Herfst & Winter 2025

Helemaal akkoord. Gisteren werden sommige Hollanders op weerwoord al helemaal loco toen een of andere run (weet niet meer van welk model) januari 1996-like kaarten liet zien met -10 en lager.
Die zagen zo al een Elfstedentocht voor zich. Lijkt me niet te gaan gebeuren met dat grote sneeuwdek daar dat nooit helemaal zal wegsmelten voor het er zaterdag weer begint te vriezen en sneeuw is net wat je niet wil als snelle ijsvorming vereist is.

Kan eventueel nog later deze maand als er transportkou uit het oosten zou komen (die wel heel erg dichtbij zit) en dan is het niet onmogelijk maar dan moet eerst wel die sneeuwlaag weg.
Een hoop minder teleurstellingen toch als je die kaarten niet ziet. Je zou er in het slechtste geval zelfs manisch depressief kunnen van worden.

Wat ik veel zie zijn jonge gasten die hun rijopleiding deden met een 75pk naft en dan ineens een 300pk+ rwd EV salariswagen onder hun gat krijgen geschoven waar ze totaal niet mee om kunnen (is niet specifiek op jou bedoeld voor alle duidelijkheid ;) )
Ben ook geen jonge gast meer :D

Wat ik veel zie zijn jonge gasten die hun rijopleiding deden met een 75pk naft en dan ineens een 300pk+ rwd EV salariswagen onder hun gat kregen geschoven waar ze totaal niet mee om kunnen (is niet specifiek op jou bedoeld voor alle duidelijkheid ;) )
Veel PK's waar je dan niks mee bent want je moogt toch maar 50 in het grootste deel van Vlaanderen.

Wat ik veel zie zijn jonge gasten die hun rijopleiding deden met een 75pk naft en dan ineens een 300pk+ rwd EV salariswagen onder hun gat kregen geschoven waar ze totaal niet mee om kunnen (is niet specifiek op jou bedoeld voor alle duidelijkheid ;) )
iX3 met winterbanden houdt zich toch flink deze dagen :)

Helpen winterbanden bij zware regen als het niet koud is? Dat is toch een zachtere rubbermix, dus ik zou denken dat voor aquaplaning dat niet helpt? Of hebben die standaard een dieper profiel ook? EDIT: kennelijk doorgaans wel.
Inderdaad zoals ik reeds zei, diepere profiel zorgt voor kortere remafstand bij regen. Eind oktober/begin november vliegen ze erop en in april gaan de zomerbanden erop. Dat is 2x per jaar een halve dag tijdsverlies maar het is gewoonweg veiliger.

Daarnaast kan ik echt wel genieten van dit winterweer. En mijn dochter ook 😄 Dat het nog lang koud moge blijven. Wat is de update voor dit weekend @Lakigigar? Moet ik nu nog naar de decathlon voor een nieuwe slee?

Inderdaad zoals ik reeds zei, diepere profiel zorgt voor kortere remafstand bij regen. Eind oktober/begin november vliegen ze erop en in april gaan de zomerbanden erop. Dat is 2x per jaar een halve dag tijdsverlies maar het is gewoonweg veiliger.

Daarnaast kan ik echt wel genieten van dit winterweer. En mijn dochter ook 😄 Dat het nog lang koud moge blijven. Wat is de update voor dit weekend @Lakigigar? Moet ik nu nog naar de decathlon voor een nieuwe slee?

Dit weekend meer dan waarschijnlijk koud, maar over sneeuw of wat er gaat liggen dit weekend doe ik geen uitspraken. Dat zal ook sterk van locatie afhangen. Of je in Brugge of Hasselt woont is een wereld van verschil. Door de grote verschillen op korte afstand ook betere kansen in het noordoosten van het land (en Ardennen), dan in het westen van het land. Vraag is nu eerder wanneer het terug zachter wordt na dit weekend, en of die er wel komt. En dat zullen we de volgende dagen zien.

Inderdaad zoals ik reeds zei, diepere profiel zorgt voor kortere remafstand bij regen.
Test Winterreifen 205/55R16
Remafstand 100-0 op nat wegdek:
52,9m zomerband (die als referentie meegenomen wordt in de test)
54-60m winterband (de 79,1 meter van "Billigreifen" laat ik even buiten beschouwing)

Bron: Autobild Herbst 2024

Helaas geen melding van temperatuur op moment van meting.

Meer profiel op een band betekent dat uw contactoppervlak van de band met de grond ook kleiner is.
Een mountainbike band om in de modder te rijden gaat ook niet meer grip hebben op een nat wegdek dan een band met minder profiel.

Heb je ook niet gewoon zomerbanden met dieper profiel? Ik ben volledig akkoord dat voor sneeuw en ijs je winterbanden zou moeten hebben, maar ik denk gewoon dat als je standaard november tot april met winterbanden rijdt, je ook wel geregeld boven de 7 °C zult rondrijden met minder optimale banden. Al weet ik niet of dat een veiligheidsrisico is, ik denk vooral meer slijtage (en vervuiling).

Nu goed, ik zou nu gewoon winterbanden moeten hebben.

Vandaag verlof moeten pakken omdat er firma langskwam om te werken in huis. Helaas zijn die door het weer niet kunnen komen. Bon ja, als ik dan het weer zag, was ik blij dat ik niet naar kantoor moest. Dan zelf nog maar wat in huis gewerkt.

Dan na het middageten maar een lange sneeuwwandeling gemaakt. Enkel de gure wind die in mijn gezicht sloeg wanneer ik een hoekje omwandelde, was soms wel onaangenaam. Maar voor de rest heerlijk
:love:
.

Vandaag verlof moeten pakken omdat er firma langskwam om te werken in huis. Helaas zijn die door het weer niet kunnen komen. Bon ja, als ik dan het weer zag, was ik blij dat ik niet naar kantoor moest. Dan zelf nog maar wat in huis gewerkt.

Dan na het middageten maar een lange sneeuwwandeling gemaakt. Enkel de gure wind die in mijn gezicht sloeg wanneer ik een hoekje omwandelde, was soms wel onaangenaam. Maar voor de rest heerlijk
:love:
.

Een aantal winters geleden was het ook eens heel erg aan het sneeuwen en toen ben ik naar buiten gegaan bij wijze van pauze tijdens het telewerken om in het bos te wandelen. Helemaal alleen en op een tiental meter van mij zag ik plots twee reeën wegdartelen. Prachtige ervaring.

Een aantal winters geleden was het ook eens heel erg aan het sneeuwen en toen ben ik naar buiten gegaan bij wijze van pauze tijdens het telewerken om in het bos te wandelen. Helemaal alleen en op een tiental meter van mij zag ik plots twee reeën wegdartelen. Prachtige ervaring.
Altijd mooi om te zien idd.

Tussen nu en zaterdagavond voor Vlaanderen gecumuleerde neerslag van 30 tot 45mm met 'dank' aan de stormdepressie van donderdag/vrijdag, en dit bovenop de sneeuw die er vooral in het NO nog ligt.
Kan nooit allemaal weg zijn voor het later op zaterdag weer (stevig) zal beginnen vriezen.
Dat gaat nog leuk worden dus met aangevroren pap...

Meer profiel op een band betekent dat uw contactoppervlak van de band met de grond ook kleiner is.
Een mountainbike band om in de modder te rijden gaat ook niet meer grip hebben op een nat wegdek dan een band met minder profiel.
De diepte van het profiel mag 2mm of 20mm zij, het contactoppervlakte blijft hetzelfde, maar die laatste zal meer water kunnen afvoeren.
Sommige banden hebben zelfs bredere groeven als ze beginnen te slijten (Crossclimate 2 bv). Dan blijven ze evenveel water afvoeren, maar is het contactoppervlak kleiner.
In sneeuw/water is profieldiepte belangrijker dan de oppervlakte trouwens. Dat merk je in de praktijk al heel goed als je banden op z'n einde zitten en het eens regent.

Tussen nu en zaterdagavond voor Vlaanderen gecumuleerde neerslag van 30 tot 45mm met 'dank' aan de stormdepressie van donderdag/vrijdag, en dit bovenop de sneeuw die er vooral in het NO nog ligt.
Kan nooit allemaal weg zijn voor het later op zaterdag weer (stevig) zal beginnen vriezen.
Dat gaat nog leuk worden dus met aangevroren pap...

Strooizout verlaagt ook wel het vriespunt van water. Het probleem zal zijn dat veel zout dat er nu al ligt zal wegspoelen door die stormdepressie, en wat ze zaterdag dan strooien zal niet goed kunnen inwerken omdat er veel minder verkeer is in het weekend.

Zal zaterdagnacht en zondag goed opletten worden dus.

Welja, stormdepressie die boven onze streken afgeremd wordt door het hoog boven Scandinavië en dus traag zal overtrekken en de nodige regen zal brengen. De sommen die je geeft, als ze zich voltrekken, zijn meteen goed voor +/- de helft van de normaal van januari, en dan is de neerslag (onder welke vorm dan ook) die reeds gevallen is daar nog niet bij gerekend. Flashbacks naar de winter van 2024 toen zo'n hoeveelheden ook in ene keer vielen.

Dat deze drukverdeling maar niet vast komt te liggen, want een verregende tweede helft van de winter - ja, volgende week is de winter al halfweg - hoeft voor mij niet.

Van de vier weerkaarten zeggen er 4 iets verschillends..

T kan gaan regenen maar ook enorm gaan sneeuwen, t is nog, volgens mij, te veraf.

Terug
Bovenaan