En dan back on-topic: een Alfa Romeo 4C is een rasechte sportwagen, maar die heeft echt een verschrikkelijke automaat.
En een kut rijgevoel tegenover de MX-5 (vooral in de bochten). Maar voor de rest gelijk.
De ND2 heeft 184pk en gaat van 0-100 in +-6,5sec. Niet slecht toch?
Denk dat in zo'n kleine en lage wagen alles sowieso ook al wat sneller lijkt.
Correct, het is geen lambo sportwagen of een R8, en dat is inderdaad niet de opzet van die wagen.
De laagste ND1 versie perst ~131pk uit een 1.5 L met een redline op 7000 rpm voor een wagen die onder het ton zit. Dit zijn voor mij toch al wel leuke cijfertjes. Of dit nu op papier indrukwekkend is tegenover een Mustang die zoveel torque kan zetten op zijn compleet verouderde mechaniek dat je de eerste lantaarn paal raakt na de cars 'n coffee, da's een ander verhaal. Ander type bestuurder waarschijnlijk ook.
Feitelijk is het meer een roadster (of spider), of dat een sport wagen is, dat is aan ieders de keuze. (De verzekeringen labelen em wel maar al te graag als sportwagen
). Bij sommigen moet er een serieuze blok vanvoor (of achteraan liggen) alvorens het de definitie sportwagen krijgt.
Voor mij is het vooral belangrijk dat je hard door de bocht kan als je een auto als sportwagen wilt benoemen.
En daar zal de MX-5, Lotus, Abarth toch zeker hun mannetje kunnen staan.
En zeer beginner friendly. Met zijn 50/50 verdeling laat je gewoon los en je raakt uit de problemen, de wagen doet het meeste werk. Met de juiste banden kan je echt wel crimineel hard gaan in de bochten. Menig ander type wagen vliegt los den decor in.
On topic: 2 handgeschakelde wagens en één automatische hier. Laatste wagen moest een automaat zijn omdat ze deze niet meer in handgeschakeld leverden. Ik zou persoonlijk nooit betalen voor een automaat. Handgeschakeld heeft soms zo zijn nadelen, automaat ook. Als ik de keuze krijg voor 2k opties of een automaat, dan kies ik de opties.
Voor gigantisch veel file kan ik een automaat zeker wel begrijpen, 2 jaar Europese wijk files met een handgeschakelde wagen en ik mocht toch wel enkele keren naar het medisch centrum voor mijn linkerbeen uit te meten of er permanente schade was.