Herfst en winter 2022-2023

Idem, ik ben nu ook juist eens een week thuis. Niks kan je buiten doen met dit kloteweer.
Net 2u15 buiten gefietst. Maandag 2u.
Dinsdagavond had ik mijn regenbroek nodig voor woon-werk, woensdag en donderdag niet. Valt precies wel mee met "al" die regen.
 
Net 2u15 buiten gefietst. Maandag 2u.
Dinsdagavond had ik mijn regenbroek nodig voor woon-werk, woensdag en donderdag niet. Valt precies wel mee met "al" die regen.
Je moet het dan wel perfect kunnen timen en regenkledij meedoen. En dan vind ik het gemakkelijker om even op de rollen te fietsen dan mogelijk kleddernat toe te komen en mijn fiets nadien te mogen poetsen.
Voor volgende week ziet het er iets beter uit, gelukkig. Maar pas na maandag juist wanneer ik weer moet werken 😡
 
Gisteren de apps wat bekeken en leek het tot de middag droog te blijven, is perfect uitgekomen. Maandag na de regen vertrokken.

Ja je moet er op letten, maar zolang het niet heel de dag mogelijks buien zijn probeer ik buiten te rijden. Als ik teveel binnen rijd krijg ik last van mijn knieën dus ik moet wel 🙂.
 
Idem, ik ben nu ook juist eens een week thuis. Niks kan je buiten doen met dit kloteweer.
Dito, zitten hier 5 dagen aan de kust.... Nog niet veel droog geweten.
Gisteren viel het nog mee naar de namiddag en avond toe, vandaag is het veel wind en regen.
Ook liever koud en zon dan dit weer. Maar goed, we zijn er eens uit. En vanaf maandag terug kouder en zon.
 
Damn, naar de bakker geweest en het was puffend warm.
Lollig om te zien dat iedereen nog met een jas, goed ingedutst rondloopt.
Meer dan twintig graden verschil op een tweetal weken tijd. Zeker de tweede keer op een handvol jaar. Niet aangenaam om het lichaam zich aan te passen.
 
Damn, naar de bakker geweest en het was puffend warm.
Lollig om te zien dat iedereen nog met een jas, goed ingedutst rondloopt.
Meer dan twintig graden verschil op een tweetal weken tijd. Zeker de tweede keer op een handvol jaar. Niet aangenaam om het lichaam zich aan te passen.
Dit dus. Sommigen zitten toch echt op automatische piloot precies he.

Zelf 2 uur gaan wandelen deze voormiddag met t-shirt en regenjas en het grotendeels kunnen drooghouden buiten 2 heel lichte vlaagjes. Uiteindelijk meer nat van het zweten dan van de regen, denk ik. Bij de apotheker zag ik dat het 17°C was om 10.15u. :crazy:
 
liever koud en sneeuw dan hele dagen regen en wind imo :/ mss toch volgend jaar eens een reisje boeken met deze dagen , hier heb je ook niet veel aan .
Idd, die gedachte heeft ook al in mijn hoofd gespeeld. Maar niet op tijd actie ondernomen. Had beter in november enkele dagen genomen, was beter weer toen.
 

Januarirecord meteen aan diggelen in Nederland. Nooit was het in januari ooit warmer dan 1u s'nachts 1 januari 2023 in De Bilt (of toch sinds de metingen startten). Nog even zien of het in Ukkel ook zo is.

In Ukkel 16.2°C om middernacht, 15.6°C om 1u s'nachts.

ER6M4tP.png


Dat betekent dat het record hier ook diggelen gaat. Warmste januaridag ooit sinds begin van de metingen in België.

q2XytXB.png
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen gefietst in korte broek op 1 januari, toch wel iets uniek (voorlopig, geen idee of het een trend wordt, lijkt wel Calpe hier ipv België)
 
yiJ7A6m.png


December eindigt in Ukkel op 4.2°C, daarmee de koudste december sinds 2010 hoewel de temperatuur uiteindelijk op normaal voor de tijd van het jaar eindigt. We hebben gewoon geen te koude december op klimatologisch gebied meer gehad in lange tijd. Een december zoals die in 2010 is zeldzaam en in het moderne klimaat zal dat alleen maar zeldzamer worden. Ondanks de koude start en winterse periode in december heeft deze december alleen maar warmterecords gebroken, geen kouderecords wat eigenlijk veel zegt over het klimaat van vandaag. En mee een reden van waarom een op gevoel koude maand (of periode) toch uiteindelijk weinig effect heeft op de maandtemperatuur. Je kan het echter ook anders bekijken, de maand met de tweede warmst gemeten decembertemperatuur in Ukkel ooit is wel nog steeds de koudste op 12 jaar tijd, wat ook al vreemd is.

Sommige decembers van vroeger zijn absurd koud. Die van 1879 staat op -5.6°C. Dat is eigenlijk niet meer voor te stellen. De laatste keer dat een maand zo koud verliep is al geleden van februari 1956 (toen -6.1°C).

63b15d8fe225c.png


De tweede helft van december was het vooral aan de koude kant in delen van de VS uiteraard (daar veel berichten over). Komende tien dagen lijkt het de beurt te zijn aan Rusland, NO-Europa en in Scandinavië. In Oekraïne lijkt die winterprik vooral kort te zijn, en enkel in het aankomende weekend in vooral het noorden en oosten maar de diepste koude bovenluchten zijn even snel weer weg als ze komen. Zuiden en westen v. Oekraïne blijven een stuk zachter.
 
Laatst bewerkt:
December zou vrij zacht zijn als je zou rekenen vanaf 1900 of vanaf 1950 ofzo. Want elke 10 jaar schuift dat klimatologisch gemiddelde 10 jaar op.
 
Terug
Bovenaan