Hedendaagse designtrends: the good, the bad & the ugly

  • Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum
Iedereen die hier komt heeft nooit door dat het een keramische parket is.
En ik heb geen nadeel qua onderhoud.
Die voegen ziet ge amper...

Er is wel een verschil tussen een deftige keramische parket en van die goedkope prul zoals in de artikel. Dat ziet er idd fake uit.
Ik ben vorige week naar een woning gaan kijken, en ik zag het toch onmiddellijk hoor :)
 
Ik ben vorige week naar een woning gaan kijken, en ik zag het toch onmiddellijk hoor :)
Omdat ge er misschien oplet als ge naar een woning gaart kijken ?

Tegel en voeg zijn natuurlijk ook super bepalend. Ik heb er ook al veel gezien dat ge het van mijlenver ziet dat het geen echte parket is.
(Zoals in dat HLN artikel)

Het grote voordeel: geen onderhoud en als de kinderen iets morsen boeit dat niet.

Maar ik snap wel dat echte parket samen met een mooie open haard etc in de winter wel gezelliger aanvoelt.
 
Omdat ge er misschien oplet als ge naar een woning gaart kijken ?

Tegel en voeg zijn natuurlijk ook super bepalend. Ik heb er ook al veel gezien dat ge het van mijlenver ziet dat het geen echte parket is.
(Zoals in dat HLN artikel)

Het grote voordeel: geen onderhoud en als de kinderen iets morsen boeit dat niet.

Maar ik snap wel dat echte parket samen met een mooie open haard etc in de winter wel gezelliger aanvoelt.

Maar diezelfde voordelen hebben laminaat en vinyl toch ook?

Alle, ik heb er niks op tegen ze, maar ik vind het gewoon een beetje gek...
 
Ik vind laminaat en vinyl maar niks.
Nu ja iedereen zijn eigen smaak natuurlijk:)
Awel, maar dat is dus hetgene ik niet goed snap :p
Keramisch parket=het lijkt op parket, maar is onderhoudsvriendelijk
Vinyl en laminaat = lijkt op parket maar is onderhoudsvriendelijk

Ze doen allebei moeite om er echt uit te zien (en laminaat lukt dat beter dan keramisch parket) en ze hebben dezelfde voordelen?
 
Awel, maar dat is dus hetgene ik niet goed snap :p
Keramisch parket=het lijkt op parket, maar is onderhoudsvriendelijk
Vinyl en laminaat = lijkt op parket maar is onderhoudsvriendelijk

Ze doen allebei moeite om er echt uit te zien (en laminaat lukt dat beter dan keramisch parket) en ze hebben dezelfde voordelen?

Bij vinyl denk ik meteen aan van die erg plastiekerig uitziende vinyl, al is er tegenwoordig natuurlijk ook andere.

Maar ik denk dat je met keramisch parket, vinyl en laminaat inderdaad heel dicht bij elkaar kan komen qua looks, puur qua uitzicht dan, los van de inherente voor- en nadelen van elk type.
 
Dat een deftig kermisch parket even duur (of duurder met ontkoppelingsmat) kost als echt parket en dan met volgende nadelen:
  • Uitzetvoegen
  • voegen tussen de planken
  • voelt koud aan
Als je deftig vernist parket koopt dan kuist dat even makkelijk en heb je geen voegen en een warm gevoel.

Dus waarom dan een fake uitziend parket kopen ipv gewoon the real deal :).
Als ik de vloer beneden opnieuw zou doen, is het ook met keramisch parket. Ik hou van de look van hout, maar heb een hond die zijn nagels zet als hij hout/laminaat onder zijn poten voelt. Mijn (echte) quickstep zat dus ook vol kleine krasjes hierdoor. 😑
 
Bij vinyl denk ik meteen aan van die erg plastiekerig uitziende vinyl, al is er tegenwoordig natuurlijk ook andere.

Maar ik denk dat je met keramisch parket, vinyl en laminaat inderdaad heel dicht bij elkaar kan komen qua looks, puur qua uitzicht dan, los van de inherente voor- en nadelen van elk type.
In het vorige huis had ik quickstep geplaatst boven en in deze woning gekozen voor klikvinyl, kostte me bijna 2x zoveel maar toont echt veel mooier, echter,.. én is beter geschikt tegen vocht. (Kapotte quickstep gehad in de vorige woning na een raam open te laten staan tijdens een storm toen ik niet thuis was).
 
Dat een deftig kermisch parket even duur (of duurder met ontkoppelingsmat) kost als echt parket en dan met volgende nadelen:
  • Uitzetvoegen
  • voegen tussen de planken
  • voelt koud aan
Als je deftig vernist parket koopt dan kuist dat even makkelijk en heb je geen voegen en een warm gevoel.

Dus waarom dan een fake uitziend parket kopen ipv gewoon the real deal :).

Succes met je kleuters is al wat ik daarop ga zeggen.
 
Succes met je kleuters is al wat ik daarop ga zeggen.
Ik heb 2 bengels van bijna 4 en 8 en dat valt best goed mee.

Onze parket is wel vernist met een heel sterke soort, is absoluut heel onderhoudsvriendelijk. Schade kan dan weer wel voorvallen wanneer je bv er iets op laat vallen, maar dat hoort voor mij wel bij de charme van parket. Ik stoor me in elk geval een pak minder aan die paar kleine putjes onderaan de kinderen hun speelgoedkast dan aan die lelijke voegen bij keramische parket.
 
Succes met je kleuters is al wat ik daarop ga zeggen.
Dat kan ik je binnen enkele jaren zeggen :) .
De verkoper heeft me overhaald toen hij foto's toonde van in exki winkels. Daar wordt dagdagelijks op gesmost en intens over gelopen. Die kopen dat ook enkel omdat het onderhoudsvriendelijk is en slijtvast.

Ook tijdens het bezoek aan de showroom heeft er 3h op datzelfde parket citroenzuur, azijn, rode wijn en water gelegen. Als we voort gingen was het met 1 vod veeg weg...

Maar dat is nu ook wat verkoopstruken. Zal het wel binnen enkele jaren zien.
 
Dat kan ik je binnen enkele jaren zeggen :) .
De verkoper heeft me overhaald toen hij foto's toonde van in exki winkels. Daar wordt dagdagelijks op gesmost en intens over gelopen. Die kopen dat ook enkel omdat het onderhoudsvriendelijk is en slijtvast.

Ook tijdens het bezoek aan de showroom heeft er 3h op datzelfde parket citroenzuur, azijn, rode wijn en water gelegen. Als we voort gingen was het met 1 vod veeg weg...

Maar dat is nu ook wat verkoopstruken. Zal het wel binnen enkele jaren zien.

Ik zeg niet dat je foute keuzes maakt hoor. Het is gewoon uit eigen ervaring, zowel met parket als keramisch parket.

Het een is een (mooi) organisch natuurproduct, het andere gebakken keramiek. Als je de discipline hebt om goed voor die vloer te zorgen is parket zeker een goed idee. Maar zelf zou ik dat niet volhouden
 
Een echte volle plank van 2 cm is niet ideaal idd. Daarom nu veel geperst hout met daarop 4mm eik, beuk, spar, ... Dan is dat ook geen issue meer.
Enige wat je nog gaat hebben, stel dat je snel warm wil zal het wel enkele uren langer duren bij parket dan bij tegels voor het effectief warm is. Maar die warmte/koelte komt er ooit wel door hoor.
Maar die parketsoorten die eigenlijk maar een klein laagje origineel hout bevatten en daaronder geperst spul, deuken wel heel snel.
Als je voor parket gaat, kan je beter voor de dure soorten gaan. Anders kan je beter keramisch of vinyl/laminaat nemen imo.

Dat kan ik je binnen enkele jaren zeggen :) .
De verkoper heeft me overhaald toen hij foto's toonde van in exki winkels. Daar wordt dagdagelijks op gesmost en intens over gelopen. Die kopen dat ook enkel omdat het onderhoudsvriendelijk is en slijtvast.

Ook tijdens het bezoek aan de showroom heeft er 3h op datzelfde parket citroenzuur, azijn, rode wijn en water gelegen. Als we voort gingen was het met 1 vod veeg weg...

