Werk Freelancers & Ondernemers

Je kan het altijd eens vragen aan haar hé. :unsure:

Renting op 36 maanden voor een nieuwe wagen lijkt mij toch wel aan de fiscale kant van de durvers, tenzij de restwaarde nog aanzienlijk is en daar dan ook op afgeschreven wordt bij lichten aankoopoptie. Of er een voldoende economische waardevermindering te verklaren/bewijzen valt, met elektrische wagens tegenwoordig al wat meer door de soms gigantische dalingen/kortingen die er gegeven worden.
Dat is op zich toch niks vreemd fiscaal? De fiscus heeft toch niks te bepalen over de termijn van een renting?
 
Dat is op zich toch niks vreemd fiscaal? De fiscus heeft toch niks te bepalen over de termijn van een renting?
Dat is allemaal te bekijken in het volledig plaatje. Is er eerste verhoogde huur voor hoeveel is die in mindering gebracht, is artikel 195/1 WIB92 toegepast, economische waardevermindering? Is er een aankoopoptie, werd die ook gelicht? Hoeveel jaar is er daarop afgeschreven?
 
Dat is allemaal te bekijken in het volledig plaatje. Is er eerste verhoogde huur voor hoeveel is die in mindering gebracht, is artikel 195/1 WIB92 toegepast, economische waardevermindering? Is er een aankoopoptie, werd die ook gelicht? Hoeveel jaar is er daarop afgeschreven?
Hier in elk geval eerste auto op 3 jaar renting, verhoogde eerste huur, en aankoopoptie niet gelicht, en dat was gewoon oke.
 
Hier in elk geval eerste auto op 3 jaar renting, verhoogde eerste huur, en aankoopoptie niet gelicht, en dat was gewoon oke.
Aankoopoptie niet gelicht? Dat was dan toch een specifieke situatie, want dat lijkt me in 95% van de gevallen toch wel wenselijk te zijn?
 
Dit is m'n eerste boekjaar en heb recent een hybride wagen aangekocht. Heb gekozen voor financiële renting met een voorschot van rond de 30% en een maandelijkse afbetaling van minder dan 10% van m'n maandelijkse omzet. Dit over een looptijd van 36 maanden aangezien dat het interessantste is. Want fiscale aftrekbaarheid van hybride wagens is nog van toepassing (met aflopende percentages) tot 2028 (zoals de wet momenteel is).

Het plan is om de auto op het einde van termijn aan te kopen met een restwaarde (van rond de 20% vd aankoopprijs) en dan terug te verkopen, via de zaak uiteraard. Maar dat zien we dan nog wel.
 
Dit dus, heel snel gerekend stel dat je iedere maand 4.000 EUR teveel op neemt (verschil tussen gewoon loon 2.000 en inkomen na dividend) gedurende 36 maanden. (bijvoorbeeld opgericht 1 januari 2024 tem december 2026, nadien kan je uitkeren).
Na 36 maand sta je 144.000 EUR in min waar aan 5,43% dan ongeveer 11.500 EUR intrest op betaald is.
Die intrest is 100% opbrengst voor je vennootschap dus komt opnieuw in de winsten waardoor je werkelijke kostprijs dan 11.500 x 32% is.
3.680 EUR netto betaald om 3 jaar lang van je rekening-courant te leven dus.
(snel gerekend)

Alternatief is hoger bruto loon -> altijd nadeliger
Alternatief is geld laten staan -> brengt niets op / je hebt het nodig
Er is dus geen alternatief :)

Dit is wel interessant...
Was onlangs naar mijn boekhouder geweest om de verschillende opties te bespreken om wat meer geld uit mijn vennootschap te halen. Dit jaar komen er grote kosten aan (kindje, trouw, verbouwingen) waardoor ik niet te lang wil wachten vooraleer ik geld uit mijn zaak kan uitkeren.

