Bandentopic

Brecht

Well-known member
Crowdfunder FE
Lijkt mij wel interessant om eens te zien welke banden iedereen heeft, al dan niet content van en of je bewust dat type gekozen hebt of gewoon zegt, die zwarte ronde dingen zijn op, ik heb verse nodig.

Om te beginnen, hier op de camionet (2014 Ford transit 2t) continental vancontact winterbanden. Voorlopig nog niet echt in de sneeuw kunnen proberen, maar vanaf het onder de 10 graden is en/of nat ligt is dat een wereld van verschil. Alleen al op zebrapaden aan rode lichten is dat verschil tussen constant patineren en gewoon normaal vlot kunnen aanzetten.

Dan op mijn eigen auto (2008 Subaru outback) heb ik tot nu toe Michelin crossclimate plus. Eerste jaar was ik daar vrij content van, maar heb den indruk dat ze precies achteruit aant gaan zijn. Remmen op nat wegdek is ondermaats in mijn ogen, remmen en zijdelingse grip in sneeuw is nog veel slechter.

Nu heb ik besloten om terug over te schakelen naar aparte setjes voor zomer en winter. De winterband ga ik dan beslissen rond de zomerperiode, maar daar denk ik Bridgestone Blizzak lm005 te nemen. de zomerband heb ik nog niet direct een idee welke de beste zou zijn. Ik neig naar Michelin pilot sport 4, zou dan 225/50/18 zijn of iets daar rond, standaard 215/55/17.

Iemand aanrader qua zomerband? Is nog een vrij lompe auto die graag op de neus schuift, weegt een goeie 1600kg
 
Origineel was mijn Civic geleverd op Michelin Primacy 3 in 235/45/17. Op zich vrij tevreden van, meer dan behoorlijk van grip en vrij zuinig ook.
Deze zijn ondertussen vervangen door winterbanden Bridgestone Blizzak LM005 in dezelfde maat, 235/45/17. Ik moet zeggen dat ze voor een winterband te zijn vrij goede grip hebben, al heb ik ze nog niet echt kunnen testen in de sneeuw.

Op de zomervelgen (OZ HyperGT HLT in 19x8,5 ET45) liggen Michelin Pilot Sport 4S in 235/35/19. De beste banden die ik al gehad heb, ze blijven maar grippen.
 
Onlangs ook Michelin Pilot 4S' (225/35/19) onder de GTI laten leggen. Tot nu toe nog niet echt kunnen testen, maar ik merk sowieso al meer grip in het nat dan de P zero hadden.

Op de bmw liggen in de zomer Bridgestone Potenza runflats (19", weet de breedte niet), voldoende grip enzo maar beenhard wegens die stalen wangen. In de winter Pirelli Sottozero (18") beste winterband die ik al gehad heb, by far.
 
Alé, zal dan ook maar aansluiten. Op mijn Mazda 3 ligt nu ook één set 18" Pilot Sport 4S'n. Vooraan de originele Pilot Sport 3's nog. Maar ga deze komende wissel wellicht ook vervangen door een nieuw setje 4S.

Winterset zijn twee verschillende sets B-merk 16" winterbanden, die nog van mijn vorige wagen komen. Zijn afwijkende maat, maar wel binnen specs. Aangezien ik die nog had liggen deze maar gewoon op stalen velg laten leggen. Maar merk toch dat dat maar niets is. Heb er nu twee winters op gereden op de Mazda 3, en twee winters op de vorige wagen. Ook al is het profiel nog ruim goed (4mm+), ga ik deze komende winter wellicht toch ook vervangen.

Ik ben eigenlijk aan het overwegen om Crossclimate's te leggen als winterband. De laatste jaren is er (op de laatste paar dagen na) eigenlijk heel weinig winter in België. Met het schommelende weer tussen 2 en 14 graden dat we eerder hebben, zijn dergelijke banden eigenlijk veel interessanter dan winterbanden. In de sneeuw zullen deze inderdaad onderdoen, maar alles boven de 4 graden gaan deze een stuk aangenamer rijden dan winterbanden.
 
Ik ben eigenlijk aan het overwegen om Crossclimate's te leggen als winterband. De laatste jaren is er (op de laatste paar dagen na) eigenlijk heel weinig winter in België. Met het schommelende weer tussen 2 en 14 graden dat we eerder hebben, zijn dergelijke banden eigenlijk veel interessanter dan winterbanden. In de sneeuw zullen deze inderdaad onderdoen, maar alles boven de 4 graden gaan deze een stuk aangenamer rijden dan winterbanden.
Ik heb mij al beklaagd dat ik dit ook niet gedaan heb. Mijn bandencentrale blijft volhouden dat ik beter ben met de winterbanden maar ik ben zelf ook van mening dat de laatste winters een All Season beter zou zijn.
 
Op de Mini Cooper liggen Conti SportContacts, er moeten net nieuwe banden op (vooraan) en het worden terug dezelfde, ben daar echt supertevreden over.

Op de firmawagen weet ik het momenteel niet (aanloopwagen), maar op mijn vorige lagen in de winter Pirelli Sottozero’s en die waren ook zeer goed. Zomerbanden waren Michelins en waren “ok”.
 
Zomer P zero’s
Winter conti wintercontact TS860

Beide seizoenen met topbanden, zoals het hoort.
 
Sinds 2014 rij ik met bedrijfswagen, dus heb sindsdien niet meer zelf te kiezen. En zit dan ook enkel in het premium touring segment.
Heb met 2 Golf 7 Variant gereden, elk met een zomer- en winter set.
respectievelijk een Continental Eco Contact 3 & 5. De 5 is wel beter op mijn nieuwe Golf Variant ivgl met de 3 op mijn vorige. Wel jammer dat ik geen sportievere banden op mijn nieuwe wagen mag leggen. Zit nu vast aan alweer eco bandjes terwijl de wagen wel veel meer tot zijn recht zou komen met een goede sportievere band.
qua winterbanden was dat respectievelijk Uniroyal MS Plus 66 en Bridgestone Blizzak LM005. Ook hier weer de Bridgestone een heel pak beter op mijn nieuwe wagen ivgl met de Uniroyal op mijn oude.

Op mijn eigen privé-wagen(s) voor 2014 was ik het meest content van Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, en qua winterbanden zou ik persoonlijk voor Nokians gaan. Heb toen zowel een set Nokian WR G2 als Nokian WR D3 gehad en daar was ik heel content van. Heb die toen ook een aantal keren in de verse sneeuw nodig gehad en dat heel erg goed toen :)
 
Zomer:
Continental eco contact 5 (245/45 18”). Niet tevreden van de grip.

Winter: Firestone Winterhawk 4 (idem maat): heel tevreden, zelfs tijdens de warme lente maand vorig jaar meer grip dan mijn zomerbanden.
Ook bij regenweer superieur aan de ecocontact.

(Bedrijfswagen dus niet te kiezen)
 
Ik heb op mijn eerste bedrijfswagen ook die EcoContacts gehad, verschrikkelijk slechte band (toen toch).
 
Ahja nog efkes ter info, ik heb amper 15k kkm op 3 jaar gereden met die crossclimate, zouden toch nog niet versleten mogen zijn
 
Op mijn 19" zomer velgen liggen Micheling Pilot Sport 4S'en. Zijn echt de beste banden voor sportief te rijden. Vollenbak grip zelfs bij nat.
Liggen er al 20k km onder en hebben nog altijd profiel genoeg (kunnen volgens reviews rond de 50k km aan).

Op mijn 18" standaard Audi velgen liggen Continental Wintercontact TS850 banden. Ook wel tevreden van. Alleen durven die wel eens doorslippen als ik gas geef en het wat nat buiten is. Chance dat Quattro wel helpt om niet volledig door te slippen.
 
