van 2022-2025 was het weer zeer pover op vlak van sneeuw. Deze winter doet het nu al beter dan de vorige 4 winters vind ik.
In maart 2013 hebben we hier ook enorm veel sneeuw gehad, en 2012 was helemaal geen sneeuwrijke winter hier, enkele centimeters sneeuw maar dan vooral droge kou waardoor de sneeuw toch nog lang kon blijven liggen. En dan is het vooral 2010 dat mij bijblijft als een uitzonderlijk sneeuwrijk jaar, ik denk zelfs een recordjaar als je van januari tot en met december zou nemen. Want zowel in januari als in december viel er dat jaar heel veel sneeuw.
Die 3 winters van 2009-2013 herinner ik mij nog levendig. Wat een koude, en langdurig ook. Niet een koud weekje zoals nu. In Nederland had men zelfs weer hoop op een elfstedentocht.

Ik vraag mij nog altijd af welk weerfenomeen tijdelijk drie jaar voor zo een koude winters heeft gezorgd na jaren van heel matige koude.

Opvallend temperatuurverloop vannacht, van 3 graden om 21u, tot 6 graden om 2u 's nachts en nu weer gezakt naar 3 graden.

Komende uren meer en meer aanvoer van koude lucht uit het NO, inderdaad benieuwd wat dat gaat geven.
warmtefront gisterenavond (de regenzone) gevolgd door koufront (dat ondertussen samengesmolten is tot een occlusiefront) en nu de kern van de depressie is gepasseerd komen we in de achterzijde met daarin de koude lucht

wMMX0qW.png

Ter illustratie, al is het misschien niet de beste manier om het te tonen, maar de luchtmassa's kun je onderscheiden, licht blauw zachter, donkerblauw kouder.

De depressie trekt nu richting zuidoost en zwakt snel af (waardoor de lucht ook kouder wordt omdat het hier een stuk kouder is dan waar de depressie zijn oorsprong vond en door het aan land komen op een koud continent). Terwijl de depressie zuidoost zakt kan de koude lucht vanuit het noordoosten ons makkelijker bereiken (al is dat maar een tijdelijke situatie dus, enkel dit weekend).

Laatst bewerkt:
Zou interessant zijn om ook de prestaties van Dry en Wet braking te zien bij 5°C.
Ik kan enkel vermoeden dat de volgorde dan wisselt gezien die rubbermengels voor winterbanden optimaal (zachter) zijn voor lagere temperaturen en zo'n all season daar mogelijk tussenzit.

Van winter naar herfst in een halve dag en terug naar winter in en halve dag, en dan waarschijnlijk terug herfstig maandag
Het wisselvalig Belgisch zeeklimaat doet zijn naam eer aan!

Van een paar dagen veel regen ga ik mijn humeur niet laten bepalen zulle, dat is normaal. En zeker geen conclusies trekken naar lente zomer toe.
Er is zeer weinig neerslag gevallen de laatste 10 maand. Bosbeek en vijver al 10 maand kwasie constant droog in het lokaal 'nat' bos. Vorig jaar begin januari liepen de beek en vijvers nog over.
Deze winter is vrij droog, en ook vrij wisselvallig tot nu. We hadden dagen van +10C met zon, +10C grijs, bijna -5C met zon, -2C to +3C grijs, met sneeuw, zonnige perioden met sneeuw, regen, storm, winderig, windstil ... Een sneeuwdek van +2 weken of lange koudegolf is absoluut niet echt Vlaams. Het moet juist zitten dan met NO wind die lang vast zit na een periode van veel sneeuwval.

Voor 50km per jaar in de sneeuw ga ik geen kosten doen aan extra banden zulle. Ik pas mijn snelheid aan in sneeuw ivm remafstand.
Ik zal daarom niet 15km/u gaan rijden op hoofdwegen, maar wat meer afstand houden van voorliggers, vroeger afremmen aan kruispunten etc en milder gefaseerd remmen, of meer op de motor... dat zijn gewoon best practices zoals in zware regen of bij slecht zicht.
Als uw wagen al 40 - 80k (veel BGers zijn geen sukkelaars) kost en veel km's doet zal het natuurlijk niet op die 500 - 800€ extra banden komen zeker.

Laatst bewerkt:
De meeste mensen die winterbanden hebben, hebben die via hun werk zeker? Voor een particulier die enkel hier in Vlaanderen rondrijdt is het een beetje een zotte kost. Als je veel richting de Ardennen of op wintersport gaat, dan is dat nuttig (of zelfs verplicht in Duitsland bijvoorbeeld).

De meeste mensen die winterbanden hebben, hebben die via hun werk zeker? Voor een particulier die enkel hier in Vlaanderen rondrijdt is het een beetje een zotte kost. Als je veel richting de Ardennen of op wintersport gaat, dan is dat nuttig (of zelfs verplicht in Duitsland bijvoorbeeld).
.. Ik heb het vooral gehad met die trage chauffeurs die dan 20 rijden waar je 50 mag en waar ik dan achterhang terwijl ik met mijn winterbanden anders wel 50 kan rijden ...
Misschien waren dat wel particulieren die heel voorzichtig rijden :)

Goh ja, ik vind dat geen zotte kost, zelfs niet als particulier. Want terwijl je met je winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet, tenzij je een particulier bent die amper 5000km per jaar doet en daarmee eigenlijk de levensduur van je rubber overschrijdt voor ze versleten zijn.

Van zodra je 15-20k per jaar bolt is het de de jaarlijkse wissel waard.

Wel, de winter duurt nog anderhalve maand en ook maart kan soms nog aardig uitpakken (denk maar aan 2013, al was dat ook wel een once-in-your-lifetime gebeurtenis qua normen voor een maartmaand, zeker gezien de klimaatopwarming niet stilstaat). Maar in het geval dat het nu definitief gedaan is qua winterweer, dan nog denk ik dat we meer hebben gehad dan enkele recentere winters. Al was het in bepaalde delen van het land zoals het westen toch iets minder. Ik ga dus zeker niet klagen. En elke dag die passeert is ook weer een stapje dichter naar de zomer en langere dagen ook, dus dat is ook mooi meegenomen. Dynamisch weer zoals vandaag is ook wel fijn af en toe, zolang het niet elke dag en wekenlang is, en zolang er geen al te grote schade is. Je kan het ook niet kiezen, je moet het nemen zoals het komt. En we leven nog altijd in België. Dus de echt extreme toestanden qua winters weer zullen meestal wel uitblijven, ook dat zal mocht het nog eens gebeuren wel een once-in-a-lifetime gebeurtenis worden (of maar enkele keren max).

Ik hoop op ooit eens een elfstedentocht nog, maar ik betwijfel het. Ook omdat de veiligheidsnormen tegenover 100 jaar geleden ook wel een stuk strenger zijn, dus dan moet het echt wel langdurig en onafgebroken streng doorwinteren daar in het noorden v. Nederland.

Wel, de winter duurt nog anderhalve maand en ook maart kan soms nog aardig uitpakken (denk maar aan 2013, al was dat ook wel een once-in-your-lifetime gebeurtenis qua normen voor een maartmaand, zeker gezien de klimaatopwarming niet stilstaat). Maar in het geval dat het nu definitief gedaan is qua winterweer, dan nog denk ik dat we meer hebben gehad dan enkele recentere winters. Al was het in bepaalde delen van het land zoals het westen toch iets minder. Ik ga dus zeker niet klagen. En elke dag die passeert is ook weer een stapje dichter naar de zomer en langere dagen ook, dus dat is ook mooi meegenomen. Dynamisch weer zoals vandaag is ook wel fijn af en toe, zolang het niet elke dag en wekenlang is, en zolang er geen al te grote schade is. Je kan het ook niet kiezen, je moet het nemen zoals het komt. En we leven nog altijd in België. Dus de echt extreme toestanden qua winters weer zullen meestal wel uitblijven, ook dat zal mocht het nog eens gebeuren wel een once-in-a-lifetime gebeurtenis worden (of maar enkele keren max).

Ik hoop op ooit eens een elfstedentocht nog, maar ik betwijfel het. Ook omdat de veiligheidsnormen tegenover 100 jaar geleden ook wel een stuk strenger zijn, dus dan moet het echt wel langdurig en onafgebroken streng doorwinteren daar in het noorden v. Nederland.

Eens, de voorbije 2,5 week kwam de temperatuur hier overdag nauwelijks boven het vriespunt. We hebben rond Kerst zeer mooie, droge en zonnige dagen gehad, en sinds vorige zaterdag elke dag nieuwe sneeuwval die bleef liggen. Ik moet toch al heel ver teruggaan in mijn herinneringen voor zo'n langere periode van winterweer.

Moesten we 3 maanden aan een stuk sneeuw hebben, dan zou het ook wel tegensteken. Vooral dat verkeer dan eigenlijk.

Er mag dan ook nog eens geen sneeuw vallen op het ijs, want dan is het ijs ook om zeep. Sneeuw isoleert en dan kan de kou er niet meer aan. Of de ijslaag zou al zo dik moeten zijn dat die kan geveegd worden.

Laatst bewerkt:
Waarom zou dat een zotte kost zijn?

voor de een wel en de andere niet zeker. Er zijn er wel die wekelijk 3 uur bezig zijn met hun auto te wassen, dus wat zou een bandenwissel van een uur overdreven zijn.

Terug
Bovenaan