Handgeschakeld vs automaat

Rijd je rond met een handgeschakelde auto of automaat?

  • Handgeschakeld

    Stemmen: 41 30,1%
  • Automaat

    Stemmen: 37 27,2%
  • Al beide gehad

    Stemmen: 58 42,6%

  • Totaal aantal stemmers
    136
Het zijn geen Porsche prestaties nee, maar echt traag is dat ook niet. Het gaat voor een groot deel ook over de beleving.
Trouwens een Lotus Elise met 136pk doet ook 6,5sec naar 100 met een topsnelheid van 201km/u. Is dat dan geen sportwagen?
Het is maar hoe je een sportwagen definieert zeker?
Voor mij is het vooral belangrijk dat je hard door de bocht kan als je een auto als sportwagen wilt benoemen.
En daar zal de MX-5, Lotus, Abarth toch zeker hun mannetje kunnen staan.
 
Het zijn geen Porsche prestaties nee, maar echt traag is dat ook niet. Het gaat voor een groot deel ook over de beleving.
Trouwens een Lotus Elise met 136pk doet ook 6,5sec naar 100 met een topsnelheid van 201km/u. Is dat dan geen sportwagen?

Oei, dat valt toch wat tegen, ik dacht echt dat die sneller zouden zijn gezien het geringe gewicht. Dat is trager dan mijn 5 serie, en dat is toch een serieus zware boot. Goed om weten dat ik mij aan de lichten niet moet inhouden tegen die kleintjes. :tongue:
 
Handgeschakeld is gewoon het tofste om echt plezier van het rijden te ervaren. Vind ook dat je dat als basis gewoon moet kunnen.
Maar toen ik een nieuwe wagen nam ben ik toch gezwicht voor de automaat, voornamelijk omwille van comfort. Heb ook 0 problemen met het wisselen naar de manual van mijn vrouw, zij heeft daar soms wat meer problemen mee :D.
 
En dan back on-topic: een Alfa Romeo 4C is een rasechte sportwagen, maar die heeft echt een verschrikkelijke automaat.
En een kut rijgevoel tegenover de MX-5 (vooral in de bochten). Maar voor de rest gelijk.

De ND2 heeft 184pk en gaat van 0-100 in +-6,5sec. Niet slecht toch?
Denk dat in zo'n kleine en lage wagen alles sowieso ook al wat sneller lijkt.
Correct, het is geen lambo sportwagen of een R8, en dat is inderdaad niet de opzet van die wagen.

De laagste ND1 versie perst ~131pk uit een 1.5 L met een redline op 7000 rpm voor een wagen die onder het ton zit. Dit zijn voor mij toch al wel leuke cijfertjes. Of dit nu op papier indrukwekkend is tegenover een Mustang die zoveel torque kan zetten op zijn compleet verouderde mechaniek dat je de eerste lantaarn paal raakt na de cars 'n coffee, da's een ander verhaal. Ander type bestuurder waarschijnlijk ook.

Feitelijk is het meer een roadster (of spider), of dat een sport wagen is, dat is aan ieders de keuze. (De verzekeringen labelen em wel maar al te graag als sportwagen :tongue:). Bij sommigen moet er een serieuze blok vanvoor (of achteraan liggen) alvorens het de definitie sportwagen krijgt.

Voor mij is het vooral belangrijk dat je hard door de bocht kan als je een auto als sportwagen wilt benoemen.
En daar zal de MX-5, Lotus, Abarth toch zeker hun mannetje kunnen staan.
En zeer beginner friendly. Met zijn 50/50 verdeling laat je gewoon los en je raakt uit de problemen, de wagen doet het meeste werk. Met de juiste banden kan je echt wel crimineel hard gaan in de bochten. Menig ander type wagen vliegt los den decor in.



