Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Oost Vlaanderen, Aalst ook rustig nog momenteel. Wel in 7 haasten in Antwerpen bij de klant kunnen vertrekken omdat we om 11:45 een bericht kregen op smartschool dat de scholen sloten en dat we asap onze kinderen moesten afhalen.
Hier ook. Om 13u15 bericht dat ze om 13u45 moesten opgehaald worden...Oost Vlaanderen, Aalst ook rustig nog momenteel. Wel in 7 haasten in Antwerpen bij de klant kunnen vertrekken omdat we om 11:45 een bericht kregen op smartschool dat de scholen sloten en dat we asap onze kinderen moesten afhalen.
Er is al een boom op een klaslokaal gevallen.
of als er een kind een boom op zich krijgt omdat het na het normale schooluur tijdens de piek van de storm naar huis moet fietsen, zou het zijn van hoe onverantwoord dat toch was
Daar gaan we weer. Beeld je eens in hoe naar deze uitspraak zou klinken als er daar effectief een kind gewond/dood was. De enige (zekere) reden dat dat niet gebeurd is, is niet dankzij een goede waarschuwing van het KMI, maar omdat ze gelukkig op uitstap waren. Dat we anno 2025 inzake het weer nog altijd afhangen van toevalligheden en geluk is onaanvaardbaar, omdat we veel beter kunnen.Want er kunnen geen bomen op je eigen woning vallen?
Dat hangt af van locatie tot locatie.En als ik de kaarten bekijk zie ik precies niet veel verschil tussen nu en over 1 of 2 uur.
Idd, dat sluit aan bij mijn punt, dat had gisteren al moeten gebeuren, en het KMI had daar met meer duidelijke communicatie wel mee kunnen helpen. Als school moet je ook iets kunnen inroepen, code geel kan je niet doen want dat komt ook te vaak voor, maar code oranje is goed genoeg om te sluiten. De communicatie inzake code oranje vanuit het KMI was erg gebrekkig de laatste 24u.Maar gewoon 's middags zeggen 'ja trek uw plan', is gewoon zodat ze niet aansprakelijk zouden zijn.
Je zit hier continu af te geven op de KMI maar tem gisteren was het ook gewoon nog niet duidelijk hoe het zat (heb je hier letterlijk zelf gepost, zie vet gedrukt stukje in de quote).Verwachtingen voor morgen wisselen voortdurend, het KMI was het gisteren ook nog aan het downplayen, ergens vannacht kwam dan toch de code geel, de media volgen met veel vertraging het KMI.
Nu, ik heb het ook eens bekeken en ik kan me ook eigenlijk echt geen enkel idee vormen van hoe het zal verlopen morgen (en de dagen erna). Het heeft ook weinig zin als elke nieuwe run weer een ander beeld geeft. Het kan inderdaad een zeer zware storm zijn met potentieel veel wind- of waterschade, maar het kan ook weer grotendeels niks zijn. Ik zie ook mogelijke neerslaghoeveelheden waarvan ik wel even moet slikken, maar als alles iets opschuift naar het noorden zal het meteen weer veel minder zijn. Tja, best maar het zekere voor het onzekere nemen?
Daar gaan we weer. Beeld je eens in hoe naar deze uitspraak zou klinken als er daar effectief een kind gewond/dood was. De enige (zekere) reden dat dat niet gebeurd is, is niet dankzij een goede waarschuwing van het KMI, maar omdat ze gelukkig op uitstap waren. Dat we anno 2025 inzake het weer nog altijd afhangen van toevalligheden en geluk is onaanvaardbaar, omdat we veel beter kunnen.
In de namiddag was dat, en ik suggereerde toen al "het zekere voor het onzekere nemen". 's Avonds hadden zowel FR als NL al code oranje uitgegeven tot in het binnenland, dan kon het KMI eigenlijk ook niet anders meer. Ze deden het dan ook wel, maar ja, de website lag plat.Je zit hier continu af te geven op de KMI maar tem gisteren was het ook gewoon nog niet duidelijk hoe het zat (heb je hier letterlijk zelf gepost, zie vet gedrukt stukje in de quote).
