Herfst en winter 2022-2023

Het was ook een ongewoon warme nacht voor oktober, zo warm dat ik lag te zweten in mijn bed en mijn raam moest openzetten 's nachts.
Ik ga afzien deze winter, want ik vond het aangenaam... Ik had al redelijk wat kou de afgelopen weken voor deze warmteprik, maar tot nu toe geweigerd om verwarming ofzo aan te zetten op mijn slaapkamer. Dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ik kan gewoon minder goed tegen kou (zelfs als het niet echt koud is) dan tegen warmte. Ik heb ook die vetlaag niet, een beetje overgewicht hebben in de winter kan eigenlijk geen kwaad denk ik.

Ik denk dat we een week geleden een paar vrij koude nachten hadden, maar dat zie ik nu wel niet in de pluim. Bijna iedere keer over 10 graden in de verwachtingen.
 
Ik verdraag over het algemeen vrieskou beter dan natte kou, liever -10°C en droog dan 5°C en regen. Dat laatste voelt ook kouder aan vind ik. Alsof die natte kou meer door merg en been gaat.
 
Over de middag even op een bankje in het park (in de zon , uit de wind) de lunch opeten in het zonnetje. 'k ben verdorie in de schaduw moeten gaan zitten wegens belachelijk warm.
 
Over de middag even op een bankje in het park (in de zon , uit de wind) de lunch opeten in het zonnetje. 'k ben verdorie in de schaduw moeten gaan zitten wegens belachelijk warm.
Ah, ik zou denken omdat er lieveheersbeestjes tussen uw boterhammen zaten :LOL: .
Vorte beesten zitten overal.
 
Weet iemand toevallig of er nu (derde week oktober) nog wespen en bijen actief zijn? Met actief bedoel ik dus wel degelijk actief rondvliegen op zoek naar voedsel.
Normaliter zouden ze in oktober stilaan verdwenen moeten zijn, maar ik vroeg me af of deze warmte-opstoot ergens een effect zou kunnen hebben, eventueel aangevuld door de droogte van de voorbije zomer?
 
634f11b6d5394.png


De komende twee weken lijken zuid- en zuidwestenwinden het weerpatroon te domineren met een overwegend zachte en milde aanvoer van lucht.

De kansen op westenwinden en noordenwinden is (zeer) klein.
 
Voor 27/10 voorspelt ECMWF maar liefst 24 graden!

NhnbqXc.png


Plaatselijk zou dan de 25 graden kunnen gehaald worden.

Ik weet niet wat de laatste zomerse dag ooit was in België, maar in Maastricht is de laatste zomerse dag ooit 27 oktober 1937 met 25,2°C
 
Buienradar geeft nog een ander model bij ons. Ik ga hierbij toch even uit van een zekere foutenmarge :unsure:

Ik weet niet waar dat op gebaseerd was, maar dat stond in geen enkel model op de kaarten. Moet een fout of zoiets geweest zijn, maar ik weet niet vanwaar ze komt.
 
Komende tijd zal het wel aanhoudend te warm voor de tijd van het jaar worden.

635186eabdca2.png


Voor 31 oktober in deze run weer zeer warme bovenluchten met strakke zuidenwinden (ZWZ). 18°C lijn op 850 hPa (1.5 km hoogte)

2qEBVQ6.png


Piekt s'nachts dus hier (virtueel). Zou gewoon leiden tot 17-18°C als minimumtemperatuur voor centrum en oosten v/h land. Overdag 24°C. Maar de piek piekt s'nachts, anders kan het overdag ook meer zijn. Absurd eigenlijk voor de laatste dagen v. oktober. Er zijn jaren in het verleden waar zoiets gewoon de warmste nacht van het jaar zou geweest zijn, in de 19e eeuw lag de gemiddelde warmste nacht van het jaar zelfs op of onder 18°C.

w08fUb6.png


Actief onweerscomplex ook boven Frankrijk vandaag. Aan de grens enkele buien ook met een donderslag op.
 
Laatst bewerkt:
63541ff3b8792.png


Vrijdag lijkt vrij zacht te worden, met ook nog eens best veel wind.

635421767c2d3.png


De maandag erachter opnieuw een warmte opstoot.

6354219f1fc37.png


Met opnieuw twintigers. In ZW-Frankrijk komen ze virtueel lokaal bij 30. En de zachte lucht wordt zeer diep Europa ingeblazen, zowel noord als Oost-Europa.
 
Hou er rekening mee dat het deze avond lokaal / regionaal heftig kan zijn als ik Estofex kan geloven

FB_IMG_1666533122430.jpg


Mesoscale Discussion
Valid: Sun 23 Oct 2022 12:00 to Sun 23 Oct 2022 16:00 UTC
Issued: Sun 23 Oct 2022 12:00
Forecaster: GROENEMEIJER

MESOSCALE DISCUSSION

The exit region of a strong (up to 50 m/s at 300 mb) south-westerly jet streak across France translates northeastward. This jet streak creates forcing for upward motion, which at 15 UTC will be focused across a zone from the English south coast across northern and eastern France, as well as ample wind shear. Bulk shear in the 25 - 30 m/s will be prevalent, with 150-300 m2/s2 of 0-1 km storm-relative helicity forecast across the region.

Both large-scale and convection-allowing models forecast convection to initiate across the southern portions of the indicated area during the late afternoon, where 500-1000 J/kg of MLCAPE should be available. Given the strong shear, some of the storms will likely transition into supercells and bowing segments as they race northeastward at speeds of around 25 m/s. They will bear a risk of producing severe wind gusts, isolated tornadoes, and, especially across the southeastern half of the area where MLCAPE is highest (~ 1000 J/kg), large hail.

A limiting factor to tornado risk is the relative stability of the boundary layer, predicted by most models. The highest tornado risk is expected across Belgium, and across the French regions of Normandy, Hauts-de-France, and the western half of Grand-Est, where low-level shear and lapse rates are best. When a tornado develops, the shear supports it becoming strong (>= F2).

After 16 UTC, the storm risk should translate into the central and northern Benelux, the Saarland, Rhineland Palatinate, Alsace, and western Baden-Wuerttemberg. Diurnal low-level stabilization will then limit the tornado risk more than before.
 
Terug
Bovenaan