On topic: 2 handgeschakelde wagens en één automatische hier. Laatste wagen moest een automaat zijn omdat ze deze niet meer in handgeschakeld leverden. Ik zou persoonlijk nooit betalen voor een automaat. Handgeschakeld heeft soms zo zijn nadelen, automaat ook. Als ik de keuze krijg voor 2k opties of een automaat, dan kies ik de opties.

Voor gigantisch veel file kan ik een automaat zeker wel begrijpen, 2 jaar Europese wijk files met een handgeschakelde wagen en ik mocht toch wel enkele keren naar het medisch centrum voor mijn linkerbeen uit te meten of er permanente schade was.
 
Laatst bewerkt:
(De verzekeringen labelen em wel maar al te graag als sportwagen :tongue:). Bij sommigen moet er een serieuze blok vanvoor (of achteraan liggen) alvorens het de definitie sportwagen krijgt.

Zelfs de mijne staat bij de verzekering als "sportwagen". Dat is nen family stationwagen begot. :unsure:
 
Veel geluk om sneller te zijn dan menig automaat. Ik wil het u wel eens zien doen.
Heeft trouwens ook niks met sportiviteit te maken. Alle sportieve wagens zijn, met goeie reden, een automaat tegenwoordig
Ik zeg dan ook niet dat ik sneller ben dan menig automaat :) En sneller is daarom niet beter of leuker.

Trouwens: Koppeling en massavliegwiel zijn toch echt wel zaken die regelmatig stukgaan. Hoe kom je daar bij? Cijfers van? Of waarop baseer je die uitspraak?
 
Beide op de oprit. Automaat rijdt wel plezant. Handgeschakeld heeft ook z'n charmes.

M'n vrouw en ik wisselen wel vaak (afhankelijk wie de kindjes wegbrengt of op boodschappen gaat) en dan kan het wel eens mislopen. Vooral 's morgens, gehaast, maandag,... Al een paar keer zonder de koppeling in te drukken de wagen in vitesse gestoken. Of omgekeerd, remmen met links zodat je bijna door de vooruit ligt.

Onze oprit helt lichtjes. Ik heb de gewoonte (met mijn vorige wagen dan) om tot dicht tegen de poort te rijden en mij dan een halve meter achteruit te laten bollen. Los ik de gas met de automaat heb ik prijs.
 
Daily: automaat en ja, dat is fijn/relaxed/comfort/... maar ik "mis" zo wel weer een stukje van de rijervaring.
Maar rij ook frequent (wagen parnter/LV ouders/huurwagens) met een manuele en vind dit nog steeds leuk(er) rijden. Wissel ook naadloos tussen de twee.

Ik "mis" met een automaat dus de "beleving". Met manueel heb je die nog wel een beetje, maar het gevoel van "echt" rijden heb je in moderne wagens m.i. niet meer. Je hebt ook je handen vol met het drukke verkeer/alles in het oog te houden, maar het rijden zelf (dus zonder verkeer) is nu zo "clean" en "simpel" . Ik ben nog niet zo oud, maar met veel verschillende dingen gereden (oude/nieuwe: wagens, tractoren, vrachtwagens, ...) Een manuele choke, tussengas, starten/voorgloeien afh. van weer, temperatuur in het oog houden bij beklimmingen, beste schakelmoment per voertuig/situatie,...het heeft toch iets. En nee, we moeten zeker niet terug naar de Flinstone Mobiel, maar de moderne wagens met automaat (en rijhulpsystemen, ...) kan bij wijze van spreke zelfs een kleuter (zonder verkeer op een leeg terrein) rijden.

De manuele gaan toch stilaan verdwijnen (veiligheidssystemen die niet compatibel zijn, PHEV/EV's, effecientie/zuinigheid, dubbele kost ontwikkeling,...) en voor het comfort om van A naar B te rijden zal de volgende daily ook weer een automaat worden hoor.
 
Degene die manueel meer beleving vinden, zouden jullie er ook voor kiezen om stuurbekrachtiging achterwege te laten als dat kon?
Want stuurbekrachtiging haalt toch echt een stuk meer beleving weg dan een automaat in feite.
 
Degene die manueel meer beleving vinden, zouden jullie er ook voor kiezen om stuurbekrachtiging achterwege te laten als dat kon?
Want stuurbekrachtiging haalt toch echt een stuk meer beleving weg dan een automaat in feite.
Das natuurlijk een verkeerde vergelijking. Stuurbekrachtiging is een win-win situatie voor iedereen.

Elke manueel vervangen met een slechte of tamme automaat is zeker geen win-win situatie in alle gevallen. Er is echt wel een serieus verschil tussen de automaat van een M3 en die van een Chevy Malibu.
 
Das natuurlijk een verkeerde vergelijking. Stuurbekrachtiging is een win-win situatie voor iedereen.

Elke manueel vervangen met een slechte of tamme automaat is zeker geen win-win situatie in alle gevallen. Er is echt wel een serieus verschil tussen de automaat van een M3 en die van een Chevy Malibu.
Er is ook slechte stuurbekrachtiging. Bij de meeste wagens heb je toch geen flauwe benul van hoeveel grip je nog over hebt bij het draaien, ge voelt geen enkele weerstand in u stuur. Er is een reden waarom BMW variabele stuurbekrachtiging gebruikt. Niet dat dat de beste oplossing is maar het toont wel aan dat evenzeer zwart wit is.
 
Een auto is iets om mij van A naar B te brengen en dat moet zo makkelijk mogelijk --> automaat dus.
Ik vind al lang dat autorijden GEEN charme heeft, ik denk dat jullie in een ander land dan Belgie wonen met al zijn k*t verkeerssituaties.
 
Er is ook slechte stuurbekrachtiging. Bij de meeste wagens heb je toch geen flauwe benul van hoeveel grip je nog over hebt bij het draaien, ge voelt geen enkele weerstand in u stuur. Er is een reden waarom BMW variabele stuurbekrachtiging gebruikt. Niet dat dat de beste oplossing is maar het toont wel aan dat evenzeer zwart wit is.
Tegenover geen (waarover gesproken werd) is het wel een gigantisch verschil :) ooit is ne keer een oud Ford Ka'tje zonder stuurbekrachtiging ingeparkeerd? Dan ben je blij dat het geen familie SUV is.

Onderling tussen stuurbekrachtiging systemen is het inderdaad niet zwart wit. Mindere stuurbekrachtiging versus performantere is exact dezelfde discussie als automaat vs handgeschakeld. Geen versus wel is zeer moeilijk te vergelijken tussen automaat vs handgeschakeld.
 
Das natuurlijk een verkeerde vergelijking. Stuurbekrachtiging is een win-win situatie voor iedereen.

Elke manueel vervangen met een slechte of tamme automaat is zeker geen win-win situatie in alle gevallen. Er is echt wel een serieus verschil tussen de automaat van een M3 en die van een Chevy Malibu.
Stuurbekrachtiging is geen win-win. Dat is de reden waarom bvb een Lotus Elise en Alfa Romeo 4C het niet hebben...
 
Stuurbekrachtiging is geen win-win. Dat is de reden waarom bvb een Lotus Elise en Alfa Romeo 4C het niet hebben...
Dit is een zeer beperkte subset van wagens buiten de marge en met zeer specifieke technische design keuzes waardoor dit niet geïmplementeerd is.
 
Het zijn geen Porsche prestaties nee, maar echt traag is dat ook niet. Het gaat voor een groot deel ook over de beleving.
Trouwens een Lotus Elise met 136pk doet ook 6,5sec naar 100 met een topsnelheid van 201km/u. Is dat dan geen sportwagen?
Waarom altijd andere auto's erbij halen om een punt proberen maken.
Een Z4 gaat onder de 5 seconden, is dat een sportwagen ?
 
Tegenover geen (waarover gesproken werd) is het wel een gigantisch verschil :) ooit is ne keer een oud Ford Ka'tje zonder stuurbekrachtiging ingeparkeerd? Dan ben je blij dat het geen familie SUV is.

Onderling tussen stuurbekrachtiging systemen is het inderdaad niet zwart wit. Mindere stuurbekrachtiging versus performantere is exact dezelfde discussie als automaat vs handgeschakeld. Geen versus wel is zeer moeilijk te vergelijken tussen automaat vs handgeschakeld.
Ik heb al met wat oldtimers gereden zonder stuurbekrachtiging en het is serieus werken voor parkeren enzo.
Maar het geeft wel 100x meer gevoel in het rijden dan wat roeren in een schakelpook.

In een kart zit er ook geen schakelbak. En ook geen stuurbekrachtiging.
Ga je zeggen dat dat dan minder rijbeleving heeft dan een auto met schakelbak en stuurbekrachtiging?
 
In elk geval, voor de supercars is een automaat imo echt noodzaak en een absolute zegen.

Ooit eens met een Lamborghini Diablo VT gereden, met zo een gigantische chroom metalen pook, dat was eigenlijk gewoon niet ontspannen en plezant rijden.
 
Ik heb al met wat oldtimers gereden zonder stuurbekrachtiging en het is serieus werken voor parkeren enzo.
Maar het geeft wel 100x meer gevoel in het rijden dan wat roeren in een schakelpook.
Het kraantje van den naft moeten toezetten als je je wagen parkeert (of anders is al je benzine weg) da's pas echte rijbeleving.

Roeren in een schakelpook is nog zeer acceptabel als 'rijgevoel' voor de gemiddelde mens. Tussen manueel en automaat is inderdaad een relatief kleiner subtiel verschil is, een pak minder groot dan de aangehaalde wel of niet stuurbekrachtiging. Dan zie je dus ook waarom ik "wel vs niet" van stuurbekrachtiging een slechtere vergelijking vind.

In een kart zit er ook geen schakelbak. En ook geen stuurbekrachtiging.
Ga je zeggen dat dat dan minder rijbeleving heeft dan een auto met schakelbak en stuurbekrachtiging?
Desondanks dat ik met een mini cooper na een karting sessie ei zo na op mijnen voorligger geknald ben moet ik nu wel zeggen dat een kart toch wel een totaal ander gevoel van rijden is dan een auto. :thinking: Qua rijbeleving zijn die twee toch elk hun eigen categorietje met elk hun eigen definitie van "rijbeleving" en eigen subtiele nuance wat wel of niet uitmaakt om deze rijbeleving te vervullen. Een F3 is ook toevallig totaal anders. Laat ons vooral blijven tot de scope van (personen) wagens.

En exact hetzelfde kan je binnen een paar jaar over een handgeschakelde bak zeggen...
Zeker, als de gemiddelde automaat deftig wordt. In de toekomst wordt zelfs benzine en diesel een specifieke design keuze, gezien we volgens onze overheid allemaal elektrisch moeten rijden (en die kent enkel een automaat). Maar zover zijn we nog niet. Die elektrische automaat pakt heel veel problemen weg van de huidige generatie verbrandingsmotor-automaten gevonden in dagelijkse consumenten wagens.

In elk geval, voor de supercars is een automaat imo echt noodzaak en een absolute zegen.

Ooit eens met een Lamborghini Diablo VT gereden, met zo een gigantische chroom metalen pook, dat was eigenlijk gewoon niet ontspannen en plezant rijden.
Die hoeveelheid koppel en pk krijg je quasi niet fatsoenlijk manueel geregeld. All in favour voor een automaat boven een x-aantal pk met Nm torque. Iets rond de 240-288pk is nog juistekes doenbaar, boven de 300pk no way josé: brengt mij maar een automaat. Zal ook wel een pak plezanter werken dan de automaat die je kunt vinden in een stereotiepe 116pk wagen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan