Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Als ze stuk gaan.
Een manueel is veel gevoeliger aan slijtage natuurlijk. Koppeling en massavliegwiel zijn toch echt wel zaken die regelmatig stukgaan.
De versnellingsbak bedoel ik.
Oliewissel bij een manueel is echt spotgoedkoop.
Koppeling en massavliegwiel gelukkig nog nooit moeten vervangen, maar is wel een zure daar heb je gelijk in.
Alles heeft zen voor en nadelen, wat ook wel helpt is dat ik nooit in spitsuur moet rijden, dan zal een automaat wel een verademing zijn.
 
Diehard manueel hier. Sportiviteit primeert bij mij. Automaat is altijd te "laat".
Kan je een beetje uitleg geven wat je wil zeggen met “altijd te laat”?
Mijn inziens schakelt een moderne automaat sneller dan jij dat manueel kan doen. Het lijkt vaak zo omdat je “niks” doet.
Er zijn inderdaad in het verleden wel automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken geweest die wel wat minder zijn, maar tegenwoordig zijn die toch echt top.
Er is een reden waarom in de meeste takken van de racerij ze met automatische of semi-automatische versnellingsbakken werken.
Als je wagen uitgerust is met een DSG of PDK schakelt die reeds voor en moet die enkel van koppeling wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Jij kan nooit sneller in je versnellingsbak zitten roeren dan een moderne automaat hoor. Maak jezelf niks wijs :p
Ik vermoed dat wat hij wil zeggen is dat een automaat niet anticipeert. Genre "ik weet dat er een bochtig stuk aankomt, dus ik schakel al terug zodat ik al in toeren zit om terug uit de bocht te trekken".

Als je effectief constant zo zou rijden met een manuele bak, dan ben je ook wel na elke rit stikkapot denk ik...
 
Vorige week waren manueel. Nu automaat (ZF) en ik ga ook nooit meer terug

Wil ik wat sportiever rijden met de peddels achter het stuur en kan nog manueel op en af schakelen met de pook moest ik me echt vervelen
 
Kan je een beetje uitleg geven wat je wil zeggen met “altijd te laat”?
Mijn inziens schakelt een moderne automaat sneller dan jij dat manueel kan doen. Het lijkt vaak zo omdat je “niks” doet.
Er zijn inderdaad in het verleden wel automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken geweest die wel wat minder zijn, maar tegenwoordig zijn die toch echt top.
Er is een reden waarom in de meeste takken van de racerij ze met automatische of semi-automatische versnellingsbakken werken.
Als je wagen uitgerust is met een DSG of PDK schakelt die reeds voor en moet die enkel van koppeling wisselen.

Jij kan nooit sneller in je versnellingsbak zitten roeren dan een moderne automaat hoor. Maak jezelf niks wijs :p

Ik vermoed dat wat hij wil zeggen is dat een automaat niet anticipeert. Genre "ik weet dat er een bochtig stuk aankomt, dus ik schakel al terug zodat ik al in toeren zit om terug uit de bocht te trekken".

Als je effectief constant zo zou rijden met een manuele bak, dan ben je ook wel na elke rit stikkapot denk ik...

Sorry, niet duidelijk geformuleerd maar zoals anders. zegt dus. Uiteraard is een automaat sneller in het schakelen zelf; maar anticiperen kan je het beste met een mechanische boite. Nu goed, ieder zijn ding hé.
 
Iets dat ik mij wel afvraag met een automaat: hoe zit dat in de carwash waar je op zo'n ketting moet rijden?
In N zetten veronderstel ik, maar kun je van D naar N zonder op de rem te staan?
En op't einde omgekeerd, kun je dan van N zomaar naar D?

Ik denk daar maar aan omdat ik de laatste 2 keer voor me iemand zag sukkelen:p
De laatste keer bolde mevrouw achteruit toen ze van de ketting gleed (omdat ze nog op de rem stond) en stak ze bijna op mijn auto omdat ze maar bleef bollen...
'k zat er toen wel eventjes met een ei dat ze op't einde wel ging weg zijn :unsure:
 
Iets dat ik mij wel afvraag met een automaat: hoe zit dat in de carwash waar je op zo'n ketting moet rijden?
In N zetten veronderstel ik, maar kun je van D naar N zonder op de rem te staan?
En op't einde omgekeerd, kun je dan van N zomaar naar D?

Ik denk daar maar aan omdat ik de laatste 2 keer voor me iemand zag sukkelen:p
De laatste keer bolde mevrouw achteruit toen ze van de ketting gleed (omdat ze nog op de rem stond) en stak ze bijna op mijn auto omdat ze maar bleef bollen...
'k zat er toen wel eventjes met een ei dat ze op't einde wel ging weg zijn :unsure:
Ja, dat gaat zonder rem enkel P niet en maar goed ook.
P heeft shiftlock.
 
Ik heb zo iemand gehad dat met haar Mercedes Ml achteruit reed op het einde waar ze uit de sporen moest rijden.Ik heb nog getuut, maar die kool bleef achteruit rijden en is op mijn wagen gebotst en dan volle gas weg gereden, was gelukkig niks aan men wagen.
 
Sinds 3 jaar overgeschakeld op automaat en ik zou niet meer terug willen, zeker in file en stadsverkeer is dat een luxe. Ik heb de peddels aan mijn stuur eigenlijk nog nauwelijks gebruikt in al die tijd.
 
Nu al drie jaar overgeschakeld naar automaat (wegens hybride wagen) en ik zou nooit meer terug willen. Wat een gemak. Ik heb niet zo lang manueel gereden, en dan is het toch weer iets minder waar je op moet letten. Maakt het nu ook wel moeilijk om nog eens manueel te moeten rijden, dat is echt eventjes opnieuw leren rijden.
 
Sorry, niet duidelijk geformuleerd maar zoals anders. zegt dus. Uiteraard is een automaat sneller in het schakelen zelf; maar anticiperen kan je het beste met een mechanische boite. Nu goed, ieder zijn ding hé.
Dit is het enige wat ik mis met m'n automaat, soms is het gewoon eens leuk om zelf te schakelen maar bon het overgrote deel van de tijd is dat niet relevant he.
 
Diehard manueel hier. Sportiviteit primeert bij mij. Automaat is altijd te "laat".

Het argument sportiviteit is ondertussen toch al heel erg lang achterhaald? Van de dikste sportwagens tot de grootste raceklassen is de overgrote meerderheid tegenwoordig toch automatic?
 
Diehard manueel hier. Sportiviteit primeert bij mij. Automaat is altijd te "laat".
Ik ben met plezier overgestapt naar een ZF-automaat 5 jaar geleden.
En nu rijd ik met een wagen zonder versnellingen. Auto reageert nooit te laat, gewoon één pedaal dat je acceleratie bepaalt en twee motoren die altijd onmiddelijk reageren.
Het argument sportiviteit is ondertussen toch al heel erg lang achterhaald? Van de dikste sportwagens tot de grootste raceklassen is de overgrote meerderheid tegenwoordig toch automatic?
Absoluut.
 
Na ongeveer 30 j handgeschakeld tijden, dan overgeschakeld naar een goed 9 trapsgewijs automaat. Ik wil niet meer terug. Maar ik kan er ook mee leven als een huurauto in het buitenland eens geen automaat is.

Het valt toch wel op dat de meeste mensen, eenmaal met een (goede) automaat gereden, niet meer terug willen. Mijn pa had ooit eens een meriva automaat, en dat was verschrikkelijk: precies een eerste uurs leerling die schakelde... dat was dus geen goede automaat.
 
Het valt toch wel op dat de meeste mensen, eenmaal met een (goede) automaat gereden, niet meer terug willen. Mijn pa had ooit eens een meriva automaat, en dat was verschrikkelijk: precies een eerste uurs leerling die schakelde... dat was dus geen goede automaat.
Zal een gerobotiseerde handbak geweest zijn, die trekken inderdaad op niets. Ik heb al met een recente Corsa met klassieke zestrapsautomaat gereden en dat rijdt boterzacht en soepel.
 
Klopt, die meriva van mijn pa was een gerobotiseerde bak.... vreselijk.
Maar de Jeep, Mercedes en alfa romeo automaten waar ik mee gereden heb waren TOP. Nooit meer iets anders als ik de keuze heb (tot er hier een EV staat, maar da's een ander verhaal natuurlijk.
 
Diehard manueel hier. Sportiviteit primeert bij mij. Automaat is altijd te "laat".
Veel geluk om sneller te zijn dan menig automaat. Ik wil het u wel eens zien doen.
Heeft trouwens ook niks met sportiviteit te maken. Alle sportieve wagens zijn, met goeie reden, een automaat tegenwoordig
 
Veel geluk om sneller te zijn dan menig automaat. Ik wil het u wel eens zien doen.
Heeft trouwens ook niks met sportiviteit te maken. Alle sportieve wagens zijn, met goeie reden, een automaat tegenwoordig
Ik vind het wel grappig eigenlijk dat veel mensen nog altijd denken dat ze dingen sneller zouden kunnen dan een computer.
 
Klopt, die meriva van mijn pa was een gerobotiseerde bak.... vreselijk.
Maar de Jeep, Mercedes en alfa romeo automaten waar ik mee gereden heb waren TOP. Nooit meer iets anders als ik de keuze heb (tot er hier een EV staat, maar da's een ander verhaal natuurlijk.
Die gerobotiseerde bakken zijn echt wel verschrikkelijk. En niet enkel in de "goedkope" klasse, ook bij sportwagens was het destijds een ramp.
 
Terug
Bovenaan