Heb jij een droogkast?

Heb jij een droogkast?

  • Ja

    Stemmen: 191 74,9%
  • Nee

    Stemmen: 64 25,1%

  • Totaal aantal stemmers
    255
In een goede zomer hang ik de was buiten op het terras, in de winter gaat de was in een warmtepomp droger van AEG.. Ding doet zijn werk goed, maar niet met lakens en vooral als ze weer eens in elkaar gedraaid zitten. De sensor kan dan héél lang op XX minuten resterend blijven hangen..
 
Zeg tegen uw familie dat ze zelf hun droogkast kopen.

Neen, oudere collega's raadden me dat steevast af, vandaar de vraag. Vroeger was dat misschien meer een risico.


Ik heb daar ook schrik van. De vaatwas van m'n schoonmoeder is eens in brand gevlogen. Wel 20 jaar geleden.

Er was een schandaal in de UK jaar geleden door branden veroorzaakt van bepaalde types wasdrogers omdat pluisjes bij de verwarmingselementen geraakten.


Ik zou dat persoonlijk vermijden.
 
Hier hebben we een droogkast, ik heb van thuis uit ook nooit anders geweten, ik ken zelfs niemand die géén droogkast heeft...
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ga je een droogkast kopen?
En vervolgens nog uitzoeken dewelke. :tongue:

Voor wie het interessant kan zijn: voor was-droog combinaties zat meer dan de helft van de kost over de hele levensduur van de machine in elektriciteit, en dat maakte ook het grootste verschil in kost per was/droogbeurt.
Duurdere modellen gingen volgens een test van een aantal jaar terug in verhouding meer cycli mee, zodat daar verrassend weinig verschil op zat.

Het 9lives -sorry, Beyondgaming- publiek kennende: dat hield geen rekening met de opportuniteitskost als je het uitgespaarde geld bij een goedkoper model ondertussen belegt aan astronomische rendementen :biglaugh:
 
We hadden zo een combi, meer als genoeg voor de handdoeken eens te drogen.
De rest op het rek.
Nu sinds kort een echte droogkast. Met 2 kleine kindjes was het gewoon niet meer te doen.

Was als de kindjes groter zijn, zal het terug enkel voor handdoeken/onderbroeken zijn.
 
onlangs een degelijke siemens iq700 a+++ warmtepomp droger gekocht.

Wat een verandering in levenskwaliteit tov zelf drogen.

was komt er redelijk kreukvrij uit, geen pluizen die blijven hangen aan bvb kousen en verspreiden naar de rest van mijn kledij ( 2 border collies).

Mijn vriendin moet veel dingen niet meer strijken. via het wasrek moest praktisch alles gestreken worden.

had ik dat geweten hadden we dat al veel eerder gedaan. voor die 50 euro elektriek op een jaar moet ge het ook niet doen als er zonnepanelen op uw dak liggen.
 
Even deze thread repurposen :)

Ik heb de leuke taak om een droogkast uit te kiezen voor mijn schoonouders. Ze weten op zich ook niet echt de goede deals online te vinden dus typisch rijden die dan naar een Vandenborre en kopen dan maar wat de verkoper hen wijsmaakt.

Vereisten: warmtepompdroger, liefst A+++, twee draairichtingen, minstens 8kg.
Zelf tevreden van AEG > https://www.artencraft.be/nl/aeg-droogkast-warmtepomp-t8dep86abs-616022.html
Maar dan vind ik zoiets: https://www.artencraft.be/nl/sharp-droogkast-kdnh9w3be-609170.html

500 euro voor een droogkast waar je 9kg in kan laden, die ook in 2 richtingen draait, A+++, warmtepomp, ...
Uit de specs zie ik niet waarom ik 50% meer zou betalen voor een AEG tot richting dubbel zoveel voor Miele oid.

Of moet ik dan echt verwachten dat zo een Sharp na 3 jaar uit elkaar hangt?
 
Uit de specs zie ik niet waarom ik 50% meer zou betalen voor een AEG tot richting dubbel zoveel voor Miele oid.

Of moet ik dan echt verwachten dat zo een Sharp na 3 jaar uit elkaar hangt?
Bij dergelijke onbekende merken dien je je altijd volgende vragen te stellen:
  • Wie kan of gaat die herstellen als die stuk is buiten de garantieperiode? Zijn er veel zelfstandigen die hieraan kunnen werken of erkend zijn?
  • Hebben ze een eigen herstellingsdienst in ons land?
  • Blijven de onderdelen 10 - 15 - 20 jaar beschikbaar?
Als je daar geen duidelijke - of enkel negatieve - antwoorden op kan vinden, ga ik liever voor een gereputeerd merk waarvan je weet dat de service in orde is. Zo'n dienst na verkoop draaiende houden kost namelijk ook geld en daarvoor dien je initieel dus iets meer op te hoesten.
 
Bij dergelijke onbekende merken dien je je altijd volgende vragen te stellen:
  • Wie kan of gaat die herstellen als die stuk is buiten de garantieperiode? Zijn er veel zelfstandigen die hieraan kunnen werken of erkend zijn?
  • Hebben ze een eigen herstellingsdienst in ons land?
  • Blijven de onderdelen 10 - 15 - 20 jaar beschikbaar?

