Herfst & Winter 2025

Om volledige daken van stevig gebouwde huizen te vernielen dan spreken we over windstoten van 178 tot 217 km/u (EF2 op de Enhanced Fujita scale) in plaats van 100km/u. Waar was dat dan?
Zonnepanelen vliegen normaal gezien ook niet snel weg, pas vanaf 160 km/u.
Windhoos / supercell van 9 juli 2024 in Londerzeel. Trok verder door richting Mechelen waar er onder meer nog enkele hoogspanningsmasten zijn gevallen.

Het was juist kalm op de baan met al die scholen die gesloten waren (met de auto dan). Sowieso als ze sneeuw voorspellen valt het dikwijls nog mee uiteindelijk want veel mensen werken van thuis dan.

Er was veel wind maar het leek me nu ook niet extreem. Een dag zoals er elk jaar wel enkele zijn. Vroeger sloot men daarvoor de scholen niet, of het moest al bijna een orkaan zijn. Ik reed daar vroeger met mijn fiets door als ik naar school moest. We zijn bezig met een generatie mensen te kweken die niet meer weerbaar is.
Weerbaar is veel gezegd maar het valt me echt wel op dat men nog weinig rekent op het gezond verstand van mensen. Imo kunnen we precies niet meer met normale weerfenomenen om zonder dat iemand ons waarschuwt voor de "gevaren".

Hier in de streek rond Roeselare was het in mijn ogen gewoon een scheet in een fles.

Nog een goede 7 mm en deze maand eindigt te nat in Ukkel - dat zou obv de huidige voorspellingen met het grootste gemak gehaald moeten worden in de komende paar dagen.

Deze maand zal ook heel somber eindigen, en uiteraard ook veel te warm.

Nog een goede 7 mm en deze maand eindigt te nat in Ukkel - dat zou obv de huidige voorspellingen met het grootste gemak gehaald moeten worden in de komende paar dagen.

Deze maand zal ook heel somber eindigen, en uiteraard ook veel te warm.
Te warm maar niet veel te warm. We zitten ongeveer 1,5°C boven het klimatologisch gemiddelde.
Het gemiddelde zal nog wat omlaag getrokken worden.
Het is natuurlijk weer de zoveelste te warme maand. Maanden die onder het gemiddelde zitten zijn een zeldzaamheid geworden.
Qua zonuren zit Ukkel op 25u tot nu toe en dat is echt extreem weinig voor oktober.

Ik zat gisterennamiddag en Kontich en 's avonds terug thuis in Heist-op-den-Berg. Niets van die storm gemerkt. Het waaide zelfs niet hard.

Er was toch maar een voorspelling voor code oranje? Begrepen helemaal niet dat scholen daarvoor moesten sluiten en veel meer. Was precies allemaal veel drama gisterenochtend.

Donderdag had ik gelukkig thuiswerk maar 's ochtends nog op het gemak een uurtje kunnen gaan wandelen.

De 4 andere werkdagen telkens met de fiets naar kantoor geweest en amper nat geworden. Enkel vrijdag wel meer wind uiteraard. Voor de rest telkens tijdens de middagpauze halfuur à 45 minuten kunnen gaan wandelen en nooit nat geworden. Gisterenavond nog eens 45 minuten gaan wandelen en deze ochtend 2 uur. Opnieuw niet nat geworden. Allemaal wat afhankelijk van je locatie natuurlijk maar voor mij viel het best mee.

Volgende week krijgen we geleidelijk aan terug warmere temperaturen. Yr houdt het voor 2 november op 22 graden 😱. Benieuwd of die trend zich aanhoudt.

Bwo. Yr.no gaf gisteren voor 2 november hier 22° C inderdaad. Nu staat het alweer op 15° C.

Gebruikt die gewoon de oper van ECMWF zonder naar gemiddelden enz. te kijken? Zowel voor EMCWF als GFS ziet alles er gemiddeld rond de 15° C. uit.

Is ondertussen al meer dan gehaald. Deze maand oktober is daarmee ook natter dan de oktober van vorig jaar. Ook voor elk van de resterende dagen van deze maand staat er nog neerslag voorspeld, alhoewel het na vandaag (maandag) even gedaan zou zijn met de grote hoeveelheden. Die zouden vanaf begin november wel weer terugkomen, want de hogedruk voorspeld voor Halloween is weer uitgesteld.

Het huidig weerbeeld is helaas weer de ideale opbouw om straks opnieuw de zoveelste natte, grijze en veel te warme winter te hebben.

Is ondertussen al meer dan gehaald. Deze maand oktober is daarmee ook natter dan de oktober van vorig jaar. Ook voor elk van de resterende dagen van deze maand staat er nog neerslag voorspeld, alhoewel het na vandaag (maandag) even gedaan zou zijn met de grote hoeveelheden. Die zouden vanaf begin november wel weer terugkomen, want de hogedruk voorspeld voor Halloween is weer uitgesteld.

Het huidig weerbeeld is helaas weer de ideale opbouw om straks opnieuw de zoveelste natte, grijze en veel te warme winter te hebben.
Ik ben ook geen liefhebber van regenweer, maar we hebben het wel broodnodig: https://www.dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator

Ondertussen weer droog op het werk geraakt met de fiets :). Zat juist aan de goede kant, denk ik.
Hopelijk vanavond hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan