Herfst & Winter 2025

Er mag toch eens verandering komen, altijd diezelfde grijze soep begint te vervelen.
We zitten nog maar aan het begin van de sombere periode die nog tot ver in het voorjaar duurt (waarmee ik bedoel: hoofdzakelijk somber, niet elke dag somber). Beste dat je kan doen is in het najaar/voorjaar, buiten de schoolvakanties, een trip naar de zon plannen. Januari is daarvoor een goede maand: goedkoper en bij uitstek de meest sombere maand van de winter (als ze somber verloopt).

Terzijde: een van de grootste gevolgen bij ons van de klimaatverandering is m.i. hoe de herfst/winter aan sneltempo lijkten te versomberen, wat leidt tot duurdere energie, productiviteitsverlies, depressies, ziektes, hogere gezondheidskosten etc. Maar itt "droogte" zijn dat zaken die Vlaanderen maar moeilijk durft benoemen.

Zelf zou ik ook liever zon hebben, maar zolang ik nog buiten kan en niet m'n hele dag rond het weer moet plannen heb ik er nog niet teveel last van.

Laatst bewerkt:
Als in 1 alinea vijf keer het woord "Somber" wordt neergepend zou een mens al voor minder...somber worden.

Mijn gevoel bij het weer: niet te veel wind, weinig regen, temperaturen ok. Het kan allemaal veel slechter. Een streepje zon ware inderdaad wel eens leuk, dat ga ik ook niet ontkennen.

Inderdaad, lucht is van oorsprong vochtig, weinig wind en dus weinig circulatie en de zon is onvoldoende krachtig om door de onderste vochtige luchtlagen heen te branden. Bij identiek dezelfde weerkaart in de zomer ga je met deze set-up al direct veel meer zon zien.
Dit is ook typisch het seizoen voor inversie waar bijvoorbeeld de Gaume dan wel volop in de zon kan zitten en de rest van het land potdicht.

Ik heb nooit geweten precies waarom het nu beter weer is in de Gaume, maar AI heeft een antwoord:

Het is beter weer in de Gaume vanwege een microklimaat dat wordt veroorzaakt door beboste heuvels en de ondergrond van mergelsteen. Deze heuvels beschermen de streek tegen koude winden uit het noorden en oosten, en de mergelsteen houdt warmte langer vast, waardoor het gemiddeld warmer is dan in omliggende gebieden.

• Bescherming tegen wind:
    De bossen op de heuvelkammen in de Gaume vormen een natuurlijke barrière die de streek beschermt tegen koude winden uit het noorden en oosten.

• Warmte vasthoudend:
    De ondergrond van mergelsteen neemt warmte op en straalt deze langer uit, wat bijdraagt aan hogere gemiddelde temperaturen.

• Langere zomer, kortere winter:
    Door het microklimaat is de zomer er doorgaans langer en de winter korter dan in de rest van België.

• Subtiel verschil:
    De Gaume heeft een microklimaat, terwijl dorpen zoals Torgny (dat in de Gaume ligt) een nog subtieler "micro-microklimaat" hebben, mede dankzij de zuidhellingen en kalkgrond.

Meer specifiek hier, orografische lift van de Ardennen die bij N-wind het vocht eruit haalt zodat wanneer die wind de Gaume bereikt (die weer lager ligt) ze al flink droger is.

Anderzijds is het daar op jaarbasis wel nog altijd behoorlijk natter dan Vlaanderen, zeker in de zomer. Bij ZW is die streek niet zo beschermd.

Het is nu weer dichtgetrokken maar deze namiddag toch wat zon gehad, het voelde aan als een verademing na de grijze soep van de voorbije dagen.

Van de middag tot 4 uur ongeveer prachtig zonnig weer geweest in Antwerpen, ideaal om naar de marathon te gaan kijken (voor lopers die hun persoonlijk record wilden verbreken mogelijk zelfs te warm).

De hogedruk is weg, en daar is, zoals steeds, meteen de regen en de wind weer (en ook de warmere temperaturen). Ik zie ook al voorspelde regenhoeveelheden die ons meteen zullen herinneren aan hoe warm de oceaan nog is, alhoewel ik daar m'n hand nog niet voor in het vuur zal steken want die voorspellingen zitten er de laatste tijd ook vaak naast.

De regen, ze komt altijd vanzelf wel weer. Dat kan ook niet anders met onze ligging. Als we eens goed leerden omspringen met elke gevallen druppel, zou droogte hier nooit voorkomen, net zoals dat vroeger ook niet voorkwam. Helaas.

tmax was 16 graden in Deurne, "te warm" zou dat toch echt niet mogen zijn. Ik geloof dat 15 graden de ideaal is, maar als 16 graden "te warm" zou zijn dan is 14 graden ook "te koud".

16 graden tmax is zeker wel "te warm" voor de tijd van het jaar, maar tegelijk was elke herfst van de voorbije 10 jaar ook al "te warm". Als je jaar na jaar moet zeggen dat het "te warm" is, zou je je eigenlijk toch moeten afvragen of het echt wel te warm is, of dat we gewoon te hard vergelijken met of vasthouden aan een vorige realiteit die al lang verdwenen is. Nog een argument om de normalen jaar na jaar op te schuiven ipv ze om de 10 jaar aan te passen.

Als je in de namiddag loopt en je wilt uw PR verbreken dan kan 16 graden wel warmer zijn dan de ideaal om een PR te lopen. Zeker icm zon en een hoge luchtvochtigheid.

Als je in de namiddag loopt en je wilt uw PR verbreken dan kan 16 graden wel warmer zijn dan de ideaal om een PR te lopen. Zeker icm zon en een hoge luchtvochtigheid.
Bwa, temperatuur 16 graden, dauwpunt 9 graden, even snel uit het hoofd gerekend is dat een RH van ~65%, dat is naar wereldwijde standaard wel vochtig, maar naar Vlaamse standaard is dat nog niet veel? Er zijn al vele dagen in dit jaar geweest dat de RH nog veel hoger lag dan dat.

In de ochtend was het uiteraard nog vochtiger, maar dan ook weer koeler.

Nu, ik zou ook meteen tekenen voor veel drogere lucht, daar niet van. Maar "amper" 65% is nog aan de drogere kant voor onze regio dat vlak naast de tweede grootste watermassa ter wereld ligt waar de wind ook meestal van over komt.

Laatst bewerkt:
Bwa, temperatuur 16 graden, dauwpunt 9 graden, even snel uit het hoofd gerekend is dat een RH van ~65%, dat is naar wereldwijde standaard wel vochtig, maar naar Vlaamse standaard is dat nog niet veel? Er zijn al vele dagen in dit jaar geweest dat de RH nog veel hoger lag dan dat.

In de ochtend was het uiteraard nog vochtiger, maar dan ook weer koeler.

Nu, ik zou ook meteen tekenen voor veel drogere lucht, daar niet van. Maar "amper" 65% is nog aan de drogere kant voor onze regio dat vlak naast de tweede grootste watermassa ter wereld ligt waar de wind ook meestal van over komt.
65% dat valt dan nog mee. Maar stel dat het 16°C is en dauwpunt 90% of meer, dan zou je moeilijker je warmte kwijtgeraken door te zweten. Ik heb het toch al ondervonden tijdens mijn trainingen dat de relatieve vochtigheid een verschil kan maken, ook bij temperaturen onder de 20°C.
Ik heb die marathon gelopen en de temperatuur was juist goed vond ik, moest ook niks kouder zijn want anders zou het te koud zijn bij de start. En als je dan extra kledij moet aantrekken zit je er ook mee.

Redelijk wat regen in de namiddag gehad maar dan ... brak de zon door en baadde het herfstige landschap in het schoonste licht dat ge u maar kunt inbeelden. Wat een wonderbaarlijk seizoen toch. Wederom zoveel spijt dat ik niet de tijd had om mezelf af te zwieren in een bos met mijn fototoestel en een bekoorlijke deerne als fotomodel.

Ten noorden van Parijs zijn er 1 dode en 4 zwaargewonden gevallen door een tornado

Er was blijkbaar veel windschering waardoor de buien plaatselijk zo hevig waren.

Maar ook in Nederland een tornado, en sprake van een windhoos in Assenede

Terug
Bovenaan