Freelance ITer in Canada

Na enkele jaren enkel te lezen, toch eens besloten om een accountje aan te maken om wat advies in te winnen van de experts hier :)

Mijn situatie:
- 20+ jaar ervaring als programmeur/ITer/software engineer, hoe je het ook wil noemen. Zowel als werknemer als freelancer geweest
- Meeste ervaring als back end web ontwikkelaar (buzzwords: PHP, Python, MySQL, AWS, docker, etc)
- Ondertussen woon ik ongeveer 8 jaar in Canada, en ben van plan om hier ook te blijven

De huidige jobmarkt voor 'tech' in Noord Amerika is erg slecht. Veel layoffs, waar ik ook last van heb. Andere topics hier geven aan dat er in Belgie een tekort zou zijn aan ITers. Dat hoor je wel vaak natuurlijk, maar het heeft me toch wat aan het denken gezet.

Wat ik probeer te weten te komen:
- Zijn er bedrijven uberhaupt geinteresseerd om iemand aan te nemen (freelance. zelfstandig, werknemer, maakt niet uit) die in Canada woont? Ik zie er de voordelen wel van in: beschikbaar zijn tijdens de Belgische nachturen om snel problemen op te lossen, maar er zijn ook nadelen die misschien onoverkomelijk zijn (vergaderingstijdstippen enz)
- Ik las in het dagloon topic dat er veel freelancers gebruik maken van tussenpartijen om zo projecten te vinden. Wat zijn enkele namen van zo'n betrouwbare Belgische/internationale tussenpartijen?

Andere gedachten of ideeen zijn ook altijd welkom.

Bedankt alvast!

Stel je vraag hier eens:

Krijg je waarschijnlijk gerichter antwoord. Ik vermoed dat je wel met de belastingen vreemde zaken gaat tegenkomen, maar ik ben het niet zeker.

Ik vermoed dat je wel met de belastingen vreemde zaken gaat tegenkomen, maar ik ben het niet zeker.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Kan zowel factureren vanuit Belgie of Canada indien nodig. Als werknemer zou het misschien wat lastiger zijn, maar er is een vrij goed dubbel belastingsverdrag tussen Canada en Belgie.

Na enkele jaren enkel te lezen, toch eens besloten om een accountje aan te maken om wat advies in te winnen van de experts hier :)

Mijn situatie:
- 20+ jaar ervaring als programmeur/ITer/software engineer, hoe je het ook wil noemen. Zowel als werknemer als freelancer geweest
- Meeste ervaring als back end web ontwikkelaar (buzzwords: PHP, Python, MySQL, AWS, docker, etc)
- Ondertussen woon ik ongeveer 8 jaar in Canada, en ben van plan om hier ook te blijven

De huidige jobmarkt voor 'tech' in Noord Amerika is erg slecht. Veel layoffs, waar ik ook last van heb. Andere topics hier geven aan dat er in Belgie een tekort zou zijn aan ITers. Dat hoor je wel vaak natuurlijk, maar het heeft me toch wat aan het denken gezet.

Wat ik probeer te weten te komen:
- Zijn er bedrijven uberhaupt geinteresseerd om iemand aan te nemen (freelance. zelfstandig, werknemer, maakt niet uit) die in Canada woont? Ik zie er de voordelen wel van in: beschikbaar zijn tijdens de Belgische nachturen om snel problemen op te lossen, maar er zijn ook nadelen die misschien onoverkomelijk zijn (vergaderingstijdstippen enz)
- Ik las in het dagloon topic dat er veel freelancers gebruik maken van tussenpartijen om zo projecten te vinden. Wat zijn enkele namen van zo'n betrouwbare Belgische/internationale tussenpartijen?

Andere gedachten of ideeen zijn ook altijd welkom.

Bedankt alvast!
Mijn maat is ook zelfstandig, begonnen in België. Hij wou naar Dubai gaan, maar niemand wou dat hij 100% remote werkte. Dus is hij op zoek gegaan naar US klanten, blijkbaar veel betere salaris en zij staan daar meer open voor. Misschien is checken bij de zuiderburen ?

Mijn maat is ook zelfstandig, begonnen in België. Hij wou naar Dubai gaan, maar niemand wou dat hij 100% remote werkte. Dus is hij op zoek gegaan naar US klanten, blijkbaar veel betere salaris en zij staan daar meer open voor. Misschien is checken bij de zuiderburen ?
Ja, het is daar zeker meer voorkomend, maar de job markt is daar nog slechter dan in Canada momenteel. Alle covid overschotten worden nu afgeroomd met ontslagen. Veel VC/investeringsbanken trekken zich terug, en er wordt meer geoutsourced naar Zuid Amerika of Azie.

Andere topics hier geven aan dat er in Belgie een tekort zou zijn aan ITers.

De markt is hier ook wel aan het vertragen. Bedrijven stellen projecten uit en verlagen hun budgetten. Stevige profielen moeten toch al wel beginnen inbinden op rate eisen hier en daar. We zien ook meer freelancers de markt opkomen.

Kijk eens aan, een IT'er in het buitenland dat werk zoekt in BE, dat kom je niet vaak tegen.

Ik vrees echter dat je van een kale reis gaat thuiskomen. In België zijn het gros van de posities ook hybride en verwachten ze toch een dag of twee op kantoor. Niet dat het overal even hard wordt opgevolgd (bij ons steekt het niet zo nauw) maar in het begin zal het toch nodig zijn vaak.

Zoals Eniac, zegt, werk is er zeker, maar voor PHP bv. is er al wat meer aanbod voor bedrijven, dus of je een hoog genoeg tarief gaat kunnen vastleggen om de levensstandaard in CA te bekostigen is een ander paar mouwen.

Laatst bewerkt:
Het probleem lijkt mij is dat jij echt nooit eens ter plaatse kan komen voor het eender wat, ik voel bij Belgische bedrijven dat dit toch nog meestal vaak een vereiste is. Je bent ook wel heel slecht bereikbaar tijden de daguren van België, samenwerken met andere collega's op een project is dus ook niet even evident. Ikzelf werk bv. samen met een Belg die in Roemenië woont en een andere in Portugal. Maar om de zoveel tijd komen die een week naar België en ze werken natuurlijk ook via de Belgische daguren. Web devs lijkt mij ook niet echt een markt waar er tekort aan is in BE.

US bedrijven zijn daar veel losser in en werken veel meer met 100% remote jobs. Daar is toch nog wel een cultuurverschil.

Enfin, er zijn hier zeker uitzonderingen, hopelijk kan je vinden wat je zoekt!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan