Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Ik vind het wel grappig eigenlijk dat veel mensen nog altijd denken dat ze dingen sneller zouden kunnen dan een computer.
Maar de versnellingsbak kan niet anticiperen op de weg voor je.

Niet automatics hebben flapjes achter het stuur om zelf je versnelling te kiezen en zo te kunnen anticiperen om wat voor je ligt, wat natuurlijk een must is om sportief te rijden.

Qua snelheid in veranderen van versnelling is er uiteraard geen discussie. Er zijn ondertussen types die zelfs geen meetbare vertraging in schakelen hebben. (De xtrac bak voor de GMA T.33 onder andere)

Uiteraard heeft bovenstaande amper relevantie en is dat echt iets voor de persoon die in het weekend eens een toertocht met z'n wagen doet of op het circuit rijdt natuurlijk.
 
die in het weekend eens een toertocht met z'n wagen doet
Dat is ook gewoon op de openbare weg te doen en je gaat daar ook niet op de limiet rijden denk ik dan :p

En nee een automatic kan maar beperkt anticiperen, maar als jij ineens een toef meer gas geeft dan gaat een goeie automaat wel ineens terugschakelen hoor.
En je hebt bij alle automaten ook een sportstand waar hij hoe dan ook al iets agressiever zijn met op- en neerschakelen.
 
En nee een automatic kan maar beperkt anticiperen, maar als jij ineens een toef meer gas geeft dan gaat een goeie automaat wel ineens terugschakelen hoor.
En je hebt bij alle automaten ook een sportstand waar hij hoe dan ook al iets agressiever zijn met op- en neerschakelen.

Ja absoluut maar de ene automaat is de andere niet natuurlijk. De bak in mijne 318D laat zeker sportiviteit toe, die in de Peugeot 308 van een collega was al een pak minder.

Nu voor mij is het al lang duidelijk hoor automatic all the way :D
 
Maar de versnellingsbak kan niet anticiperen op de weg voor je.

Niet automatics hebben flapjes achter het stuur om zelf je versnelling te kiezen en zo te kunnen anticiperen om wat voor je ligt, wat natuurlijk een must is om sportief te rijden.

Qua snelheid in veranderen van versnelling is er uiteraard geen discussie. Er zijn ondertussen types die zelfs geen meetbare vertraging in schakelen hebben. (De xtrac bak voor de GMA T.33 onder andere)

Uiteraard heeft bovenstaande amper relevantie en is dat echt iets voor de persoon die in het weekend eens een toertocht met z'n wagen doet of op het circuit rijdt natuurlijk.
Bijna iedere automaat kan je beperkt manueel bedienen (ik zeg beperkt omdat hij nu eenmaal in geval van mis gebruik zal weigeren om de desbetreffende actie uit te voeren.) Dus je kan nog altijd gerust zelf je automaat laten anticiperen op hetgeen jij ziet op de weg.
 
Ja absoluut maar de ene automaat is de andere niet natuurlijk. De bak in mijne 318D laat zeker sportiviteit toe, die in de Peugeot 308 van een collega was al een pak minder.

Nu voor mij is het al lang duidelijk hoor automatic all the way :D
De vraag is dan of die 308 met handbak wel sportiviteit toelaat.
 
Dat is ook gewoon op de openbare weg te doen en je gaat daar ook niet op de limiet rijden denk ik dan :p

En nee een automatic kan maar beperkt anticiperen, maar als jij ineens een toef meer gas geeft dan gaat een goeie automaat wel ineens terugschakelen hoor.
En je hebt bij alle automaten ook een sportstand waar hij hoe dan ook al iets agressiever zijn met op- en neerschakelen.
Maar wat je wel hebt, is die vertraging he (bij bvb BMW). Je moet eigenlijk echt eens bvb een X3 30i met automaat en een iX3 na elkaar rijden. Dat is een goede automaat, maar als je "onverwacht" gas geeft moet hij gewoon ge veel stappen terug en duurt het even voor er beweging is. Bij een manuele duurt dat even lang, maar omdat je zelf bezig bent, valt dat minder op
 
