Herfst & Winter 2025

Toch een tijdje stevig geregend hier bij ons gisterenavond. Begon eerst met donder en bliksem en daarna hevig regenen.

Ben benieuwd voor donderdag. Voor Mechelen geeft Meteovista 24 mm, KMI zegt 4.0 mm.

Zo te zien wordt er donderdag heel veel regen verwacht:
49mm in Oostende (en tot 23m/s wind in de namiddag, dat is een uurgemiddelde en niet de windstoten), 37mm in Gent, Aalst 34mm, Ninove 31mm
volgens yr.no

49mm in Oostende (en tot 23m/s wind in de namiddag, dat is een uurgemiddelde en niet de windstoten), 37mm in Gent, Aalst 34mm, Ninove 31mm
volgens yr.no
Ik hoop vooral dat UKV er serieus naast zit. De Panne krijgt daar een gemiddelde snelheid van 84 km/h met stoten tot net geen 150. Voor hier (25-tal km van de kust) geven ze stoten tot 110. ECMWF blijft daar 30kmh minder geven, wat nog genoeg is.

Kan best wel eens pittig worden want zo te zien krijgt onze kust het sterkste windveld te verwerken donderdagnamiddag en avond. Kan allemaal nog wel wat opschuiven maar dat het serieus gaat waaien en dat er schade zal zijn daar kun je nu al zo goed als zeker van zijn.

Goede nieuws is dat de hoge druk nu al 2 dagen niet meer achteruit schuift en dat het (na een koud weekend) vanaf tweede helft volgende week weer wat stabieler en droger zou moeten worden

Heel warme zee en ten noorden van ons passeert er een lagedruk die snel uitdiept tot 976 hPa. Alle potentieel is er voor weer eens een destructief nat dagje, maar het zal uiteindelijk nog afhangen van de details en last-minute koerswijzigingen van die lagedruk.

KMI is het voorlopig ook nog aan het downplayen in hun verwachting en geeft nog geen code geel uit, maar dat kan nog wel snel veranderen natuurlijk.

Opmerkelijk wel hoe snel dit erin gekomen is. Gisteren zag donderdag er nog een stuk rustiger uit in de verwachting.

Heel warme zee en ten noorden van ons passeert er een lagedruk die snel uitdiept tot 976 hPa. Alle potentieel is er voor weer eens een destructief nat dagje, maar het zal uiteindelijk nog afhangen van de details en last-minute koerswijzigingen van die lagedruk.

KMI is het voorlopig ook nog aan het downplayen in hun verwachting en geeft nog geen code geel uit, maar dat kan nog wel snel veranderen natuurlijk.

Opmerkelijk wel hoe snel dit erin gekomen is. Gisteren zag donderdag er nog een stuk rustiger uit in de verwachting.
In combinatie met buien en onweer kan dat toch heel gevaarlijk worden.

Kijk naar die buien van gisteren, die waren plaatselijk heel hevig, met in Frankrijk een dode en verschillende gewonden door een tornado. Ook in NL een tornado gemeld, en in Assenede een windhoos (lijkt me niet duidelijk daar of het ging om een tornado, maar het leidde alleszins tot schade). Dergelijke taferelen kunnen zich dan opnieuw voordoen , maar mogelijk nog erger.

mottige dagen toch wel, telkens als ik de zon er zie doorkomen denk ik: tijd om wat te gaan mountainbiken of fietsen, en tegen dak buiten kom is de regen met wind komen opzetten...

Tot nu toe acht dagen naar kantoor geweest deze maand en alle acht met de fiets. Op 2 dagen (lichte) regen gehad. Hier viel het heus mee met die mottige dagen 🤷‍♂️. Kuststreek was misschien anders. De minder felle wind deed ook al veel.

Vanmorgen was het nog aan het gieten na 6u dus ik heb maar besloten om per auto te gaan dan.
Ik hoop morgen terug met de fiets te gaan. Donderdag niet, dan wordt er storm en heel veel regen voorspeld. Vrijdag thuiswerk.

De teller staat op 88x, zou graag er toch ééntje bij hebben morgen, en 100x tegen eind dit jaar. En hopelijk volgende week een beetje redelijk weer zodat ik terug enkele keren kan gaan met de fiets. Vanaf midden volgende zou het weer beteren.

Storm van morgennamiddag/avond wordt in de laatste runs toch bevestigd. We krijgen pieken boven 100 km/u tot diep in het binnenland en de oostkust kan makkelijk tot 110-120 gaan of meer tijdens een onweer.
Beetje vreemd dat er deze keer (voorlopig?) zo weinig hype rond is bij de klassieke media, misschien omdat eerdere stormwaarschuwingen al regelmatig op een sisser zijn uitgedraaid?
Nu goed, ik kijk zelf wel naar de kaarten en heb geen voorspellingen of waarschuwingen van een weerman nodig maar Jan en Mieke die het weer 'ondergaan' zouden wel eens serieus kunnen schrikken morgen.

Storm van morgennamiddag/avond wordt in de laatste runs toch bevestigd. We krijgen pieken boven 100 km/u tot diep in het binnenland en de oostkust kan makkelijk tot 110-120 gaan of meer tijdens een onweer.
Beetje vreemd dat er deze keer (voorlopig?) zo weinig hype rond is bij de klassieke media, misschien omdat eerdere stormwaarschuwingen al regelmatig op een sisser zijn uitgedraaid?
Nu goed, ik kijk zelf wel naar de kaarten en heb geen voorspellingen of waarschuwingen van een weerman nodig maar Jan en Mieke die het weer 'ondergaan' zouden wel eens serieus kunnen schrikken morgen.
Gisteren werd het vermeld in het weerbericht op tv, maar dat de kaarten nog aan het veranderen waren en ze pas vanaf vandaag zouden waarschuwen indien nodig.
Als ik nu kijk is ECMWF wat verminderd qua pieken en de rest verhoogd. Wordt precies nog spannend.
De westkust zou volgens wat ik zie nog wat meer afzien dan de oostkust. Nederland en Frankrijk krijgen dan weer wat minder, het is blijkbaar echt op ons gericht. :(

Verwachtingen voor morgen wisselen voortdurend, het KMI was het gisteren ook nog aan het downplayen, ergens vannacht kwam dan toch de code geel, de media volgen met veel vertraging het KMI.

Nu, ik heb het ook eens bekeken en ik kan me ook eigenlijk echt geen enkel idee vormen van hoe het zal verlopen morgen (en de dagen erna). Het heeft ook weinig zin als elke nieuwe run weer een ander beeld geeft. Het kan inderdaad een zeer zware storm zijn met potentieel veel wind- of waterschade, maar het kan ook weer grotendeels niks zijn. Ik zie ook mogelijke neerslaghoeveelheden waarvan ik wel even moet slikken, maar als alles iets opschuift naar het noorden zal het meteen weer veel minder zijn. Tja, best maar het zekere voor het onzekere nemen?

Laatst bewerkt:
Er staat al een gele waarschuwing op de KMI website voor morgen, voor regen en wind in heel het land. Naar gelang het dichterbij komt kan het dan nog code oranje worden eventueel.

Een depressie verplaatst zich donderdag door het Kanaal en ontwikkelt zich tot een storm op de Noordzee. Volgens de meeste berekeningen kunnen de rukwinden donderdagnamiddag- en avond oplopen tot 70 à 90 km/u in het binnenland en tussen 90 en 110 km/u aan zee. De wind draait in de loop van de dag van zuidwest naar noordwest. Indien de prognose bevestigd wordt zal plaatselijk code oranje van kracht worden.
Aan de kust vrijwel zeker code oranje dus, aangezien er daar rukwinden tot 130km/u verwacht worden volgens sommige modellen. Maar daar is men dat wel meer gewoon, denk ik.

Laatst bewerkt:
Ding is, na morgen stopt het nog lang niet, de wind neemt geleidelijk af (maar blijft nog enkele dagen sterk) maar de regen blijft erin met forse hoeveelheden. Ik zie modellen die tussen morgen en het einde van de maand op een week tijd meer dan de ganse normale neerslag van de maand zien vallen, waarbij de terugkeer van de hogedruk opnieuw uitgesteld wordt, nu tot Halloween. Nu, zal dat gebeuren, geen idee, de runs veranderen voortdurend.

Tot en met gisteren in Ukkel 36.9mm. Er mag nog wel wat bijvallen nu om een normale oktobermaand (67.8mm) te krijgen.
Volgens de huidige verwachtingen zal de maand rond normaal eindigen qua neerslag.

Qua zonneschijnduur is het echt slecht geweest (ondanks hogedruk en overwegend droog weer eerder). Het zou zelfs de somberste oktobermaand van de laatste 35 jaar kunnen worden.

Code oranje voor wind is ondertussen gepubliceerd voor de kust.

Naam van die uitdiepende kern is blijkbaar "Benjamin". Die naam gaan we veel horen de komende paar dagen.

Vandaag was weer een prachtige herfstdag om met de fiets naar het werk te rijden. Morgen ga ik toch maar passen en een keer de auto van stal halen. In de tuin heb ik alles wat los zit binnen gehaald of vast gezet, dus laat het morgen maar eens goed stormen 😀

Vrijdag lijkt terug goed te worden, dus dat wordt weer een fietsdagje.

Terug
Bovenaan