Herfst en winter 2022-2023

Wel eigenaardig: veel omringende stations zijn niet eens boven de 24°C geraakt. Ukkel is de warmste plek van het land. Misschien meer opklaringen daar? Want hier is er toch behoorlijk veel sluierbewolking.
Ik zie dat het 16-17°C is op 850HPa, theoretisch is een 25°C dan wel mogelijk. In de zomermaanden kan je dan zelfs vlot 30°C halen maar nu is de zon daarvoor niet meer krachtig genoeg.

635d4c46ad5f2.jpeg


Brussel als hitte-eiland.
 
bJLBCVq.png


Goed op weg om van 2022 het warmste jaar ooit te hebben. In Nederland een record in handen van 2014. In België met 12.2°C in handen van 2020.

BriId9U.png


Vandaag wellicht ook het zonnigste jaar ooit in Nederland gebroken met nog twee maanden bonus (weliswaar korte dagen) te gaan. Dat record is in handen van 2018. 2019 en 2020 staan ook in de top 6.

Alle jaren uit de 21ste eeuw waren qua zonneschijn gemiddeld of bovengemiddeld in Nederland. Enkel 2000 staat 76ste van de 121 jaren. Na 2000 volgt 2012 uit de 21ste eeuw op de 47ste plaats.
 
Terugkomend op de tornado's, volgens het onderzoek van Keraunos was het traject van de tornado van Bihencourt 85 km lang. Daarmee brak het een record van 1890 (toen 81 km).

FgGY4daX0AIfc6s


Denk dat dit een Europees record is, en dus staat het (deels) ook op onze naam.
 
Zal toch geen Europees record zijn:

Oa in Rusland en in Engeland zijn er al tornado's geweest met een traject van >100km. 85km is natuurlijk ook al zeer lang voor een tornado, de meeste kleine tornado's overleven maar een paar km. Dus met 85km is het al een serieuze klepper (al zegt de lengte van het pad niet alles over de kracht van de tornado)
Het is moeilijk om ook te verifieren en methodologie is ook v. belang bij bepalen ervan. Laten we het dan houden op één v/d langste.


Bihucourt is ook al toegevoegd, daar hebben ze het ook over de "langste track" van een tornado waargenomen in Frankrijk.
 
63655f4aa2542.png


Zeer warme kaart in de verwachtingen voor 13 november. Dit is wederom het hittekanon dat zich richt op ons met zuidenwinden.

63656096b5854.png


In de bovenlucht resulteert het tot 10°C boven normaal, noordelijk van ons zelfs over 12°C warmer dan normaal.

Kaarten zien er verder antiwinters uit op elk mogelijke manier tot in het kwadraat. Niets dat maar hint in de richting van een vroege winterinval of zelfs kou. Misschien eens een koelere nacht bij helder weer s'nachts en that's it.

EC46-daagse ook slecht voor winterse vooruitzichten, heel november daar zachter dan normaal.
 
Laatst bewerkt:
Regelmatig mist waarschijnlijk met zulke kaarten. Want het koelt aan de grond af terwijl de bovenluchten zeer warm zijn voor de tijd van het jaar. Het kan zelfs gebeuren dat het aan de grond vriest en op 850HPa 10°C is. Veel hangt af van de stroming en de timing van de bewolking en opklaringen.
 
63678bd4a7121.png


Toch al voorzichtig een eerste keer transportkou op de kaarten voor noordoosten v. Europa, vnl. dan wanneer je de Russische grens zou oversteken. Wel zeker geen uitgemaakte zaak voor daar (8 dagen vooruit ook nog).
 
Om terug te komen op die Tornado's. Is dat eigenlijk iets wat direct aan de zee kan voorkomen? Het is duidelijk dat er geen enkele woning bestand is tegen dergelijke wind, maar dat men het ook niet voorziet gezien de lage kans om getroffen te worden. Het lijkt mij ook dat ze vooral landinwaarts voorkomen? Ik vraag me gewoon af wat er zo gebeuren moest zo een Tornado eens langs de appartementsblokken aan de zeedijk razen...
 
Om terug te komen op die Tornado's. Is dat eigenlijk iets wat direct aan de zee kan voorkomen? Het is duidelijk dat er geen enkele woning bestand is tegen dergelijke wind, maar dat men het ook niet voorziet gezien de lage kans om getroffen te worden. Ik vraag me gewoon af wat er zo gebeuren moest zo een Tornado eens langs de appartementsblokken aan de zeedijk razen...
Ja dat kan, maar dat noemt dan vaak een waterhoos. Een tornado die vanop het land richting zee gaat is eerder wat zeldzaam omdat de (directe) kust een gematigder klimaat heeft dan dieper in het land, en onweders zich moeilijker staande kunnen houden in de omgeving van directe kust, zeker wanneer gevoed van de grond. Het kan wel, maar de kans is kleiner dan dieper in het land. Maar andersom is het risico wel groter, een waterhoos die op het land komt. Zoals je zegt gebeurt het niet vaak, zeer lage kans om getroffen te worden.
 
Om terug te komen op die Tornado's. Is dat eigenlijk iets wat direct aan de zee kan voorkomen? Het is duidelijk dat er geen enkele woning bestand is tegen dergelijke wind, maar dat men het ook niet voorziet gezien de lage kans om getroffen te worden. Het lijkt mij ook dat ze vooral landinwaarts voorkomen? Ik vraag me gewoon af wat er zo gebeuren moest zo een Tornado eens langs de appartementsblokken aan de zeedijk razen...
Ik heb ongeveer een maand geleden deze post eens gemaakt in een thread op een Amerikaans forum over welke natuurrampen kunnen voorkomen in jouw regio (en gezien ik als Belg daar een unieke post kon maken, heb ik dat gedaan).

V509Ttu.png


Ik denk dat dat het vrij goed samenvat.

Qua tsunami's ben ik blijkbaar niet dieper op ingegaan, maar ook hier is de kans vrij klein omdat de Britse eilanden ons zouden beschermen van een tsunami met als oorsprong dieper of aan de andere kant in de Atlantische Oceaan met het kanaal als enige trechter (maar wij liggen ook niet recht tegenover het kanaal, maar evenredig met het kanaal.

Vanuit het noorden is de kans groter, bijvoorbeeld door een landslide bij Noorwegen, Groenland IJsland of de Arctische Zone of een stuk ijs dat in de zee valt. Maar dan nog zou een groot deel v/d tsunami geincasseerd worden door het nu onder zee liggende plateau Doggerland en boven het Doggerland kan er minder water geplaatst worden. Net na de ijstijd en er tijdens lag het Doggerland gewoon bloot en dus boven de zeespiegel maar sinds het einde van de IJstijd is de zeespiegel geleidelijk aan gestegen, en nu ligt dat ongeveer 6000 tot 8000 jaar lang al onder water.

Storm surges / stormvloeden zijn een veel groter risico, maar daar is men hier en in Nederland ook bewust van.

Onze aardbevingsactiviteit is gelinkt aan de restanten van een gefaald riftproces in de Rijndelta tientallen miljoenen jaren geleden, en Europese geologie is ook vrij complex gezien waarbij tal v. landmassa's al zijn samengekomen tot één geheel: Europa. De Alpen (en Pyreneeën bvb.) zijn bvb. gebergtes die tot stand zijn gekomen als gevolg daarvan. Idem voor vele heuvelachtige/bergachtige gebieden richting zuidoosten, Griekenland, Turkije, tot in Iran.
 
Laatst bewerkt:
636a762a399df.png


Scandihoogje. Met weinig gevolgen voor ons, gezien we nog steeds aanvoer v/h zuiden of westen krijgen, maar het is best al een compact scandihoogje en sommige modellen wijzen mogelijk in de richting dat de polar vortex een klapje krijgt door troposferische-naar-stratosferische overgang.

636a7766c32f7.png


636a82b3c688c.png


Voor Oost-Europa neemt de kans op een eerste winterprik volgende week dan ook toe aan de oostelijke zijde van dit Scandihoogje. Transportkou richting O en ZO-Europa. In dit geval vooral Rusland, noord Kazachstan en oost Oekraine dus.

de exacte oriëntatie is wel nog niet helemaal duidelijk, maar naar hier lijkt het niet te komen.
 
Sommige modellen hinten toch wel op kou.

636c3a2491166.png


Toename v. mogelijkheid dat de winter toch een prik(je) uitdeelt, mid-eind november. Dit is het dauwpunt, dus niet algemene temperatuur. Maar wel goed om de luchtmassa's te zien.

GFS laat één-twee dagen echt diepe kou over Benelux stromen

636c2c1e5565e.png


636c2c1ee4c84.png


Aan de grond levert dat nipt een ijsdag op in het centrum en oosten v/h land.

412HJo5.png


S'nachts lichte tot matige vorst. Matige tot net geen strenge vorst in de Ardennen (maar dit is virtueel dus ook niet veel waarde omdat details bij zo een situaties belangrijk zijn). Maar zo een temperaturen zijn bijna recordkoud voor de tijd v/h jaar. Dit zou net geen dagrecord zijn qua zowel minimum als maximumtemperatuur waarbij telkens één jaar kouder biedt in Ukkel.

Daarna blaast de kou zichzelf op, dus keert de zwoele zuidwester terug (in deze run) en het is een nipte bedoening. We spreken ook over 7 a 10 dagen vooruit.

636bf3c733bf6.png


Bij EC zie je een vergelijkbaar scenario. Maar grootste deel v/d kou mist ons hier wel, gaat te veel richting noorden of blijft te veel richting oosten.

V1bf4nN.png


Bij GFS was het dit op moment dat de koude toesloeg. Transportkou dus.

Ik vind het wel 'zeer vroeg' op het seizoen. Maar de zachtere opties zijn wel nog steeds in de meerderheid.

636be04be9d0c.gif


Hoe elke update van de GFS run de kou een beetje dichterbij komt voor 17 november hier. In Polen en Duitsland is de verwachting op 24 uur bijna met 6°C gezakt.
 
Laatst bewerkt:
De kans lijkt niet bijzonder groter maar ook niet kleiner geworden te zijn.

636cd02910f5f.png


Volgende week donderdag zie je dat de koude luchtmassa Berlijn en Denemarken bereikt. Voor ons lijkt het weer op het klassieke gevecht uit te draaien in deze run waarbij het diepste van de kou ons dan niet bereikt.

636c941299b23.png


Het model van de Britten is eigenlijk nog één van de beste op dit moment voor winterliefhebbers, gezien je daar recht in de aanvoer zit en de wind naar het oosten draait en de kou daar ook al in Duitsland / Polen zit.
 
Ik had het hier al gepost. Ben fervente winterliefhebber en elk jaar smacht ik naar een wit tapijtje maar met de huidige geopolitieke situatie mag het deze winter wat warmer verlopen.
 
EC laatste update, grenslijn in Nederland

636d4723c8434.jpg


636d46af26be6.jpg


In Nederland draait de wind naar het oosten, maar in Vlaanderen blijft ze uit het westen komen. Hier dus zachter en regenbuien, terwijl in Nederland en Noord Duitsland winterse buien.

636d43b0bb9dc.png


Een groot deel van Zuid-Scandinavië en Baltische Staten hier ook in de vuurline (met de grappige thumbs up west van Noorwegen).

Lijkt wel voorlopig ons grotendeels te missen, en zou als het ons wel raakt wellicht eerder een flitswintertje worden.
 
In de laatste run zeer dichtbij, maar ook weer niet.

636e97e643749.jpg


Volgende week zaterdag daar virtueel een ijsdag (waar de temperatuur niet boven nul komt). In het westen van België 10°C; klein beetje koeler in Limburg maar verder blijft het meeste ten noorden van de grote rivieren (rijn), maar dat kan nog veranderen.

636e999ba89aa.png


Gevecht tussen warm en kou speelt zich hier af. Zeer koud bijvoorbeeld hier in Berlijn (-10°C in de bovenlucht), terwijl Engeland gewoon zacht is.

Wij in een zadelgebied die zondag virtueel, in het westen zuidwestenwinden, in het centrum veranderlijk/windstil, en in het oosten licht oostenwinden.
 
636ff70a7ed9a.png


Kansberekening voor minimumtemperaturen onder 0°C volgende week zaterdagochtend. Nog altijd onder 5% (maar de lijn van de 5% komt wel steeds wat dichterbij). Voor het grootste deel v. Polen bijvoorbeeld wel over 50% kans.
 
Zal toch geen Europees record zijn:

Oa in Rusland en in Engeland zijn er al tornado's geweest met een traject van >100km. 85km is natuurlijk ook al zeer lang voor een tornado, de meeste kleine tornado's overleven maar een paar km. Dus met 85km is het al een serieuze klepper (al zegt de lengte van het pad niet alles over de kracht van de tornado)

iCJLtYz.png


Geupdatet naar 206 km, dus wel langste Europese tornado. Raasde door 102 Franse en 2 Belgische gemeentes (in Belgie: Peruwelz en Leuze-en-Hainaut)

tornade-bihucourt-23-octobre-2022-pas-de-calais-hauts-de-france-outbreak-songeons-gaudechart-conty-bihucourt-hendecourt-arleux-masny-warlaing-thun-saint-amand-braffe-willaupuis-belgique-carte1.png


Zit ook nog een PDF bestandje bij van 150 pagina's lang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan