Freelancers & Ondernemers

Mooi voorbeeld van schijnzelfstandigheid met de vraag vanuit de werkgever...
Lijkt mij duidelijk van wel. 'Elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Dus enerzijds kan je dus gerust 4 maanden verlof nemen en toch uw facturen uitbetaald krijgen, anderzijds laat uw werkgever u elke weekend 10uren extra werken maar kan je hier niks voor factureren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Lijkt mij duidelijk van wel. 'Elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Dus enerzijds kan je dus gerust 4 maanden verlof nemen en toch uw facturen uitbetaald krijgen, anderzijds laat uw werkgever u elke weekend 10uren extra werken maar kan je hier niks voor factureren.
Tot ge een dag verlof wilt pakken, en dan zegt de werkgever plots "ah, maar dat gaat nu niet he".
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Vandaag werk ik in loonverband waar ik, alle voordelen meegerekend ongeveer € 4.100 netto + bedrijfswagen heb. Mijn leidinggevende gaf aan, naar aanleiding van een nieuwe rol met meer verantwoordelijkheden, open te staan om weg van de payroll te gaan, waarbij ik ongeveer € 10.500 per maand zou kunnen factureren (elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Uiteraard moet ik dan zelf instaan voor auto en eventuele andere voordelen. Ik kan echter niet goed inschatten of dit een goede keuze is of niet. Iemand die hier meer ervaring in heeft?

Ben ik nu één van de weinige die hier wel op zou ingaan?

Iemand met 4k netto + wagen zal een goed profiel hebben in de markt en snel iets anders vinden indien het bij zijn huidige werkgever misloopt.
Ook in loondienst is zekerheid zeer relatief...

Ok, je moet wat administratie zelf doen (boekhouder, verzekeringen, ...), maar als hij dat niet erg vindt dan lijkt mij dit maar een klein nadeel.

Daar staat dan wel tegenover:
- fiscale optimalisaties mogelijk: 570/dag => 5700 netto volgens de magische formule, waar dan de kost van een wagen al af is.
- in loondienst zal (afhankelijk van het profiel) wellicht weinig ruimte zijn om exponentieel te groeien in brutoloon. 10% Brutoloon op zo een loon erbij lijkt mij gemiddeld genomen moeilijker dan van 570 naar 630 te gaan (+10%)
- mogelijkheid (afhankelijk van contract) om side jobs aan te nemen en inkomen te vergroten
- ...

Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is: ben je getrouwd met je huidige werkgever of vind je het niet erg om om de paar jaar van omgeving te veranderen? Kan je indexaties opnemen in het contract? Kan je 3 maanden (of langer als je er al lang werkt) opzeg verkrijgen ipv de standaard 1 maand?

Je mag mij gerust hier of in PM meer details doorsturen van je loonpakket, dan zal ik bij benadering de jaarkost voor uw werkgever simuleren.
Ik vermoed dat die wel boven 126 KEUR ligt (10500*12), dus hier heb je mogelijks wel wat onderhandelingsmarge.
 
Ben ik nu één van de weinige die hier wel op zou ingaan?

Iemand met 4k netto + wagen zal een goed profiel hebben in de markt en snel iets anders vinden indien het bij zijn huidige werkgever misloopt.
Ook in loondienst is zekerheid zeer relatief...

Ok, je moet wat administratie zelf doen (boekhouder, verzekeringen, ...), maar als hij dat niet erg vindt dan lijkt mij dit maar een klein nadeel.

Daar staat dan wel tegenover:
- fiscale optimalisaties mogelijk: 570/dag => 5700 netto volgens de magische formule, waar dan de kost van een wagen al af is.
- in loondienst zal (afhankelijk van het profiel) wellicht weinig ruimte zijn om exponentieel te groeien in brutoloon. 10% Brutoloon op zo een loon erbij lijkt mij gemiddeld genomen moeilijker dan van 570 naar 630 te gaan (+10%)
- mogelijkheid (afhankelijk van contract) om side jobs aan te nemen en inkomen te vergroten
- ...

Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is: ben je getrouwd met je huidige werkgever of vind je het niet erg om om de paar jaar van omgeving te veranderen? Kan je indexaties opnemen in het contract? Kan je 3 maanden (of langer als je er al lang werkt) opzeg verkrijgen ipv de standaard 1 maand?

