Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Ik heb leren rijden met een handgeschakelde auto en tot 2010 handgeschakeld gereden (Opel Vectra en Citroën Saxo).
Dan in 2010 een auto met gerobotiseerde versnellingsbak gekocht (Citroën C4) en in 2017 deze ingeruild voor mijn huidige auto, ook met gerobotiseerde bak (Renault Megane GT Grandtour).
Op het werk rij ik wel geregeld nog met een camionet met schakelbak (Citroën Jumper, Iveco Daily, Ford ???), maar dat is nu ook al een tijdje geleden aangezien ik al een hele tijd in ziekenverlof ben.
 
En het is nog niet eens zo gek.
Je zou daar heel veel schakelpuristen mee over de streep trekken. En ze zullen waarschijnlijk nog denken dat ze sneller ermee zijn ook!
 
Niet helemaal hetzelfde maar het is een beetje hetzelfde verhaal bij de CVT van de Honda Civic, die is ook voorzien van schakelflippers achter het stuur terwijl een CVT een versnellingsbak is met een totaal ander karakter.
 
Niet helemaal hetzelfde maar het is een beetje hetzelfde verhaal bij de CVT van de Honda Civic, die is ook voorzien van schakelflippers achter het stuur terwijl een CVT een versnellingsbak is met een totaal ander karakter.
Ze doen bij Lexus ook al jaren hetzelfde, inclusief de schokjes bij het schakelen...
 
Na 2,5 jaar automaat nu een 4-tal maanden handgeschakelde.

Eerste maanden niet echt gemist, maar als ik dan gisteren in mijn vaders nieuwe auto rijd, mis ik het wel.
 
Maar er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen.
De Honda CR-Z was een hybride met schakelbak, terwijl alle ander hybrides voor zover ik weetveen automaat hebben.
Ook de Opel Manta GSe electromod is zo een specialeke, een ev met schakelbak.
 
Altijd manueel gehad hier. Natuurlijk leren autorijden met manueel, 2x men ouders hun auto overgenomen wat ook geen automaten waren. Huidige auto heb k ook al bijna 8j en was toen ook manueel met t oog op de ex toen te leren autorijden.

Nu pak ik uit luxe op lange, file gevoelige ritten wel is vaak een vd auto’s van men ouders mee maar sowieso dat er hier nooit meer ne handgeschakelde binnen komt als men huidige wagen afgeschreven is :)
 
Terug
Bovenaan