Ik ben in 10/22 begonnen dus heb net mijn eerste boekjaar achter de rug. Het advies van mijn boekhouder was om niet meer voor vvpr-bis te gaan door de onzekerheid maar te kiezen voor dividenden. Dit zou dus betekenen dat ik tot 2029 moet wachten...

Hoe zit dit dan praktisch met de interesten. Is dit 1 maal per maand een bedrag of op het einde van rit alles in één keer? Ik neem aan dat ik dan ook beter kies voor vvpr-bis ipv dividenden?
 
Dit is wel interessant...
Was onlangs naar mijn boekhouder geweest om de verschillende opties te bespreken om wat meer geld uit mijn vennootschap te halen. Dit jaar komen er grote kosten aan (kindje, trouw, verbouwingen) waardoor ik niet te lang wil wachten vooraleer ik geld uit mijn zaak kan uitkeren.

Ik ben in 10/22 begonnen dus heb net mijn eerste boekjaar achter de rug. Het advies van mijn boekhouder was om niet meer voor vvpr-bis te gaan door de onzekerheid maar te kiezen voor dividenden. Dit zou dus betekenen dat ik tot 2029 moet wachten...

Hoe zit dit dan praktisch met de interesten. Is dit 1 maal per maand een bedrag of op het einde van rit alles in één keer? Ik neem aan dat ik dan ook beter kies voor vvpr-bis ipv dividenden?

Elke uitkering aan aandeelhouder van winst = dividend

VVPR-bis/Liquidatiereserve heeft betrekking op de (verlaagde) RV die je verschuldigd bent op zo'n dividenden. Wachttijd voor liquidatiereserve is 5j dus ik begrijp niet van waar het jaar 2029 komt.
 
Dit is wel interessant...
Was onlangs naar mijn boekhouder geweest om de verschillende opties te bespreken om wat meer geld uit mijn vennootschap te halen. Dit jaar komen er grote kosten aan (kindje, trouw, verbouwingen) waardoor ik niet te lang wil wachten vooraleer ik geld uit mijn zaak kan uitkeren.

Ik ben in 10/22 begonnen dus heb net mijn eerste boekjaar achter de rug. Het advies van mijn boekhouder was om niet meer voor vvpr-bis te gaan door de onzekerheid maar te kiezen voor dividenden. Dit zou dus betekenen dat ik tot 2029 moet wachten...

Hoe zit dit dan praktisch met de interesten. Is dit 1 maal per maand een bedrag of op het einde van rit alles in één keer? Ik neem aan dat ik dan ook beter kies voor vvpr-bis ipv dividenden?
Waarschijnlijk is een optieplan een beter optie voor u. Dat wordt gewoon maandelijks uitgekeerd (vermoedelijk iets van 1500 netto per maand). VVPR-bis (en elke vorm van dividend) wordt normaal 1x per jaar (na afsluiting boekjaar) uitgekeerd, al kan je theoretisch u ook elke maand een dividend uitkeren...
 
Belangrijk om te vermelden, aangezien ik zelf ook moet gaan kiezen wat ik doe, is dat liquiditeitsreserve elk jaar waarop je 'spaart' het geld voor 5 jaar vast staat.
VVPRbis is van zodra de termijn uitgezeten is keer je elk jaar uit (of beter: kan je elk jaar uitkeren).
Ik denk dat ik zelf voor 50/50 ga kiezen. Helft VVPRbis, helft liquiditeitsreserve om zo het risico te spreiden.

Als jullie nu nog moesten kiezen (begonnen 01/2023) wat zouden jullie doen met de winst van boekjaar 2023?
 
Belangrijk om te vermelden, aangezien ik zelf ook moet gaan kiezen wat ik doe, is dat liquiditeitsreserve elk jaar waarop je 'spaart' het geld voor 5 jaar vast staat.
VVPRbis is van zodra de termijn uitgezeten is keer je elk jaar uit (of beter: kan je elk jaar uitkeren).
Ik denk dat ik zelf voor 50/50 ga kiezen. Helft VVPRbis, helft liquiditeitsreserve om zo het risico te spreiden.

Als jullie nu nog moesten kiezen (begonnen 01/2023) wat zouden jullie doen met de winst van boekjaar 2023?
sowieso proberen laag te houden (door bvb warranten, verhoogde eerste rentingfactuur, ...) De rest zou ik in liquidatiereserve durven steken, dat bestaat al langer dan VVPR Bis, en het lijkt me minder waarschijnlijk dat ze dit gelijktijdig al gaan aanpassen. VVPR Bis hangt sowieso al wat met haken en ogen aan elkaar (oudere vennootschappen kunnen dit bvb niet toepassen), dus daar voorzie ik wel in dat het niet heel lang meer blijft bestaan.
 
Het geld staat niet perse vast he, boekhoudkundig zet je ergens een bedrag dat je na 5 jaar aan een interessant percentage kan uitkeren.
Maar dat geld mag jij uitgeven, investeren, eender met doen wat je wil, je moet dat nergens op kant zetten.
 
ben zelf voor een verkort boekjaar gegaan in 2023, 2024 is mijn 2de en dus in 2025 al uitkeren.
Zo snel gaan we toch geen regering hebben die het kan afschaffen.
 
ben zelf voor een verkort boekjaar gegaan in 2023, 2024 is mijn 2de en dus in 2025 al uitkeren.
Zo snel gaan we toch geen regering hebben die het kan afschaffen.
Kan je niet pas ná drie boekjaren uitkeren? Was in mijn geval alleszins zo. In jouw geval dus uitkeren in 2026.
 
Klopt, foutje in de berekening. :)
Eerste boekjaar was een verlengd boekjaar dat 31/12/23 afliep. Dus wordt het 2028? Wat ook nog lang is om enkel op mijn spaarcenten te teren. Wil ook wat vermijden dat mijn sociale bijdrage omhoog gaat door een hoger netto uit te keren. Zal best nog maar eens een afspraak met mijn boekhouder maken. Maar wanneer ik met haar sprak, was ze niet echt een voorstander van een RC actief.
 
En in werkelijkheid de dag wanneer je boekhouder boekjaar 2025 heeft afgewerkt wat dat wil je meestal mee uitkeren :)
(dus ook ofwel na je algemene vergadering, ofwel een vroege algemene vergadering)
Ja klopt, hier is dat inderdaad elk jaar een 1,5 maand na de start van het nieuwe boekjaar.
 
Dit is wel interessant...
Was onlangs naar mijn boekhouder geweest om de verschillende opties te bespreken om wat meer geld uit mijn vennootschap te halen. Dit jaar komen er grote kosten aan (kindje, trouw, verbouwingen) waardoor ik niet te lang wil wachten vooraleer ik geld uit mijn zaak kan uitkeren.

Ik ben in 10/22 begonnen dus heb net mijn eerste boekjaar achter de rug. Het advies van mijn boekhouder was om niet meer voor vvpr-bis te gaan door de onzekerheid maar te kiezen voor dividenden. Dit zou dus betekenen dat ik tot 2029 moet wachten...

Hoe zit dit dan praktisch met de interesten. Is dit 1 maal per maand een bedrag of op het einde van rit alles in één keer? Ik neem aan dat ik dan ook beter kies voor vvpr-bis ipv dividenden?
Ben zelf ook 10/2022 gestart en zal met wat chance in VVPR-bis uitkeren 11/2025, op zich nog maar anderhalf jaartje, kans bestaat dat tegen dan heel dat systeem is omgegooid, so be it dan.
 
Ben zelf ook 10/2022 gestart en zal met wat chance in VVPR-bis uitkeren 11/2025, op zich nog maar anderhalf jaartje, kans bestaat dat tegen dan heel dat systeem is omgegooid, so be it dan.
Wanneer was het einde van je eerste boekjaar? 12/2022 of 12/2023?
Bij 12/2022 uitkeren vanaf 01/01/2025
Bij 12/2023 uitkeren vanaf 01/01/2026
 
Terug
Bovenaan