De X1 werd geleverd op winterbanden: Uniroyal MS Plus 77 in maat 225/55/17, in het voorjaar dan misschien kijken voor zomerbanden want in de garage hebben ze m'n baas nl. verteld dat die Uniroyals vierseizoensbanden zijn :unsure:
Al zou ik deze set ook wel gewoon durven oprijden om dan voor vierseizoensbanden te gaan met onze "winters".

Op mijn 3 had ik Pirelli Cinturato's in maat 225/50/17 in de zomer en Dunlop Wintersport 4D's in de winter in dezelfde maat.
De Cinturato's hebben het achteraan een kleine 70.000km volgehouden, enkel op het laatste merkte je wel dat ze begonnen te slijten.

Ik was wel contenter van de Dunlops dan de Uniroyals nu, die Dunlops presteerden nog redelijk als het warmer werd.
De Uniroyals nu leveren al doorslippende voorwielen op als je wat teveel gas geeft wanneer het rond de 10 graden is.
Ofwel komt dat gewoon doordat de X1 een stukje meer koppel (350Nm tegen 260Nm) heeft dan de 3 geweest waardoor je dat in die laatste dus niet merkte.
 
Laatst bewerkt:
Zomer P zero’s
Winter conti wintercontact TS860

Beide seizoenen met topbanden, zoals het hoort.
Zoals het hoort... maar met de winters in Belgie twijfel ik toch over het nut van de wintercontact.
Ik heb nu ook voor de winter TS850P maar ik twijfel toch om na deze voor een crossclimate oid te gaan.
 
Koept ur bèhn in ne bahnwinkel.
Bij mij sinds dit jaar Continental All Season contact.
 
Vooraan Continental All Season contact, achteraan Crossclimates. Zal na de winter eens ze van as wisselen. Gezien wij toch maar 10.000 km per jaar doen, vind ik all seasons de beste keuze. Dan moet je ook geen schrik hebben als er een centimeter sneeuw ligt.
 
Winter: Vredestein Wintrac Pro, wegens goede reviews overal. Kan de reviews bevestigen, grip lijkt goed (nog niet veel kunnen testen natuurlijk) en wat vooral ook opvalt is dat de afrolgeluiden merkbaar minder zijn dan bij sommige andere winterbanden die ik al gehad heb.

Zomer: Achteraan nog Primacy 4 (lagen erop bij levering), achteraan nieuw setje Dunlop Sport Maxx RT2. Ook tevreden over.
 
Zoals het hoort... maar met de winters in Belgie twijfel ik toch over het nut van de wintercontact.
Ik heb nu ook voor de winter TS850P maar ik twijfel toch om na deze voor een crossclimate oid te gaan.
Waarom twijfelen?
Puur financieel zou ik u volgen. Maar op vlak van prestaties? Geen discussie mogelijk dat je in de zomer beter af bent met een zomerband.
In de winter of eerder de koudere en regenachtige periode zijn winterbanden ook top. Veel beter dan een all-season in alle omstandigheden, misschien niet heel erg. Maar goed er is geen scenario waar een all-season beter presteert dan de specifieke band voor dat seizoen.
 
Waarom twijfelen?
Puur financieel zou ik u volgen. Maar op vlak van prestaties? Geen discussie mogelijk dat je in de zomer beter af bent met een zomerband.
In de winter of eerder de koudere en regenachtige periode zijn winterbanden ook top. Veel beter dan een all-season in alle omstandigheden, misschien niet heel erg. Maar goed er is geen scenario waar een all-season beter presteert dan de specifieke band voor dat seizoen.
Daar moet ik je toch in tegenspreken. Met die oude all-seasons, kan ik daar nog inkomen. Maar banden zoals de crossclimate doen het in heel veel omstandigheden beter dan een traditionele winterband, in onze winters.
 
Terug
Bovenaan