Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Ik heb enkel nog maar met handgeschakelde auto's gereden, nog nooit met een automaat. Op zich geen voorkeur voor een van de twee specifiek, maar de luxe van een automaat bij een (eventueel) volgende auto zou mij wel interesseren.
 
Normaal gezien schakelt neutraal en vooruit onmiddellijk tenzij je te hard achteruit gaat wil hij pas in D als je traag genoeg gaan.
In R gaat hij ook pas als de wagen (zo goed als) stilstaat.
Ik kan mis zijn, maar in de Corsa waar ik af en toe mee rijd, moet je echt wel de rem indrukken voor je de pook naar een andere stand kan brengen. Maar lichte remdruk volstaat, dus voor het inrijden en verlaten van een carwash heb ik ook nog nooit problemen gehad om te wisselen tussen N en D.
 
uhu, mx5 met 115pk ofzo is ne potente motor :unsure:
bijna even potent gelijk de tondeuze die ongetwijfeld in de koffer ligt
Je vergeet de 2 liter met 180 pk, het is in absolute cijfers uiteraard niet veel en je kan hem zelfs niet met de Elise vergelijken vind ik maar de gemiddelde auto heeft verre van 180pk per ton he.

Wat mij betreft is het toch echt wel een (instap) sportwagen.
 
Ik kan mis zijn, maar in de Corsa waar ik af en toe mee rijd, moet je echt wel de rem indrukken voor je de pook naar een andere stand kan brengen. Maar lichte remdruk volstaat, dus voor het inrijden en verlaten van een carwash heb ik ook nog nooit problemen gehad om te wisselen tussen N en D.
Idd, plus dat die band waar je op moet rijden, niet instant-grip heeft op uw auto, maar je meestal een seconde of twee moet wachten om effectief meegenomen te worden. Tijd genoeg om even de rem in te drukken. In het uitrijden is het ook zoiets, de band verdwijnt in de grond waardoor die weer even stopt met de auto te duwen.
 
Ik kan mis zijn, maar in de Corsa waar ik af en toe mee rijd, moet je echt wel de rem indrukken voor je de pook naar een andere stand kan brengen. Maar lichte remdruk volstaat, dus voor het inrijden en verlaten van een carwash heb ik ook nog nooit problemen gehad om te wisselen tussen N en D.
Zeker eens checken als je wilt. Ben wel benieuwd.
Hier is het alleszins niet maar das een corsa D 2010 met gepiloteerde bak. En de recentste zijn psa/stellantis waar ik voor werk. Deze hebben het normaal gezien ook niet bij peugeot. Maar dit is pure software/opbouw. Met welke corsa rijd jij soms?
 
Hier automaten en dat is imo op alle gebied beter.

Enige keer dat ik zelf wil schakelen was met de M3. En dan heb je flippers aan het stuur he..schakelt rapper dan je kan knipperen met uw ogen. En je kan je stuur tenminste blijven vasthouden.
 
Zeker eens checken als je wilt. Ben wel benieuwd.
Hier is het alleszins niet maar das een corsa D 2010 met gepiloteerde bak. En de recentste zijn psa/stellantis waar ik voor werk. Deze hebben het normaal gezien ook niet bij peugeot. Maar dit is pure software/opbouw. Met welke corsa rijd jij soms?
Is niet mijn auto, maar het gaat om de Corsa E met de 1.4 atmosferische benzine (90pk) met zestrapsautomaat. Voor zover ik weet, is dit het laatste model Corsa van voor de overname door Stellantis.

Nu moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik nog niet echt geprobeerd heb of ik de pook kan omzetten zonder op de rem te duwen, maar er brandt in ieder geval wel een rood "pook vergrendeld" lampje dat pas uitgaat wanneer je op de rem duwt.
 
Het is gewoon een sportwagen. Punt aan de lijn.

Deze kun je nog eventueel hieronder catalogiseren,de 500 abarth nooit.
Voor mij zijn volgende ook geen sportwagens : c43/63 - m3/4/5 rs4/5/6. Als jij uw Corolla een hypercar noemt mij ook niet gelaten hoor. Welles nietes, online blabla.
 
automaat sinds een jaar of 5 hier, in een Volvo. Ik zou nooit meer anders willen. De eerste jaren dagelijks naar Brussel, kleine ring en de tunnels door, dan is een automaat echt een zegen…
 
uhu, mx5 met 115pk ofzo is ne potente motor :unsure:
bijna even potent gelijk de tondeuze die ongetwijfeld in de koffer ligt
De ND2 heeft 184pk en gaat van 0-100 in +-6,5sec. Niet slecht toch?
Denk dat in zo'n kleine en lage wagen alles sowieso ook al wat sneller lijkt.
 
uhu, mx5 met 115pk ofzo is ne potente motor :unsure:
bijna even potent gelijk de tondeuze die ongetwijfeld in de koffer ligt
Een mx5 start met 132PK, een Elise S1 met 120PK...
Een MX5 valt imo zéker onder de categorie "sportwagen". Een Abarth 500 eerder onder opgefokte go-kart (no offence meant). En dat wil niet per definitie zeggen dat elke roadster dan een sportwagen is, want een SLK/SLC is dat bvb niet.
En dan back on-topic: een Alfa Romeo 4C is een rasechte sportwagen, maar die heeft echt een verschrikkelijke automaat.
 
Zelfde hier, mijn firmawagen is een automaat, onze eigen wagen is een handgeschakelde.
Bij ons is dat ook zo. Nu rijd ik in het weekend toch ook met mijn automaat. Ben dat nu al een paar jaar zo gewoon dat het een serieuze aanpassing is moest ik toch eens naar de keuring rijden met de handgeschakelde. Ik heb nu een Skoda Superb en ben daar eigenlijk wel zeer tevreden over. De automaat werkt ook goed.
 
Voor woonwerkverkeer niet nee, voor een sportwagen is dat toch traag hé
Het zijn geen Porsche prestaties nee, maar echt traag is dat ook niet. Het gaat voor een groot deel ook over de beleving.
Trouwens een Lotus Elise met 136pk doet ook 6,5sec naar 100 met een topsnelheid van 201km/u. Is dat dan geen sportwagen?
 
Terug
Bovenaan