Hedendaagse designtrends: the good, the bad & the ugly

  • Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum
En na hoeveel jaar moet je dat vernissen herhalen? Ik vermoed dat dat niet eeuwig goed blijft werken?
Geen idee, we zullen zien binnen x-aantal jaar. We hebben zoals gezegd wel de meest slijtvaste vernis gebruik die normaal voorgeschreven wordt voor openbare gebouwen, winkels,... dus waar heel veel passage is. Ik vermoed dat die dan ook wel lang genoeg zal meegaan.
 
Nee, in de keuken ligt er natuursteen.

Dit is in de leefruimte, 25cm breed.

foto upload

En in de slaapkamers, nachthal en dressing ligt dezelfde maar 21cm breed.



Beide in 3 keer vernist met heel sterke vernis. Was redelijk wat werk maar wel tevreden over, zelfs wanneer je rode wijn morst veeg je het er gewoon af.
Vreemd dat de legrichting plots verandert. Is dat de ene lange ruimte dwars op de andere lange ruimte misschien?
 
Laminaat anno 2022 geeft je wel de look en feel van parket. Maar ... de unieke patina en geur en licht gekraak (bij warmte zet hout uit) heb je dan weer niet.

Op mijn vorig appartement lag er een visgraatparket van de jaren '30 dat werkelijk prachtig was, zeker na een opfrissing. Die mis ik wel. Maar hier thuis ligt er op de ganse benedenverdieping ook wel parket, maar in kleinere rechthoekige vormpjes. Niet zo mooi als de visgraatparket, maar wat een heerlijke geur als je poetst. En ook geen gekraak op warme dagen. Klinkt gek, maar ik vond dat een charme hebben op het appartement.
 
Vreemd dat de legrichting plots verandert. Is dat de ene lange ruimte dwars op de andere lange ruimte misschien?

Is idd de nachthal die in een L loopt. Dit was de mooiste oplossingen, in zo een lange gang plots dwars leggen zou echt niet mooi zijn én dan kwam het ook niet mooi uit in één van de kamers.

Mis ik hier nu iets of is dat eigenlijk ook maar gewoon laminaat? Fancy laminaat, maar gewoon laminaat?

Inderdaad vreemd dat ze dat onder parket oplijsten, maar wel spreken van een HDF kern, wat het imho toch laminaat maakt...

Ja nee hé, laminaat heeft een toplaag uit melamine met een foto print dat lijkt op hout, dat heeft niks met hout te maken.

Gelaagde parket heeft een effectieve toplaag in hout. Massieve parket of een echt plankenvloer wordt niet veel meer gelegd wegens te duur en niet ideaal bij vloerverwarming. Maar het is wel degelijk hout en dus wel degelijk parket.
 
Ja nee hé, laminaat heeft een toplaag uit melamine met een foto print dat lijkt op hout, dat heeft niks met hout te maken.

Gelaagde parket heeft een effectieve toplaag in hout. Massieve parket of een echt plankenvloer wordt niet veel meer gelegd wegens te duur en niet ideaal bij vloerverwarming. Maar het is wel degelijk hout en dus wel degelijk parket.

Allez weer iets geleerd, ik dacht dat we enkel boven parket liggen hadden ( want echte plankenvloer), is blijkbaar heel het huis parket :D

Ga het toch vervangen door een echte plankenvloer op termijn in de living.
 
Allez weer iets geleerd, ik dacht dat we enkel boven parket liggen hadden ( want echte plankenvloer), is blijkbaar heel het huis parket :D

Ga het toch vervangen door een echte plankenvloer op termijn in de living.
Is dat dan plankenvloer in Noorse (of Scandinavische) grenen? Want massieve eik is onbetaalbaar vandaag, maar natuurlijk wel een stuk robuuster en duurzamer dan dennehout.
 
Is idd de nachthal die in een L loopt. Dit was de mooiste oplossingen, in zo een lange gang plots dwars leggen zou echt niet mooi zijn én dan kwam het ook niet mooi uit in één van de kamers.





Ja nee hé, laminaat heeft een toplaag uit melamine met een foto print dat lijkt op hout, dat heeft niks met hout te maken.

Gelaagde parket heeft een effectieve toplaag in hout. Massieve parket of een echt plankenvloer wordt niet veel meer gelegd wegens te duur en niet ideaal bij vloerverwarming. Maar het is wel degelijk hout en dus wel degelijk parket.
Ah, op die manier.

Klopt, 'half-massief' parket wordt meestal gebruikt nu. Massief hout op een 'drager'. Goedkoper, maar het zet hem ook veel minder. Minder kromtrekken of boltrekken van de planken. Een massieve parket heeft ook z'n beperking in breedte. Terwijl bij half massief je al heel breed kan gaan vooraleer die kromtrekken. En zoals je zegt, met vloerverwarming trekt dat nog meer.
 
Een echte volle plank van 2 cm is niet ideaal idd. Daarom nu veel geperst hout met daarop 4mm eik, beuk, spar, ... Dan is dat ook geen issue meer.
Enige wat je nog gaat hebben, stel dat je snel warm wil zal het wel enkele uren langer duren bij parket dan bij tegels voor het effectief warm is. Maar die warmte/koelte komt er ooit wel door hoor.

Dat vind ik een foute redenering.

"Die warmte/koelte komt er ooit wel door" kun je zeggen van systemen met een grote thermische inertie en kleine thermische weerstand, typisch bijvoorbeeld de 8 cm chape op uw vloerverwarming. Maar hout heeft een grote thermische weerstand. Dus dan moet je echt wel zorgen dat uw vloerplaat x keer beter geïsoleerd is opdat de warmte nog altijd de juiste richting zou uitgaan en niet gewoon wegdissipeert in de grond.
Ik zeg niet dat je daarom parket op voorhand moet uitsluiten maar hou daar rekening mee.

Zelf heb ik daarom op de meeste plaatsen voor keramische tegels gekozen. Enkel in mijn bureau heb ik echte parket (2 cm) en mede daarom overgeschakeld op wandverwarming.
 
Als ge met 12cm PUR platen onder uw chape ligt, maakt het weinig uit wat voor soort vloerafwerking.
Het een zal wat sneller opwarmen & afkoelen dan het andere
 
Topkerel en topkeeper onze Simon, maar mensen lief zeg, waarom zou je in Spanje dergelijke koude, kille vakantiewoning zonder ook maar 1 streepje gezelligheid en sfeer neerpoten? Ge kunt daar niet rondlopen zonder zonnebril, niet vanwege de zon maar vanwege al dat spierwitte gedoe. Dit kan toch zoveel beter en warmer.

 
Topkerel en topkeeper onze Simon, maar mensen lief zeg, waarom zou je in Spanje dergelijke koude, kille vakantiewoning zonder ook maar 1 streepje gezelligheid en sfeer neerpoten? Ge kunt daar niet rondlopen zonder zonnebril, niet vanwege de zon maar vanwege al dat spierwitte gedoe. Dit kan toch zoveel beter en warmer.

Snap dat soort woningen ook niet. Onlangs op vakantie in Mallorca en zaten in zo een typische finca die gerenoveerd werd, waarbij verschillende oude elementen behouden werden.

Hier in België trekt dat op niks, daar was dat prachtig.
 
Topkerel en topkeeper onze Simon, maar mensen lief zeg, waarom zou je in Spanje dergelijke koude, kille vakantiewoning zonder ook maar 1 streepje gezelligheid en sfeer neerpoten? Ge kunt daar niet rondlopen zonder zonnebril, niet vanwege de zon maar vanwege al dat spierwitte gedoe. Dit kan toch zoveel beter en warmer.

Ik word vooral moe hoe HLN bijvoorbeeld, de hele vakantie lang zit te publiceren hoe de voetballers op vakantie gaan. Laat die mannen toch eens genieten van hun vakantie voor ze weer een heel jaar in de spotlights moeten staan.
 
Snap dat soort woningen ook niet. Onlangs op vakantie in Mallorca en zaten in zo een typische finca die gerenoveerd werd, waarbij verschillende oude elementen behouden werden.

Hier in België trekt dat op niks, daar was dat prachtig.
Ik zou zelf ook eerder de typische landelijke Spaanse of zuiderse stijl kiezen daar, maar zelfs een moderne maar tenminste warme woning kan voor mij ook perfect.

Iets als onderstaande bv, ook modern maar tenminste warm en met het gebruik van die natuurstenen voeg je tenminste iets typisch toe aan je woning. Zie je bv in Griekenland ook vaak, het gebruik van die plaatselijke rotsstenen. Geeft toch wat extra en warmte, itt die kille witte blok van Mignolet.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan