Werk Freelancers & Ondernemers

Post eens je 2 offertes, kortere looptijd zou net minder kosten moeten zijn dus meer winst...
Dit. Korte termijn minder intrest meer winst. Lange termijn heb je dan weer meer opportuniteit met lagere cashflow.

Lenen doe je trouwens bij de bank, garage vaak woeker intresten :)
 
Dit. Korte termijn minder intrest meer winst. Lange termijn heb je dan weer meer opportuniteit met lagere cashflow.

Lenen doe je trouwens bij de bank, garage vaak woeker intresten :)
Kortere termijn is minder winst he (bij renting) door hoger maandkost.
Dus voor eerste boekjaren is dat een manier om kosten te maken
 
Kortere termijn is minder winst he (bij renting) door hoger maandkost.
Dus voor eerste boekjaren is dat een manier om kosten te maken

Maar waarom is het zo belangrijk om eerste boekjaren kosten te maken? En met die redenering kies ik dan toch beter voor een nog duurdere wagen met een hogere kost? Je wilt toch net zoveel winst om later een hoger dividend uit te betalen?
 
Maar waarom is het zo belangrijk om eerste boekjaren kosten te maken? En met die redenering kies ik dan toch beter voor een nog duurdere wagen met een hogere kost? Je wilt toch net zoveel winst om later een hoger dividend uit te betalen?
Zo zie ik het ook, maar anderen niet.

Kosten hou je best zo laag mogelijk. Een kost is een kost.

Als je natuurlijk met een vette bak wil rijden, ga ervoor eh. Dat is uw keuze en als je dat wil, ik juich het toe! Maar als u dat niet veel zegt, ga dan voor hogere winstuitkering.
 
Kortere termijn is minder winst he (bij renting) door hoger maandkost.
Dus voor eerste boekjaren is dat een manier om kosten te maken
Ik ging wat uit van investeringskrediet of leasing.
Een renting van een nieuwe wagen krijg je trouwens - fiscaal gezien - niet volledig in kosten op 36 maand.
 
Ik heb een startende vennootschap en ik ben onlangs bij de garage langsgeweest voor een financiële renting. Heb 2 offertes gekregen voor looptijd 36 maanden en 60 maanden. De offerte van de laatste ligt 160 euro goedkoper per maand. Als ik vraag aan mijn boekhouder welke offerte het interessantst is in mijn geval, zegt ze de eerste (op 36 maanden). De uitleg hierbij is dat er op die manier hogere kosten zijn, dus minder winst en bijgevolg minder vennootschapsbelastingen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Minder winst wilt toch ook zeggen minder dividenden? Hoe kan de duurdere optie toch financieel het interessants zijn voor mij?

Allereerst ALTIJD bij meerdere banken gaan om voorstellen te vragen. De voorstellen die je krijgt bij een garage gaan in 99 % van de gevallen hoger liggen dan bij de banken. (Soms echt schandalig meer!) De garages krijgen commissies wanneer je leasing/lening formules afsluit bij hun bij de aankoop van de wagen, verwacht dus niet de meest competitieve voorstellen.

Ten tweede teveel onbekenden voor deftig antwoord, wat zijn de specifieke voorwaarden? Personenwagen, bestelwagen? Is dit een ICE/hybride personenwagen, dan zou ik inderdaad ook zo snel mogelijk in kosten steken door de trapsgewijze afbouw van de fiscale aftrek, gaat dat anders langs de kant van de verworpen uitgaven pijn doen. (Vanaf 2025 maximaal 75 % fiscaal aftrekbaar, 2026 50 %, 2027 is dat 25 % en 2028 0 %)

De offerte van de laatste ligt 160 euro goedkoper per maand.
U vergelijkt dan toch niet gewoon de maandelijkse aflossing? Dat is namelijk niet de kostprijs ... van een leasing/renting/lening.

Maar waarom is het zo belangrijk om eerste boekjaren kosten te maken? En met die redenering kies ik dan toch beter voor een nog duurdere wagen met een hogere kost? Je wilt toch net zoveel winst om later een hoger dividend uit te betalen?
Strikt gezien is dat niet belangrijk. U rijdt best met een zo goedkoop mogelijk wagen dat u zoveel mogelijk winst kan uitkeren via dividend. Het enige waar tijdstip wel een extra rol kan spelen is voor de trapsgewijze afbouwregeling van de fiscale aftrek of voor cashflow doeleinden. De definitie van een goedkope wagen is niet gewoon de aankoopprijs, aangezien het fiscale aspect ook een rol speelt, steeds met TCO werken om te vergelijken.
 
