Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136

MuƱoz

Well-known member
Ik heb mijn rijbewijs al van mijn 18 en heb tot nog toe altijd met een klassieke handgeschakelde auto gereden (weliswaar die van m'n ouders/anderen, 'cuz ben nog student en nog geen eigen auto nodig šŸ˜¶).
Maar ik moest gisteren met de auto van een vriendin rijden, en dat was een automaat. Het is initieel wel wat een aanpassing omdat je de gewoonte hebt om 3 pedalen te hebben en in neutraal enzo te schakelen als je stil staat, maar eens je het wat gewoon bent rijdt het opvallend ontspannen en goed.
Ik had zo het idee van automatics dat die optrokken zoals je doet met een handgeschakelde in 5e, niet dus. šŸ¤£
Geen zere voet meer tijdens files, niet meer schokkerig vertrekken bij groen licht en een hand vrij om deftig in uw neus te kunnen boren. šŸ˜Š

Alors, attaque.
 
Enkel nog maar met een handgeschakelde auto gereden. Ik moet wel zeggen dat meer en meer mensen die ik ken richting automatisch gaan, bv. omdat ze een hybride kopen. Die zijn daar ook allemaal positief over.

Algemeen denk ik dat, op de minderheid na die meer voor de "ervaring" wil rijden (die je in dit subforum meer gaat vinden), het voor de gemiddelde bestuurder een verbetering is.
 
Ik heb al met automatisch gereden (in USA). Ik was eigenlijk van plan om m'n volgende auto ook met een automaat te laten zijn. Scheiding en beschikbaarheid hebben er anders over beslist. Maar op zich is handgeschakeld nu ook weer geen ramp he.
 
Het hangt wat van de versnellingsbak af, maar een "deftige" automaat rijdt aangenamer voor dagelijks verkeer.
Maar het allerleukste: eentje zonder versnellingen (EV)
 
Hier ook een automaat zelfs voor in de modder te rijden gewoon nog leuker dan hand geschakeld.

Hier wss ook alleen nog maar automaat meer in de toekomst.
 
Beide op de oprit. Ik merk dat wanneer ik nog eens met de manuele rij, er een soort van extra voldoening in zit. Dus eventueel voor een fun wagen (en dat zou echt al een derde wagen moeten zijn dan) zou ik nog manueel durven gaan. Maar ik prefereer voor de rest wel een automaat voor algemeen dagelijks gebruik.

Sowieso gaan we richting automaat in alle wagens. Mijn oudste dochter moet binnen zes jaar leren rijden en ik vraag me af of dat nog met een manuele zal gebeuren. We zouden er tegen dan alleszins ene specifiek voor moeten aankopen.
 
Echt totaal geen voorkeur hier. Handgeschakeld is soms wat aanpassen als ge de wagen nog niet goed kent. Automaat is wel een droom als ge vaak in de file staat. Het zou bij mij Ć©Ć©n van de laatste zaken zijn waar ik naar kijk bij de aanschaf van een nieuwe wagen.
 
Met beiden al gereden en een automaat rijdt een stuk makkelijker, maar daar is het dan ook voor gemaakt. Je moet je niet gaan bezighouden met schakelen etc. Ik merk bij rijders die enkel met handgeschakeld hebben gereden toch steeds wat schrik om met een automaat te rijden, maar eens geprobeerd is die schrik meteen weg.

Bij het aanschaffen van een nieuwe wagen zou ik kijken naar een automaat, maar een handgeschakelde zou zeker ook nog voor de deur kunnen staan. Met de switch naar elektrisch zie ik wel meer en meer automatische bakken op de markt komen.
 
Handgeschakeld en dien automatiek is de enigste reden waarom ik nog niet bereid ben om een hybrid te gaan kopen. Ik bepaal liever zelf wanneer er geschakeld wordt. Er zijn hybrids die handgeschakeld zijn, maar die hebben belachelijk weinig pks en/of zijn (veel) te duur voor mij, zelfs 2dehands.

Afhankelijk van hoelang mijn Subbie het nog uithoudt wordt mijn volgende wagen mss nog een benzinewagen, maar erna is het voorgoed hybrid.
 
Daily is een automaat, funcar is een manuele.
Moest ik een funcar met enorm veel vermogen hebben, zou dat ook gerust een automaat mogen zijn.
 
Heb met beide gereden, maar door gezondheidsredenen nu toch al een 5-tal jaar met een automaat aan het rijden.
Rijdt zeker niet slecht, maar moest ik nog kunnen kiezen zou ik terug handgeschakeld gaan.
Misschien ietwat nostalgisch ,maar haal er precies meer voldoening uit.
 
Ik rij meestal handgeschakeld, maar ook regelmatig met een automaat. Automaat is veel comfortabeler in ons drukke verkeer, maar wanneer er vlot kan doorgereden worden haal ik toch meer voldoening uit de handgeschakelde.

Voor een moto zou ik ook nooit een automaat nemen, maar ook dat is natuurlijk de mening van iemand die dat ding enkel gebruikt voor plezierritjes.
 
Altijd manueel gereden, maar bij de huidige wagen voor het eerst voor automaat gekozen. Had ook altijd heel veel vooroordelen hierover, maar een beetje onterecht zo blijkt. Voor cruisen is het ideaal, en je kan altijd met het pookje/peddels manueel schakelen als je wat meer "plezier" wil (al zullen die manuele opties niet bij elke automaat aanwezig zijn denk ik).
 
Ik rij meestal handgeschakeld, maar ook regelmatig met een automaat. Automaat is veel comfortabeler in ons drukke verkeer, maar wanneer er vlot kan doorgereden worden haal ik toch meer voldoening uit de handgeschakelde.

Voor een moto zou ik ook nooit een automaat nemen, maar ook dat is natuurlijk de mening van iemand die dat ding enkel gebruikt voor plezierritjes.
voor motor bestaat dat toch niet (of het moet een elektrische zijn)

was even aan het zoeken en vond dit artikel: https://www.motor.nl/nieuws/top-5-motoren-waar-je-nooit-meer-mee-hoeft-te-schakelen/
effe delen, gewoon omdat het eigenlijk wel grappig is.

edit: blijkbaar bestaat het ook op de motor: https://www.fl.honda.be/motorcycles/experience-honda/dual-clutch-transmission.html
 
Ja Honda heeft al enige tijd een DCT. Mijn rij-instructeur reed daarmee en wou nooit nog iets anders. En die is de halve wereld afgereisd op de moto, wat natuurlijk wel wat anders is dan mijn schamele 3k per jaar :unsure:

Edit: zelfs een instap moto als de Rebel kan je met DCT krijgen, is echt niet zo exotisch meer dus.
 
Ik ben een aantal jaar geleden met mijn bedrijfswagen overgeschakeld en ik ga niet meer terug. De nieuwe is een hybride, dat zijn sowieso automaten.

Ik ben een comfort rijder, ik heb liever een goede zetel onder mijn gat dan speciale velgen die ik toch niet zie als ik in de wagen zit. Als je voor je plezier gaat rijden ga ik wel akkoord met eniac dat een handgeschakelde iets meer charme heeft qua beleving. Maar voor mij weegt dat niet meer op tegen het gebruiksgemak.
 
Terug
Bovenaan