Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik hoop vooral dat UKV er serieus naast zit. De Panne krijgt daar een gemiddelde snelheid van 84 km/h met stoten tot net geen 150. Voor hier (25-tal km van de kust) geven ze stoten tot 110. ECMWF blijft daar 30kmh minder geven, wat nog genoeg is.Zo te zien wordt er donderdag heel veel regen verwacht:
49mm in Oostende (en tot 23m/s wind in de namiddag, dat is een uurgemiddelde en niet de windstoten), 37mm in Gent, Aalst 34mm, Ninove 31mm
volgens yr.no
Heel warme zee en ten noorden van ons passeert er een lagedruk die snel uitdiept tot 976 hPa. Alle potentieel is er voor weer eens een destructief nat dagje, maar het zal uiteindelijk nog afhangen van de details en last-minute koerswijzigingen van die lagedruk.Zo te zien wordt er donderdag heel veel regen verwacht:
In combinatie met buien en onweer kan dat toch heel gevaarlijk worden.Heel warme zee en ten noorden van ons passeert er een lagedruk die snel uitdiept tot 976 hPa. Alle potentieel is er voor weer eens een destructief nat dagje, maar het zal uiteindelijk nog afhangen van de details en last-minute koerswijzigingen van die lagedruk.
KMI is het voorlopig ook nog aan het downplayen in hun verwachting en geeft nog geen code geel uit, maar dat kan nog wel snel veranderen natuurlijk.
Opmerkelijk wel hoe snel dit erin gekomen is. Gisteren zag donderdag er nog een stuk rustiger uit in de verwachting.
Radar checken hemottige dagen toch wel, telkens als ik de zon er zie doorkomen denk ik: tijd om wat te gaan mountainbiken of fietsen, en tegen dak buiten kom is de regen met wind komen opzetten...

Gisteren werd het vermeld in het weerbericht op tv, maar dat de kaarten nog aan het veranderen waren en ze pas vanaf vandaag zouden waarschuwen indien nodig.Storm van morgennamiddag/avond wordt in de laatste runs toch bevestigd. We krijgen pieken boven 100 km/u tot diep in het binnenland en de oostkust kan makkelijk tot 110-120 gaan of meer tijdens een onweer.
Beetje vreemd dat er deze keer (voorlopig?) zo weinig hype rond is bij de klassieke media, misschien omdat eerdere stormwaarschuwingen al regelmatig op een sisser zijn uitgedraaid?
Nu goed, ik kijk zelf wel naar de kaarten en heb geen voorspellingen of waarschuwingen van een weerman nodig maar Jan en Mieke die het weer 'ondergaan' zouden wel eens serieus kunnen schrikken morgen.

Aan de kust vrijwel zeker code oranje dus, aangezien er daar rukwinden tot 130km/u verwacht worden volgens sommige modellen. Maar daar is men dat wel meer gewoon, denk ik.Een depressie verplaatst zich donderdag door het Kanaal en ontwikkelt zich tot een storm op de Noordzee. Volgens de meeste berekeningen kunnen de rukwinden donderdagnamiddag- en avond oplopen tot 70 à 90 km/u in het binnenland en tussen 90 en 110 km/u aan zee. De wind draait in de loop van de dag van zuidwest naar noordwest. Indien de prognose bevestigd wordt zal plaatselijk code oranje van kracht worden.