Je mag mij gerust hier of in PM meer details doorsturen van je loonpakket, dan zal ik bij benadering de jaarkost voor uw werkgever simuleren.
Ik vermoed dat die wel boven 126 KEUR ligt (10500*12), dus hier heb je mogelijks wel wat onderhandelingsmarge.
Ik zou de stap ook wel durven nemen, maar een fair voorstel van de wg is het wel niet...
126k zal idd zijn kosten nu net niet/wel dekken en hij stijgt in functie.
 
Ben ik nu één van de weinige die hier wel op zou ingaan?

Iemand met 4k netto + wagen zal een goed profiel hebben in de markt en snel iets anders vinden indien het bij zijn huidige werkgever misloopt.
Ook in loondienst is zekerheid zeer relatief...

Ok, je moet wat administratie zelf doen (boekhouder, verzekeringen, ...), maar als hij dat niet erg vindt dan lijkt mij dit maar een klein nadeel.

Daar staat dan wel tegenover:
- fiscale optimalisaties mogelijk: 570/dag => 5700 netto volgens de magische formule, waar dan de kost van een wagen al af is.
- in loondienst zal (afhankelijk van het profiel) wellicht weinig ruimte zijn om exponentieel te groeien in brutoloon. 10% Brutoloon op zo een loon erbij lijkt mij gemiddeld genomen moeilijker dan van 570 naar 630 te gaan (+10%)
- mogelijkheid (afhankelijk van contract) om side jobs aan te nemen en inkomen te vergroten
- ...

Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is: ben je getrouwd met je huidige werkgever of vind je het niet erg om om de paar jaar van omgeving te veranderen? Kan je indexaties opnemen in het contract? Kan je 3 maanden (of langer als je er al lang werkt) opzeg verkrijgen ipv de standaard 1 maand?

Je mag mij gerust hier of in PM meer details doorsturen van je loonpakket, dan zal ik bij benadering de jaarkost voor uw werkgever simuleren.
Ik vermoed dat die wel boven 126 KEUR ligt (10500*12), dus hier heb je mogelijks wel wat onderhandelingsmarge.
1) pensioenopbouw
2) automatische indexatie
3) ontslagvergoeding als het mis loopt
 
1) pensioenopbouw
2) automatische indexatie
3) ontslagvergoeding als het mis loopt
1) kan toch ook op zelfstandige basis? Kapitaalopbouw zal sowieso sneller gaan dan in loondienst
2) kan toch ook contractueel afgesproken (daarom niet 1:1 zoals bij bedienden)
3) langere opzegperiode onderhandelen is courant in deze gevallen (voorgeschiedenis bij werkgever).
Op bv 3 maand (of hoelang zijn opzeg nu zou zijn) moet een deftig profiel toch wel iets kunnen vinden.
 
1) kan toch ook op zelfstandige basis? Kapitaalopbouw zal sowieso sneller gaan dan in loondienst
2) kan toch ook contractueel afgesproken (daarom niet 1:1 zoals bij bedienden)
3) langere opzegperiode onderhandelen is courant in deze gevallen (voorgeschiedenis bij werkgever).
Op bv 3 maand (of hoelang zijn opzeg nu zou zijn) moet een deftig profiel toch wel iets kunnen vinden.
Gezien zijn werkgever hem nu al lowballt, betwijfel ik dat automatische indexatie een optie zal zijn.
En met ontslagvergoeding bedoel ik niet opzeg, maar de gouden handdruk. Mijn moeder werkte destijds bij BP toen die hier uit België vertrokken, de gouden handdruk die daarmee gepaard ging, daar zou je als zelfstandige gewoon naar kunnen fluiten natuurlijk.

Je kan als zelfstandige ook aan pensioenopbouw doen, maar dan zakt dat nettoloon ook wel natuurlijk.
 
Ben ik nu één van de weinige die hier wel op zou ingaan?

Iemand met 4k netto + wagen zal een goed profiel hebben in de markt en snel iets anders vinden indien het bij zijn huidige werkgever misloopt.
Ook in loondienst is zekerheid zeer relatief...

Ok, je moet wat administratie zelf doen (boekhouder, verzekeringen, ...), maar als hij dat niet erg vindt dan lijkt mij dit maar een klein nadeel.

Daar staat dan wel tegenover:
- fiscale optimalisaties mogelijk: 570/dag => 5700 netto volgens de magische formule, waar dan de kost van een wagen al af is.
- in loondienst zal (afhankelijk van het profiel) wellicht weinig ruimte zijn om exponentieel te groeien in brutoloon. 10% Brutoloon op zo een loon erbij lijkt mij gemiddeld genomen moeilijker dan van 570 naar 630 te gaan (+10%)
- mogelijkheid (afhankelijk van contract) om side jobs aan te nemen en inkomen te vergroten
- ...

Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is: ben je getrouwd met je huidige werkgever of vind je het niet erg om om de paar jaar van omgeving te veranderen? Kan je indexaties opnemen in het contract? Kan je 3 maanden (of langer als je er al lang werkt) opzeg verkrijgen ipv de standaard 1 maand?

Je mag mij gerust hier of in PM meer details doorsturen van je loonpakket, dan zal ik bij benadering de jaarkost voor uw werkgever simuleren.
Ik vermoed dat die wel boven 126 KEUR ligt (10500*12), dus hier heb je mogelijks wel wat onderhandelingsmarge.
Het gaat em meer over het feit dat de werkgever allicht wat korting krijgt op de kost van de werknemer door over te schakelen op zelfstandige statuut en minder over het feit dat de werknemer hier ietwat op vooruit gaat...
 
Lijkt mij duidelijk van wel. 'Elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Dus enerzijds kan je dus gerust 4 maanden verlof nemen en toch uw facturen uitbetaald krijgen, anderzijds laat uw werkgever u elke weekend 10uren extra werken maar kan je hier niks voor factureren.
Is toch gewoon altijd het geval als je onder een 'retainer' werkt. In de financiële sector (corporate finance/VC/PE/...) en de advocatuur is dat meer wel dan niet.
 
Het gaat em meer over het feit dat de werkgever allicht wat korting krijgt op de kost van de werknemer door over te schakelen op zelfstandige statuut en minder over het feit dat de werknemer hier ietwat op vooruit gaat...
Vandaar mijn voorstel om zijn werkelijke kost te berekenen als hij wat meer info kan geven idd :)
 
Ben ik nu één van de weinige die hier wel op zou ingaan?

Iemand met 4k netto + wagen zal een goed profiel hebben in de markt en snel iets anders vinden indien het bij zijn huidige werkgever misloopt.
Ook in loondienst is zekerheid zeer relatief...

Ok, je moet wat administratie zelf doen (boekhouder, verzekeringen, ...), maar als hij dat niet erg vindt dan lijkt mij dit maar een klein nadeel.

Daar staat dan wel tegenover:
- fiscale optimalisaties mogelijk: 570/dag => 5700 netto volgens de magische formule, waar dan de kost van een wagen al af is.
- in loondienst zal (afhankelijk van het profiel) wellicht weinig ruimte zijn om exponentieel te groeien in brutoloon. 10% Brutoloon op zo een loon erbij lijkt mij gemiddeld genomen moeilijker dan van 570 naar 630 te gaan (+10%)
- mogelijkheid (afhankelijk van contract) om side jobs aan te nemen en inkomen te vergroten
- ...

Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is: ben je getrouwd met je huidige werkgever of vind je het niet erg om om de paar jaar van omgeving te veranderen? Kan je indexaties opnemen in het contract? Kan je 3 maanden (of langer als je er al lang werkt) opzeg verkrijgen ipv de standaard 1 maand?

Je mag mij gerust hier of in PM meer details doorsturen van je loonpakket, dan zal ik bij benadering de jaarkost voor uw werkgever simuleren.
Ik vermoed dat die wel boven 126 KEUR ligt (10500*12), dus hier heb je mogelijks wel wat onderhandelingsmarge.
Welke informatie heb je precies nodig?

Bruto zit momenteel op 6.700 per maand. Uiteraard is er nog een 13de maand + vakantiegeld + jaarlijkse bonus van ongeveer 0,5 tot 1 maandloon.

Kan je hier voldoende mee?

Daarnaast, als ik mijn netto van 4100 naar 5700 kan brengen, dan teken ik hier onmiddellijk voor.
Huidige auto is klasse BMW 5, Mercedes E, Audi A6. Dat is dus ook het minimum voor de vennootschap (BMW iX3, Audi Q6, VW ID7,...)
 
Laatst bewerkt:
Welke informatie heb je precies nodig?

Bruto zit momenteel op 6.700 per maand. Uiteraard is er nog een 13de maand + vakantiegeld + jaarlijkse bonus van ongeveer 0,5 tot 1 maandloon.

Kan je hier voldoende mee?

Daarnaast, als ik mijn netto van 4100 naar 5700 kan brengen, dan teken ik hier onmiddellijk voor.
Huidige auto is klasse BMW 5, Mercedes E, Audi A6. Dat is dus ook het minimum voor de vennootschap (BMW iX3, Audi Q6, VW ID7,...)

Ok dan is het eigenlijk heel simpel.
Alleen al uw brutoloon+bonus (heb even 6k bruto genomen) kost uw werkgever exact 126 KEUR.
Dit is dan inclusief 13e maand en vakantiegeld.

Dus bovenop die 126K komt nog maaltijdcheques, verzekeringen, bedrijfswagen+tankkaart, netto onkostenvergoedingen, telefonie, ...
Als je dat er nog bijtelt dan kom ik aan +- 153 KEUR (give of take 5K afhankelijk van kleine verschillen tussen uw en mijn werkgever).

Dus om fair te zijn zou je toch richting 12.500 EUR moeten gaan per maand oftwel 680 EUR/dag (met evenveel verlofdagen als je nu hebt).
Dan heb je dus mits optimalisaties +- 6800 netto
 
Ok dan is het eigenlijk heel simpel.
Alleen al uw brutoloon+bonus (heb even 6k bruto genomen) kost uw werkgever exact 126 KEUR.
Dit is dan inclusief 13e maand en vakantiegeld.

Dus bovenop die 126K komt nog maaltijdcheques, verzekeringen, bedrijfswagen+tankkaart, netto onkostenvergoedingen, telefonie, ...
Als je dat er nog bijtelt dan kom ik aan +- 153 KEUR (give of take 5K afhankelijk van kleine verschillen tussen uw en mijn werkgever).

Dus om fair te zijn zou je toch richting 12.500 EUR moeten gaan per maand oftwel 680 EUR/dag (met evenveel verlofdagen als je nu hebt).
Dan heb je dus mits optimalisaties +- 6800 netto
Vergeet wel niet dat er met die "optimalisaties" er een minimum vertraging van 3 jaar op zit (na uw eerste boekjaar).
 
Wat bedoel je daarmee? Oprechte vraag :)
Je leent van je rekening courant. Die kost is momenteel nog verwaarloosbaar.
Dit dus, heel snel gerekend stel dat je iedere maand 4.000 EUR teveel op neemt (verschil tussen gewoon loon 2.000 en inkomen na dividend) gedurende 36 maanden. (bijvoorbeeld opgericht 1 januari 2024 tem december 2026, nadien kan je uitkeren).
Na 36 maand sta je 144.000 EUR in min waar aan 5,43% dan ongeveer 11.500 EUR intrest op betaald is.
Die intrest is 100% opbrengst voor je vennootschap dus komt opnieuw in de winsten waardoor je werkelijke kostprijs dan 11.500 x 32% is.
3.680 EUR netto betaald om 3 jaar lang van je rekening-courant te leven dus.
(snel gerekend)

Alternatief is hoger bruto loon -> altijd nadeliger
Alternatief is geld laten staan -> brengt niets op / je hebt het nodig
Er is dus geen alternatief :)
 
Ik heb een startende vennootschap en ik ben onlangs bij de garage langsgeweest voor een financiële renting. Heb 2 offertes gekregen voor looptijd 36 maanden en 60 maanden. De offerte van de laatste ligt 160 euro goedkoper per maand. Als ik vraag aan mijn boekhouder welke offerte het interessantst is in mijn geval, zegt ze de eerste (op 36 maanden). De uitleg hierbij is dat er op die manier hogere kosten zijn, dus minder winst en bijgevolg minder vennootschapsbelastingen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Minder winst wilt toch ook zeggen minder dividenden? Hoe kan de duurdere optie toch financieel het interessants zijn voor mij?
 
Ik heb een startende vennootschap en ik ben onlangs bij de garage langsgeweest voor een financiële renting. Heb 2 offertes gekregen voor looptijd 36 maanden en 60 maanden. De offerte van de laatste ligt 160 euro goedkoper per maand. Als ik vraag aan mijn boekhouder welke offerte het interessantst is in mijn geval, zegt ze de eerste (op 36 maanden). De uitleg hierbij is dat er op die manier hogere kosten zijn, dus minder winst en bijgevolg minder vennootschapsbelastingen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Minder winst wilt toch ook zeggen minder dividenden? Hoe kan de duurdere optie toch financieel het interessants zijn voor mij?
Post eens je 2 offertes, kortere looptijd zou net minder kosten moeten zijn dus meer winst...
 
Terug
Bovenaan