Herfst en winter 2022-2023

Ons klimaat is hier gewoonweg om zeep dat wordt stilaan wel duidelijk.. het zal geen 100 jaar meer duren of we kunnen hier spreken van nog maar 2 seizoenen --> herfst en zomer.

Herfst: van 1 november tot en met 30 april --> zeer zacht, meestal nat en winderig.
Zomer: van 1 mei tot en met 31 oktober --> zeer droog, warm tot zelfs bloedheet tijdens de maanden juni/juli/augustus.


Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen. Ik heb gelukkig de mooie winters in de jaren '80 nog bewust meegemaakt. Volop sneeuw en ijs gedurende 3 weken aan 1 stuk. Dat waren pas tijden.
Een regen en een droogseizoen in feite , ja zo ziet het er wel naar uit , zoals in de tropen maar noordelijker .
 
Ik denk dat ik trekvogel manieren ga ontwikkelen, maar dan omgekeerd. Tijdens winter naar noorden voor échte winter en in de zomer hier blijven.
Ik word depressief van huidig weer. Wind en regen , grijs , ... bah
 
Ik denk dat ik trekvogel manieren ga ontwikkelen, maar dan omgekeerd. Tijdens winter naar noorden voor échte winter en in de zomer hier blijven.
Ik word depressief van huidig weer. Wind en regen , grijs , ... bah
Echt hé, dit zijn dagen dat ik terug weer in mijn bed zou willen kruipen, het ziet er voor dit weekend ook niet slecht uit. Ik denk dat ik zal vertoeven in de wondere wereld van Elden Ring.
 
Begin volgende week zou het wel aan de koude kant zijn met misschien nachtvorst en winterse buien als we ECMWF mogen geloven. Dus dat kan gevaarlijk worden op de weg.
 
In de winter ook een voorkeur voor wat kouder en zonnig weer zoals vorige maand die week in december dan dit herfstweer. Maar langs de andere kant denk ik dan: als het dan toch zacht en grijs is in de winter kan het maar beter genoeg regenen ook. Want op de andere seizoenen moet je misschien niet te veel meer hopen.
 
In de winter ook een voorkeur voor wat kouder en zonnig weer zoals vorige maand die week in december dan dit herfstweer. Maar langs de andere kant denk ik dan: als het dan toch zacht en grijs is in de winter kan het maar beter genoeg regenen ook. Want op de andere seizoenen moet je misschien niet te veel meer hopen.
Allemaal moeilijk te zeggen, 2021 was juist een heel nat jaar met een sombere zomer. Het is te vroeg om daar een trend in te zien. Wat precies wel een trend is, is dat bepaalde weerpatronen langer blijven aanhouden dan vroeger. En dat het klimaat opwarmt.
 
Komt er nu een mini winterprik? Het waait hier bijna pannen van het dak momenteel aan de kust bij 6°
Het is hier verbazend stil ondanks al die winterweer-adepten op dit forum :)

De winterprik is alvast afgezwakt. Eerst gaven ze vorstdagen en nachten tot -7°C. Ondertussen lijkt het beperkt te blijven tot lichte nachtvorst en positieve temperaturen overdag. Mede door dat men toch redelijk wat bewolking geeft. Donderdagochtend zou weleens glad kunnen verlopen ...
 
Het is hier verbazend stil ondanks al die winterweer-adepten op dit forum :)
Het is dan ook nog geen winterweer geweest. Dit is herfst 2.0. Toen het wel heel even winterweer was zag je de 'winterweer-adepten' wel degelijk:

Ik kijk zo hard uit naar wat sneeuw. Vanaf morgen een week verlof dus ik ga toch richting Ardennen bollen om wat te wandelen :love:
mmm gezellig zo koud buiten en dan de hout kachel die lekker brand.
Heerlijk weertje dit. Het hoeft niet de hele winter zo te zijn, maar af en toe een koudeprik met een kraakheldere hemel is voor mij toch wel hét wintergevoel. Die prachtige zonsop-en ondergangen en alles bedekt met een wit laagje ...
Dit is het gewoon. En een vuurtje in een korf met een heerlijk glas rode wijn( geen gluhwein).
Spijtig dat we weer zo'n hoge temperaturen tegemoet gaan.
Spijtig inderdaad, een weekje langer kou en dan kon er op grote schaal geschaatst worden.
Voorlopig geen winterweer, minstens een week zacht weer, veel regen de komende dagen en tijdens het kerstweekend zou het tijdelijk droger worden. Ik krijg alweer heimwee naar de winterse landschappen.
Bleh classic herfstweer :(
Godver. Vriezen, ijskoud en zon overdag. Ik wil winter.

Maar neen, regen en 13 graden de komende week. Dat is geen Kerst hé. Toeme toch.
De ochtendruns zijn echt slecht, ik ga maar even stoppen met de weerkaarten te bekijken want het is te deprimerend.
Nu warm buiten. Wat minder stoken, maar de fraaie winterbeelden ga ik wel missen.
Ja, als het wat warmer wordt, dan ook bijna altijd natter. Dan toch liever wat kouder maar droog.

Het is niet allemaal even enthousiast en ook niet alles, maar bon. Ik heb ook geen namen gequote omdat ik geen dozijn meldingen wil uitsturen. Dit weer is gewoon kut en helemaal niet wat de meeste mensen linken aan 'typisch winterweer' dus heel veel valt er niet te vieren voor fans van de winter.
 
Laatst bewerkt:
Een paar weken geleden waren er nog steeds berichten dat het grondwaterpeil bijna overal te laag stond.
Ik ben benieuwd of dit nu stilaan weer op niveau staat...
 
Een paar weken geleden waren er nog steeds berichten dat het grondwaterpeil bijna overal te laag stond.
Ik ben benieuwd of dit nu stilaan weer op niveau staat...
Naar wat ik lees niet.

Bovendien is de bodem volledig verzadigd met water, zodat het heel traag insijpelt. Het lijkt daarmee in tegenspraak, maar dat betekent niet dat het grondwater intussen weer is aangevuld. Uit het maandelijkse rapport van VMM van eerder deze maand blijkt dat 58% van de meetpunten nog altijd lage tot zeer lage grondwaterstanden aangeven voor de tijd van het jaar. Slechts in 29% van de gevallen gaat het om een normaal peil.
Bron (artikel van gisteren)

Maar ook:
Huysmans ziet de situatie nog minder rooskleurig in. "Mensen hebben vaak een kort geheugen als het over regen gaat", zegt ze. "Het lijkt nu alsof het veel geregend heeft, maar de voorbije drie maand heeft het veel minder dan normaal geregend. Vooral doordat oktober heel warm en droog was. Als we dan de erg droge zomer en lente erbij nemen, heeft het de afgelopen 9 maanden eigenlijk veel te weinig geregend."
Bron (artikel van een dikke week geleden)
 
Ja het zou beter gespreider regenen, ipv een week elke dag nat een beetje regen om de andere dag ofzo maar dat wel een maand aan een stuk. Beter voor het grondwater en mijn kelder.
 
Ja het zou beter gespreider regenen, ipv een week elke dag nat een beetje regen om de andere dag ofzo maar dat wel een maand aan een stuk. Beter voor het grondwater en mijn kelder.
Dat is de laatste tijd dikwijls het probleem, alles of niks. Nu zal het misschien weer 1 of 2 weken niet of nauwelijks regenen.
 
Terug
Bovenaan