Herfst & Winter 2025

Voor 50km per jaar in de sneeuw ga ik geen kosten doen aan extra banden zulle. Ik pas mijn snelheid aan in sneeuw ivm remafstand.
Ik zal daarom niet 15km/u gaan rijden op hoofdwegen, maar wat meer afstand houden van voorliggers, vroeger afremmen aan kruispunten etc en milder gefaseerd remmen, of meer op de motor... dat zijn gewoon best practices zoals in zware regen of bij slecht zicht.

Da's goed in brave winterse omstandigheden (1-2cm sneeuw die nog niet platgereden is en nog niet gesmolten en terug aangevroren is), en dit in een vlak deel van het land. Hier in de Vlaamse Ardennen geraak je niet ver met het standaard en vanzelfsprekend "hou afstand en rij traag" advies.

Ik woon aan een licht hellende straat, en net als alle sneeuwjaren, kon je er de afgelopen dagen weer zo de zomerband- vs winterbandrijders uit halen. En maar plankgas geven met de zomerbandjes... Geraakten geen meter vooruit zonder geduwd te worden. De winterbandrijders reden daarentegen vaak aan onveranderde snelheid omhoog... Het verschil is enorm. Als het echt spekglad ligt, mag je trouwens nog 10km/u rijden op zomerbanden, als de baan wat afhelt, blijft je gewoon glijden tot het eerstvolgende obstakel, of de gracht... Geen enkele vorm van anticiperen anders dan thuisblijven, helpt jou daar.

Mijn oprit helt miniem, een paar %. In 2017 viel er meer dan 10cm. Ik reed toen met m'n bedrijfswagen met winterbanden en achterwielaandrijving de oprit af alsof het niets was; toen ging ik zelfs nog met opzet door de sneeuw gaan ploeteren, op ongestrooide, glooiende veldwegen en kasseibanen. Good times. Nu privé en op zomerbanden glij ik gegarandeerd tegen m'n eigen brievenbus en ben ik wijselijk thuis gebleven enkele dagen...

Ik ben benieuwd wat het morgen gaat geven. Heel de dag geregend vandaag, dus al het strooizout is weggespoeld, nu regen heel de nacht, en vriezen naar morgenochtend toe en heel de dag door, over nagenoeg heel België... En deze keer moet ik wel degelijk weg :/

Da's goed in brave winterse omstandigheden (1-2cm sneeuw die nog niet platgereden is en nog niet gesmolten en terug aangevroren is), en dit in een vlak deel van het land. Hier in de Vlaamse Ardennen geraak je niet ver met het standaard en vanzelfsprekend "hou afstand en rij traag" advies.

Ik woon aan een licht hellende straat, en net als alle sneeuwjaren, kon je er de afgelopen dagen weer zo de zomerband- vs winterbandrijders uit halen. En maar plankgas geven met de zomerbandjes... Geraakten geen meter vooruit zonder geduwd te worden. De winterbandrijders reden daarentegen vaak aan onveranderde snelheid omhoog... Het verschil is enorm. Als het echt spekglad ligt, mag je trouwens nog 10km/u rijden op zomerbanden, als de baan wat afhelt, blijft je gewoon glijden tot het eerstvolgende obstakel, of de gracht... Geen enkele vorm van anticiperen anders dan thuisblijven, helpt jou daar.

Mijn oprit helt miniem, een paar %. In 2017 viel er meer dan 10cm. Ik reed toen met m'n bedrijfswagen met winterbanden en achterwielaandrijving de oprit af alsof het niets was; toen ging ik zelfs nog met opzet door de sneeuw gaan ploeteren, op ongestrooide, glooiende veldwegen en kasseibanen. Good times. Nu privé en op zomerbanden glij ik gegarandeerd tegen m'n eigen brievenbus en ben ik wijselijk thuis gebleven enkele dagen...

Ik ben benieuwd wat het morgen gaat geven. Heel de dag geregend vandaag, dus al het strooizout is weggespoeld, nu regen heel de nacht, en vriezen naar morgenochtend toe en heel de dag door, over nagenoeg heel België... En deze keer moet ik wel degelijk weg :/
Gavere hier, rand Vlaamse Ardennen dus. Mijn straat heeft een stuk van 10m met 20% helling, maar ik rij de vlakke kant uit en de rest van de banen is vlak... Op ijsbanen en aangevroren sneeuw ga ik niet rijden hoor, tenzij uit pure nood en dan nog ...

Winterbanden zijn er voor iets hé, berg- en heuvelgebieden etc, mensen die veel km's doen in winterweer, maar het zijn ook geen wondermiddellen als het extreem weer is.

Laatst bewerkt:
De meeste mensen die winterbanden hebben, hebben die via hun werk zeker? Voor een particulier die enkel hier in Vlaanderen rondrijdt is het een beetje een zotte kost. Als je veel richting de Ardennen of op wintersport gaat, dan is dat nuttig (of zelfs verplicht in Duitsland bijvoorbeeld).

Waarom zou dat een zotte kost zijn?
Het is een zotte kost. Voor je winterbanden te zetten heb je ook ineens velgen nodig, als je de banden zelf wilt wisselen tenminste. Als je geen velgen hebt moet je je huidige velgen gebruiken maar dit betekent dat je naar een bandencentrale moet om je banden te wisselen. Bijgevolg als je geen plaats thuis hebt moet je de banden daar ook stockeren in de centrale ook betalen.

Dus voor die paar dagen sneeuw in BE is het wel een vrij zotte kost.
En voor de mensen die denken dat je met wisselen uw banden uitspaart, dat klopt maar het wordt aangeraden om uw set banden om de 4 jaar te wisselen omwege van het rubber.

Het is een zotte kost. Voor je winterbanden te zetten heb je ook ineens velgen nodig, als je de banden zelf wilt wisselen tenminste. Als je geen velgen hebt moet je je huidige velgen gebruiken maar dit betekent dat je naar een bandencentrale moet om je banden te wisselen. Bijgevolg als je geen plaats thuis hebt moet je de banden daar ook stockeren in de centrale ook betalen.

Dus voor die paar dagen sneeuw in BE is het wel een vrij zotte kost.
En voor de mensen die denken dat je met wisselen uw banden uitspaart, dat klopt maar het wordt aangeraden om uw set banden om de 4 jaar te wisselen omwege van het rubber.
Het zijn WINTERBANDEN he, geen sneeuwbanden, winterbanden presteren gewoon beter bij de koudere temperaturen.

De begrippen winter- en sneeuwbanden worden gebruikt voor dezelfde soort banden (waar niet alleen de samenstelling in functie van de temperatuur anders is, maar ook het profiel).

Zie ook het verschil met allseasons. Die doen hun voordeel bij koude en vooral koude+natte/gladde wegen t.o.v. zomerbanden (en zullen zelfs niet zoveel schelen t.o.v. sommige winterbanden), maar vanzodra er sneeuw ligt, neemt de winterband een grote voorsprong.
(Voor de modale belg, is een allseason dan ook de rationelere keuze.)

Laatst bewerkt:
En die neem je toch ook voor uw en andere hun veiligheid. Je moet maar 1x een onverwacht manoeuvre willen doen of een fietser ontwijken.
Ik ben 1x blijven doorglijden met zomerbanden en heb daarna gezegd: dit risico neem ik nooit meer.

De begrippen winter- en sneeuwbanden worden gebruikt voor dezelfde soort banden (waar niet alleen de samenstelling in functie van de temperatuur anders is, maar ook het profiel).

Zie ook het verschil met allseasons. Die doen hun voordeel bij koude en vooral koude+natte/gladde wegen t.o.v. zomerbanden (en zullen zelfs niet zoveel schelen t.o.v. sommige winterbanden), maar vanzodra er sneeuw ligt, neemt de winterband een grote voorsprong.
Winterbanden worden vaak verward met sneeuwbanden of zelfs met regenbanden uit Formule 1, die specifiek ontworpen zijn voor extreme raceomstandigheden. Dit zijn echter drie verschillende typen banden.

Het is onjuist om winterbanden 'sneeuwbanden' te noemen, aangezien deze geschikt zijn voor de openbare wegen en u aanzienlijke voordelen geven op natte wegen en bij koude temperaturen. De sneeuwband heeft nog diepere groeven dan de winterband en kan u ondersteunen in extreem besneeuwde gebieden.