Blijkbaar zit er een hersteldienst die Sharp doet in Merelbeke, wat vlakbij is.

Verder kan je je afvragen of het nodig is dat onderdelen > 10j beschikbaar blijven. Aan de helft van de prijs is het eigenlijk al dik ok dat zo'n machine 10 jaar zou werken lijkt me?
 
Sharp is nu ook niet echt een onbekend merk hé.

Ze staan mss niet meteen bekend voor hun witgoed, eerder voor kantoor- en audiovisuele toestellen. Maar het is imo toch geen B-merk waarvan de kwaliteit wel beduidend lager is, genre Beko.
 
Ik denk dat ik het gewoon ga wagen. Schoonma hangt haar was toch bijna altijd buiten, dus de wear & tear valt redelijk mee.
 
Even deze thread repurposen :)

Ik heb de leuke taak om een droogkast uit te kiezen voor mijn schoonouders. Ze weten op zich ook niet echt de goede deals online te vinden dus typisch rijden die dan naar een Vandenborre en kopen dan maar wat de verkoper hen wijsmaakt.

Vereisten: warmtepompdroger, liefst A+++, twee draairichtingen, minstens 8kg.
Zelf tevreden van AEG > https://www.artencraft.be/nl/aeg-droogkast-warmtepomp-t8dep86abs-616022.html
Maar dan vind ik zoiets: https://www.artencraft.be/nl/sharp-droogkast-kdnh9w3be-609170.html

500 euro voor een droogkast waar je 9kg in kan laden, die ook in 2 richtingen draait, A+++, warmtepomp, ...
Uit de specs zie ik niet waarom ik 50% meer zou betalen voor een AEG tot richting dubbel zoveel voor Miele oid.

Of moet ik dan echt verwachten dat zo een Sharp na 3 jaar uit elkaar hangt?

Uit een vroegere studie van levensduur van wasmachines en droogkasten bleek in het algemeen dat duurdere merken langer meegingen dan goedkopere, in die mate dat de afschrijving per droogcyclus in grote lijnen op hetzelfde neerkwam over zowat alle merken heen.

Het grote verschil kwam uit energiekost/verbruik, maar vermits ze allebei A+++ zijn, zal dat hier ook weinig verschil maken.
Ik zie ook niet direct nadelen aan die Sharp (bv. geluid is vergelijkbaar met AEG) dus ik zou er ook voor gaan, in het algemeen is het inderdaad geen B-merk van bedenkelijke kwaliteit :)
 
Hier een Miele T420c uit 1994 en die werkt nog altijd als een lier.

Bij mijn Bosch wasmachine heb ik na 8 jaar al de niveausensor moeten vervangen. Ze maken ze niet meer zoals vroeger.
 
Blijkbaar zit er een hersteldienst die Sharp doet in Merelbeke, wat vlakbij is.

Verder kan je je afvragen of het nodig is dat onderdelen > 10j beschikbaar blijven. Aan de helft van de prijs is het eigenlijk al dik ok dat zo'n machine 10 jaar zou werken lijkt me?
ELVP? Bel anders eens naar Ronny van ELVP, hij zal u wel kunnen informeren over de betrouwbaarheid van Sharp.
 
Wij hebben een droogkast, maar we ze gebruiken ze eigenlijk nooit. Enkel als er iets is dat écht snel droog moet zijn.
 
Hier een Miele T420c uit 1994 en die werkt nog altijd als een lier.

Bij mijn Bosch wasmachine heb ik na 8 jaar al de niveausensor moeten vervangen. Ze maken ze niet meer zoals vroeger.

Super dat je zolang profeit hebt van een machien!

Echter die Miele zal waarschijnlijk in verhouding ook aanzienlijk meer elektriciteit gebruiken als een nieuw model.
Het is heel dubbel. Enerzijds, gebruik je een apparaat het liefst zo lang mogelijk (voor het milieu en je portefeuille) maar anderzijds wil je men dat het verbruik zo laag mogelijk is (voor het milieu en je portefeuille).
 
Super dat je zolang profeit hebt van een machien!

Echter die Miele zal waarschijnlijk in verhouding ook aanzienlijk meer elektriciteit gebruiken als een nieuw model.
Het is heel dubbel. Enerzijds, gebruik je een apparaat het liefst zo lang mogelijk (voor het milieu en je portefeuille) maar anderzijds wil je men dat het verbruik zo laag mogelijk is (voor het milieu en je portefeuille).
Momenteel is dat nog niet van toepassing want ik heb nog een terugdraaiende teller en meer opbrengst dan verbruik.

Bij ingebruikname van een digitale teller en het capaciteitstarief ga ik daar toch eens een verbruiksmeter achter hangen.
Maar voor de komende paar jaar nog geen intentie om deze te vervangen.
Het verbruik zal vast wel erg hoog liggen want de wasruimte is bij gebruik lekker warm.
 
Hier een Miele T420c uit 1994 en die werkt nog altijd als een lier.

Bij mijn Bosch wasmachine heb ik na 8 jaar al de niveausensor moeten vervangen. Ze maken ze niet meer zoals vroeger.
Geen idee wat dat kost maar zal wel meevallen als je het zelf kan doen. De diagnose is vaak het moeilijkst.
 
Terug
Bovenaan