Sneeuwstorm
Well-known member
Er mag toch eens verandering komen, altijd diezelfde grijze soep begint te vervelen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
We zitten nog maar aan het begin van de sombere periode die nog tot ver in het voorjaar duurt (waarmee ik bedoel: hoofdzakelijk somber, niet elke dag somber). Beste dat je kan doen is in het najaar/voorjaar, buiten de schoolvakanties, een trip naar de zon plannen. Januari is daarvoor een goede maand: goedkoper en bij uitstek de meest sombere maand van de winter (als ze somber verloopt).Er mag toch eens verandering komen, altijd diezelfde grijze soep begint te vervelen.
Inderdaad, lucht is van oorsprong vochtig, weinig wind en dus weinig circulatie en de zon is onvoldoende krachtig om door de onderste vochtige luchtlagen heen te branden. Bij identiek dezelfde weerkaart in de zomer ga je met deze set-up al direct veel meer zon zien.
Dit is ook typisch het seizoen voor inversie waar bijvoorbeeld de Gaume dan wel volop in de zon kan zitten en de rest van het land potdicht.
Het is beter weer in de Gaume vanwege een microklimaat dat wordt veroorzaakt door beboste heuvels en de ondergrond van mergelsteen. Deze heuvels beschermen de streek tegen koude winden uit het noorden en oosten, en de mergelsteen houdt warmte langer vast, waardoor het gemiddeld warmer is dan in omliggende gebieden.
- Bescherming tegen wind:
De bossen op de heuvelkammen in de Gaume vormen een natuurlijke barrière die de streek beschermt tegen koude winden uit het noorden en oosten.
- Warmte vasthoudend:
De ondergrond van mergelsteen neemt warmte op en straalt deze langer uit, wat bijdraagt aan hogere gemiddelde temperaturen.
- Langere zomer, kortere winter:
Door het microklimaat is de zomer er doorgaans langer en de winter korter dan in de rest van België.
- Subtiel verschil:
De Gaume heeft een microklimaat, terwijl dorpen zoals Torgny (dat in de Gaume ligt) een nog subtieler "micro-microklimaat" hebben, mede dankzij de zuidhellingen en kalkgrond.
Eindelijk wat leven in de brouwerij. Het is herst verdorie. Ik wil guur weer.Het wordt volgende week precies onstuimig, KMI geeft voor dinsdag en donderdag windkracht 5, rest van de week 4.
De marathon was vanochtend dus die temperaturen vielen wel meeVan de middag tot 4 uur ongeveer prachtig zonnig weer geweest in Antwerpen, ideaal om naar de marathon te gaan kijken (voor lopers die hun persoonlijk record wilden verbreken mogelijk zelfs te warm).
Ik ben 's middags gaan wandelen en toen waren er nog aan het lopenDe marathon was vanochtend dus die temperaturen vielen wel mee
Kan ook de halve marathon geweest zijn.Bwa, temperatuur 16 graden, dauwpunt 9 graden, even snel uit het hoofd gerekend is dat een RH van ~65%, dat is naar wereldwijde standaard wel vochtig, maar naar Vlaamse standaard is dat nog niet veel? Er zijn al vele dagen in dit jaar geweest dat de RH nog veel hoger lag dan dat.Als je in de namiddag loopt en je wilt uw PR verbreken dan kan 16 graden wel warmer zijn dan de ideaal om een PR te lopen. Zeker icm zon en een hoge luchtvochtigheid.
65% dat valt dan nog mee. Maar stel dat het 16°C is en dauwpunt 90% of meer, dan zou je moeilijker je warmte kwijtgeraken door te zweten. Ik heb het toch al ondervonden tijdens mijn trainingen dat de relatieve vochtigheid een verschil kan maken, ook bij temperaturen onder de 20°C.Bwa, temperatuur 16 graden, dauwpunt 9 graden, even snel uit het hoofd gerekend is dat een RH van ~65%, dat is naar wereldwijde standaard wel vochtig, maar naar Vlaamse standaard is dat nog niet veel? Er zijn al vele dagen in dit jaar geweest dat de RH nog veel hoger lag dan dat.
In de ochtend was het uiteraard nog vochtiger, maar dan ook weer koeler.
Nu, ik zou ook meteen tekenen voor veel drogere lucht, daar niet van. Maar "amper" 65% is nog aan de drogere kant voor onze regio dat vlak naast de tweede grootste watermassa ter wereld ligt waar de wind ook meestal van over komt.