Heb jij een strijkijzer?

Heb jij een strijkijzer (dat je regelmatig gebruikt)?

  • Nee, mijn geitewollen sokken verkreuken niet

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nee, Ik leef met de kreukels

    Stemmen: 6 10,9%
  • Nee, mijn strakke lichaam(swarmte) strijkt de kleren terwijl ik ze draag

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, mijn droogkast strijkt voor mij

    Stemmen: 5 9,1%
  • Ja, een stoomgenerator

    Stemmen: 22 40,0%
  • Ja, een strijkkast

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, een "standaard" strijkijzer

    Stemmen: 19 34,5%
  • Ja, zo'n prehistorische blok ijzer die je eerst apart moet opwarmen

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    55

rubenvb

Well-known member
Naar aanleiding van de "Heb jij een droogkast" poll en de daarmee gemoeide kwestie van de was strijken nadat ze uit de droogkast komt, de vraag in zijn blote gezet!

Persoonlijk leef ik met kreukels. Ik zie het nut niet van alles iedere week urenlang te strijken.
Heel af en toe een hemd, maar da's dan echt last-minute.
Vriendin draagt voornamelijk dingen die niet gestreken hoeven te worden, of dat nu door haar strakke lichaamswarmte komt of niet weet ik niet.
 
Alles in de droogkast en warm vouwen, enkel Jurkjes en occasionele katoenen bloesjes vliegen in de mand die ik dan 1x per maand wegstrijk.
Ik heb zo een stoomstrijkijzer met bak, vind dat zalig gerief, strijkt veel sneller en vlotter dan zo een strijkijzer zonder stoom.
 
Mijn vriendin streek nooit toen ik bij haar in trok (itt tot wat je misschien denkt is het wel een nette). Ik heb besloten om die levensstijl een kans te geven en ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb gemist.

Als je de dingen goed nat ophangt zullen daar al zelden kreuken in zitten na het drogen.
De dingen die uit de droogkast komen zijn doorgaans geen dingen die ik zou strijken (sokken, handdoeken, beddengoed, ...).

Het enige wat de test nog moet doorstaan: witte hemden. Ik heb ze door COVID amper gebruikt het laatste jaar. Ik ben benieuwd of ik voor die dingen het strijkijzer niet ga missen.
 
Wij hebben een strijkijzer van matige kwaliteit dat amper gebruikt wordt. Ik haal dat enkel uit om al eens een hemd te strijken.

Ik heb wel zo een aantal t-shirtjes in een stofke dat hoe ge ze ook droogt toch nog wat kreuken vertoont en daarvoor heb ik een kledingstomer. Dat is dus echt een van mijn betere aankopen geweest.
Ik heb altijd in mijn kast zo een stapel kleding gehad met net te veel kreuken om te dragen, die ik dan wel eens zou strijken, wat dan niet gebeurde waardoor ik die eigenlijk gewoon niet droeg. Maar nu kan ik die dus gewoon op een kapstok hangen, stomer is op 10 seconden opgewarmd, eventjes daar over gaan en alle kreuken zijn eruit zonder een strijkijzer dat moet staan opwarmen en een strijkplank te moeten uithalen.
 
Wij hebben een strijkijzer van matige kwaliteit dat amper gebruikt wordt. Ik haal dat enkel uit om al eens een hemd te strijken.
Hier hetzelfde, de kwaliteit was misschien wel ok maar door het weinige gebruik, gekoppeld met situaties zoals "oh shit morgen een hemd nodig en het gedistilleerd water is op, leidingwater dan maar" denk ik dat het wat minder is nu.

Ik draag (gelukkig) geen hemden om dagelijks te gaan werken, en dat en geklede broeken is eigenlijk het enige dat ik zou strijken. Mijn vrouw draagt zover ik weet ook niets dat moet gestreken worden, dus het gebruik beperkt zich echt tot een paar keer per jaar.
 
Strijkijzer met zo een bak erbij. We hebben geen droogkast, dus T-shirts en hemden worden gestreken. Sommige jurken van mn vriendin ook.
 
Mag daar geen leidingwater in? In de onze nog geen problemen mee gehad, er zit zelfs een ontkalkerfunctie op.

Da's een stoomgenerator ;).

Ik ben al blij dat ik niet alleen in de kreukels leef.
Ik verschiet er wel van dat er helemaal niemand geitewollensokken draagt.

Nooit gedestilleerd water gebruikt en mijn eerste generator heeft het wel 13j uitgehouden. Wel een waterontharder staan.
 
Misschien een huishoudtoestellentopic openen? Volgende poll is anders 'heb jij een kurkentrekker thuis?' :unsure:
 
Ja, stoomgenerator.
Uitgezonderd lakens, handdoeken en ondergoed/sokken ( = allemaal droogkast) gaat alles op het droogrekje.
En dat wordt dus allemaal gestreken.
Ik strijk graag (met muziek/TV) en wil dan ook wel een goed toestel.
Ik haat ook opgeplooide kledij (bv t-shirts waar je dan de opvouwlijnen in ziet als je die draagt, verschrikkelijk) dus alles hangt bij mij ook op in de dressing (t-shirts, hemden, jeans, truien, etc)

Ik doe alles van was en strijk en ik denk niet dat mijn vriendin daar problemen mee heeft :)
 
Wij hebben zo'n strijkijzer die je niet kan regelen. Alles regelt zichzelf. Voelt de stof aan en regelt. Al laat ge die met het ijzer liggen op uw strijkplank, 't zal niet verbranden. HIJ WEET DAT.

T-shirts e.d. steken wij nooit in de droogkast omwille van de kans op krimpen.

Edit: ja 't is ook met zo'n bak aan.
 
Strijken doe ik dus niet, zoals in het andere topic ook aangehaald. De droogkast doet de helft van het werk, en daarna enkel opplooien. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om mijn tijd daaraan te verspillen als het niet nodig is. Volgens mij is strijken (veel / wekelijks) ook iets dat vooral de oudere generatie doet. Ik hoor toch meer en meer mensen van mijn leeftijd die dat toch niet of heel weinig doen.
 
Calor stoomgenerator hier (gratis gekregen) ... wordt enkel gebruikt voor hemdjes (maar dat draag ik bijna nooit) en eventueel een polo om op restaurant te gaan. Voor de rest gebruik ik de in de droogkasten-topic beschreven techniek om te wassen, dan direct naar de droogkast en dan alles warm te plooien waardoor een strijkijzer eigenlijk quasi niet nodig is.
 
Stoomgenerator voor hemden, héél af en toe eens voor een jeans of zo die te erge plooien heeft. Lijkt me veel simpeler om iets mee glad te strijken dan zo'n traditioneel strijkijzer.
Ook met leidingwater (met waterontharder)

Van al die hemden die beweren "strijkvrij" te zijn, zijn er toch een paar die het waarmaken :tongue:
 
Terug
Bovenaan