Maar dat is nu ook wat verkoopstruken. Zal het wel binnen enkele jaren zien.
Inderdaad als dat helemaal doordrongen is met vernis, kan dat tegen veel.
Maar dat ziet er (persoonlijke mening) veel minder mooi uit dan parket die maar licht behandeld is.
 
Inderdaad als dat helemaal doordrongen is met vernis, kan dat tegen veel.
Maar dat ziet er (persoonlijke mening) veel minder mooi uit dan parket die maar licht behandeld is.
Er bestaat vernis die je totaal niet ziet hé. Wij hebben die gebruikt, de parket ziet er na het vernissen quasi exact hetzelfde uit als ervoor. Ik zal morgen eens een foto posten als ik tijd heb.
 
Dat kan ik je binnen enkele jaren zeggen :) .
De verkoper heeft me overhaald toen hij foto's toonde van in exki winkels. Daar wordt dagdagelijks op gesmost en intens over gelopen. Die kopen dat ook enkel omdat het onderhoudsvriendelijk is en slijtvast.

Ook tijdens het bezoek aan de showroom heeft er 3h op datzelfde parket citroenzuur, azijn, rode wijn en water gelegen. Als we voort gingen was het met 1 vod veeg weg...

Maar dat is nu ook wat verkoopstruken. Zal het wel binnen enkele jaren zien.
Wij zijn nog aan het zien welke vloer precies. Oftewel parket of keramisch parket. Ik vermoed dat je hebt gekozen voor lamelparket?
Binnenkort ga ik wat winkels aflopen.

Wat was het advies dat je kreeg met combinatie met vloerverwarming en vloerkoeling (dacht dat jij ook beide hebt).
Ik lees dat ze dan wel aanraden om deze dan te lijmen ipv zwevend te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat vernis die je totaal niet ziet hé. Wij hebben die gebruikt, de parket ziet er na het vernissen quasi exact hetzelfde uit als ervoor. Ik zal morgen eens een foto posten als ik tijd heb.
Ligt die ook bij u in de keuken en hoe lang ligt die daar al? Zoja niet veel last van vetvlekken en dergelijke?

Ben wel eens benieuwd naar de foto’s. :)
 
Maar die parketsoorten die eigenlijk maar een klein laagje origineel hout bevatten en daaronder geperst spul, deuken wel heel snel.
Als je voor parket gaat, kan je beter voor de dure soorten gaan. Anders kan je beter keramisch of vinyl/laminaat nemen imo.
Zal het kunnen zien binnen enkele maanden. Het is multiplex er onder dus zal wel meevallen.
Inderdaad als dat helemaal doordrongen is met vernis, kan dat tegen veel.
Maar dat ziet er (persoonlijke mening) veel minder mooi uit dan parket die maar licht behandeld is.
Zie je idd niet meer die vernis, is even licht als olie.
Wij zijn nog aan het zien welke vloer precies. Oftewel parket of keramisch parket. Ik vermoed dat je hebt gekozen voor lamelparket?
Binnenkort ga ik wat winkels aflopen.
Deze komt er te liggen. (gelijmd)
Ook in de keuken.
 
Ligt die ook bij u in de keuken en hoe lang ligt die daar al? Zoja niet veel last van vetvlekken en dergelijke?

Ben wel eens benieuwd naar de foto’s. :)
Nee, in de keuken ligt er natuursteen.

Dit is in de leefruimte, 25cm breed.

foto upload

En in de slaapkamers, nachthal en dressing ligt dezelfde maar 21cm breed.



Beide in 3 keer vernist met heel sterke vernis. Was redelijk wat werk maar wel tevreden over, zelfs wanneer je rode wijn morst veeg je het er gewoon af.
 
Beide in 3 keer vernist met heel sterke vernis. Was redelijk wat werk maar wel tevreden over, zelfs wanneer je rode wijn morst veeg je het er gewoon af.
En na hoeveel jaar moet je dat vernissen herhalen? Ik vermoed dat dat niet eeuwig goed blijft werken?
 
Terug
Bovenaan