En met die redenering kies ik dan toch beter voor een nog duurdere wagen met een hogere kost? Je wilt toch net zoveel winst om later een hoger dividend uit te betalen?
Bekijk het zo:
- €3500 netto met Audi e-Tron GT

ofwel

- €4500 netto met Audi e-Tron GT



cijfers en type wagen verschillen, maar daar komt het basically op neer
die keuze kan je zelf maken als freelancer

een zelfstandige zal echter continue investeren in zijn zaak en zeer veel kosten maken, inclusief reclame etc (misschien dat je dat ergens had gelezen?)
 
Ten tweede teveel onbekenden voor deftig antwoord, wat zijn de specifieke voorwaarden? Personenwagen, bestelwagen? Is dit een ICE/hybride personenwagen, dan zou ik inderdaad ook zo snel mogelijk in kosten steken door de trapsgewijze afbouw van de fiscale aftrek, gaat dat anders langs de kant van de verworpen uitgaven pijn doen. (Vanaf 2025 maximaal 75 % fiscaal aftrekbaar, 2026 50 %, 2027 is dat 25 % en 2028 0 %)
Het gaat hier over een elektrische personenwagen.

U vergelijkt dan toch niet gewoon de maandelijkse aflossing? Dat is namelijk niet de kostprijs ... van een leasing/renting/lening.
Maar de maandelijkse aflossing voor een renting is toch exact wat de kost is elke maand? En die wil ik toch zo laag mogelijk houden?


Als ik bij mijn boekhouder deze vragen stel, zegt ze dat een hogere kost wel leidt tot minder dividend, maar dat na afloop van het renting contract er minder kosten zullen zijn en ik meer winst zal maken in de vennootschap. Op dat moment ga ik me al in mijn 4e boekjaar bevinden en dus op ieder moment VVPR-bis dividenden belast aan 15% kunnen uitkeren.

Maar waarom zouden er na afloop van renting contract minder kosten zijn?
 
Maar waarom is het zo belangrijk om eerste boekjaren kosten te maken? En met die redenering kies ik dan toch beter voor een nog duurdere wagen met een hogere kost? Je wilt toch net zoveel winst om later een hoger dividend uit te betalen?
Maakt uiteindelijk niet heel veel uit, maar in uw 1e jaar ben je niet zeker van VVPR bis, in uw 3e jaar wel. Als je dus die kosten naar voor schuift heb je nadien meer winst die je zeker kan uitkeren
 
Binnen enkele weken komen ze tuin en oprit aanleggen.

Mag je de oprit op je vennootschap zetten? Is ons huis waar ik kantoor van huur en dus ook de maatschappelijke zetel. Of is dit teveel miserie en gewoon zelf privé betalen.

Zou dus gaan over een 20% van de totale factuur die op de vennootschap zou komen.
 
Het gaat hier over een elektrische personenwagen.


Maar de maandelijkse aflossing voor een renting is toch exact wat de kost is elke maand? En die wil ik toch zo laag mogelijk houden?


Als ik bij mijn boekhouder deze vragen stel, zegt ze dat een hogere kost wel leidt tot minder dividend, maar dat na afloop van het renting contract er minder kosten zullen zijn en ik meer winst zal maken in de vennootschap. Op dat moment ga ik me al in mijn 4e boekjaar bevinden en dus op ieder moment VVPR-bis dividenden belast aan 15% kunnen uitkeren.

Maar waarom zouden er na afloop van renting contract minder kosten zijn?
Gelukkig elektrisch haha.

De kost van de financiering is de intrest & de kosten die erbij komen.

Bij een renting is de huurwaarde inderdaad wel een kost, net zoals dit bij een aankoop de afschrijving de kost zou zijn. Maar om verschillende financieringsvormen te vergelijken is de intrest & bijkomende dossier/beheerkosten de werkelijke kost van de financiering. Of uw auto nu 100K kost of niet dat blijft het zelfde maar de financieringskost zal verschillen afhankelijk van de voorwaarden.

Als uw renting afloopt dan hebt u geen huurkost meer van de wagen ... dus die kost valt weg.
 
Binnen enkele weken komen ze tuin en oprit aanleggen.

Mag je de oprit op je vennootschap zetten? Is ons huis waar ik kantoor van huur en dus ook de maatschappelijke zetel. Of is dit teveel miserie en gewoon zelf privé betalen.

Zou dus gaan over een 20% van de totale factuur die op de vennootschap zou komen.
Ik weet er het fijne niet van. Maar mij is verteld dat zaken die een meerwaarde zorgen voor je huis, miserie is als je het huis wilt verkopen. Want je moet dat dan verrekenen met je vennootschap.
 
Binnen enkele weken komen ze tuin en oprit aanleggen.

Mag je de oprit op je vennootschap zetten? Is ons huis waar ik kantoor van huur en dus ook de maatschappelijke zetel. Of is dit teveel miserie en gewoon zelf privé betalen.

Zou dus gaan over een 20% van de totale factuur die op de vennootschap zou komen.
Hier is de oprit 50% op de vennootschap op aanraden van boekhouder.
 
Ik weet er het fijne niet van. Maar mij is verteld dat zaken die een meerwaarde zorgen voor je huis, miserie is als je het huis wilt verkopen. Want je moet dat dan verrekenen met je vennootschap.
Hier is de oprit 50% op de vennootschap op aanraden van boekhouder.
Ik heb gisteren wat opgezocht en was eerder zoals anders zei.

Je mag wel maar een beperkt deel aftrekken. Dus enkel de plaats waar je eigen auto (of klanten) gaan staan en dan ook nog eens voor het deel dat je zelf je wagen aftrekt.

Ik ga dus een deeltje op de vennootschap laten plaatsen.

 
Ik weet er het fijne niet van. Maar mij is verteld dat zaken die een meerwaarde zorgen voor je huis, miserie is als je het huis wilt verkopen. Want je moet dat dan verrekenen met je vennootschap.
Zelfde hier. Haal de inkomsten via verhuur uit de zaak en betaal privé. Betalen via de zaak is later veel gedoe als de zaak stopt of als je het huis verkoopt hebben ze me verteld.
 
Werd me ook verteld toen ik een zakelijke bijbouw wou plaatsen aan mijn woning om deze privé te bekostigen en te verhuren.

Alsook toen ik aan het informeren was om een woning met loods te kopen werd aangeraden om alles privé te kopen en met de zaak 20 jaar vruchtgebruik te betalen.
 
Een controleur vennootschapsbelasting zal beoordelen of de zaakvoerder en zijn vennootschap zich als onafhankelijke derden t.o.v. elkaar gedragen.

Toegepast op een zaakvoerder-verhuurder en een vennootschap-huurder: vind je het normaal dat een huurder de investeringskost van een parking ten laste neemt? Zou je als huurder zulke kost zonder iets van compensatie dragen als je huurt bij een onafhankelijke derde? Wat als de huur wordt opgezegd? Stenen terug opbreken? Wat als de eigenaar het onroerend goed wilt verkopen? Weet de koper dat de oprit in feite niet inbegrepen is (want eigendom van de vennootschap).

Is het niet veel logischer dat de eigenaar de investering van een parking 100% ten laste neemt, en dat deze aanleg eventueel gepaard gaat met een marktconforme stijging van de huur indien de parking deels beroepsmatig gebruikt wordt?

Indien je het toch doet is dit sowieso een aandachtspunt bij controle, en de fiscus heeft wel wat wapens om te taxeren:
- op moment van investering = kost voor eigenaar ipv huurder dus voordeel van alle aard obv het attractiebeginsel
- op moment van einde van het zakelijk recht (bvb einde huur, verkoop woning): theorie van het accessoir opstalrecht (huurder heeft 'gebouwd' op andermans grond en is op het einde van het zakelijk recht een vergoeding voor de opgerichte bouwwerken en beplantingen verschuldigd aan de opstalgever)
 
Ik heb gisteren wat opgezocht en was eerder zoals anders zei.

Je mag wel maar een beperkt deel aftrekken. Dus enkel de plaats waar je eigen auto (of klanten) gaan staan en dan ook nog eens voor het deel dat je zelf je wagen aftrekt.

Ik ga dus een deeltje op de vennootschap laten plaatsen.

Niemand die ontkent dat het aftrekbaar is (met de nodige beperkingen). Het is gewoon voor de miserie achteraf als je het huis verkoopt of de zaak stopzet.
 
Ja, dat snap ik wel. Maar ik snap niet dat dat een argumentatie is om de renting te nemen op 36 maanden ipv 60 maanden.
Je kan het altijd eens vragen aan haar hé. :unsure:

Renting op 36 maanden voor een nieuwe wagen lijkt mij toch wel aan de fiscale kant van de durvers, tenzij de restwaarde nog aanzienlijk is en daar dan ook op afgeschreven wordt bij lichten aankoopoptie. Of er een voldoende economische waardevermindering te verklaren/bewijzen valt, met elektrische wagens tegenwoordig al wat meer door de soms gigantische dalingen/kortingen die er gegeven worden.
 
Terug
Bovenaan