Heb jij een droogkast?

Heb jij een droogkast?

  • Ja

    Stemmen: 191 74,9%
  • Nee

    Stemmen: 64 25,1%

  • Totaal aantal stemmers
    255
Geen idee wat dat kost maar zal wel meevallen als je het zelf kan doen. De diagnose is vaak het moeilijkst.
Eerst internet geraadpleegd om het schadebeeld wat te plaatsen
Dan voor 15€ op eBay een wisselstuk uit een oude machine gekocht uit Litouwen. Vond ik de moeite om er nog eens aan te prutsen en ondertussen draait hij al weer 3 jaar zonder miserie.

Met de wagens koop ik ook altijd oude stukken uit schadewagens. Spaar je hopen geld mee uit.
 
Beetje offtopic misschien, maar ik vond geen ander topic: mensen die in een appartement wonen en geen droogkast hebben: hoe laten jullie je was drogen als het de hele week gaat regenen zoals nu?
Raam open als het regent gaat moeilijk. (Ik woon in een stokoud gebouw met ramen die niet kunnen kippen.
😒
)
Er is een logeerkamer, maar dat is ook mijn vriend zijn bureau. Als ik het moet geloven, zou de was laten drogen in een ruimte waar je vaak zit ook slecht zijn voor je gezondheid en hij heeft allergieën (https://www.gezondheidenwetenschap....-was-drogen-binnenshuis-uw-gezondheid-schaden)
We hebben wel een vochtvreter, maar of die veel helpt...
 
Beetje offtopic misschien, maar ik vond geen ander topic: mensen die in een appartement wonen en geen droogkast hebben: hoe laten jullie je was drogen als het de hele week gaat regenen zoals nu?
Raam open als het regent gaat moeilijk. (Ik woon in een stokoud gebouw met ramen die niet kunnen kippen.
😒
)
Er is een logeerkamer, maar dat is ook mijn vriend zijn bureau. Als ik het moet geloven, zou de was laten drogen in een ruimte waar je vaak zit ook slecht zijn voor je gezondheid en hij heeft allergieën (https://www.gezondheidenwetenschap....-was-drogen-binnenshuis-uw-gezondheid-schaden)
We hebben wel een vochtvreter, maar of die veel helpt...
Bij zo een weer zou ik durven naar de waserette gaan als je voldoende was hebt. Maar 1x moeten doen maar wat ik niet wist, is dat die toestellen daar een veel kortere cyclus hebben! Met een half uurtje heb je dus al droge was.
 
Bij zo een weer zou ik durven naar de waserette gaan als je voldoende was hebt. Maar 1x moeten doen maar wat ik niet wist, is dat die toestellen daar een veel kortere cyclus hebben! Met een half uurtje heb je dus al droge was.
De meeste wasmachines hebben ook een functie om nog eens extra te zwieren.
Die kortere cyclus van een waserette lijkt me wel vrij nefast voor de levensduur van uw kleren :p

Hier hebben we trouwens een droogkast, maar is de voorbije 2e jaar niet meer gebruikt.
 
Bij zo een weer zou ik durven naar de waserette gaan als je voldoende was hebt. Maar 1x moeten doen maar wat ik niet wist, is dat die toestellen daar een veel kortere cyclus hebben! Met een half uurtje heb je dus al droge was.
Mja, ik had misschien nog moeten zeggen dat ik geen rijbewijs heb. Wordt een beetje onhandig zo. 😅 Maar toch bedankt, ik vind er wel iets op!
 
Beetje offtopic misschien, maar ik vond geen ander topic: mensen die in een appartement wonen en geen droogkast hebben: hoe laten jullie je was drogen als het de hele week gaat regenen zoals nu?
Raam open als het regent gaat moeilijk. (Ik woon in een stokoud gebouw met ramen die niet kunnen kippen.
😒
)
Wij laten de was altijd drogen in een aparte kamer, maar wij hebben wel het geluk dat we genoeg kamers hebben daarvoor. Nooit ramen moeten open zetten, geen noemenswaardige condensatie, en redelijk snel droog. Wel nieuwbouw appartement, en nu in onze woning doen we hetzelfde.
 