Ja, dat gaat zonder rem enkel P niet en maar goed ook.
P heeft shiftlock.
Ahzo, ik dacht eventjes dat je dan de rem moest induwen (beetje zoals een koppeling :p)

Dan versta ik nog minder waarom die madam vorige keer bijna op mij knalde, als het gewoon een kwestie is van het pookje verzetten is dat nu toch niet moeilijk (al zit het antwoord waarschijnlijk in het vetgedrukte) :unsure:
 
Maar wat je wel hebt, is die vertraging he (bij bvb BMW). Je moet eigenlijk echt eens bvb een X3 30i met automaat en een iX3 na elkaar rijden. Dat is een goede automaat, maar als je "onverwacht" gas geeft moet hij gewoon ge veel stappen terug en duurt het even voor er beweging is. Bij een manuele duurt dat even lang, maar omdat je zelf bezig bent, valt dat minder op
Ik had dat gevoel van vertraging in het begin ook heel erg met een Mercedes A van 2019. Als je even wou inhalen en versnelde, nam dat precies twee tellen te lang om te beslissen om echt te versnellen.
Maar toen precies geleerd om uw versnelling een beetje te "primen", als in heel zachtjes extra op uw gas duwen, en dan had de automaat precies door 'ik moet hier zo meteen sneller'. Als je dan verder induwde ging ie onmiddellijk mee. Met klein beetje anticipatie kon je dan zo mee (zachtjes induwen huidige rijstrook, rijstrook wisselen en dieper induwen).

Om maar te zeggen, ik denk dat rijden met een automaat zijn eigen technieken behoeft.
 
Ahzo, ik dacht eventjes dat je dan de rem moest induwen (beetje zoals een koppeling :p)

Dan versta ik nog minder waarom die madam vorige keer bijna op mij knalde, als het gewoon een kwestie is van het pookje verzetten is dat nu toch niet moeilijk (al zit het antwoord waarschijnlijk in het vetgedrukte) :unsure:
Normaal gezien schakelt neutraal en vooruit onmiddellijk tenzij je te hard achteruit gaat wil hij pas in D als je traag genoeg gaan.
In R gaat hij ook pas als de wagen (zo goed als) stilstaat.
Maar in een carwash bij het verlaten van de rolband zie ik het probleem niet goed waarom hij niet onmiddellijk vooruit zou willen als je naar D schakelt.
Uw versnellingsbak en elektrische handrem gebruiken zowiezo de info van uw 4 ABS-wielsensoren.
Als daarop een probleem is kan je wel grote mechanische schade en mogelijk levensbedreigende manipulaties doen.
Zo hadden onze technische leerkrachten een jaar of 10 a 15 geleden(bij het uitkomen van de elek handrem) er niet beter op gevonden dan de 4 signalen te onderbreken van de abs sensoren en dan bij een proefrit in Wallonië tegen 90 km/u de elektrische handrem op te trekken. Ze hebben het voertuig nog net genoeg onder controle kunnen houden om er niet mee overkop te gaan en de achterbanden waren voor de vuilbak, die waren niet meer rond maar hadden gewoon 1 platte kant. :rofl:
 
Hangt af van de wagen.

Ik rij zelf met een toyota corolla met een CVT transmissie. Deze vraagt gewoon om een automaat en is smooth sailing all the way. Dit is mijn daily driver.

We hebben in de familie ook een aantal sportwagens, en eens onze tweede wagen het ooit opgeeft komt er hier ook eentje in huis (hooray midlife crisis). Een fiat 500 abarth, mazda mx5, ... Deze vragen eerder voor een manuele versnellingbak.
 
Handgeschakeld. Ik wil namelijk nog wel het gevoel hebben dat ik met een auto aan het rijden ben. Anders kan ik even goed carpoolen of de bus nemen met enige zin voor overdrijving.
 
Ahzo, ik dacht eventjes dat je dan de rem moest induwen (beetje zoals een koppeling :p)

Dan versta ik nog minder waarom die madam vorige keer bijna op mij knalde, als het gewoon een kwestie is van het pookje verzetten is dat nu toch niet moeilijk (al zit het antwoord waarschijnlijk in het vetgedrukte) :unsure:

Ik duw uit gewoonte steeds de rem in om naar N te gaan in de carwash, heeft nog nooit een probleem gegeven hoor.
 