Elke verkeersdode is er ene teveel en het laatste dat ik ga doen is een zeker aantal verkeersdoden per jaar normaliseren, itt wat onze maatschappij wel en zonder verpinken doet. Maar dit is speculatie. Dat er een boom op die klas gevallen is, is geen speculatie. Voor de rest bewijs je m'n punt, als het KMI wat duidelijker geweest was gisteren, hadden deze verplaatsingen (uit noodzaak: een school wil en moet geen verantwoordelijkheid opnemen voor de fouten van het KMI) ook niet moeten gebeuren.En straks zijn ze betrokken in een verkeersongeval, en is het 'jammer dat ze niet op school waren gebleven want die boom had minder schade toegebracht', dan?
Elke verkeersdode is er ene teveel en het laatste dat ik ga doen is een zeker aantal verkeersdoden per jaar normaliseren, itt wat onze maatschappij wel en zonder verpinken doet. Maar dit is speculatie. Dat er een boom op die klas gevallen is, is geen speculatie. Voor de rest bewijs je m'n punt, als het KMI wat duidelijker geweest was gisteren, hadden deze verplaatsingen (uit noodzaak: een school wil en moet geen verantwoordelijkheid opnemen voor de fouten van het KMI) ook niet moeten gebeuren.
Is de keuze van de gemeente(voor gemeenschapsonderwijs)/school zelf/scholengroep hé. In Antwerpen zijn er wel scholen die vroeger sloten. W-Vl ook (Diksmuide volgens HLN). In Gent ook. Ninove alle GO! scholen. Aalst ook die van SGR Dender.Maar halfweg de dag wat paniekvoetbal gaan spelen...lijkt enkel op afschuiven van verantwoordelijkheid. Zit ook helemaal geen consistentie in: Ninove sluit zijn scholen, Aalst niet. In het Waasland wel, Antwerpen niet. Etc.
Het eerste had inderdaad moeten gebeuren, maar de berichtgeving van het KMI liet dat dat toen nog niet toe. Om een school te sluiten, moet je moet iets kunnen inroepen dat je ook consistent kan hanteren. Code geel kan je niet inroepen want dat gebeurt te vaak, maar code oranje is zeldzaam genoeg om dat cosistent te verantwoorden. Nu, er werd gisteren ook code oranje uitgegeven, maar enkel in WVL, en zelfs in WVL ging je het nog niet geweten hebben van het KMI tenzij je op Facebook oid zat (go figure).Ofwel beslissen ze inderdaad gisterenavond om de scholen te sluiten. Ofwel, en al zeker als de kinderen reeds op school zitten en er geen wezenlijke verslechtering van de situatie zit aan te komen, laten ze de school gewoon doorgaan zoals gepland.
Is de school/maatschappij ook niet aansprakelijk als het kind iets overkomt op weg van en naar de school?Het eerste had inderdaad moeten gebeuren, maar de berichtgeving van het KMI liet dat dat toen nog niet toe. Om een school te sluiten, moet je moet iets kunnen inroepen dat je ook consistent kan hanteren. Code geel kan je niet inroepen want dat gebeurt ook te vaak, maar code oranje is zeldzaam genoeg om dat cosistent te verantwoorden. Nu, er werd gisteren nog code oranje uitgegeven, maar enkel in WVL en zelfs in WVL ging je het ook niet geweten hebben van het KMI tenzij je op Facebook oid zat.
Kind op school houden werkt tot er dan effectief een boom op een klas valt en er zijn doden/gewonden. Onze maatschappij zou de school daarvoor laten opdraaien, want hoe onverantwoord was het wel niet om een klas te vullen naast een boom in een storm (doet er niet toe dat er honderden klassen naast bomen staan). Dat is een risico en verantwoordelijkheid die een school, heel terecht, absoluut niet hoeft te nemen. Als er een kind iets overkomt op de weg naar huis zal onze maatschappij de schuld op het kind of de ouders steken, niet de school.