Herfst en winter 2022-2023

Die grafiek daarbij is ook interessant: als je daar rechts kijkt zie je dat er in zo’n droog jaar die grafiek niet meer terug op 0 komt. Dan wordt een stukje van het tekort overgeheveld naar het jaar erop. Gemiddeld genomen zal het geen probleem zijn (kijkende naar de grafiek van elke 2 jaar), maar als de winter nu minder nat is als gemiddeld gaan we volgend jaar sneller in de problemen komen als het weer droog zou worden.

Of lees ik die grafiek verkeerd?
Neen, die lees je helemaal correct. Indien we vorig jaar niet zo'n nat jaar zouden gehad hebben, hadden we nog meer problemen gehad.
 
Komende tijd lijkt mij klassieke patroon voor tijd v/h jaar met westenwinden. Paar dagen beter, dan weer wat regen. Typisch wisselvallig weer. Misschien op korte termijn door een hogedrukuitloper enkele relatief mooiere dagen.

633ae640e568c.png


Weinig waarde maar bij gebrek aan wat anders te vermelden, een 35-daagse verwachting van GFS. Blijkbaar gaat een aanzienlijk deel op de zeer langere termijn voor te koude temperaturen voor de tijd van het jaar bij de volgende maandwisseling, maar dit heeft (uit ervaring) eigenlijk weinig waarde.
 
Die verwachting is ook weer enkele dagen verouderd, zie ik, want die begint bij 2/10. Warmer dan normaal de komende dagen. Van die afkoeling rond 10/10 zie ik ook al niet veel terug in de gewone voorspellingen. Ik denk dat die verwachting even veel waarde heeft dan wanneer je naar +384h kijkt bij GFS.
Is die lange termijnverwachting van GFS dan uitgemiddeld over verschillende runs, of kan daar de volgende run weer iets compleet anders worden berekend? Of wordt dat minder dikwijls berekend dan de gewone GFS run die elke 6u wordt berekend?
 
Die verwachting is ook weer enkele dagen verouderd, zie ik, want die begint bij 2/10. Warmer dan normaal de komende dagen. Van die afkoeling rond 10/10 zie ik ook al niet veel terug in de gewone voorspellingen. Ik denk dat die verwachting even veel waarde heeft dan wanneer je naar +384h kijkt bij GFS.
Is die lange termijnverwachting van GFS dan uitgemiddeld over verschillende runs, of kan daar de volgende run weer iets compleet anders worden berekend? Of wordt dat minder dikwijls berekend dan de gewone GFS run die elke 6u wordt berekend?
Wel ik wist niet dat die al een paar dagen oud was, maar het is eraan te zien dat het de komkommerperiode is qua weer op dit moment, want naar mijn gevoel was ik bij posten op weerwoord niet zo ver teruggegaan.

Ik weet het antwoord zelf niet op die vragen want ik weet niet waar je dat haalt, ik zag het gedeeld worden op weerwoord. Maar naar mijn idee is dat iets vergelijkbaars met de EC lange termijn uitdraaien (EC48).

Verder dat "koude dan normaal" was ook wel vertekend. Enkel op 10/10 was er meer dan 50% op iets koeler, alle andere dagen gewoon gemiddeld, waarbij de koude blokjes even groot zijn als de warme blokjes. Nu zijn de verwachtingen wel gekeerd naar (iets) zachter dan normaal. Het iets warmere signaal rond 20/10 vind ik dan trouwens een sterker signaal.
 
Meer aanwijzingen dat als het wintert het in de eerste helft zal moeten gebeuren. De tweede helft lijkt veel minder kansen te bieden.


Dat was ook vorig jaar het geval, alleen bleef de wintergrens toen ten noordoosten van ons in december.

633c538be059f.png


Veel hangt ook af van hoeveel de brongebieden tegen dan afgekoeld zullen zijn. We hebben wel vaker goede drukpatronen gezien vroeg in het winterseizoen de laatste jaar, maar die amper kou met zich meebrachten omdat de brongebieden nog niet genoeg afgekoeld waren. Een van de redenen waarom een vroege winterstart eigenlijk echt al lang geleden is. In de tweede helft blijven de kansen ondanks klimaatverandering nog steeds aanwezig zijn omdat dan het einde van de winter al nadert en het dus zo goed als zeker al eens koud is geweest, waardoor als de wind dan naar het noordoosten draait je zo in de koude lucht terechtkomt. Maar in november en december is dat geen certitude meer.

Dat ligt wellicht deels aan de oorzaak van de perceptie waarom mensen denken dat de seizoenen verschuiven. De eerste wintermaanden hebben het meeste te leiden qua potentie op transportkou, terwijl een knotsgekke ouderwetse maart eigenlijk nog altijd kan.
 
In november en december ga je meer stralingskou krijgen wanneer het 's nachts opklaart, transportkou is dan zeldzaam omdat de kou van verder moet komen om tot hier te geraken. Minder vlug sneeuw op het continent door de opwarming van het klimaat is ook iets dat de opwarming nog verder gaat versterken in de winter. Wanneer er ten oosten van ons in Duitsland en Polen veel sneeuw ligt , dan gaat het hier snel kouder worden bij oostenwind.

Wanneer er daar geen sneeuw ligt, dan moet onze kou al vanuit Rusland op transport gezet worden, dat is een droomscenario voor de winterliefhebbers, "de Russische beer" die langskomt, maar dat lukt zelden. In februari 2012 was het zo wel prijs, na een voor de rest zachte winter. Die winter toen was als geheel nog steeds zachter dan normaal.
 

Geen sneeuw meer in Schotland nadat alles gesmolten deze zomer. Dat is wel nog eens gebeurd, maar gebeurt niet zo vaak, alleen de laatste tijd frequenter dan voorheen.

Een sneeuwvrij Schotland vond plaats in 1933, 1959, 1996, 2003, 2006, 2017, 2018, 2021 & 2022 (volgens mijn bronnen).

Aonach_Beag_8.9.08.jpg


Soms gaat het over dit soort "stukken", eenzame plaatsen waar de sneeuw net wel of net niet een hele zomer kan overleven tot het winterhalfjaar opnieuw begint in de highlands of Schotse bergen/heuvels. Vaak dan op hoogte, aan de schaduwkant van een heuvelrug (dus richting het noorden, gezien de zon opkomt in het oosten, in het zuiden op het hoogste punt staat, en in het westen ondergaat), wat trouwens handig kan zijn voor oriëntatie in een dropping in the wild.
 
Die warmtekansen rond mid oktober die eerder al te zien waren in de 35-daagse verwachtingen, lijken nu ook mogelijk uit te komen.

Zowel GFS als EC komen met een warme opstoot van het zuiden

63412198106a8.png


63414c1535873.png


Met zuid tot zuidwestenwinden zou dat wel tot een paar warme nazomerdagen kunnen leiden.

634144fbe07d0.jpg


15-16°C op 850 hPa is zeer hoog (dus op +-1.5km hoogte). Daarmee kom je dicht bij recordwaarden gemeten voor de tijd v/h jaar en misschien nog warmer. In de zomer is dat genoeg voor dikke dertigers zelfs, onder de juiste omstandigheden. Maar de dagen zijn ook al niet meer zo lang nu natuurlijk.

Ik denk dat met zo een kaarten en mits het stabiel genoeg is, 25°c wel moet kunnen dan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie bovenstaande toch niet echt meer terug. Ik zie wel nog die warmte opstoot, maar die zal iets meer voor centraal en zuidoost Europa zijn, want depressies zijn nabij. Het kan zijn dat we "kortdurig" in zeer warme lucht bevinden, maar het zal dan wel kortdurend zijn. Bij GFS voorafgaand een warmtefront en snel gevolgd door een actief koufront. Lijkt mij eerder een natte bedoening, dan dat je kan spreken van enkele dagen "nazomer". Met mogelijk ook hier en daar venijnig veel wind, vooral komende zaterdag wordt daar al op gehint.

De maandag en dinsdag erna mogelijk de dagen waarop we in de warme lucht zitten, maar nog wat te ver vooruit om met zekerheid te zeggen, en wellicht houden we het niet droog. Het Europese model is wel beter voor dat scenario dan het Amerikaanse model, dat echt voor de nattigheid gaat.
 
Laatst bewerkt:
Laat maar zo die overdreven warmte. Ik ben al tevreden met dit weer. Want anders wordt weer heel het Europese continent volgepompt met hitte. Goed voor de stookkosten maar slecht voor (vroeg) winterweer.
 
6346eba4bc59b.png


Dit zijn weer de betere kaarten die terugkeren. Net stabiel genoeg en in de warme sector. Kou is niet veraf, en het is zeker nog geen uitgemaakte zaak. De modellen hebben wat moeite met de situatie volgende week.
 
Drie modellen voor donderdag 20 oktober

6347cf75ad725.png


6347cf7509707.png


6347cf7477d02.png


Soortgelijke situatie maar met zeer grote verschillen op korte afstand. Dat verklaart de onzekerheid, en het is dus onduidelijk of we in de warme lucht blijven of in hoe verre de koele lucht kan uitstromen hier. Op dit moment toch een tweedeling in de Benelux. Wat nadien is ook erg onzeker, en zal afhangen van de voorgeschiedenis.

Op hoogte sowieso wel in de warme lucht. Het zal eerder betrekking hebben op de gevoelstemperatuur en op in welke mate we aan de grond gaan profiteren van de warme lucht die op hoogte aanwezig is.

rQpYqkx.png


N6jgOEu.png


Bij GFS zou het bijvoorbeeld het weekend nadien nog veel koudere lucht uit het noorden instromen met noordenwinden door een diepe oostzee depressie, en ook een eerste winterprik voor grotere delen v. Scandinavië (en NO-Europa) in dat geval. Maar dat is nog zeer onzeker, en het Europese model gaat niet mee in dat scenario.
 
Laatst bewerkt:
Wel boeiende kaarten

Maandag lijkt de warmere lucht over ons te bevinden, kortdurend. Maar woensdag mogelijk een terugkeer?

3W6HHIH.png


Alleen in dit europees model scenario in het vleesch nog visch gebied omdat ook de koude lucht heel dichtbij is, ten noordoosten. Het Europees model houdt ons wel volledig in de warme lucht hier.

Kortdurend opnieuw, want nadien mogelijk inval van kou. Bij EC heeft die wel een weg over de oceaan afgelegd dus daar wat mildere kou (hoewel later dan alsnog meer kou maar buiten betrouwbare termijn).

PEjUCE1.png


Bij GFS wel opnieuw die noordenwind met de kou van daar die terugkeert.
 
Hoe zit het nu eigenlijk met het grondwatertekort? September was toch vrij kletsnat en nu gaat het de komende dagen ook goed regenen zie ik. Maar geen flauw idee of dat voldoende is. Zeker ook naar volgend jaar toe.
 
Wa was da vanmorgen seg. T voelde precies zoals in de tropen. Alle ramen ook vol condens aan de buitenkant. Heel gek weertje.
 
Terug
Bovenaan