Winterbanden of niet, op een glad wegdek past u best uw rijstijl aan en rijdt u vooral rustig. Bij sneeuw of ijzel kunt u eventueel sneeuwkettingen gebruiken als extra maatregel. Van 1 november tot 31 maart zijn in ons land ook spijkerbanden toegelaten als extra grip bij extra gladde wegen.
Niet iedere winterband is een sneeuwband. Moest je echte sneeuwbanden monteren zoals ze dat doen in de noorse landen (die dan ook nog eens bespijkerbaar zijn) zou uw rijcomfort serieus laag zijn wanneer er geen sneeuw ligt. Hier in Belgie gebruikt men inderdaad de termen door elkaar maar echt correct is dat niet. Een echte sneeuwband kan je meer vergelijken met een off road band voor een echte 4x4

Zijn de actuele temperaturen op

In de sneeuw is het verschil tussen een winterband en all season veel kleiner dan tussen een all season en een zomerband. Met een all season kan je je behelpen in de sneeuw waar je met een zomerband vast zit of schuift.

In het droog en koud weer zal het verschil tussen zomer een winterband minimaal zijn, geen verschil van 10 meter bij remtest.

Niet iedere winterband is een sneeuwband. Moest je echte sneeuwbanden monteren zoals ze dat doen in de noorse landen (die dan ook nog eens bespijkerbaar zijn) zou uw rijcomfort serieus laag zijn wanneer er geen sneeuw ligt. Hier in Belgie gebruikt men inderdaad de termen door elkaar maar echt correct is dat niet. Een echte sneeuwband kan je meer vergelijken met een off road band voor een echte 4x4
Dan heb je het, zoals ik wel dacht, over banden met spikes, studded tires. Dat is "meer" dan een sneeuwband... Zie ook m'n edit waar Michelin & Continental de definities gewoon gelijk stellen. Het enige onderscheid dat je dan nog zou kunnen maken, is tussen goede en slechte winterbanden... Waar zou je anders ook de grens stellen tussen een winter- en een "sneeuwband"? Zijn daar richtlijnen over qua remafstand e.d.?

Dat ze in Noorwegen beter materiaal hebben dan hier, is evident. Daar gebruiken ze ook meer de term "Nordic tyres". Wat winterbanden met studs zijn...

In de sneeuw is het verschil tussen een winterband en all season veel kleiner dan tussen een all season en een zomerband. Met een all season kan je je behelpen in de sneeuw waar je met een zomerband vast zit of schuift.
Ik beweer ook nergens het tegendeel.

Anders de bandendiscussie hier verder zetten, daar is een apart topic voor...

In het grootste deel van de westelijke helft was de neerslagzone al voorbij toen de kou er weer in kwam, dus daar is ook geen sneeuw (bij)gekomen. Waar het wel bleef slepen, hebben ze toch nog wat sneeuw gehad maar bijlange niet meer de hoeveelheden van NL of zelfs van hier de voorbije dagen.

Ik zie verschillende meetpunten boven 50mm op 48u. Dat is toch niet niks. Waregem spant de kroon met 64mm...
Zoals het er nu naar uit ziet, zal daar de komende week nog 20 tot 30mm bijkomen.

Ik zie verschillende meetpunten boven 50mm op 48u. Dat is toch niet niks. Waregem spant de kroon met 64mm...
Zoals het er nu naar uit ziet, zal daar de komende week nog 20 tot 30mm bijkomen.
Heel nat begin van het jaar inderdaad. In Ukkel reeds +/- twee derden van de normale maandhoeveelheid neerslag gevallen, terwijl er nog maar een derde van de maand voorbij is. Daarbij werd er zelfs geen minuutje zonneschijn geregistreerd in de laatste 4 dagen.

Het doet allemaal terugdenken aan de winters van 2023 en 2024. De tweede decade lijkt ook zo te gaan verlopen - de grote neerslaghoeveelheden blijven nu wel even uit, maar het blijft wel nat en uitgesproken somber, en double digit maxima liggen weer binnen handbereik. Een sterk contrast met vorige maand.

Hopen dat het maar tijdelijk is en hogedrukinvloeden in de derde decade terugkeren.

Terug
Bovenaan