Herfst en winter 2022-2023

Minstens F2 aan de schade te zien. Hevig onweer ten westen van hier. Regent nu ook hevig hier, dacht dat we net gingen gespaard blijven maar blijkbaar niet :)
 
't Is in Ninove alleszins prijs
Je kon de stijgstroom zien van hier bij het donker worden, was redelijk indrukwekkend. Bui heeft supercel neigingen denk ik.
 

Op een andere locatie wel dan bovenstaande v. Conty, ongeveer 100 km ten noordoosten v. Conty (wel zelfde supercell).


FfxSF3MWYAEFgxF


Ook in Beuzeville veel schade, wederom andere locatie dan bovenstaande twee, deze keer dieper naar Le Havre toe, wel in een veel meer afgelegen gebied
 
Amai, die gespleten boom in dat tweede filmpje! Echt gek.
Hier was het op een bepaald moment massa's hard aan het gieten, dus die 163mm een beetje verderop in Oedelem lijkt me nog plausibel ergens.
 
Laatst bewerkt:
Toch opmerkelijk hoe gemakkelijk die zuiderse lucht telkens weer tot bij ons geraakt de laatste paar jaren. Vroeger waren die pluimen een relatief zeldzaam fenomeen, nu is het gewoon de standaard geworden. Tot pakweg vijf jaar geleden hadden we nog echte seizoenen, maar das ook stilaan aan het vervagen. Op naar de twintig graden met kerstmis.... .
 
Ipv een witte kerst zal het dit jaar barbecue worden. Vraag is wanneer dit patroon gaat doorbroken worden. In december 2015 geloof ik zaten we ook voor lange tijd met een zuidstroming en extreem hoge temperaturen voor de tijd van het jaar.
 
Volgens de verwachting

vandaag: 18°C maximumtemperatuur
dinsdag: 16-17°C max
woensdag: 20°C max
donderdag: 21-22°C max
vrijdag: 22-23°C max
zaterdag: 22°C max
zondag: 22-23°C max
zondag: 19°C max
 
Het blijft toch waanzin hoe gemakkelijk die subtropische lucht tot hier geraakt. En men verwacht ook temperaturen tot 30°C eind deze week voor Zuid-Frankrijk ...
 
Ondanks het feit dat ik lichamelijk geen probleem heb met deze temperaturen (en het is ook fijn voor de portefeuille van veel mensen) vind ik het toch allemaal wat beangstigend eigenlijk. Volgens de verwachtingen gaat het hier op een bepaald moment 's nachts warmer zijn dan dat het overdag zou moeten zijn, en dat komt allemaal na een zomer die eigenlijk een soortement langgerekte hittegolf was, waarbij de temperaturen en de droogte ook alweer abnormale waarden bereikten.

Het voelt de laatste jaren toch echt enorm 'ontregeld' aan vind ik, en ik word daar niet bepaald gelukkig van. En dat staat dan los van mijn afkeer voor (tropische) hitte; ik zou hetzelfde zeggen als het in augustus een maand lang 10 graden zou zijn, bijvoorbeeld. Ik krijg hier gewoon heel erg een soort 'wat gaan we nog allemaal krijgen' gevoel van.
 
het is bevreemdend eigenlijk, gisteren tegen 22u met de step langs het kanaal gereden naar huis.
het was zo warm dat ik initieel aan het twijfelen was met trui of zonder te vertrekken.
Die apocalyptische bliksemschichten op de achtergrond en de hevige warme wind maakten het een beetje 'eerie'.
Tegen eind oktober mag het al wat frisser zijn, vind ik. Zo tegen de 10 graden overdag, verwacht ik. Dit is toch een eind daarvan.
 
Ondanks het feit dat ik lichamelijk geen probleem heb met deze temperaturen (en het is ook fijn voor de portefeuille van veel mensen) vind ik het toch allemaal wat beangstigend eigenlijk. Volgens de verwachtingen gaat het hier op een bepaald moment 's nachts warmer zijn dan dat het overdag zou moeten zijn, en dat komt allemaal na een zomer die eigenlijk een soortement langgerekte hittegolf was, waarbij de temperaturen en de droogte ook alweer abnormale waarden bereikten.

Het voelt de laatste jaren toch echt enorm 'ontregeld' aan vind ik, en ik word daar niet bepaald gelukkig van. En dat staat dan los van mijn afkeer voor (tropische) hitte; ik zou hetzelfde zeggen als het in augustus een maand lang 10 graden zou zijn, bijvoorbeeld. Ik krijg hier gewoon heel erg een soort 'wat gaan we nog allemaal krijgen' gevoel van.

Ik deel uw gevoel helemaal. Heel blij met de warmere dagen nu omdat het plezant is om nog buiten te komen zonder te verdwijnen in de herfstige wind en regen, ook voor de verwarming ben ik heel gelukkig. Maar aan de andere kant, meh, 't is bijna november. Ik ben er precies niet gerust op en heb wat schrik dat dit gevolgd zou kunnen worden door een andere extreme periode (bv. stormen, wateroverlasten, ineens een zware winter).
 
Terug
Bovenaan