Een mx5 en fiat 500 abarth kun je toch geen sportwagens noemen imo. Leuke sportieve wagens,dat wel.
Alsof een sportwagen enkel een sportwagen is als die hopen vermogen heeft...
Kijk naar de Lotus Elise, die heeft evenveel vermogen als een Fiat Panda (bij wijze van spreken) maar dat is wel een sportwagen.
Een mx5 heeft alle ingrediënten om een sportwagen te zijn.
 
Ik spreek toch nergens over vermogen? Een elise vergelijken met een mx5 om je punt te maken snap ik niet. Das een heel ander type wagen. Een tesla is ook geen sportwagen;dus ik volg deels wel jouw redenering.
 
Handgeschakeld. Ik wil namelijk nog wel het gevoel hebben dat ik met een auto aan het rijden ben.

En je hebt ook nog een zwengel om hem in gang te draaien ipv een sleutel? Een manuele choke ook neem ik aan? De ruitjes draai je nog naar beneden ipv een knopje te gebruiken? ABS is newfangled onzin, laat staan ESP? En ga maar door...

Allez, ik snap waarom het argument bestaat, maar ik heb nooit begrepen waarom de arbitraire grens wordt getrokken bij de manuele pook. Vergelijk een moderne handgeschakelde wagen met een wagen uit de beginperiode van het rijden en dat zijn al quasi volautomatische luxe schepen.

Maar die manuele pook, DAT is wat het verschil maakt tussen "zelf" rijden en niet zelf rijden :)
 
Ik spreek toch nergens over vermogen? Een elise vergelijken met een mx5 om je punt te maken snap ik niet. Das een heel ander type wagen. Een tesla is ook geen sportwagen;dus ik volg deels wel jouw redenering.

Wat is volgens jou dan wel een definitie van een sportwagen? De MX5 is een compacte, relatief lichte roadster, achterwiel aangedreven en mits je de juiste motor kiest, 180pk vermogen, dat lijken mij toch echt de juiste elementen om een sportwagen genoemd te worden?
 
Ik spreek toch nergens over vermogen? Een elise vergelijken met een mx5 om je punt te maken snap ik niet. Das een heel ander type wagen. Een tesla is ook geen sportwagen;dus ik volg deels wel jouw redenering.
Nee dat klopt. Maar dan vraag ik mij nog steeds af waarom de mx5 geen sportwagen is in jouw ogen.
Hij heeft toch een groot deel van de elementen? RWD, 2-zitter, een hoogtoerige n/a motor (de laatste 2.0 versie toch), lichtgewicht, 50/50 gewichtsverdeling, manueel, speels karakter,.... Zo goed als alles wat een Elise heeft.
Imo is dit de meest betaalbare sportwagen die verkrijgbaar is, ook al zien sommigen het als een "kappersauto".

Wat is volgens jou dan wel een definitie van een sportwagen? De MX5 is een compacte, relatief lichte roadster, achterwiel aangedreven en mits je de juiste motor kiest, 180pk vermogen, dat lijken mij toch echt de juiste elementen om een sportwagen genoemd te worden?
My point exactly!
 
Een mx5 en fiat 500 abarth kun je toch geen sportwagens noemen imo. Leuke sportieve wagens,dat wel.

Moest ik je kunnen bannen dan zou ik dat nu doen :)
In any case, zelf al met een abarth en een MX5 gereden en ik zat daar toch met een gigantische smile op mijn gezicht hoor. Zo een Toyota Yaris GR zou mij ook al enorm blij maken.
 
Laatst bewerkt:
Maar die manuele pook, DAT is wat het verschil maakt tussen "zelf" rijden en niet zelf rijden :)
Ik denk dat bij velen ook gewoon meespeelt dat zonder schakelen ze naar hun mening weinig om handen hebben.
Maar goed je zou natuurlijk ook die vrijgekomen tijd en energie kunnen benutten om beter op de baan te letten, maar ervaring leert me dat dit aangewend wordt om om de gsm of navi te tokkelen.

Hier is het alvast duidelijk, dit is mijn laatste handgeschakelde.
 
Terug
Bovenaan