Werk Freelancers & Ondernemers

Je geeft nu net het voordeel aan dat je het fonds naar privé kan trekken zonder dat je het fonds moet verkopen.
Je bespaart dus de kosten van verkoop op de zaak en de kosten van aankoop privé EN je moet niet wachten tot wanneer het een goed moment is om te verkopen.
Je moet dus privé al een veel beter fonds (of ETC of aandelen of ...) hebben om die extra kosten te recupereren.
Mij is door BvB verteld dat je ze op moment van overzetting verkoopt, uitbetaald aan privé en dan direct privé terug aankoopt zonder kosten.

Ik heb ze zelf ook nog niet door de relatief hoge kosten.
 
Mij is door BvB verteld dat je ze op moment van overzetting verkoopt, uitbetaald aan privé en dan direct privé terug aankoopt zonder kosten.

Ik heb ze zelf ook nog niet door de relatief hoge kosten.
Ik ben in 2021 maandelijks beginnen beleggen in het CF World Equities D (Dis), daardoor kreeg ik ook een betere rente voor een autolening. Het geld van de liquidatiereserves zat toch vast... Nu natuurlijk wel blij mee aangezien er een mooi rendement is.
Ik ga het wel verkopen want voor een lange horizon gaan die jaarlijkse kosten en belastingen op dividenden toch wel veel rendement wegvreten.

Hoe kom je eigenlijk te weten wat je totaal aan fiscaal kapitaal, belaste reserves en herwaarderingsmeerwaarden zijn ? (ivm die 50% regel )
 
Maar als je bvb elk jaar 50k in liquidatie hebt (alle winst), en je steekt dat jaar na jaar in zo een DBI heb je na 5 jaar 250k in DBI, met een totaal vermogen in de BV van bvb 300k, dan zit je over de grens van 50% belegd kapitaal en heb je dus sowieso geen verlaagde venn b?
In de grote lijnen: Elk jaar 50k in liquidatie waarvan 25k naar DBI fonds gaat, 25k naar termijnrekeningofzo, dan heb je op elk moment 50% van je reserves belegd en na 5j dus 125k en 125k. In het 6de jaar keer je jezelf gewoon 50k uit en laat je al de rest staan, je blijft dan op 250k (want 250k-50k+50k=250k) staan en hoeft niks te kopen/verkopen.

In detail: Elk jaar zal je moeten bekijken hoeveel winst/verlies je fondsen gemaakt hebben om die 50% balans aan te houden, maar daarvoor hoef je meestal niet te veel verkopen (des te beter anders). Dit wordt ook deels gecoverd door de dividenden die je DBI uitkeert, die aan je reserves toegevoegd worden.

Conclusie: Na 5 jaar kan je permanent een bedrag van 2.5x liquidatiereserves belegd hebben en dat moet je jaarlijks aanhouden. Ik zou het dus niet als fonds uitkeren naar prive, om dan opnieuw in te kopen met je vennootschap...
Je moet ook nog de winst van de DBI meetellen in je belegd kapitaal.
Luxe probleem natuurlijk.
Maar je zal inderdaad fondsen moeten verkopen om met die regel in orde te zijn.
Een groot deel van die winst wordt uitgekeerd, en is bijgevolg geen belegd kapitaal meer zou ik denken?
 
Doe je het zelf ook? Al content van?
Is het de C+F world equities D?
3% instapkosten eenmalig, 1% inducements jaarlijks, 1,23% lopende kosten jaarlijks, ...
Ik vind dat toch stevig en heeft mij tot heden tegengehouden maar de twijfel blijft.
Soms vallen die instapkosten te onderhandelen, maar niks houd je ook tegen van in gewone fondsen of zelfs trackers te beleggen en dan belastingen te betalen op de opbrengsten. Je kan dus zelf kiezen waar een deel van je opbrengst blijft plakken :)
 
Ik ben in 2021 maandelijks beginnen beleggen in het CF World Equities D (Dis), daardoor kreeg ik ook een betere rente voor een autolening. Het geld van de liquidatiereserves zat toch vast... Nu natuurlijk wel blij mee aangezien er een mooi rendement is.
Ik ga het wel verkopen want voor een lange horizon gaan die jaarlijkse kosten en belastingen op dividenden toch wel veel rendement wegvreten.

Hoe kom je eigenlijk te weten wat je totaal aan fiscaal kapitaal, belaste reserves en herwaarderingsmeerwaarden zijn ? (ivm die 50% regel )
Die 50 % regel maakt eigenlijk niet uit bij mij. Ik ben het verlaagd toch kwijt door de lage bezoldiging :)
 
Wat is tegenwoordig nog slimmigheid rond VAPZ/IPT? De info die ik van verschillende partijen krijg spreekt elkaar hard tegen. Of is het echt een kwestie van "het ligt eraan wat je wil"?
 
Wat is tegenwoordig nog slimmigheid rond VAPZ/IPT? De info die ik van verschillende partijen krijg spreekt elkaar hard tegen. Of is het echt een kwestie van "het ligt eraan wat je wil"?
vapz brengt niks op.
Ipt zou wel een fiscaal voordeel zijn maar dan nog moet je oppassen met de achterliggende beleggingen. Verzekeringsmakelaars zijn dieven die 2% commissie nemen maar het schijnt dat er producten bestaan waar dit niet zo is.

De vraag is natuurlijk, ga je tot u 65 werken want dat is wanneer je die brol mag opnemen?
 
  • Haha
Waarderingen: DPC
Wat is tegenwoordig nog slimmigheid rond VAPZ/IPT? De info die ik van verschillende partijen krijg spreekt elkaar hard tegen. Of is het echt een kwestie van "het ligt eraan wat je wil"?
IPT is handig voor de specifieke usecase waarbij je een lening voor vastgoed van een stevig bedrag wilt vast krijgen.
 
IPT is handig voor de specifieke usecase waarbij je een lening voor vastgoed van een stevig bedrag wilt vast krijgen.
Tgoch, ja, of je kan gewoon liquidatie reserve aanleggen en dat binnnen 5 jaar in je woning steken...

Ik heb er nog niet teveel naar gekeken, maar ik ben nog niet overtuigd van IPT/VAPZ. I could be wrong, though.
 
Tgoch, ja, of je kan gewoon liquidatie reserve aanleggen en dat binnnen 5 jaar in je woning steken...

Ik heb er nog niet teveel naar gekeken, maar ik ben nog niet overtuigd van IPT/VAPZ. I could be wrong, though.
Maar bij IPT kan je pakweg 400k€ gaan lenen. 5 jaar liquidatiereserve, dan kom je daar normaal niet aan ;).
 
vapz brengt niks op.
Ipt zou wel een fiscaal voordeel zijn maar dan nog moet je oppassen met de achterliggende beleggingen. Verzekeringsmakelaars zijn dieven die 2% commissie nemen maar het schijnt dat er producten bestaan waar dit niet zo is.

De vraag is natuurlijk, ga je tot u 65 werken want dat is wanneer je die brol mag opnemen?
VAPZ heeft wel een direct belastingsvoordeel, daarna brengt het inderdaad niet erg vele op, maar het is wel risicoloos.
 
Maar bij IPT kan je pakweg 400k€ gaan lenen. 5 jaar liquidatiereserve, dan kom je daar normaal niet aan ;).
True, maar zoveel wou ik nu ook niet lenen... Ik ben er nog niet over uit :) Ik ga het wel eens nakijken of het toepasbaar is op mijn situatie. Bedankt!
 
Maar bij IPT kan je pakweg 400k€ gaan lenen. 5 jaar liquidatiereserve, dan kom je daar normaal niet aan ;).
Hangt er toch ook wat van af, IPT kan je ook maar 60-70% opnemen van uw contract? Nu ja, je kent mijn mening daarin.. ik ben geen voorstander :)
In 2019 ooit eens 5000 in IPT gestoken, daar is wel wat overlijdensverzekering en gewaarborgd inkomen af gegaan. Nu is dat nog 3400 EUR. (en er moeten nog belastingen af dan). IWDA had me flink meer opgeleverd.

edit: je bedoelt wrs bullet met onderpand je IPT.
 
Hangt er toch ook wat van af, IPT kan je ook maar 60-70% opnemen van uw contract? Nu ja, je kent mijn mening daarin.. ik ben geen voorstander :)
In 2019 ooit eens 5000 in IPT gestoken, daar is wel wat overlijdensverzekering en gewaarborgd inkomen af gegaan. Nu is dat nog 3400 EUR. (en er moeten nog belastingen af dan). IWDA had me flink meer opgeleverd.
Kheb eens iets gelezen op Reddit over herverpakte ETF's uit Luxemburg met 0 kosten/commissie. Dat zou interessant kunnen zijn maar iemand moet dat eens verder uitzoeken 😶‍🌫️
 
Hangt er toch ook wat van af, IPT kan je ook maar 60-70% opnemen van uw contract? Nu ja, je kent mijn mening daarin.. ik ben geen voorstander :)
In 2019 ooit eens 5000 in IPT gestoken, daar is wel wat overlijdensverzekering en gewaarborgd inkomen af gegaan. Nu is dat nog 3400 EUR. (en er moeten nog belastingen af dan). IWDA had me flink meer opgeleverd.

edit: je bedoelt wrs bullet met onderpand je IPT.
Ja, hangt natuurlijk van uw contract af. Maar hier kwam het in elk geval op zoiets uit.
Maar je hangt imo wel hard af van
1) de goodwill van de overheid (lees: ze mogen de pensioenen niet omhoog trekken),
2) rentes. Als blijkt dat uw IPT niet zo'n succes was, heb je een probleem
3) Het feit dat je in uw IPT moet blijven storten tot pensioenleeftijd.

Maar stel dat het de enige manier is om aan een eigen huis te geraken (wat onwaarschijnlijk is, aangezien een hypothecair krediet dan ook zou moeten lukken), OF je wil er een investeringsvastgoed met huurinkomsten mee kopen, dan kan het een optie zijn...
 
Terug
Bovenaan