Herfst & Winter 2025

Sinds de doortocht van Benjamin is het aan de kust nog niet gestopt met hard te waaien. Weliswaar geen 8-9 meer maar gemakkelijk 6-7, wat nog steeds ronduit onaangenaam is voor elke buitenactiviteit. Als ik naar de kaarten, kijk zit er late voormiddag zelfs een piek tot 8 in aan het strand. Hopelijk zijn de meeste herfstvakantiegangers hier ook windliefhebbers want rustig najaarsweer en een herfstzonnetje zit er dit jaar niet in... Regionaal ook een flinke plens gevallen (>20mm) de voorbije 48u, andere plaatsen dan weer met moeite 5mm gekregen.
"Wisselvallig" heet dat dan in het weerbericht, bij gebrek aan een betere omschrijving.

Intussen werden de hogedrukimpulsen de voorbije dagen steeds minder. Komende dagen gaat de wind wel naar ZW dus het wordt iets 'warmer', waar je echter niets aan hebt want de fronten- en storingentrein blijft maar passeren.
Grote afwezige is de zon en daar lijkt weinig aan te veranderen de rest van de herfstvakantie.

Ondertussen weer droog op het werk geraakt met de fiets :). Zat juist aan de goede kant, denk ik.
Hopelijk vanavond hetzelfde.
Bij mij was het vandaag de eerste echt natte rit van het jaar. Het ging er met momenten wel heftig aan toe, maar dat hebben we dan ook weeral gehad :)

Gisteren was een prachtige dag. Enorm genoten van de herfstkleuren en -geuren. Het zonnetje dat met momenten door het verdwijnende bladerdek scheen had nog verrassend veel kracht. De vele bladeren op de grond waren een echt speelfestijn voor de hond die, met de wind spelend door de vacht, continu kon crossen en zich verstoppen tussen de gevallen bladeren. Afgesloten in een lokaal cafeetje naast de houtstoof met een goeie trappist van het vat. Zo'n dagen zijn bij mij de hoogtepunten van het jaar.

Sinds de doortocht van Benjamin is het aan de kust nog niet gestopt met hard te waaien. Hopelijk zijn de meeste herfstvakantiegangers hier ook windliefhebbers want rustig najaarsweer en een herfstzonnetje zit er dit jaar niet in
Jep, da's nog altijd Benjamin, of het restant ervan dat boven Denemarken vast zit wegens het hoog boven Rusland. Links ervan, op de Atlantische oceaan, heeft zich inmiddels ook een hoog gevormd die vanuit dezelfde richtigng ook wind naar hier stuurt, maw voortdurende NW met die typische "gefragmenteerde" regenvlagen die erbij komen. Economisch slechtst mogelijke timing voor de kust. Het gaat geleidelijk aan beter worden met de wind, tegen woensdag zou het wel voorbij moeten zijn, maar de regen die blijft er elke dag in, want aanvoer blijft uit het westen.
Intussen werden de hogedrukimpulsen de voorbije dagen steeds minder. Komende dagen gaat de wind wel naar ZW dus het wordt iets 'warmer', waar je echter niets aan hebt want de fronten- en storingentrein blijft maar passeren.
Als de periode met hogedruk er effectief opzit, dan gaan we ons weer mogen klaarmaken voor warme/sombere/natte winter zoveel.
Ik ben ook geen liefhebber van regenweer, maar we hebben het wel broodnodig: https://www.dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator
En tegelijk verharden we nog sneller, zodat we later nog meer artificiële nood aan regen gaan creëren.

Vandaag geen gebrek aan afwisseling. Blauwe hemel met zon, plots donker met stevige buien, terug zon.
Rinse and repeat.
Ik vind het heel aangenaam, van achter glas welteverstaan :love:

Sombere weerkaarten toch, regen regen regen
Ja 't is herfst. Ik heb er in feite weinig problemen mee nu. 't Is lang goed geweest.
Ik ga proberen met de fiets naar het werk pendelen (wanneer het weer het toelaat) wat af te wisselen met lopen en basic-fit als het te slecht weer is. Zoals eerder al gezegd, het regent geen ganse dag. Af en toe moet je geluk hebben met de momenten waarop het regent of het wat proberen te timen a.h.v. buienradar. Zoals vandaag viel de regen niet tijdens mijn pendelmomenten naar het werk. Als ik dan toch binnen zit op't werk dan kan het mij niet veel schelen dat het van 8 tot 17u regent.

Laatst bewerkt:
Mooie voormiddag tot nu toe. Wel stukje frisser vanochtend maar was ideaal voor een lange wandeling.

Morgenvroeg zal het nog wel lukken om droog op het werk te raken met de fiets. Naar huis zal het misschien nat(ter) verlopen. Maar bon, op weg naar huis is dat nog niet zo erg. Als ik morgen nog met de fiets kan gaan, is dat 12 keer deze maand op een totaal van 18 gewerkte dagen, waarvan dus 4 telewerk en 2 met de auto. Eens naar de vorige jaren gekeken en ik heb al slechtere oktobers gekend.

De baan was nat vanochtend maar met een fiets met spatborden was het perfect te doen.
11x in oktober, 91x dit jaar met de fiets. Doel is om nog aan 100x te geraken dit jaar. Begin november ziet er toch niet zo slecht uit dus we zitten op schema.
Het vorige record voor oktober was 10x in 2023, dus nu 1x meer met de fiets geweest.
November en december is altijd geluk hebben met het weer: vorig jaar slechts 4x met de fiets geweest in die 2 maanden, in 2023 was dat 12x

De eerder vooropgestelde stabiliteit voor volgende week is de voorbije dagen geleidelijk aan weer uit de pluim verdwenen. Op dinsdag na zitten er nu voor alle dagen weer neerslagsignalen in met steeds maar nieuwe fronten. Déja-vu naar vorig jaar waar terugkeer naar hoge druk altijd maar wordt achteruit geschoven. We blijven dus nog wel even in de sombere wisselvalligheid zitten.

Heb het niet zo gevolgd laatste dagen. Maar die richting 20° C van HLN zal ook weer lekker overdreven geweest zijn dan :). Meest dat ik zie is 16°C midden volgende week.

Heb het niet zo gevolgd laatste dagen. Maar die richting 20° C van HLN zal ook weer lekker overdreven geweest zijn dan :). Meest dat ik zie is 16°C midden volgende week.

Gisteren stond er 18 graden op yr.no maar intussen is het bijgetrokken naar 16 graden. Het wordt wel behoorlijk zacht voor de tijd van het jaar.

Die 20+ heeft er in realiteit nooit ingezeten, enkel clickbait van HLN en consoorten. Ja er zullen wel ergens een paar lijntjes in de oper boven 20° zijn doorgeschoten maar dat is het verhaal van de zwaluw en de lente. Geef mij maar 10 graden en droge oostcirculatie met wat zon ipv gestoorde 'warmte' uit het zuidwesten met het ene front en storing na het andere.
Maar goed het is niet dat we veel te kiezen hebben :giggle:

Volgens rapport van KMI was afgelopen oktober de tweede somberste oktober sinds begin van de metingen (46u 10min zonneschijn tegenover normaal: 112u 38min). Ook iets warmer dan gemiddeld en iets meer neerslag dan normaal.

Feit is, als je de cijfers bekijkt, dan zitten we hier sowieso wel in een somber stukje van Europa met voor Brussel 1546u zonneschijn op jaarbasis.

Daarmee bengelen we onderaan het peleton waarbij verschillende noordelijker gelegen steden het een pak beter doen (vooral dankzij, gemiddeld gesproken, zonniger zomers).
(selecteer op yearly)

Onze kust zit daar wel een stukje boven met tot 1850-1900 uren voor de zonnigste regio's (oostkust met name). Dat is al iets beter maar voor een 51ste breedtegraad ook niet uitzonderlijk.

Algemeen gesproken is 'somber' dus minstens de helft van het jaar helaas de norm in ons landje.

Als je kijkt naar zonneschijnduur kan je stellen dat de winter bij ons van november tot februari duurt, dat zijn de donkerste maanden die gemiddeld geen 100 uur zonneschijnduur halen.
Qua temperatuur is het altijd af te wachten of je wel kan spreken van een winter, want meestal is het tegenwoordig gewoon een extra sombere voortzetting van de herfst. Structureel winterweer is de laatste jaren zeldzaam geworden.

Als je kijkt naar zonneschijnduur kan je stellen dat de winter bij ons van november tot februari duurt, dat zijn de donkerste maanden die gemiddeld geen 100 uur zonneschijnduur halen.
Je mag er dit jaar dan nog oktober bij nemen met zijn 43u. En september zat ook al onder het gemiddelde, weliswaar niet veel maar toch. Als we dan ook nog eens de pech zouden hebben dat ook maart '26 onder het gemiddelde scoort, dan wordt het wel een heel lange herfst...
Maar wie weet krijgen we wel een zonnige winter. Omegablokkade van hoge druk in het oosten die de westcirculatie afhoudt...'s nachts matige vorst en overdag een graad of 5 en volop zon, waar kan ik tekenen? :giggle:

Je mag er dit jaar dan nog oktober bij nemen met zijn 43u. En september zat ook al onder het gemiddelde, weliswaar niet veel maar toch. Als we dan ook nog eens de pech zouden hebben dat ook maart '26 onder het gemiddelde scoort, dan wordt het wel een heel lange herfst...
Maar wie weet krijgen we wel een zonnige winter. Omegablokkade van hoge druk in het oosten die de westcirculatie afhoudt...'s nachts matige vorst en overdag een graad of 5 en volop zon, waar kan ik tekenen? :giggle:
op uw buik?

Wat een ongelofelijk mooi herfstweer is het toch. Prachtig licht, ravissante kleurenpracht in de bossen. Heerlijke temperaturen. Dit is echt genieten.

Terug
Bovenaan