Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
In elk geval, voor de supercars is een automaat imo echt noodzaak en een absolute zegen.

Ooit eens met een Lamborghini Diablo VT gereden, met zo een gigantische chroom metalen pook, dat was eigenlijk gewoon niet ontspannen en plezant rijden.

Gordon Murray Automotive is het daar niet mee eens :D
 
bedrijfswagen dus niet te kiezen: handgeschakeld.

moest ik ooit een auto voor mezelf kopen, twijfel ik niet, en ga voor een automaat.
 
Tot nu toe eigen auto's altijd handgeschakeld. Wou bij de huidige auto eigenlijk voor automaat gaan maar uiteindelijk toch voor een handgeschakelde stockwagen gegaan omdat die veel sneller beschikbaar was en uiteindelijk ook gewoon behoorlijk wat goedkoper was.

Voornamelijk positieve ervaringen wel met moderne automaten. Veel hangt ook wel te zien welke technologie er wordt gebruikt en hoeveel koppel de motor heeft.

Grote uitzondering was een Chevrolet Cruze huurwagen enkele jaren geleden (Sixt in Jordanie) met nog een klassieke American-style torque-convertor automaat. Verschrikkelijke ervaring gewoonweg. Vertraging tussen het stijgen in toerental en het effectief aan de grond zetten van het vermogen. En ook gewoon te weinig versnellingen waardoor er bij snelweg bergop oftewel erg weinig vermogen is, oftewel een belachelijk hoog toerental is. Of nog erger: de automaat die constant tussen beide ligt te verspringen. :puke:
 
bedrijfswagen dus niet te kiezen: handgeschakeld.

moest ik ooit een auto voor mezelf kopen, twijfel ik niet, en ga voor een automaat.

Eigenlijk is dat door de hogere returnwaarde nauwelijks duurder. Denk dat het bij mijn auto 100 euro scheelde over 4 jaar leasen.
 
automaat sinds een jaar of 5 hier, in een Volvo. Ik zou nooit meer anders willen. De eerste jaren dagelijks naar Brussel, kleine ring en de tunnels door, dan is een automaat echt een zegen…
Dat kan ik goed geloven.
Als ik indertijd ging voor mijn rijbewijs en dat niet lukte + en het hatelijk vond om altijd op en neer te schakelen in het stad hier toch maar gekozen voor automaat, is echt zalig.
Nadeel is dat ik geen handgeschakelde mag gebruiken, maar kan het toch niet. Maar met het oog op de toekomst nooit spijt van gehad
 
Trouwens: Koppeling en massavliegwiel zijn toch echt wel zaken die regelmatig stukgaan. Hoe kom je daar bij? Cijfers van? Of waarop baseer je die uitspraak?
Op het feit dat dit gewoon een slijtageonderdeel pur sang is.
Met een beetje geluk zet je 300k op de koppeling, maar in veel gevallen zal de koppeling al wel eens vervangen zijn voor de motor echt begint te mankeren. 200k km is zo een beetje de waarde waarop het bij de meeste nodig is of reeds gebeurd is.
 
Niets zo plezant als ne handgeschakelde met weinig vermogen in toeren te jagen of zelf de versnelling kiezen bij een scherpe bocht :unsure:

Ik snap wel de aantrek van een gemiddelde daily met automaat. Het gemak, de rust… In feite is het wachten op ne zelfrijdende auto.

Zou wel es graag met een iets of wat performance wagen rijden met automaat.
 
Op het feit dat dit gewoon een slijtageonderdeel pur sang is.
Met een beetje geluk zet je 300k op de koppeling, maar in veel gevallen zal de koppeling al wel eens vervangen zijn voor de motor echt begint te mankeren. 200k km is zo een beetje de waarde waarop het bij de meeste nodig is of reeds gebeurd is.
Maar als je stukken hebt met je automaat, overtreft dat volgens mij wel alle kosten die je bij een manuele schakelbak zou hebben.
 
Degene die manueel meer beleving vinden, zouden jullie er ook voor kiezen om stuurbekrachtiging achterwege te laten als dat kon?
Want stuurbekrachtiging haalt toch echt een stuk meer beleving weg dan een automaat in feite.
Jep, met terug zo'n old school stuurknop op het stuur en deze met moeite kunnen ronddraaien. Als het praktisch kon, zeker maar dit is in het moderne verkeer niet meer haalbaar. Parkeermaneuvers en korte snelle bochten zouden nogal problemen geven.

