Herfst & Winter 2025

Idd. Ik hoop alvast dat de signalen dat er zich in de derde decade een (sterk) hogedrukregime zou gaan ontwikkelen, zekerder gaan worden.

toen ben ik naar buiten gegaan bij wijze van pauze tijdens het telewerken om in het bos te wandelen.
Heb mijn lunchpauze vandaag toch ook even opgerokken.

GgrePRE.jpeg

Op sommige plekken lag de sneeuw >20cm dik door de wind opgehoopt. Niet meer gezien sinds maart 2013 denk ik. Er lag alleszins meer dan 10cm met de sneeuw van gisteren en dan ik schat nog een 7-8 cm bij van vandaag. Dat zat voor vandaag niet in de verwachting enkele dagen geleden.

Het dooit hier nu wel een beetje want ik hoor een drup buiten. Vandaag was alleszins de dag om ervan te profiteren, morgen zal het veel minder mooi zijn. Ik ben nog eens gaan lopen zonet in de sneeuw.

Op sommige plekken lag de sneeuw >20cm dik door de wind opgehoopt. Niet meer gezien sinds maart 2013 denk ik. Er lag alleszins meer dan 10cm met de sneeuw van gisteren en dan ik schat nog een 7-8 cm bij van vandaag.
Daarstraks op een aantal plekken in de tuin gemeten. Zonder ophoping zitten we rond de 14cm. In mijn herinneringen is dat geleden van februari 2012.

Een aantal winters geleden was het ook eens heel erg aan het sneeuwen en toen ben ik naar buiten gegaan bij wijze van pauze tijdens het telewerken om in het bos te wandelen. Helemaal alleen en op een tiental meter van mij zag ik plots twee reeën wegdartelen. Prachtige ervaring.
Toeval bestaat blijkbaar niet. Vanochtend ook nog eens gaan wandelen en op een grotere open vlakte ook 2 reeën van de ene kant naar de andere kant zien lopen :love:.

Gezien ik geen gen-z'er ben waarbij de smartphone aan de hand is vastgelijmd geen foto. Maar bon, de mooie ervaring was er wel.

Harmonie gaat in zijn ochtendrun lokaal tot meer dan 50mm voor de komende 48u, vooral (zuid)-West-Vlaanderen krijgt de volle laag.
Ten oosten van de lijn Gent-Brussel een pak minder maar wel nog steeds 20-25mm.

Allemaal onder voorbehoud want die Kanaalratten maken op het eind soms nog rare sprongen.

Het zullen enkele verzopen dagen worden van nu tot zaterdag. Dan komt daar nog al dat smeltwater bovenop. Gelukkig heeft het weinig geregend in december dus er zal niet meteen grote wateroverlast zijn, denk ik.

Zit er echt geen enkele kans meer in op sneeuw morgen dan? Want veel weermodellen geven aan in de ardennen en sommige ook nog bijvoorbeeld limburg erbij.

De sneeuwgrens zal de nacht van vrijdag op zaterdag ergens boven België liggen, het zal erg lokaal te zien zijn of het sneeuw of regen is.

Zit er echt geen enkele kans meer in op sneeuw morgen dan? Want veel weermodellen geven aan in de ardennen en sommige ook nog bijvoorbeeld limburg erbij.
Veel zal het in elk geval niet zijn.

We komen tijdelijk in zachte lucht bij de doortocht van de depressie. Die gaat vrij ver door tot midden/noord nederland en enkel daar zie ik nog neerslag onder de vorm van sneeuw. Daarna draait die depressie weer in (tegenwijzerzin) en gaat de wind weer uit het noordoosten komen.
Eventueel laat morgen wat neerslag onder de vorm van sneeuw in Ardennen/Limburg maar tegen dan is de meeste neerslag al gepasseerd (en is het ook te warm).

Mocht alles iets zuidelijker komen dan voorspeld (wat altijd kan), wordt het een ander verhaal.
Maar zoals het er nu naar uitziet, niet.

Ziet er toch naar uit dat het vanaf volgende week terug 10 graden, grijs en regen gaat worden. 🙁
Idd, ook al is er nog onzekerheid, run na run blijft het toch bevestigd dat het na zondag niets meer gaat zijn voor de ganse tweede decade en dat we terug een "nieuw-klimaat" periode zullen hebben die sterk doet herinneren aan de winters van recente jaren, met de ingrediënten die je aangeeft (en een snel oplopende gemiddelde maandtemperatuur).

Er zijn wel aanwijzingen dat de hogedruk in de derde decade zou terugkeren, maar dat is uiteraard nog meer onzeker.

Toch weer met sprekend gemak dat de 10°C dinsdag overschreden gaat worden. Ik herinner me in echt koude perioden dat we in heel januari die 10°C niet haalden.

Blijft wel bij computerberekeningen, die nog altijd moeten uitkomen natuurlijk.
Zaterdag zou het, volgens yr.no gaan sneeuwen, al is de vraag wel of die na al die nattigheid wel goed gaat blijven liggen.
Maandag zou het ook kunnen sneeuwen eerst vooraleer de verzachting intreedt (zou dus hinder kunnen geven tijdens de ochtendspits). Misschien dan mijn thuiswerkdag proberen te verzetten naar maandag ... Ik heb het vooral gehad met die trage chauffeurs die dan 20 rijden waar je 50 mag en waar ik dan achterhang terwijl ik met mijn winterbanden anders wel 50 kan rijden ...

Laatst bewerkt:
Als winterliefhebber is t gewoon enorm spijtig dat je, als je al geluk hebt, 1 weekje koud weer hebt door t jaar..

Ik ben er nu 39 maar herinner me levendig dat ik als kind jaarlijks meerdere weken in de sneeuw speelde..

Als winterliefhebber is t gewoon enorm spijtig dat je, als je al geluk hebt, 1 weekje koud weer hebt door t jaar..

Ik ben er nu 39 maar herinner me levendig dat ik als kind jaarlijks meerdere weken in de sneeuw speelde..
Ik weet niet waar gij woont, maar ik vrees dat dat toch eerder een vertekend beeld geeft.
In mijn herinneringen waren de zomers in mijn kindertijd (jaren 90) ook enkel maar zonnig, warm en heeft het toen nooit geregend.
En de winters waren toen idd koud en er lag heel vaak sneeuw.

Maar zoveel meer sneeuwdagen waren er niet in de jaren 90 blijkbaar.
't Is vooral sinds 2013 dat we niet meer boven het gemiddelde zijn geraakt.

Naamloos.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan