Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Voor een daily, zeker wanneer je veel km's doet, altiijd automaat. En zeker wanneer je veel vermogen hebt. Vaak heb je dan ook wel peddels aan het stuur, dat is dan ook wel fun als alternatief.

Als ik dan eens met een handgeschakelde rijd, bv een camionette ofzo, is dat altijd wel fun voor even.
 
Ook steeds met een manuele gereden sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald in 2004, om vervolgens te moeten overschakelen naar automaat, toen ik mijn huidige bedrijfswagen moest kiezen in 2019.
Sinds vorig jaar toen ik de wagen van mijn pa verkocht niet meer met manueel gereden.
De automaat (DSG) vond ik wel wennen de eerste dagen hoor. Moet je toch een beetje meer finesse kweken met je rechtervoet :)
Komt imo ook grotendeels doordat de DSG sloom is als je 'm gewoon in drive zet (wat je toch meestal doet). Is nochtans een 150pk benzine. En van zodra je 'm in sport zet dan is het een heel andere wagen en reageert ie véél directer en komt de 150pk absoluut tot zijn recht
 
Al 25 jaar manueel.
Nog maar 1 keer met een "automaat" gereden en dat was met een Porsche 718 boxster pdk.
Moest Honda in de Civic een deftige dct gehad hebben ipv die stomme cvt had deze misschien mijn eerste automaat geweest.
 
Ik ben een aantal jaar geleden met mijn bedrijfswagen overgeschakeld en ik ga niet meer terug. De nieuwe is een hybride, dat zijn sowieso automaten.

Ik ben een comfort rijder, ik heb liever een goede zetel onder mijn gat dan speciale velgen die ik toch niet zie als ik in de wagen zit. Als je voor je plezier gaat rijden ga ik wel akkoord met eniac dat een handgeschakelde iets meer charme heeft qua beleving. Maar voor mij weegt dat niet meer op tegen het gebruiksgemak.
Idem hier.
Zeker in combinatie met (A)CC. Ideaal aan stoplichten en tijdens de file
 
Altijd manueel gereden.
De huidige was bijna een automaat geworden, op’t laatste moment toch nog voor manueel gegaan.

Veel kans dat een volgende wel gewoon automaat zal zijn, zeker omdat ze toch altijd lovend doen over die automaten van BMW.
 
Handgeschakeld en als het van mij afhangt, nooit geen automaat.
Ik vind het leuke van rijden bij auto's en moto's juist het schakelen das de belevenis en ze zijn ook sterker en goedkoper als ze stuk gaan of onderhoud nodig hebben.
 
Jaren geleden al voor een automaat gekozen en als het van mij afhangt blijft dat gewoon zo. Rijden is veel comfortabeler en relaxter.
 
Enkel voor een funcar of oldtimer ga ik nog voor manueel, voor al de rest gewoon een automaat. Dat rijd voor mij gewoon veel relaxter in ons druk verkeer en in files. Gemak dient nu eenmaal de mens.
 
Tot ge eens een slechte automaat onder uw gat krijgt. De typisch ZF-bak is super. De meeste DCT's ook. Maar er zijn een paar van die gevallen die echt verschrikkelijk rijden.
Ja maar van die strontkarren koop ik liever niet. En als ik moet dan kies ik dan wel voor een manuele :p
 
Al 12 jaar automaat aant rijden, daarvoor 6 handgeschakeld.

Nooit stap ik nog over naar handgeschakeld.
 
Ik ben trouwens destijds wel overgeschakeld van een automaat 3-reeks naar manuele Superb. Zo erg is dat ook niet hoor, went direct
 
Altijd manueel gereden en mijn baas verklaarde me bijna gek dat ik een manuele auto ging kiezen als bedrijfswagen. Dus sinds deze zomer toch de stap maar gemaakt naar automaat.

En eerlijk... Ik wil niet meer terug naar manueel. Ik rij gewoon veel vlotter met een automaat.
 
Ik rij dagelijks met beide oor mijn werk en heb ook al beide gehad. Momenteel manueel maar mijn volgende voor dagelijks verkeer wordt zeker terug automaat.
Mijn vorige 6traps-automaat heb ik 300k mee gereden zonder zelfs maar nieuwe olie op te kappen. Dus zeker betrouwbaar want bij een manueel zo ik al een koppeling en 2-massa vliegwiel aan mijn been gehad hebben door de vele binnenwegen dat ik dagelijks neem..
Manueel zou ik eigenlijk nog enkel nemen voor weekendwagen/ 4x4 offroader. Automaten hebben een lange weg afgelegd en werken tegenwoordig bijna naadloos.
Ieder zijn keuze natuurlijk en als je graag schakelt zeker nemen dan want binnen enkele jaren is het gedaan met een nieuwe wagen manueel te kopen.
 
Handgeschakeld en als het van mij afhangt, nooit geen automaat.
Ik vind het leuke van rijden bij auto's en moto's juist het schakelen das de belevenis en ze zijn ook sterker en goedkoper als ze stuk gaan of onderhoud nodig hebben.
Als ze stuk gaan.
Een manueel is veel gevoeliger aan slijtage natuurlijk. Koppeling en massavliegwiel zijn toch echt wel zaken die regelmatig stukgaan.
 
Terug
Bovenaan