Op dit moment nog geen maar komt er wel na de verbouwingen, mijn vrouw heeft serieus last van hooikoorts dus was buiten hangen is en no-go. We hangen het dan maar binnen maar snel droogt dat niet, al valt het in de zomer mee.
 
Hier al 12 jaar zonder droogkast. Lukt perfect. In de winter zijn er zeer vochtige dagen waardoor het soms wat moeilijker droogt.
In de zomer is het op een uurtje droog in de zon.
 
Echter die Miele zal waarschijnlijk in verhouding ook aanzienlijk meer elektriciteit gebruiken als een nieuw model.
Het is heel dubbel. Enerzijds, gebruik je een apparaat het liefst zo lang mogelijk (voor het milieu en je portefeuille) maar anderzijds wil je men dat het verbruik zo laag mogelijk is (voor het milieu en je portefeuille).
Sorry voor late reply, maar eigenlijk kan je dat quasi perfect uitrekenen.
- Je weet hoeveel je huidige machine verbruikt (getal A, in ons vb 3.5kwh)
- Je weet hoeveel je potentiele aankoop verbruikt (getal B, in ons vb 1.2kwh)
- Je weel hoeveel keer per week je de droogkast gebruikt (getal C, in ons vb 2 keer)
- Het verschil in gebruik per cyclus doe je maal het aantal keer dat je de machine gebruikt per week (getal D , in ons vb [3.5-1.2] * 2 = 4.6 )
- De kostprijs van elektriciteit (getal E, in ons vb 0.6€/kwh) -> tricky met zonnepanelen, prijs incl btw en taks genomen.
- Besparing per week (getal F, in ons vb 4.6 * 0.6 = 2.76€/week)
- Aankoopprijs nieuwe droogkast (getal G, in ons vb premium merk 1100€)
- Aankoopprijs delen door u besparing (getal H, 1100/2.76 = ~399 weken of 7,6j)

Algemeen : H =( G / (([A-B] x C) x E) ) / 52

Je hebt natuurlijk ook het milieuaspect rond fabricage en recyclage. Maar dat kan je niet meenemen in u berekening. Ik denk als je bij zo'n berekening onder de 5j uitkomt het altijd een no-brainer moet zijn. In mijn vb is getal A de huidige limiet voor eco label B. Als je weet dat niet-condensatie droogkasten ergens tussen de 4 en 7kwh per beurt zitten is het eigenlijk waanzin om nog zo'n oud type te gebruiken.
De factor zonnepanelen zou je nog bij nemen door van je besparing per week enkel het percentage netafhankelijkheid mee te tellen. Al vermoed ik dat je dan te pessimistisch bezig bent gezien je een droogkast voor gebruikt bij slecht (en dus geen zon) weer.

Met zo'n berekening kwam het bij ons bvb voordeliger uit om onze 20j oude diepvries te vervangen door een nieuw model.

Vorige week onze eerste droogkast gekocht :) , Miele met warmptepomp. Met het eerste kleintje op komst leek ons dat een goeie investering. Maar het lijkt nu wel alsof je er bijna niets mag insteken tegenwoordig?
Negeren jullie dat allemaal en gewoon alles erin en vervolgens op delicaat programma?

Droogkast getest met handdoeken -> never wanna go back!
 
En wat zou daar dan allemaal niet in mogen? Hier zijn alle kledingstukken katoen of viscose dus ik heb niets dat er niet in mag. 🤔
Als ik voortga op de labels zo goed als geen enkele van men katoenen t-shirts. Begin me dan ook al af te vragen wat de meerwaarde van katoen nog is...
Meesten bevatten ook wel een print en zijn van merken als Jack & Jones , Antwerp, ...
 
Als ik voortga op de labels zo goed als geen enkele van men katoenen t-shirts. Begin me dan ook al af te vragen wat de meerwaarde van katoen nog is...
Meesten bevatten ook wel een print en zijn van merken als Jack & Jones , Antwerp, ...
Print= binnenstebuiten draaien en wasmachine in met katoenprogramma. 🤷‍♀️
 
Terug
Bovenaan