Maar de zeldzame keren dat ik nu nog met een tractor rij kies ik als het enigzins kan bewust voor een +40j oud exemplaar zonder verwarming, stuurbekrachtiging, electronica,... terwijl ik net zo goed een bijna nieuw model kan nemen. Voorgloeien, starten, zwaailicht,... doe je door het juistte draadjes uit de bundel van 15 met elkaar te verbinden. Ik begrijp dat dit niet bij iedereen kan/zal zijn, maar dat geeft mij veel meer beleving dan zo'n nieuwe high-tech.
 
Degene die manueel meer beleving vinden, zouden jullie er ook voor kiezen om stuurbekrachtiging achterwege te laten als dat kon?
Want stuurbekrachtiging haalt toch echt een stuk meer beleving weg dan een automaat in feite.
Variabele stuurbekrachtiging noemen ze dat. Hogere snelheid, minder hulp, meer beleving.
 
Maar als je stukken hebt met je automaat, overtreft dat volgens mij wel alle kosten die je bij een manuele schakelbak zou hebben.

Goh... Toen de (manuele) versnellingsbak van m'n vorige A6 in Spanje zelfdestructie als enige uitweg zag, heb ik achteraf hier in België gehoord wat de uiteindelijke kosten waren van dat spelletje. Dat zat ergens tussen 4000 en 5000 euro :)
Weliswaar met kost voor repatriëring erbij, maar dat zal nu ook geen 3000 euro geweest zijn...
 
Omdat ze een nieuwe bak gingen steken, reviseren kost minder en kunnen ze ook sterker maken dan origineel en een automaat zal nog pak meer kosten.
 
Variabele stuurbekrachtiging noemen ze dat. Hogere snelheid, minder hulp, meer beleving.
En een automaat met peddels doet datzelfde.
Omdat ze een nieuwe bak gingen steken, reviseren kost minder en kunnen ze ook sterker maken dan origineel en een automaat zal nog pak meer kosten.
Goh, ik weet niet of dat zoveel scheelt. Bij mijn i30N zat er een fout in de synchroringen. En daar is zonder twijfel heel de versnellingsbak voor vervangen. Een versnellingbak open vijzen en in beginnen foeteren is nu ook niet iets dat voor elke garagist is weggelegd.
 
En een automaat met peddels doet datzelfde.

Goh, ik weet niet of dat zoveel scheelt. Bij mijn i30N zat er een fout in de synchroringen. En daar is zonder twijfel heel de versnellingsbak voor vervangen. Een versnellingbak open vijzen en in beginnen foeteren is nu ook niet iets dat voor elke garagist is weggelegd.
Die doen dat dan ook niet zelf maar sturen dat naar gespecialiseerde firma's.
 
22 jaar (9 auto's) handgeschakeld gereden.
November vorig jaar mijn eerste automaat besteld (hopelijk nog dit jaar geleverd, nog geen datum bekend buiten +10 maand)

Altijd voor de pook gegaan (automaat was voor oude mannen, te traag, botsauto-gevoel,....)

Na een tijdje een automaat als vervangwagen gehad te hebben, toch overstag gegaan.
Relaxed rijden (aanschuiven) en de momenten dat ik de pook nodig heb om extra sportief te rijden, worden enkel maar sporadischer......en ik word ook stilletjes aan een oude man dus...
 
Ik heb met beide gereden en ik kan de charme van een handgeschakelde zeker appreciëren, maar ik vind automaat veel aangenamer tijdens alledaags verkeer.
Ik vind het jammer dat het hier standaard handgeschakeld is en niet automaat zoals in de US. Volgens mij zouden de rijkunsten van de gemiddelde persoon erop vooruitgaan met een automaat.

Maar met de elektrische wagens van we sowieso naar alles "automaat".
 
Goh... Toen de (manuele) versnellingsbak van m'n vorige A6 in Spanje zelfdestructie als enige uitweg zag, heb ik achteraf hier in België gehoord wat de uiteindelijke kosten waren van dat spelletje. Dat zat ergens tussen 4000 en 5000 euro :)
Weliswaar met kost voor repatriëring erbij, maar dat zal nu ook geen 3000 euro geweest zijn...
Ik denk dat het vooral van merk zal afhangen. Auditjes zijn nu niet de goedkoopste in werkuren en stukken.
 
Terug
Bovenaan